Enternity: Έχεις ασχοληθεί ιδιαίτερα με τη μουσική και με ένα πολύ ιδιαίτερο μουσικό στιλ. Είχες πιο πριν καμία σχέση με κάποια εταιρεία που ασχολείται με videogames;
Kid Moxie: Δεν είχα καμία ιδιαίτερη σχέση ούτε με άλλη εταιρεία που ασχολείται, ούτε με την CD Projekt RED. Δεν τους είχα ακούσει. Είχα μόνο σχέση με δισκογραφικές. Η επαφή με τη CD Projekt RED έγινε της δισκογραφικής εταιρείας, της Lakeshore Records.
Enternity: Μιλάμε για τη δισκογραφική που αναλαμβάνει όλο το soundtrack του παιχνιδιού, έτσι;
Kid Moxie: Ναι, εγώ είχα να κάνω μόνο με το κομμάτι της δισκογραφικής, η οποία και μου πάσαρε όλες τις πληροφορίες που της έδιναν το ΟΚ να μου στείλει από την Πολωνία.
Enternity: Πως προκύπτει λοιπόν η εμπλοκή σου στο παιχνίδι; Τι σου ζήτησε η δισκογραφική
Kid Moxie: Μου στείλανε σε πρώτη φάση όλα τα είδη της μουσικής που ήθελαν για το παιχνίδι. Υπήρχαν πάρα πολλά, από thrash metal, μέχρι latin, μέχρι rock, ηλεκτρονική, τέκνο και μου λένε «εμείς σε θέλουμε για το τέκνο και για την ηλεκτρονική dark μουσική. Αν θεωρείς ότι μπορείς να κάνεις και κάτι άλλο, πες μας». Υπήρχε λοιπόν και για μένα μια ελευθερία να διαλέξω όπου πιστεύω ότι κολλάει περισσότερο το στιλ μου. Αλλά δεν διάλεξα κάτι άλλο γιατί είπα πως θέλω πολύ να τους αρέσουν αυτά που κάνω, ας πάω λίγο πιο safe. Ήταν και η πρώτη επαφή που είχα με ένα τέτοιο κόσμο. Οπότε, μου στείλανε τότε ένα trailer του παιχνιδιού για να δω το στιλ του και μερικά specifications για το κάθε είδος μουσικής. Πχ. για την τέκνο, ένα Spotify playlist με το τι τους άρεσε, τι δεν θα ήθελαν να έχει το παιχνίδι μέσα, τι λέξεις δεν θα ήθελαν να ακούνε, τι θα ήθελαν να ακούνε πιο πολύ, ποιοι ήχοι τους αρέσουν, ποιοι δεν τους αρέσουν. Δεν υπήρχε δηλαδή κάτι συγκεκριμένο για την παραγωγή αυτή καθ’ αυτή, αλλά υπήρχαν συγκεκριμένα τραγούδια και από προηγούμενα cyberpunk projects και από άλλα videogames δικά τους που με καθοδήγησαν για το που θέλουν να πάω. Δοκίμασα μάλιστα αρκετά πράγματα, δεν τα πήραν όλα. Έκανα πολύ δουλειά για να καταφέρω να έχω κάποια κομμάτια μέσα στο παιχνίδι.
Enternity: Όλη αυτή η δουλειά έγινε remotely; Δηλαδή εσύ ηχογραφούσες στις δικές σου εγκαταστάσεις ή σε συνεργάτες ή (προ κορονοϊού) έκανες ηχογραφήσεις στα studios τους για να έχεις και πιο άμεσα feedback;
Kid Moxie: Μόνο στην Lakeshore πήγαινα, γιατί έκαναν ηχογραφήσεις και για 1-2 projects που συμμετέχω. Δεν γνώρισα ποτέ και δεν έχω γνωρίσει ακόμη τους Πολωνούς.
Enternity: Δημιούργησε κάποιο πρόβλημα τόσο ο κορονοϊός και τα lockdown, όσο και οι αλλαγές στην ημερομηνία κυκλοφορίας του τίτλου αρκετές φορές στο πρόσφατο παρελθόν;
Kid Moxie: Όχι, γιατί εγώ είχα τελειώσει πολύ νωρίς τη δουλειά μου. Απλά κάθε φορά που ανακοινωνόταν αλλαγή κυκλοφορίας, υπήρχε απλά ένα «Αχ, γαμώτο, γιατί;».
Enternity: Δεν έχει γίνει κάποια αλλαγή σε αυτό που έχεις παραδώσει μέχρι σήμερα, έτσι;
Kid Moxie: Θα δω κι εγώ αν έχει γίνει κάποια αλλαγή όταν βγει το soundtrack. Πιστεύω πως δεν θα έχει αλλάξει κάτι γιατί όταν παρέδωσα τα κομμάτια, μου ζήτησαν όλα τα parts ξεχωριστά για να μπορούν να τα «μαγειρέψουν» και λίγο με τον τρόπο τους.
Enternity: Έχεις εικόνα που θα εμφανιστεί στο game η δουλειά σου;
Kid Moxie: Να σου είμαι ειλικρινής, όχι.
Enternity: Τι εικόνα έχεις για το soundtrack; Για τους άλλους καλλιτέχνες που συμμετέχουν και το συνολικό αποτέλεσμα;
Kid Moxie: Πριν λίγες μέρες άρχισαν να ανακοινώνουν τους συμμετέχοντες. Πριν ξεκινήσουμε να δουλεύουμε για το project, είχαμε υπογράψει ένα συμφωνητικό εμπιστευτικότητας που ήταν τρομερά δεσμευτικό και αυστηρό στο να μην πούμε τίποτα και σε κανέναν. Οπότε καταλαβαίνεις ότι αν δεν είχε ανακοινώσει κάτι η ίδια η εταιρεία δεν γίνεται να το γνωρίζει κανείς άλλος. Έχω παίξει σε διαφημιστικά της Apple και δεν έχω υπογράψει τόσο αυστηρό συμφωνητικό, όσο αυτό της CD Projekt RED. Φοβόμουν δηλαδή πραγματικά μην φύγει το παραμικρό. Να μιλήσω και να πω το οτιδήποτε γι’ αυτό. Τώρα που έχουν ανακοινωθεί αρκετά, βλέπω αυτό το mainstream underground ήχο που έχουν αποφασίσει για όλους τους καλλιτέχνες. Οπότε θεωρώ πως και όλα τα είδη μουσικής που θα εμφανιστούν μέσα θα έχουν αυτό το στιλ «νταρκίλας», γιατί αυτό είναι και το πνεύμα του παιχνιδιού.
Enternity: Έχεις δει στην πράξη το πόσο -οριακά τελειομανείς- είναι οι άνθρωπο της CD Projekt RED με τα προϊόντα τους και τη λεπτομέρεια; Στην πράξη, πως το έχεις δει αυτό; Σου ζήτησαν πχ. κι εσένα η δουλειά σου να φαίνεται 50 χρόνια στο μέλλον, όπως έγινε με τους Refused;
Kid Moxie: Αυτό που είδα είναι ότι είχαν κάτι πολύ συγκεκριμένο στο μυαλό τους, το οποίο όμως με βοήθησε. Όταν έχεις δηλαδή κάτι πάρα πολύ συγκεκριμένο και σαν ταυτότητα ήχου και σαν reference, μετά δεν έχω να ψαχτώ ιδιαίτερα. Καταλαβαίνω αμέσως τι ζητάνε. Οπότε καταλήγεις αυτόματα σε πιο safe συμπεράσματα με το τι θα τους αρέσει και τι όχι. Ακόμη και στο feedback, όμως, γι’ αυτά που έστειλα υπήρχαν πολύ λεπτομερείς διαφοροποιήσεις που έπρεπε να γίνουν. Όπως πχ. σε λόγια, που θυμάμαι πολύ συγκεκριμένα. Όχι όμως αλλαγές στην παραγωγή. Απλά πήρα αρκετά «όχι» γενικότερα.
Enternity: Έχεις κατανοήσει το μέγεθος του project; Είτε από το briefing που σου έχει γίνει, είτε από τις αντιδράσεις του κόσμου, των fans κτλ; Απ’ όσο κατάλαβε με το που το ανακοίνωσες σε ραδιοφωνική σου συνέντευξη πρέπει να έγινε χαμός.
Kid Moxie: Δεν το ‘χα κατανοήσει τότε. Πλέον το κατανοώ. Τότε με είχαν προσεγγίσει με ένα στιλ «σε ενδιαφέρει να ασχοληθείς με αυτό;». Τους λέω «δεν ξέρω καν τι είναι». Μου απαντάνε «συμμετέχει ο Keanu Reeves». Εκεί λέω «Αν συμμετέχει ο Keanu Reeves, θέλω». Έτσι το σκέφτηκα τότε. Κατάλαβα τι είναι ο Keanu Reeves και τι ο χαρακτήρας του, αλλά σκέψου ότι δεν είναι καν το highlight του παιχνιδιού. Αυτό από μόνο του λέει πολλά για το παιχνίδι. Το πόσο μεγάλο είναι, αφού έχει καπελώσει έναν τόσο σημαντικό ηθοποιό.
Enternity: Πέραν του Cyberpunk 2077 λοιπόν, τι περιμένουμε από σένα στο επόμενο διάστημα;
Kid Moxie: Συνδέοντας το Cyberpunk 2077 με τη δουλειά μου, δύο από τα κομμάτια που ήταν πολύ κοντά να μπουν, αλλά δεν μπήκαν, θα μπούνε στο δίσκο μου, ο οποίος θα βγει τον Φεβρουάριο με τίτλο «Better than electric», θα έχει μια ταυτότητα που θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι κάτω από την ομπρέλα του Cyberpunk 2077, γιατί έχει ηλεκτρονική darkίλα, έχει αυτό το ρετροφουτουριστικό που μου άρεσε ανέκαθεν και με εκφράζει. Υπάρχει ακόμη ένας πιλότος για ένα θρίλερ στο Netflix που τελείωσα τη μουσική και θα βγει κι αυτό κάποια στιγμή τον Μάρτιο και, τέλος, δουλεύω σε μια ελληνική παραγωγή μιας ταινίας, όπου ετοιμάζω το soundtrack.
Enternity: Θα επιστρέψεις στο Los Angeles μετά από το lockdown; Η βάση σου θα παραμείνει εκεί;
Kid Moxie: Η βάση σαν έννοια έχει ακυρωθεί πλήρως πλέον. Δεν έχει σημασία το που είσαι. Κυρίως με αυτό που κάνω. Δεν υπάρχει γεωγραφία πλέον σε ό,τι αφορά τη δημιουργικότητα αυτού του είδους.
Επίσης έχουμε και Ελληνίδα developer στο Cyberpunk 2077, τη Δέσποινα Ανετάκη που συμμετέχει στην ομάδα Quest Design