VR και ιστορίες με υπερήρωες θα έπρεπε να αποτελούν τις βάσεις για τα καλύτερα παιχνίδια της εν λόγω τεχνολογίας. Το να έχει ο παίκτης υπερδυνάμεις, όπως το να πετά ή να χρησιμοποιεί άπειρα gadgets είναι κάτι το οποίο μπορεί να λειτουργήσει άψογα μέσα από τη ματιά του VR. Η αίσθηση του κρυφού ασανσέρ στα άδυτα του bat cave στο Batman: Arkham VR αποτελεί μία αξέχαστη εμπειρία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μένει αξέχαστη ως μία μεγάλη ολοκληρωμένη περιπέτεια, όπως π.χ. το Marvel's Spider-Man στο PlayStation 4. Παιχνίδια σαν τη μικρή περιπέτεια του Batman στο PlayStation Store χαρακτηρίζονται συχνά ως εντυπωσιακό demo και αδυνατούν να προσφέρουν διάρκεια σε αυτό που βιώνουμε σε VR.
Αυτό το πρόβλημα καλείται να αντιμετωπίσει το Marvel's Iron Man στο PSVR και το PlayStation 4, το οποίο, αν και έχει έναν απλό τίτλο ως προϊόν, το όνομα του παιχνιδιού κλείνει το μάτι σε όσους θυμούνται ακόμη την εντυπωσιακή και μεγάλη περιπέτεια του Peter Parker στο Marvel's Spider-Man. Η αλήθεια είναι ότι το παιχνίδι ξεκινάει εντυπωσιακά, μ’ ένα πανέμορφο τοπίο στο Malibu, εξαιρετικό voice over του Tony Stark και χειρισμό με τα PlayStation Move Controller που είναι αρκετά εύκολος στην εκμάθησή του. Ο παίκτης έχει τον έλεγχο ενός αγαπημένου ήρωα και νιώθει με το καλημέρα απέραντη ελευθερία στο να πετάει και να κινείται στον αέρα. Aυτός είναι και ο λόγος που δεν υποστηρίζεται προφανώς άλλος τρόπος χειρισμού πέρα των PS Move Controller. Τα χέρια του Iron Man δίνουν ουσιαστικά την ώθηση προς τα πάνω, προς τα εμπρός, και τη δυνατότητα για κοφτές αποφυγές προς όλες τις κατευθύνσεις. Κρατώντας πατημένη την πίσω σκανδάλη ενεργοποιείται η τουρμπίνα στα χέρια, ενώ πατώντας το κεντρικό κουμπί και στοχεύοντας με το χέρι έναν εχθρό ο παίκτης εξαπολύει τα γνωστά laser beams. Η Camouflaj στηρίχθηκε εξ ολοκλήρου στον κινηματογραφικό Iron Man σε ό,τι αφορά τη στολή του, όχι μόνο επειδή το Marvel Cinematic Universe πουλάει σαν τρελό, αλλά επειδή ο έλεγχος της πτήσης από τον Iron Man, όπως εμφανίζεται στις ταινίες,, είναι ιδανικός για το εν λόγω παιχνίδι. Ο χρήστης έχει πλήρη έλεγχο των κινήσεων όταν θέλει να φρενάρει απότομα ή όταν θέλει να αλλάξει ρότα βάζοντας τα χέρια μπροστά. Όταν θέλει να κινηθεί γρήγορα έχει τα χέρια κολλημένα προς τα πίσω και πατώντας δυο φορές τη σκανδάλη λαμβάνει έξτρα ώθηση τύπου turbo boost. Με το τετράγωνο και το τρίγωνο μπορούμε να γυρίσουμε 90 μοίρες προς τα αριστερά ή στα δεξιά χωρίς να κινηθούμε στο χώρο, κάτι που κρίνεται απαραίτητο αλλιώς θα βρεθούμε μετά από δέκα λεπτά πτήσης αρκετά μέτρα μακριά από την τηλεόραση ή μπλεγμένοι με το καλώδιο εξαιτίας των στροφών που κάναμε.
Στα χαρτιά, το Marvel's Iron Man μπορεί να παιχτεί και με τον παίκτη καθιστό, αλλά αυτό δεν βολεύει σε καμία περίπτωση. Το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη του immersion επειδή ο παίκτης δεν είναι όρθιος, αλλά το γεγονός ότι η πτήση στην ευθεία απαιτεί τα χέρια του χρήστη να βρίσκονται προς τα πίσω. Αυτή η στάση δεν είναι βολική σ’ έναν καναπέ και σαν εικόνα κρίνεται περισσότερο ως κωμική παρά cool. Αυτό, βέβαια, δεν αποτελεί πρόβλημα για τους παίκτες που παίζουν συνειδητά όρθιοι, αφού μας έκανε τρομερή εντύπωση το πόσο τέλεια λειτουργεί το tracking σ’ ένα παιχνίδι με τόσο γρήγορες και απότομες κινήσεις και περιστροφές σε 90, 180 και κυριολεκτικά 360 μοίρες. Η κάμερα δεν μας έχασε ποτέ και όποτε μας ζητήθηκε να πάμε ένα βήμα μπροστά ή λίγο πιο κοντά στον επιθυμητό χώρο, το παιχνίδι δεν πάγωνε, συνέχιζε κανονικά. Γενικότερα η εν λόγω ένδειξη βγαίνει έγκαιρα και χωρίς να ενοχλεί. Αυτό που ενοχλεί είναι τα loading screens τα οποία αποτελούν το μελανό σημείο του παιχνιδιού. Τελειώνει η πρώτη χαλαρή αποστολή στο Malibu; Loading screen. Φεύγουμε από τη βίλα του Tony Stark; Loading screen. Φοράμε τη στολή στη μέση της αποστολής πριν τη μάχη του εν λόγω mission; Loading screen μέσα στην ίδια αποστολή! Το πρόβλημα μάλιστα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο από τη στιγμή που μιλάμε για loading screen που μπορεί να διαρκέσει έως και ένα λεπτό. Δεν γνωρίζουμε αν το ίδιο πράγμα συμβαίνει και στο PlayStation 4 Pro, αλλά στο κανονικό PlayStation 4 φτάσαμε στο όριό μας με το συγκεκριμένο θέμα. Σε συνδυασμό μάλιστα με το γεγονός ότι υπάρχουν αρκετά διαστήματα κατά τα οποία παρακολουθούμε κυριολεκτικά τους διαλόγους χωρίς να κάνουμε κάτι, αυτό χαλάει τη ροή και τη δράση του παιχνιδιού.
Φυσικά και οι καλογραμμένοι και διασκεδαστικοί διάλογοι πρέπει να έχουν το χώρο τους και το χρόνο τους για να προχωρήσει το ενδιαφέρον σενάριο, απλώς σε συνδυασμό με την αναμονή κατά την διάρκεια των loading screens, δημιουργούνται αρκετά μεγάλα κενά διαστήματα που μας κρατούν ανενεργούς, χαλώντας ξεκάθαρα το ρυθμό του τίτλου. Δεν ξέρουμε κατά πόσο αυτό το θέμα θα μπορέσει να λυθεί με κάποιο update ή αν ήταν απαραίτητο για να τρέξει τόσο ομαλά στο PSVR και σ’ ένα απλό PlayStation 4. Πραγματικά στις περίπου 8 με 10 ώρες που χρειαστήκαμε για να τερματίσουμε το Marvel's Iron Man αντιμετωπίσαμε ελάχιστα frame drops και ακόμα και στις πιο απαιτητικές μάχες με ορδές από drones δεν πετύχαμε κάποιο τεχνικό πρόβλημα που να μας χάλασε τη μάχη ή κάποιο combo. Μας έκανε μάλιστα εντύπωση το γεγονός ότι μιλάμε για ένα παιχνίδι όπου πετάμε με υψηλές ταχύτητες χωρίς υψηλά FPS, ενώ κοιτάμε συνεχώς δεξιά και αριστερά με πάρα πολύ γρήγορες περιστροφές του κεφαλιού μας, αλλά παρόλα αυτά αντιμετωπίσαμε ελάχιστα επίπεδα κούρασης, ναυτίας και ίλιγγου. Crashes και bugs δεν υπήρχαν, αλλά είναι εμφανές και ξεκάθαρο ότι έχουμε φτάσει πλέον στα όρια την ιπποδύναμη του PSVR και του PlayStation 4 (Pro).
Υπάρχουν πανέμορφα τοπία (Malibu) αλλά και πόλεις που δείχνουν κάπως άδειες (Shanghai) χωρίς πολλές λεπτομέρειες και με κτίρια που θυμίζουν εποχές PlayStation 3, για να μην πούμε PlayStation 2. Είναι ξεκάθαρο ότι οι developers θυσίασαν αρκετή λεπτομέρεια στα γραφικά ώστε να τρέξει το παιχνίδι όσο πιο ομαλά γίνεται, αλλά όσοι δεν έχουν μέτρο σύγκρισης με άλλα (πολύ πιο ακριβά) VR headsets που υπάρχουν στο PC, δεν θα ενοχληθούν ιδιαίτερα από την εν λόγω εικόνα. Η θολούρα πάντως σε κάποια μεγάλα πλάνα και στο βάθος δεν κρύβεται. H ιστορία είναι ικανοποιητική, με τον Tony Stark να ετοιμάζεται να αποσυρθεί από την αγορά και την παραγωγή των όπλων, χρίζοντας την αγαπημένη Pepper Potts ως την επόμενη CEO της Stark Industries. Μέσα σε αυτή την αναμπουμπούλα ανακοινώσεων, ένας μυστηριώδης κακός με το όνομα Ghost κάνει την εμφάνισή του και κάπου εκεί η ιστορία αρχίζει και ρολάρει. Παρότι σε κάποια πράγματα μπορεί να μη μοιάζει με τίτλο AAA, στον τομέα των voice over και των χαρακτήρων έχει πέσει αρκετή δουλειά, αφού μέχρι και οι AI companions του Stark έχουν έντονο χαρακτήρα. Η Camouflaj έλυσε μάλιστα με πανέξυπνο τρόπο το πρόβλημα των VR games που δεν είναι άλλο από το να μη μπορούμε να δούμε το χαρακτήρα που χειριζόμαστε. Αντί για το κλασικό τρικ με τους καθρέφτες, η τεχνητή νοημοσύνη με κωδικό όνομα Gunsmith είναι μία απεικόνιση του ίδιου του Tony Stark, oπότε έμμεσα, ο παίκτης παρακολουθεί συνεχώς τον κεντρικό ήρωα σε αρκετούς διαλόγους ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, ένα αντίγραφο του Tony Stark.
Σεναριακά δεν φτάνει το βάθος του Marvel's Spider-Man, θα λέγαμε ότι κινείται περισσότερο στο επίπεδο τίμιας ταινίας Marvel δεύτερης διαλογής. Αντίθετα, το σύστημα μάχης και ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί μέσω των PlayStation Move Controllers είναι αυτό που αποκαλούμε ΑΑΑ. Όσο προχωράει η ιστορία ο παίκτης αρχίζει και έχει πρόσβαση σε διάφορες αναβαθμίσεις, είτε για την πανοπλία του, είτε για τα ειδικά του όπλα. Οι αναβαθμίσεις ξεκλειδώνουν μέσω research points τα οποία τα μαζεύουμε μετά την ολοκλήρωση των εκάστοτε αποστολών και ανάλογα με το πόσο καλά τα πήγαμε. Παρότι υπάρχουν αρκετά optional quest, τα περισσότερα upgrade λειτουργούν περισσότερο ως οφθαλμόλουτρο, αφού μόλις βρει ο χρήστης το συνδυασμό αναβαθμίσεων που του ταιριάζει, δύσκολα θα τον αλλάξει για χάρη κάποιου άλλου συνδυασμού. Δεν υπάρχει κλιμακωτή αναβάθμιση, οπότε από τη μία έχουμε παίκτες που θα μπορούν να δοκιμάσουν όλους τους συνδυασμούς χωρίς να νιώθουν αδύναμοι, από την άλλη θα υπάρχουν και παίκτες που θα σταματήσουν να κυνηγούν περισσότερα upgrade από τη στιγμή που δεν προσφέρουν κάποια δυναμική αναβάθμιση. Ο παίκτης πρέπει να μάθει συγκεκριμένες κινήσεις ώστε να αντιμετωπίσει διαφορετικούς εχθρούς. Σηκώνοντας τον καρπό των χεριών, ο Iron Man ανοίγει τις παλάμες και εκτοξεύει laser beams. «Σπάζοντας» τον καρπό προς τα μέσα, ανοίγει ένα δεύτερο όπλο (π.χ. μικροί πύραυλοι που ακολουθούν τον αντίπαλο) το οποίο ο παίκτης μπορεί να χρησιμοποιήσει για ένα χτύπημα σε πολλαπλούς εχθρούς.Μπορεί να ρίχνει laser με το ένα χέρι και με το άλλο πυραύλους. Παράλληλα, υπάρχει και charge οπότε Iron Man φορτώνει το εκάστοτε χέρι και ο παίκτης μπορεί να σπάσει ένα ασπίδα αντιπάλου με γροθιά.
Όλα αυτά λειτουργούν άψογα. Μόλις εξοικειωθεί ο χρήστης με τις αναβαθμίσεις του και την κίνηση στο χώρο, η διασκέδαση χτυπάει κόκκινο. Οι μικρές στιγμές ως Tony Stark στην έπαυλη όπου μπορούμε να παίξουμε μπασκετάκι, να ανακαλύψουμε easter egg ή να σηκώσουμε βαράκια στο προσωπικό μας γυμναστήριο έχουν την πλάκα τους, αλλά δεν συγκρίνονται με τη δράση ως Iron Man. Παρότι τείνει σε κάποια διαστήματα να επαναλαμβάνεται ως παιχνίδι και μάχη, ο εξαιρετικός χειρισμός και οι ομαλοί μηχανισμοί κρατούν το ενδιαφέρον και τη διασκέδαση.
Θεωρούμε ότι αυτό είναι ίσως και το πιο σημαντικό στοιχείο του Marvel's Iron Man: η διασκέδαση. Αν περιμένατε μία περιπέτεια με βάθος εφάμιλλο των κανονικών Batman Arkham games ή του Marvel’s Spider-Man, μάλλον θα απογοητευτείτε. Αν φοβόσασταν ότι θα μας παρουσιαστεί ένα απλό on-rails shooter ή άλλο ένα tech demo, μπορούμε να σας καθησυχάσουμε. Πρόκειται για πολύ καλή κυκλοφορία στο χώρο του VR και ο μοναδικός του εχθρός είναι τα όρια που θέτει η τεχνολογία και οι δυνατότητες της πλατφόρμας στον οπτικό τομέα αυτής της γενιάς κονσολών. Τα περισσότερα αρνητικά του Marvel's Iron Man πηγάζουν από το γεγονός ότι το VR headset έχει καλώδιο, η χρήση των PS Move controller έχει αγγίξει πλέον το ταβάνι της και το ότι δεν υπάρχει η απαιτούμενη δύναμη ώστε να τρέξει ένα τέτοιο project με υψηλότερα FPS, περισσότερη λεπτομέρεια και χωρίς ενοχλητικούς χρόνους φόρτωσης. Αν θελήσει η Sony να επενδύσει στο PSVR για το PlayStation 5, πρέπει να ρίξει μια προσεκτική ματιά στο τελευταίο μεγάλο exclusive του PSVR στο PS4 και να προσφέρει τα κατάλληλα εργαλεία στους developers ώστε να κυκλοφορήσουν παρόμοιες προσπάθειες. Αν μη τι άλλο, πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο αξίζει και με το παραπάνω, αφού αυτά είναι τα concept, αυτές είναι οι κυκλοφορίες που θα δώσουν την κατάλληλη ώθηση στην αγορά του VR στο μέλλον.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity