Το να μπορείς να διατηρείς ένα παιχνίδι, που δεν λειτουργεί ως live service, στην επικαιρότητα για περίπου μία δεκαετία, είναι αν μη τι άλλο ένα μικρό επίτευγμα. Το The Last of Us πρωτοκυκλοφόρησε για το PlayStation 3 το 2013 και δεν θα ήταν υπερβολή αν το χαρακτηρίζαμε ως το κύκνειο άσμα της κονσόλας. Κάπου εκεί, στο τέλος του κύκλου ζωής της, μπορέσαμε να γίνουμε μάρτυρες των πραγματικών της δυνατοτήτων. Για τα τεχνολογικά δεδομένα της εποχής που κυκλοφόρησε το PlayStation 3, η δημιουργία της Naughty Dog πραγματικά έβγαζε μάτια. Πέρα από το τεχνικό κομμάτι, ο τομέας που κέρδισε της εντυπώσεις ήταν αυτός της αφήγησης, με ένα σενάριο που δεν ήταν βασισμένο σε πρωτότυπη θεματολογία. Πόσες σειρές, ταινίες, video games, βιβλία κλπ υπάρχουν βασισμένα σε zombies και μεταλλαγμένους; Αμέτρητα. Παρόλα αυτά, οι σεναριογράφοι μπόρεσαν να προσθέσουν τις δικές τους, ξεχωριστές πινελιές, που έθεσαν τις βάσεις για μια μεγάλη επιτυχία. Έναν χρόνο μετά, το παιχνίδι πήρε το δρόμο για το PlayStation 4, υπό μορφή remaster, με βελτιώσεις σε πολλούς τομείς, μιας και η τότε νεά πλατφόρμα της Sony αποτελούσε ένα σημαντικό τεχνολογικό άλμα σε σχέση με τον προκάτοχό της. Συν ότι ήταν μια πρώτης τάξης ευκαιρία για ένα bundle του PS4 με τον τίτλο, κίνηση που θα έδινε ώθηση στις πωλήσεις από το ξεκίνημα της τότε γενιάς, με τη Sony να ψάχνει τρόπους να επανέλθει στην κορυφή, κάτι που δεν πέτυχε με το PS3.
Φτάσαμε αισίως στο 2022, είμαστε 22 μήνες μετά το λανσάρισμα του PS5, η διαθεσιμότητα του οποίου συνεχίζει να ταλαιπωρεί τους περισσότερους από όσους θέλουν να το αποκτήσουν και η Naughty Dog ετοιμάζεται να σερβίρει για τρίτη φορά το ίδιο πιάτο, αναβαθμισμένο όμως με υλικά που θα το κάνουν περισσότερο προσιτό και ευχάριστο στις αισθήσεις. Ουσιαστικά, στόχος της με το The Last of Us Part 1 είναι να πάρει την επιτυχημένη συνταγή του The Last of Us Part II, να την παντρέψει με τον τίτλο του 2013 και να προσφέρει μια εμπειρία αναβαθμισμένη σε αρκετούς τομείς. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Πριν προχωρήσουμε στην ουσία, καλό θα είναι να αναφέρουμε λίγα πράγματα για το πως ξεκινάει η περιπέτεια. Γνώμη μας είναι ότι, για μια παραγωγή που υπάρχει στη αγορά εδώ και εννέα χρόνια, δεν είναι δυνατό να γίνεται κουβέντα περί spoilers, παρόλα αυτά θα σεβαστούμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό όσους ως τώρα δεν έχουν ασχοληθεί με το παιχνίδι.
Όπως είχε γράψει τότε στο review του ο καλός συνάδελφος, Ηλίας Πέππας ένας παρασιτικός μύκητας κατορθώνει να μεταλλαχθεί και αποκτά τη δυνατότητα να μολύνει τον εγκέφαλο των ανθρώπων. Ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού μολύνεται και μετατρέπεται σε επιθετικά, μεταλλαγμένα όντα, που έχουν χάσει τη δυνατότητα να σκέφτονται οτιδήποτε άλλο, εκτός από το πως θα σκοτώσουν οτιδήποτε έχει δύο πόδια και δεν ανήκει στο είδος τους. Όσοι έχουν κατορθώσει να γλιτώσουν δημιούργησαν ζώνες καραντίνας στις μεγάλες πόλεις των Η.Π.Α. Σε μια προσπάθεια να υπάρξει όσο το δυνατό περισσότερη τάξη, έχει εφαρμοστεί στρατιωτικός νόμος και οι μετακινήσεις έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο. Συμπρωταγωνιστής του παιχνιδιού είναι ο Joel, ένας λαθρέμπορος με δραματικό παρελθόν, ο οποίος παρά τη θέλησή του, αναλαμβάνει να μεταφέρει την 14χρονη Ellie στο άντρο των αντιστασιακών, Fireflies. Αρχικά, η αποστολή μοιάζει να είναι βγαλμένη από τη ρουτίνα του Joel, όμως πολύ σύντομα τα πράγματα θα πάρουν διαφορετική τροπή και ο "περίπατος" θα εξελιχθεί σε ένα ταξίδι από πολιτεία σε πολιτεία.
H Naughty Dog γνωρίζει πολύ καλά ότι δεν φτάνουν μόνο οι "διψασμένοι" για την κυκλοφορία κάτοχοι του PlayStation 5, αλλά πρέπει να επεκτείνει το κοινό της σε όσο το δυνατό περισσότερες πληθυσμιακές ομάδες. Έτσι λοιπόν έχει προσθέσει μια πολύ μεγάλη γκάμα επιλογών προσβασιμότητας, με την ενεργοποίηση των οποίων μπορούν να απολαύσουν πλήρως την εμπειρία ακόμα και άνθρωποι που σε διαφορετική περίπτωση θα αδυνατούσαν να το κάνουν. Οι ρυθμίσεις που παρέχονται τόσο στον οπτικό, όσο και στον ακουστικό τομέα, δείχνουν ένα studio που πάνω απ' όλα σέβεται το κοινό, τόσο όσο και το δημιούργημά του. Για την επίτευξη του στόχου της Naughty Dog στο κομμάτι που λέγεται προσβασιμότητα, έχει επιστρατευτεί ακόμα και η τεχνολογία του DualSense controller. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, παίκτες με προβλήματα ακοής μπορούν να αισθάνονται, κρατώντας το χειριστήριο, τον βαθμό "έντασης" που υπάρχει σε κάθε διάλογο.
Η αναβάθμιση στο AI ανεβάζει ως ένα βαθμό τον πήχη της πρόκλησης. Οι κάθε είδους εχθροί έχουν "φυσιολογική" συμπεριφορά και δεν παρατηρούνται περιπτώσεις που περνάτε σε απόσταση εκατοστών από αυτούς δίχως να σας αντιλαμβάνονται. Επίσης, οι κινήσεις τους δεν ακολουθούν αποκλειστικά συγκεκριμένο μοτίβο και προσαρμόζονται στις δικές σας, είτε κυνηγώντας σας, είτε πυροβολώντας εναντίον σας, είπε εκτοξεύοντας βόμβες μολότοφ για να αποκαλυφθεί η ακριβής θέση σας.
Οι βελτιώσεις στα γραφικά είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς. Είτε πρόκειται για εσωτερικούς, είτε για εξωτερικούς χώρους γίνεται άμεσα αντιληπτή η έμφαση που έχει δοθεί και στην παραμικρή λεπτομέρεια. Στα ίδια υψηλά επίπεδα ποιότητας κινούνται τα παντός είδους οπτικά εφέ, τα animations και τα μοντέλα των χαρακτήρων. Τα εφέ του νερού στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο θα σας κάνουν να νομίζετε ότι αυτό που παρακολουθείτε είναι κάποιο video, ενώ οι εκπληκτικοί φωτισμοί, όπως στη σκηνή που Joel, Ellie και Tommy βρίσκονται καβάλα στα άλογα, θα σας δώσουν την ευκαιρία για φωτογραφίες που θα μείνουν χαραγμένες στη μνήμη σας για πολλά χρόνια. Υποστηρίζονται δύο διαφορετικά graphics modes, Fidelity και Performance. Στο πρώτο δίνεται προτεραιότητα στην ανάλυση 4K και ο στόχος για τον ρυθμό ανανέωσης είναι τα 30fps. Στο δεύτερο υποστηρίζεται δυναμική ανάλυση ως 4Κ ή 1440p ανάλογα με τις επιλογές της εξόδου video και ο στόχος για τον ρυθμό ανανέωσης είναι τα 60fps.
Καθ' όλη την ενασχόλησή μας με το παιχνίδι δεν παρατηρήσαμε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα που να σχετίζεται με τα γραφικά, παρά μόνο κάποια ασήμαντα glitches. Βεβαίως, είναι γεγονός ότι λόγω και του αρχικού σχεδιασμού του, δεν πρόκειται να δείτε στην οθόνη πολλούς χαρακτήρες ταυτόχρονα, κατάσταση που δεν "φορτώνει" τη GPU και έχει ως αποτέλεσμα την ομαλή ροή της δράσης. Ηχητικά, οι μελωδίες του βραβευμένου Gustavo Santaolalla φροντίζουν να επενδύσουν αριστοτεχνικά το gameplay με τις απαραίτητες δόσεις μελαγχολίας. Για ό,τι άλλο σχετίζεται με την ατμόσφαιρα, αναλαμβάνουν δράση τα εξαιρετικά ηχητικά εφέ που ενισχύονται ακόμα περισσότερο με την τεχνολογία 3D audio, σε συνδυασμό με το εκπληκτικό voice acting. Τουλάχιστον όσον αφορά τα αγγλικά voice overs. Η Sony ναι μεν χαροποίησε μια ομάδα των fans της με την πλήρη απόδοση των διαλόγων στα ελληνικά, όμως η συγκεκριμένη επιλογή βρίσκεται πάρα πολύ μακριά από το να χαρακτηριστεί ως πρώτη μας προτίμηση. Δεν θα πούμε κάτι άλλο επί αυτού, θα μπορέσετε να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα όταν με το καλό πάρετε στα χέρια σας το παιχνίδι.
Η μουρμούρα για το The Last of Us Part 1 έχει ξεκινήσει πριν καν ανακοινωθεί. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αμφισβητούν τον λόγο ύπαρξής του. Η μεγαλύτερη ομάδα αυτών, έχουν ασχοληθεί με το παιχνίδι πριν από οκτώ ή εννέα χρόνια, όταν είχε πρωτοκυκλοφορήσει. Σήμερα όμως βρισκόμαστε στο 2022, η τεχνολογία έχει προχωρήσει αρκετά. To DualSense controller όταν χρησιμοποιείται σωστά, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά την εμπειρία, τα γραφικά έχουν περάσει σε άλλο επίπεδο, το AI έχει αλλάξει σε σημείο που το gameplay ανεβαίνει σκαλί ποιοτικά και τέλος, μπορεί οι επιλογές προσβασιμότητας να μην σας χτυπάνε κάποιο καμπανάκι, βάλτε όμως τον εαυτό σας στη θέση ενός γονιού το παιδί του οποίου μέχρι πρότινος ήθελε αλλά δεν μπορούσε ή φανταστείτε πως έχετε έναν φίλο που με όλες αυτές τις επιλογές, αποκτά τη δυνατότητα να βιώσει μια από τις πιο σημαντικές στιγμές στην ιστορία του gaming. Πολλοί θα γελάσουν με το τελευταίο, το βλέπουμε από τώρα να φιγουράρει σε γνωστά groups και προφίλ του Facebook, παρόλα αυτά θα το προσπεράσουμε, κατανοώντας το επίπεδο της άγνοιας. Το μόνο αρνητικό που μπορούμε να βρούμε σε όλα αυτά είναι ότι, πρόκειται για μια ιστορία που δεν αλλάζει και την έχουμε βιώσει ξανά και ξανά.
Με βάση τα όσα είδαμε, η Naughty Dog πέτυχε τον στόχο που είχε θέσει, παραδίδει αυτό που είχε υποσχεθεί, δίχως εκπτώσεις ή προσφέροντας κάτι επιπλέον. Από εκεί και πέρα, το αν θα αγοράσετε το The Last of Us Part 1 ή όχι είναι δική σας επιλογή. Αποκλειστικά δικό σας είναι το πορτοφόλι και προφανώς, κανείς δεν σας ωθεί σε ενέργειες που δεν θέλετε να κάνετε.
Πολύ ωραίο review ΑΛΛΑ. Θεωρώ μεγάλη έλλειψη να μη γίνει κάποια αναφορά (και ως εκ τούτου μείωση της συνολικής βαθμολογίας) στο γεγονός ότι είναι ΠΑΝΑΚΡΙΒΟ. Δε γίνεται ένα remake ενός παιχνιδιού σχεδόν 10 ετίας να κοστίζει 80 ευρώ όσο δηλ. ένα next generation ολοκαίνουριο παιχνίδι. Επίσης, δε γίνεται κάποια αναφορά αν υπάρχει Ray Tracing στα γραφικά (προφανώς όχι). Για τους παραπάνω λόγους, για μένα το παιχνίδι είναι ένα 8 και όχι 9. Με τα υπόλοιπα του review συμφωνώ 100%
Είναι η πολιτική του σάιτ σε όλες τις βαθμολογίες ,,,δεν το κάνει για κανένα παιχνίδι και προφανώς δεν το κάνει και εδώ . Προσωπικά έχω εξηγήσει άπειρες φορές ότι ακόμα και αν δεν είναι συντελεστής για βαθμό θα έπρεπε να είναι σε κείμενο . Όποτε διαφωνώ μαζί τους κάθετα αλλά τουλάχιστον έχουν συνέπεια σε επιλογή τους
@Pallaros, σε ευχαριστούμε για τα καλά σου λόγια. Με το review δεν κρίνουμε την τιμή ενός προϊόντος αλλά την ποιότητά του. Η τιμή δεν είναι σταθερή, η ποιότητα όμως είναι.
Φαντάσου το X παιχνίδι να αποτελεί μέρος προσφοράς και να κοστίζει €29,99.
Όταν η προσφορά λήξει θα επανέλθει η τιμή του στα €79,99.
Μιλάμε για διαφορετικό παιχνίδι; Όχι. Το ίδιο ακριβώς.
Αν βαθμολογούσαμε με βάση την τιμή θα έπρεπε να αλλάξουμε και τη βαθμολογία.
Στα €29,99 θα έπρεπε να δώσουμε πχ βαθμό 10 και στα €79,99 να βαθμολογήσουμε με 9.
Σίγουρα καταλαβαίνεις πως κάτι τέτοιο δεν θα έστεκε.
Με τα update βέβαια ακόμα και αυτό το επιχείρημα καταρρέει ,,,,τέλος πάντων συμφωνούμε ότι η τιμή πάει εκτός βαθμού για χ ψ λόγους ,,,,, ωστόσο δεν θα πάψουμε να διατυμπανιζουμε το γεγονός ότι πρέπει να είναι αναπόσπαστο μέρος από τον γραπτό σχολιασμό και για ιστορική ακρίβεια
Έχουμε κάτι νεότερο σχετικά με την κυκλοφορία του σε pc;
Προς το παρόν όχι. Θα υπάρξει άμεση ενημέρωση όταν υπάρξει κάτι.
Λατρεύω άπειρα το πρώτο The Last Of Us. Η τιμή του για μένα ποτέ δεν στάθηκε εμπόδιο στο να το αγοράσω DAY ONE το Retail στο PS3 το 2013.
Το ίδιο και στο Retail του PS4 το 2014.
Προφανώς λοιπόν ίδιο συμβαίνει και τώρα με το Retail του PS5...........το οποίο και απολαμβάνω όσο τίποτα αυτές τις μέρες!!
η τιμή ειναι απαράδεκτη εχω της δύο ίδιες εκδόσεις πέρα των γραφικών και γενικά του καλού αλλα δύο φορες παιγμένου στόρι τι με τραβαει να το πάρω ...Τιποτα ,ωραίο review πάντως ..