Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

ΟΡΥΧΕΙΟ

Ορυχείο: H Apple, η Epic και η αναλογική ηθική

Παίκτης κρασάρει το Super Mario Bros 2 και πετυχαίνει το ταχύτερο 2D Mario speedrun! (video)

NEWS
  • 1 ώρα πριν

Η NASA εντόπισε ένα περίεργο φαινόμενο στον Άρη

NEWS
  • 3 ώρες πριν

Κι όμως η Ελλάδα έχει εφαρμογή τύπου Google Maps για τις χιλιομετρικές αποστάσεις!

NEWS
  • 4 ώρες πριν

Νέο cartridge με arcade games του Neo Geo και κονσόλα ετοιμάζει η δημιουργός του Evercade

NEWS
  • 7 ώρες πριν

Πλέον όλοι μπορούν να φτιάξουν εικόνες σε στυλ Studio Ghibli με το GhatGPT

NEWS
  • 8 ώρες πριν

Το PlayStation φέρεται να σταμάτησε τη συνεργασία με τη Sweet Baby Inc. ακυρώνοντας διάφορα projects (video)

NEWS
  • 14 ώρες πριν

Ένα απομονωμένο σπίτι και δύο αδέρφια σε απόγνωση είναι το νέο σκηνικό του Bring Her Back της Α24 (trailer)

VIDEO NEWS
  • 16 ώρες πριν

Οι φίλοι της Marvel επιθυμούν διακαώς ο Doctor Doom να αντιμετωπίσει τον Thanos στο Avengers: Doomsday

NEWS
  • 19 ώρες πριν

Το Star Wars: Tales of the Underword μάς ξανασυστηνει τον υπόκοσμο του αγαπημένου σύμπαντος (trailer)

VIDEO NEWS
  • 22 ώρες πριν

Κάτι περίεργο συμβαίνει στο μαγνητικό πεδίο της Γης

NEWS
  • 24 ώρες πριν

Έρχεται prequel του Killing Eve με πρωταγωνίστρια την Carolyn Martens

NEWS
  • 05/04

Ο πρωταγωνιστης του Iron Fist θέλει άλλη μια ευκαρία στο MCU

NEWS
  • 05/04

H Disney ακυρώνει την live action ταινία για το Tangled (Μαλλιά Κουβάρια) μετά την αποτυχία του Snow White

NEWS
  • 05/04

Shuhei Yoshida: «Το PlayStation θα πρέπει να πάψει να εστιάζει σε γραφικά αιχμής»

NEWS
  • 05/04

Έρχονται οι Emma Frost και Ultron στην επόμενη σεζόν του Marvel Rivals (trailer)

VIDEO NEWS
  • 05/04

Five Nights at Freddy’s 2: Teaser trailer με επανεμφάνιση του William Afton

VIDEO NEWS
  • 05/04

“Ο κόσμος πρέπει να αποδεχτεί τις αλλαγές” λέει ο artist του Donkey Kong Country για το νέο design του χαρακτήρα (trailer)

VIDEO NEWS
  • 04/04

Ο Showrunner της σειράς The Last of Us του HBO πιστεύει πως οι συνολικές πωλήσεις του GTA 6 θα έχουν ως μόνο ανταγωνισμό… τη Βίβλο

NEWS
  • 04/04

Φόβοι πως οι νέοι δασμοί του Trump θα εκτοξεύσουν τις τιμές των iPhone που θα φτάσουν τα 2300 δολάρια!

NEWS
  • 04/04

Η Nintendo εξηγεί γιατί το Nintendo Switch 2 δε θα μπορεί να αναπαράγει όλους τους τίτλους του πρώτου Switch στην εντέλεια

NEWS
  • 04/04

Digital Foundry: Το The Last of Us: Part II Remastered του PC τα πηγαίνει χειρότερα -αναλογικά- από την PS4 έκδοση! (video)

NEWS
  • 04/04

Μάθαμε ποια θα είναι τα GameCube games του Nintendo Switch Online στο launch του Nintendo Switch 2

NEWS
  • 04/04

Προσφορά: Μπορείς να αποκτήσεις τώρα δωρεάν ένα smartphone Redmi Note

NEWS
  • 04/04

Αυτή θα είναι η τιμή του Nintendo Switch 2 Welcome Tour demo

NEWS
  • 04/04

Νέα gameplay videos για τα Mario Kart World, Donkey Kong Bananza και άλλα Nintendo Switch 2 games

NEWS
  • 04/04

Πρώτα σημάδια αντίστασης κατά της νέας τιμολογιακής πολιτικής της Nintendo στα games του Switch 2

NEWS
  • 04/04

Επί του πιεστηρίου: Ακυρώνεται η έναρξη των προ- παραγγελιών του Nintendo Switch 2

NEWS
  • 04/04

Tsamba_Gamer: Mafia III: Definitive Edition, South of Midnight και άλλα δωρεάν games

FREE GAMES
  • 04/04

H Hori ανακοίνωσε Nintendo Switch 2 Camera σε μορφή Piranha Plant!

NEWS
  • 04/04

Χάος από παράπονα χρηστών στο Treehouse: Live του Nintendo Switch 2

NEWS
  • 04/04

Επιτέλους, ημερομηνία κυκλοφορίας για το Drive Rally σε PC και κονσόλες (trailer)

NEWS
  • 04/04

Θα έχουμε θέματα drift στα Joy-Cons 2 του Nintendo Switch 2; Η Nintendo απαντά… πλαγίως

NEWS
  • 04/04
  • 1

Nintendo Switch 2: Τιμή για κονσόλα, παιχνίδια και περιφερειακά στην Ευρώπη

NEWS
  • 04/04

Gametech Playground Ep83: €470 για το Nintendo Switch 2, €90 για το Mario Kart World!

GAMETECH PLAYGROUND
  • 04/04

The Odyssey: Η ταινία του Christopher Nolan είναι ακόμα υπό ανάπτυξη, αλλά η Universal ήδη την εκθειάζει και λέει πως ο Όμηρος θα ήταν περήφανος

NEWS
  • 04/04

To Marathon της Bungie κατακλύζει τα social media του PlayStation

NEWS
  • 04/04

Φήμη: Το Titanfall 3 θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2026

NEWS
  • 04/04

Με South of Midnight οι επόμενες προσθήκες στο Game Pass

FREE GAMES
  • 04/04

Ο Ryan Hansen χειραγωγεί τη Rainey Qualley στο μουσικό δράμα Off the Record (trailer)

VIDEO NEWS
  • 04/04

KidFlix: Η Europol έκλεισε ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα παιδεραστίας στον κόσμο

NEWS
  • 03/04

Πρώην στέλεχος της Blizzard κατακεραυνώνει την τιμή του Nintendo Switch 2

NEWS
  • 03/04

Αγελάδες, κάβουρες και νεκρά ψάρια ανάμεσα στους 50+ playable χαρακτήρες του Mario Kart World

NEWS
  • 03/04

Nintendo Switch 2: 10x οι επιδόσεις της GPU σε σχέση με τoν προκάτοχό του, λέει η Nvidia και υποστήριξη DLSS

NEWS
  • 03/04
  • 1

H Amazon πάει για το μεγάλο «μπαμ»

NEWS
  • 03/04

The Last of Us: Part II Remastered PC Review

REVIEWS
  • 03/04

Το GTA 5 επιστρέφει σύντομα στο Game Pass

FREE GAMES
  • 03/04

Cyberpunk 2077: Πρώτες πληροφορίες για τις επιδόσεις στο Nintendo Switch 2 και την τιμή του

NEWS
  • 03/04

Το Nintendo Switch 2 φέρνει στα Zelda Breath of the Wild και Tears of the Kingdom κάτι που ζητούσαν πολύ οι παίκτες

NEWS
  • 03/04

Nintendo Switch 2: Έρχεται με ανανεωμένη διαδικασία διαμοιρασμού εικόνων και videos, αλλάζει και το mobile app

NEWS
  • 03/04

Ορυχείο: H Apple, η Epic και η αναλογική ηθική

*
Ο Ηλίας Παππάς, στο έκτακτο Ορυχείο, μιλάει για το ουσιαστικό μήνυμα της διαμάχης μεταξύ Apple και Epic.

Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπω τις αντιδράσεις και τις αναλύσεις των «ειδικών» στα social media, όχι επειδή προσφέρουν ουσιαστική κουβέντα αλλά επειδή, ως συνήθως, εστιάζουν στο λάθος σημείο. Η ανάγκη μας να βγάλουμε λάθος τον Tim Sweeney ή την Apple δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα ακόμα media frenzy, όπου η πόλωση και η άγνοια παίζουν τον κυρίαρχο ρόλο. Τόσο στα ελληνικά όσο και στα ξένα μίντια.


Αναμενόμενα, έτσι, μας απασχολεί τι σημαίνει μονοπώλιο, ποιος είναι ο νομικός ορισμός του, αν έχει βάση η 60σέλιδη αγωγή της Epic στην Apple, αν είναι ηθικά σωστή η στάση της και όλα τα συναφή μπλα μπλα. Λίγα όμως πράγματα γράφονται και λέγονται για την ουσία του θέματος που δεν είναι άλλο παρά αυτό:

Bλάπτουν οι πρακτικές της Apple τους developers, τα videogames και το software γενικότερα;

Δύσκολο ερώτημα και αδύνατο να απαντηθεί με κάθετη βεβαιότητα. Παρόλα αυτά υπάρχουν προσεγγίσεις που μπορούμε να πάρουμε και ενδείξεις. Για παράδειγμα, όταν η Nintendo ανέστησε την αγορά των videogames στα μέσα της δεκαετίας του 1980 είχε τον απόλυτο έλεγχο. Όχι τυχαία. Δημιούργησε την αγορά με τέτοιο τρόπο ώστε να έχει αυτόν τον απόλυτο έλεγχο. Και τον είχε.

Αν, π.χ., ήθελες να αναπτύξεις παιχνίδι για μία από τις κονσόλες της έπρεπε να το επιτρέψει εκείνη. Παράλληλα, υπήρχε όριο στο πόσα παιχνίδια (5) θα κυκλοφορούσες για την κονσόλα της το χρόνο ή ποιες εμπορικές αλυσίδες θα ακολουθούσες. Ακόμα και ποια θέση στο ράφι θα έπαιρνε το παιχνίδι σου βασίζονταν σε απόφαση της Nintendo. Για να μη μιλήσουμε φυσικά για τα royalties που πλήρωναν οι εταιρείες στον ιαπωνικό κολοσσό για το περιβόητο "Nintendo Seal of Quality" και τι θα γινόταν αν το παιχνίδι τους δεν επιτρεπόταν να κυκλοφορήσει στην πλατφόρμα: θα ήταν, κυριολεκτικά, νεκρό.

Οι παραπάνω πρακτικές ανέστησαν τη βιομηχανία, ναι, αλλά σας φαίνονται πρακτικές που προωθούν τη δημιουργικότητα και την υγιή αγορά; Αμφιβάλλω. Άλλωστε, αποδείχτηκε ότι δεν ήταν. Πριν καν τελειώσει η δεκαετία του 1980, ο Trip Hawkins, ο ιδρυτής της ΕΑ, μην αντέχοντας άλλο στο λαιμό του το ζύγι της Nintendo, κάνει αντίστροφο τεχνικό σχεδιασμό (reverse engineer) το Genesis και εκβιάζει τη SEGA να τους κάνει επίσημους "licensees" ώστε να μείνει ελεύθερος από τη Nintendo και να μπορέσει να αναπτύξει την εταιρεία του δίχως περιορισμούς.

Βλέπετε, όταν το παιχνίδι είναι βρώμικο και από τις δύο πλευρές, πολλές φορές δεν υπάρχει επιλογή πώς να παίξεις. Φυσικά, αυτό που έκανε ο Trip Hawkins και η ΕΑ δεν ήταν νόμιμο, αλλά η επιτυχία του έθεσε τις βάσεις για τη βιομηχανία που ξέρουμε σήμερα και την ανεξαρτησία της δημιουργικής και εμπορικής έκφρασης που άνθισε τόσο ανεπανάληπτα αυτή τη γενιά.

Από τέτοιες φουρτούνες θα περάσει και η Microsoft το 1990 (και για 30 χρόνια θα παλεύει στα δικαστήρια για κατηγορίες περί μονοπωλιακών πρακτικών), ενώ τόσο η Google όσο και η Apple θα κατηγορηθούν για ακριβώς το ίδιο, ξανά και ξανά, τόσο από χώρες όσο και από οργανισμούς. Μάλιστα, αυτήν ακριβώς τη στιγμή, η Apple είναι υπό έρευνα για τις πρακτικές της από την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχει σημασία αν η Apple είναι μονοπώλιο ή όχι νομικά; Όχι, όπως σημασία δεν είχε αν η Nintendo ήταν νομικά μια μαφία ή η Microsoft νομικά μια δικτατορία πάνω από την αγορά του PC.

Η Epic και ο Tim Sweeney δεν ενδιαφέρονται για την επανάσταση του gaming, όπως δεν ενδιαφερόταν και ο Trip Hawkins για την ανεξάρτητη δημιουργία ή ο Bill Gates για τη δημοκρατικοποίηση του internet. Δεν υπάρχει εδώ κάποια ηθική θέση διότι η ηθική δεν παίζει κανένα ρόλο σε αυτό το επίπεδο. Αυτό που παίζει ρόλο είναι κατά πόσο ορίζεται η ηθική από αυτό που επιτρέπει ο νόμος και από αυτά που αντέχει να ξέρει ο καταναλωτής για τη δημιουργία του προϊόντος. Είναι η λεγόμενη «αναλογική ηθική».

Όπως η Apple έγινε η ισχυρότερη εταιρεία στον κόσμο χρησιμοποιώντας τις δυνάμεις της, έτσι προσπαθεί να κάνει και η Epic. Όπως η Apple βοήθησε χιλιάδες εταιρείες να αναδειχθούν με την πλατφόρμα της, έτσι και η Epic προσπαθεί να το κάνει με το ποσοστό της. Έχει σημασία σε αυτή την αγορά τα όπλα που χρησιμοποιεί ο καθένας, όταν τόσο ο νόμος τα επιτρέπει όσο και εμείς ως καταναλωτές τα αποδεχόμαστε; Ας μην είμαστε υποκριτές.

Έχει σημασία λοιπόν αν η Apple δεν είναι νομικά μονοπώλιο όταν δεν επιτρέπει, π.χ., το xCloud, το Facebook Gaming, το Stadia και το GeForce Now στο App Store; Όχι βέβαια, καμία σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι κρατάει αυτά τα ηνία και ελέγχει ακριβώς το αποτέλεσμα που θέλει, όπως νομικά δικαιούται να κάνει. Αν, όμως, τεράστιες εταιρείες σαν τις παραπάνω έχουν διέξοδο σε αυτή τη νομική νίκη της Apple, τι μπορεί να κάνει ένας μέσος developer όταν κληθεί να πληρώσει 30% προμήθεια και κινδυνεύει η εταιρεία του; Είναι η απάντηση «έτσι είναι παντού» αποδεκτή, ιδιαίτερα όταν δεν υπάρχει κάποιος ξεκάθαρος οικονομικός λόγος για αυτό; Είναι η απάντηση «αν σου αρέσει» δείγμα μιας μη μονοπωλιακής πρακτικής;

Βλέπετε, όπως συμβαίνει και με την τιμή των videogames, έτσι και με το εν λόγω ποσοστό, δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη οικονομική τοποθέτηση από πίσω. Οι τιμές αυτές είναι καθαρά ψυχολογικές και έχουν δοκιμαστεί διαχρονικά ως αποδεκτές από το κοινό και τους developers-publishers, τίποτα άλλο. Απόδειξη; Η Steam, κομμάτι της Valve, μιας εταιρείας που κοστολογείται στα 3δις, χρέωνε, όπως όλοι, 30%. Η Epic έριξε αυτό το ποσοστό στο 12%, κάτι που θα μπορούσε -αν ήθελε- να είχε κάνει και η Valve τόσο καιρό, αλλά έλεγε βέβαια πώς ήταν αδύνατο. Βουαλά, μέσα σε λιγότερο από έξι μήνες μετά την κίνηση της Epic, έβαλε ως δια μαγείας νερό στο κρασί της και δήλωσε ότι μετά τις 10εκ. πωλήσεις θα ρίχνει το ποσοστό που κρατάει.

Δεν υπάρχει κάποια μακροοικονομική λογική πίσω από αυτό το 30%, το οποίο είχε ειπωθεί από τον Steve Jobs ως αναγκαίο ποσοστό για να επιβιώσει το App Store όταν είχε ανακοινωθεί. Περιέργως, το ποσοστό αυτό φαίνεται ότι το χρειάζονται όλες οι εταιρείες για να...επιβιώσουν -τι σύμπτωση!- ενώ η Apple ακόμα το χρησιμοποιεί δίχως να έχει πρόβλημα...επιβίωσης. Αν ήθελε να είναι, π.χ., οικονομικά δίκαιη ή οικονομικά ηθική, δεν θα μπορούσε όσο μεγάλωνε η αγορά να μικραίνει το ποσοστό της;

Το να κρατάς 30% ως ποσοστό σε μια αγορά εκατομμυρίων και να μην το αλλάζεις όταν η αγορά ανεβαίνει στα δισεκατομμύρια, ε, στην ουσία κρατάς τους developers που θέλουν να φτάσουν σε μεγαλύτερο κοινό -με χαμηλότερες τιμές- εγκλωβισμένους. Τους κρατάς μικρούς, εξαρτημένους. Ακριβώς όπως η παλιά Nintendo, όπως ανέφερα παραπάνω, απαγόρευε στους publishers να κυκλοφορήσουν πάνω από πέντε παιχνίδια το χρόνο στην κονσόλα της. Οι developers είναι ελεύθεροι να κάνουν ό,τι θέλουν, ναι, απλά είναι αδύνατο να κάνουν αυτό που θέλουν ελεύθερα.

Το θαύμα, ξανά, της αναλογικής ηθικής.

Είναι τυχαία λοιπόν τα πάμπολλα παράπονα εδώ και καιρό από τους developers (ως και η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ανέφερα παραπάνω); Είναι τυχαίο ότι υπάρχουν online πλατφόρμες που προσφέρουν προϊόντα για τους Mac, π.χ., με ποσοστά 3% και 8%; Είναι τυχαίο ότι η Apple είχε αρνηθεί στους developers του f.lux να ανέβει η εφαρμογή τους στο App Store, μόνο και μόνο για να εμφανιστεί στο iOS αργότερα από την ίδια την Apple ως «νέα» ρύθμιση με το όνομα Night Shift;

Όχι, βέβαια, τίποτα από αυτά δεν είναι τυχαίο. Όπως η Nintendo τότε, έτσι και Apple τώρα (με πολλαπλάσια μεγέθη διαφορά), δεν υποχρεώνουν νομικά τίποτα και κανέναν. Όχι, δεν είναι μονοπώλιο νομικά η Apple, αλλά στην πράξη έχει τη δύναμη να λειτουργεί ως τέτοιο. Είναι η επιλογή του Sweeney «ηρωική» και «επαναστατική;» Όχι. Είναι νομικά στιβαρή; Μάλλον όχι. Στον βρώμικο πόλεμο όμως δεν χρησιμοποιείς απλά το δυνατότερό σου όπλο αλλά  ό,τι έχεις, όπως την παρωδία για το διαφημιστικό της Apple του 1984.

Η Epic, στην ουσία, δεν ενδιαφέρεται καν για τη μήνυση. Αυτή είναι απλά ένας αντιπερισπασμός. Στο κατόπι της, όμως, έτσι και είναι επιτυχημένη, ακολουθούν μεγάλες και σημαντικές αλλαγές. Μια πιθανή νίκη της Epic σημαίνει ότι και τα online καταστήματα της Sony, Microsoft και Nintendo δεν θα μπορούν να αποκλείσουν τον ανταγωνισμό, αφού παιχνίδια στις πλατφόρμες τους θα μπορούν να γίνουν διαθέσιμα και αλλού, με πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Το κουτί της Πανδώρας είναι έτοιμο να ανοίξει και, όσο και αν φαίνεται δύσκολο, τίποτα δεν είναι αδύνατο σε αυτή τη βιομηχανία πια, όπου η δύναμη δεν ανήκει πλέον μόνο στα παραδοσιακά κανάλια.

Αν από την παρανομία της ΕΑ τότε ξεκίνησε η ανάπτυξη της μοντέρνας βιομηχανίας, δεν θα έπρεπε να μας ενοχλεί καθόλου αν οι πράξεις του Tim Sweeney και της Epic καταλήξουν να φέρουν περισσότερα χρήματα στους developers. Αν όχι, δεν θα μπορούσε να ακουστεί καλύτερα η υπόθεση χρησιμοποιώντας ως Δούρειο Ίππο το Fortnite.

Να είστε καλά και μη ξεχνάτε: να διαλέγετε μη αναλογικά στρατόπεδα.

GameUp (Apple)
GameUp (Spotify)

Social Gamer (Apple)
Social Gamer (Spotify) 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
15 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
*
Loading...