Θυμάστε την εποχή που η πλειοψηφία των τίτλων που πρωτοεμφανίζονταν σε κάποια Ε3 κυκλοφορούσαν πριν την επόμενη έκθεση; Ναι, ούτε εγώ. Πλέον η βιομηχανία έχει στραφεί σε μια πιο εύθραυστη προσέγγιση της ανάπτυξης ενός τίτλου, όπου οι βασικές ιδέες έχουν περισσότερη αξία σε σχέση με παλαιότερα. Έτσι, τα pre-alpha video πληθαίνουν, αφού δεν υπάρχει ανάγκη να δειχθεί κάτι σχεδόν έτοιμο για κυκλοφορία όπως συνέβαινε παλαιότερα. Αυτό έχει το θετικό ότι μειώνεται το ρίσκο του να μην αρέσει στον κόσμο αυτό που είδε, οπότε και ο εκδότης/το studio δεν μένει με ένα παιχνίδι στα χέρια που δεν ξέρει τι να το κάνει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Fable Legends, το οποίο έκανε την πρώτη ουσιαστική του εμφάνιση στην Ε3 2014, πριν το φάει η μαρμάγκα δυο ολόκληρα χρόνια μετά και ακυρωθεί επίσημα από την Microsoft στις 7 Μαρτίου του τρέχοντος έτους. Το hype χτυπάει ταβάνι γιατί πολύ απλά ο gamer βλέπει κάτι που έχει σχεδιαστεί ώστε να εντυπωσιάσει “νόου μάτερ γουάτ” και όλοι είναι κερδισμένοι. Ή μήπως όχι;
Καθώς ο μέσος gamer βλέπει ουσιαστικά την παρουσίαση μιας βασικής ιδέας, πολλά μπορούν να στραβώσουν (όχι, δεν αναφέρομαι σε σχετικά πρόσφατες κυκλοφορίες της Ubisoft, όχι, όχι, όχι) μέχρι την κυκλοφορία του τελικού παιχνιδιού. Και είναι απόλυτα λογικό, αφού αμέτρητες φορές ένα παιχνίδι φάνταζε απίστευτο στα χαρτιά, αλλά η υλοποίησή του είτε δεν έγινε με βάση κάποια υψηλά standards, είτε το τελικό αποτέλεσμα απλά δεν έκανε «κλικ» στον κόσμο. Βάζουμε στην εξίσωση και τα downgrades στα γραφικά και γρήγορα γίνεται κατανοητό ότι το σερβίρισμα ενός τίτλου στο κοινό πάρα πολύ νωρίς στον κύκλο ανάπτυξής του φέρει περισσότερα αρνητικά από ότι θετικά στοιχεία.
”Numbers don’t lie, check the scoreboard” λέει ο Jay-Z στο κομμάτι “Tom Ford”, δήλωση με την οποία συμφωνώ απολύτως, οπότε καλό θα ήταν να δούμε λίγο τους αριθμούς από τις Ε3 του 2014 και 2015 σχετικά με τα διάφορα exclusives των gaming platforms, είτε αυτά προέρχονται από first party studios, είτε όχι. Εδώ αξίζει να σημειωθεί η ιδιαίτερη σημασία του Google Search, το οποίο προφανώς βοήθησε τα μέγιστα στην συλλογή των παρακάτω πληροφοριών. Έχουμε και λέμε λοιπόν.
- Περίπου 4 στα 10 παιχνίδια που πρωτοεμφανίστηκαν στην Ε3 2015 έχουν κυκλοφορήσει. Το τραγελαφικό της υπόθεσης είναι ότι τα περισσότερα εκ των υπόλοιπων 6 θα κυκλοφορήσουν κάποια στιγμή μέσα στο 2017.
- Από αυτά τα 4, το 40% δεν κυκλοφόρησε πριν το 2016.
- Η Microsoft δεν κυκλοφόρησε κανένα παιχνίδι που παρουσίασε για πρώτη φορά σε εκείνη την έκθεση πριν την φετινή Ε3, το ίδιο και η Sony.
- Η Sony σημειώνει τη χειρότερη επίδοση, κυκλοφορώντας μόνο το Ronin εντός του 2015 μετά την Ε3 του ίδιου έτους, ενώ μόνο το 23% των τίτλων που πρωτοείδαμε σε εκείνη την έκθεση έγιναν διαθέσιμοι στον κόσμο πριν την Ε3 2016.
- Το φαινόμενο βρίσκεται όντως σε έξαρση, καθώς το 50% των τίτλων που είδαμε στην παρουσίαση της Sony το 2014 και το 60% της Microsoft στην ίδια χρονιά, δεν κυκλοφόρησαν πριν την Ε3 2015. Τα ποσοστά αυτά αυξήθηκαν το 12μηνο μεταξύ Ε3 2015 και 2016 σε 77% και 63% αντίστοιχα.
Για περισσότερες πληροφορίες, διαβάστε το άρθρο του finder.com.au το οποίο περιέχει αυτές τις ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες εδώ.
Επομένως βλέπουμε μια απολύτως υπαρκτή και δυστυχώς αυξανόμενη αναβλητικότητα από όλους όσους εμπλέκονται στην μεγάλη λίγκα της παγκόσμιας βιομηχανίας. Η λογική του «δείξε κάτι τώρα και ας κυκλοφορήσει μετά από τρία χρόνια» έχει βλάψει τη συνέπεια των ομάδων ανάπτυξης και έχει οδηγήσει πολλούς gamers σε πιο συγκρατημένο και καχύποπτο “στάτους”, καθώς περιμένουν να δουν τι μέλλει γενέσθαι. Η τακτική των εταιρειών να προσπαθούν να τρενάρουν το hype και να κρατούν τους gamers απασχολημένους για περισσότερο διάστημα σε σχέση με το μακρινό παρελθόν, έχει γυρίσει boomerang, αφού αποδεδειγμένα το μοντέλο αυτό δεν δουλεύει ή αν δουλέψει λόγω των αυξημένων προπαραγγελιών, σε περίπτωση που το παιχνίδι δεν αποδειχθεί ότι είναι αυτό που αναμενόταν, το εκάστοτε franchise στιγματίζεται και οι επιπτώσεις είναι σημαντικές μακροπρόθεσμα. Αυτό ίσως να είναι αποτέλεσμα του κορεσμού της αγοράς, όπου οι ομάδες ανάπτυξης έχουν στερέψει από ιδέες. Έτσι, η αξιοποίηση ενός τίτλου επί δυο ή τριών εκθέσεων ίσως να είναι μονόδρομος για ένα παγκόσμιο στερέωμα όπου τα ίδια και τα ίδια παιχνίδια είναι πάντα στην κορυφή των viewers στο Twitch και άλλες παρεμφερείς πλατφόρμες τηλεθέασης.
Ακόμα και έτσι όμως, η τάση αυτή υπογραμμίζει όλο και πιο έντονα κάθε χρόνο τη μείωση της βαρύτητας της Ε3 σαν show, σαν έκθεση, σαν θεσμός. Πλέον ο αντίκτυπός της δεν θυμίζει τίποτα από την παλαιότερη κατάστασή της, πριν περίπου μια δεκαετία. Με μειωμένο το “wow factor”, τα στόματα ανοίγουν μόνο όταν μιλάμε για μεγάλες ανακοινώσεις όπως αυτές των νέων κονσολών που είδαμε στη φετινή Ε3. Ο χρόνος θα δείξει αν θα αναδειχθεί κάποια άλλη τάση ή κάποια άλλη τακτική ώστε ο εντυπωσιασμός να επιστρέψει για τα καλά στην έκθεση ή αν αυτή θα συνεχίσει την πτωτική της πορεία.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity