Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Το ChatGPT θα θυμάται παλαιότερες συνομιλίες των χρηστών

NEWS
  • 7 ώρες πριν

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Χωρίς το DLC η Nintendo Switch 2 Edition

NEWS
  • 8 ώρες πριν

Ο Teruyuki Toriyama είναι ο συνιδρυτής της Sirius Studio

NEWS
  • 9 ώρες πριν

The Last of Us: Η τηλεοπτική σειρά έδωσε τεράστια ώθηση στα video games

NEWS
  • 10 ώρες πριν

Δεν θα χρειάζεται PSN account για να παίξετε το Marathon σε PC και Xbox

NEWS
  • 11 ώρες πριν

Γνωρίζουμε τον Monoco του Clair Obscur: Expedition 33 (trailer)

VIDEO NEWS
  • 12 ώρες πριν

Tsamba_Gamer: Hogwarts Legacy, Blue Prince και άλλα δωρεάν games

FREE GAMES
  • 13 ώρες πριν

Το Disney Illusion Island θα πάψει να είναι αποκλειστικό του Nintendo Switch

NEWS
  • 14 ώρες πριν

Στο ράφι φέρεται να μπήκε η σειρά Tomb Raider της Phoebe Waller-Bridge

NEWS
  • 15 ώρες πριν

“Δεν υπάρχει δια βίου ιδιοκτησία στα video games”, επαναλαμβάνει η Ubisoft

NEWS
  • 16 ώρες πριν

Αυτές είναι οι 5 μεγάλες αλλαγές που φημολογούνται για το iPhone 17 Pro

NEWS
  • 17 ώρες πριν

Διέρρευσε η ημερομηνία κυκλοφορίας του Mafia: The Old Country

NEWS
  • 18 ώρες πριν

Gametech Playground Ep84: "Καπέλο" στην ελληνική τιμή του Nintendo Switch 2!

GAMETECH PLAYGROUND
  • 19 ώρες πριν

Απίστευτο: το τόξο του Τσουμπάκα από το Star Wars πουλήθηκε έναντι 768 χιλιάδων δολαρίων

NEWS
  • 20 ώρες πριν

Πως θα βρείτε φωτογραφίες που έχουν δημοσιευτεί για εσάς στο internet

NEWS
  • 21 ώρες πριν

H πιο θρυλική ελληνική τηλεοπτική σειρά μπήκε στο ANT1+ χωρίς να το πάρει χαμπάρι κανείς

NEWS
  • 22 ώρες πριν
  • 1

Παιχνίδι που προωθούσε σεξουαλική κακοποίηση αφαιρέθηκε από το Steam σε πολλές χώρες

NEWS
  • 23 ώρες πριν

Στο χαμηλότερή τους τιμή έπεσαν οι μετοχές της Ubisoft

NEWS
  • 11/04

Οι δασμοί Trump βάζουν μπλόκο και στις προ-παραγγελίες των προϊόντων της Razer

NEWS
  • 11/04

Ο Reggie Fils-Aimé τη λέει εμμέσως στη Nintendo το επί πληρωμή Welcome Tour του Nintendo Switch 2 (video)

NEWS
  • 10/04

Η δυνατότητα cross-save του Vampire Survivors για PS5 και PS4 καθυστερεί λόγω νομικών θεμάτων

NEWS
  • 10/04

To Nintendo Switch 2 ενδέχεται να πωλείται με «ζημιά» κατά το λανσάρισμά του

NEWS
  • 10/04

Ο Neil Druckmann ξεκαθαρίζει εκ νέου την κατάσταση περί The Last of Us Part 3 (video)

VIDEO NEWS
  • 10/04

Το The Last of Us Complete είναι γεγονός (trailer)

VIDEO NEWS
  • 10/04

Η Nintendo ξεκαθαρίζει την κατάσταση με τα cartridges των Switch 2 Edition games

NEWS
  • 10/04

Νέες αυξήσεις στην τιμή του PS Plus ανακοίνωσε η Sony τι συμβαίνει με την Ελλάδα

NEWS
  • 10/04

Shawn Layden: “Η αποκλειστικότητα δικαιολογεί την τιμή των €90 για τα παιχνίδια του Nintendo Switch 2” (video)

VIDEO NEWS
  • 10/04

Εμπλουτίζεται η βιβλιοθήκη με τα animated backgrounds του PS5

NEWS
  • 10/04
  • 1

Αμφίβολη, προς το παρόν, η κυκλοφορία του Nintendo Switch 2 στην Κίνα

NEWS
  • 10/04

Το χειρότερο παιχνίδι του Metacritic διαπρέπει πλέον στο Steam

NEWS
  • 10/04

Προσοχή αν δεις αυτήν την ειδοποίηση της Google στο Android smartphone σου

NEWS
  • 10/04

Το ευρωπαϊκό ψηφιακό πορτοφόλι έρχεται για όλους (video)

NEWS
  • 10/04

Atomfall Review

REVIEWS
  • 10/04

Gigabit Voucher: Επιταγή 200 ευρώ για όλους με στόχο την αναβάθμιση του internet τους, τα βήματα

NEWS
  • 10/04

Στο μέλλον ίσως γίνουν κανόνας οι native μεταφορές σε PC τίτλων του PS2

NEWS
  • 10/04

O Jeff Grubb υποστηρίζει πως οι φήμες για το Titanfall 3 είναι εκτός πραγματικότητας

NEWS
  • 10/04

Η Sony παρουσιάζει τρία νέα ηχεία της σειράς ULT POWER SOUND σε σύμπραξη με τον παγκόσμιο σούπερ σταρ Post Malone

ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
  • 10/04

Η Women in Games καλεί τη Valve να αφαιρέσει από το Steam παιχνίδι που προωθεί τη σεξουαλική βία

NEWS
  • 10/04

Animal Crossing: New Horizons – Το νησί θα μεταφερθεί εύκολα από το Nintendo Switch στο Nintendo Switch 2

NEWS
  • 10/04

Ανάκαμψη για το Devil May Cry 5 μετά τη πρεμιέρα του anime του Netflix

NEWS
  • 10/04

Μόνο με τίτλους του GameCube θα είναι συμβατό το αντίστοιχο controller του Nintendo Switch 2 (video)

VIDEO NEWS
  • 10/04

Φήμη: Το Nintendo Switch 2 θα έχει τις ίδιες επιδόσεις με το PlayStation 4 σε third-party games

NEWS
  • 10/04

Πιο φιλική πλατφόρμα όλων το Xbox, αποφάνθηκε το κοινό

NEWS
  • 09/04

Ανακοινώθηκε το roadmap του Diablo 4 μέχρι και το 2026

NEWS
  • 09/04

Εντυπωσιακό mod μεταμορφώνει πλήρως το original Resident Evil του 1997!

NEWS
  • 09/04

GPMI: Ο διάδοχος του HDMI έρχεται από Κίνα με ανάλυση 8Κ και εντυπωσιακές επιδόσεις

NEWS
  • 09/04

PS Portal: Νέες λειτουργίες προστέθηκαν στη beta του cloud streaming για τίτλους του PS5

NEWS
  • 09/04

The Last of Us: Πράσινο φως από το HBO για την τρίτη σεζόν (video)

NEWS
  • 09/04

Με Hogwarts Legacy οι επόμενες προσθήκες στο Game Catalog του PlayStation Plus

FREE GAMES
  • 09/04

Τα οικονομικά δεδομένα δείχνουν ότι το Mario Kart World των 90 δολαρίων ίσως να μην είναι όσο ακριβό πιστεύουμε

NEWS
  • 09/04

Πολλαπλές διακρίσεις για τη Stoiximan στα Sports Marketing Awards 2025

ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
  • 09/04

Επιστρέφει το Xbox Games Showcase με έξτρα Direct για το The Outer Worlds 2

NEWS
  • 09/04

Μοναδική προσφορά: δες τώρα Apple TV+ με €4,99 το μήνα!

NEWS
  • 09/04

Η Nintendo λέει πως το καλώδιο HDMI του πρώτου Nintendo Switch δε θα είναι συμβατό με το Nintendo Switch 2

NEWS
  • 09/04

«Συνεχίζεται η υποστήριξη του original Nintendo Switch», δηλώνει ο Doug Bowser

NEWS
  • 09/04

Αξιολογήθηκαν ηλικιακά νέες εκδόσεις των original Call of Duty: Modern Warfare 2 & 3

NEWS
  • 09/04

Πανικός στις ΗΠΑ, οι καταναλωτές σπεύδουν να αγοράσουν iPhone πριν τις αυξήσεις

NEWS
  • 09/04

Άρχισαν οι προ-παραγγελίες Nintendo Switch 2 στην Ελλάδα, αυξημένη η τιμή στη χώρα μας

NEWS
  • 09/04
  • 3

Nintendo Switch 2 και GTA 6 εκτινάσσουν την βιομηχανία gaming σε ρεκόρ ανάπτυξης το 2027

NEWS
  • 09/04

Μεγάλη διαρροή: έτσι θα είναι το iOS 19 (video)

NEWS
  • 09/04

Commandos: Origins Review

REVIEWS
  • 09/04

Astro Bot: Ο τίτλος του PlayStation σάρωσε και τα BAFTA Game Awards 2025

NEWS
  • 09/04

Ημερομηνία πρεμιέρας απέκτησε η ταινία Predator: Killer of Killers (trailer)

VIDEO NEWS
  • 09/04

Returnal Review

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Housemarque

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    PlayStation Studios

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    Sony

  • PEGI

    16+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
  • Returnal
    • 16+ pegi 16+
      • 10 RATING
        ΧΡΗΣΤΩΝ (1)
      • ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ
    ΕΠΙΣΗΜΟ SITE https://housemarque.com/games/returnal FOLLOWERS 0 ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ
  • 7.5

    ENTERNITY SCORE
*
Η πρώτη μεγάλη αποκλειστικότητα του PlayStation 5 για το 2021 είναι γεγονός, με τη Housemarque να βρίσκεται πίσω από ένα φιλόδοξο εγχείρημα: ένα roguelike 3D bullet-hell. Πόσο καλά λειτουργεί το μίγμα; Αξίζει την προσοχή μας; Όλες οι απαντήσεις στο αναλυτικό review του Χρήστου Χατζησάββα.

Τι παίρνεις όταν δίνεις στη Housemarque μεγάλο μπάτζετ, μια ολοκαίνουρια και ισχυρή κονσόλα, αλλά και την ελευθερία να τα αξιοποιήσει όπως πιστεύει; Παίρνεις το Returnal, ένα παιχνίδι που από στατικές εικόνες ίσως δε θυμίσει τους κλασικούς τίτλους της εταιρείας, όμως στην πράξη τους θυμίζει και με το παραπάνω. Το μεγαλύτερο βήμα που έκανε η εταιρεία δεν είναι η μετάβαση σε πλήρως τρισδιάστατα περιβάλλοντα και gameplay, αλλά η συμπερίληψη ιστορίας και πρωταγωνίστριας με ηθοποιούς να δανείζουν τις φωνές τους σε διάφορους χαρακτήρες. Είναι μια εξέλιξη για την εταιρεία σε κάθε επίπεδο, η πρώτη της παραγωγή “AAA” κι αυτό δεν περνάει απαρατήρητο.




Ξεκινώντας, βρισκόμαστε στο διάστημα και παρακολουθούμε ένα σκάφος που αλωνίζει ανάμεσα στα αστέρια προτού υποστεί βλάβη και προσκρούσει στην επιφάνεια ενός άγνωστου πλανήτη: του Atropos. Η πρωταγωνίστρια Selene, με ένα άχρηστο πλέον σκάφος, πρέπει να εξερευνήσει τα αφιλόξενα μέρη του Atropos είτε για να φύγει από τον πλανήτη είτε για να έρθει σε επαφή με το αρχηγείο της ASTRA – η Selene είναι μια ASTRA Scout, που εκτελεί αποστολές εξερεύνησης στο διάστημα. Δίχως ξεκάθαρο στόχο, περιπλανιέται στον Atropos ώσπου ανακαλύπτει το πτώμα ενός άλλου ASTRA Scout και κάτι ακόμη χειρότερο: εκείνη είναι το πτώμα. Ή καλύτερα, μια άλλη εκδοχή της. Τι συμβαίνει; Πώς μπορεί κάποιος να σκοντάψει στο ίδιο του το πτώμα, σε έναν πλανήτη που δεν έχει επισκεφτεί ξανά; Στον πυρήνα του Returnal βρίσκεται μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας, μυστηρίου και τρόμου, με τη Selene να ανακαλύπτει σταδιακά περισσότερα για τον πλανήτη στον οποίο βρίσκεται αλλά και για το παρελθόν της, μέσα από διάφορα αντικείμενα αρχαίων πολιτισμών ή audio logs από τις νεκρές εκδοχές της, αντίστοιχα.



Η λογική του επαναλαμβανόμενου θανάτου της πρωταγωνίστριας είναι επίσης άρρηκτα συνδεδεμένη με το gameplay, καθώς ο θάνατος δε σημαίνει το τέλος αλλά μια νέα ευκαιρία δραπέτευσης από τον μυστηριώδη Atropos. Κάθε φορά που ο παίκτης πεθαίνει με οποιονδήποτε τρόπο, θα ξαναζεί τη στιγμή της πρόσκρουσης στον Atropos και θα ξεκινάει από το μηδέν, ελπίζοντας να σπάσει αυτό τον ατέλειωτο κύκλο… ή να τα παρατήσει για πάντα και να μείνει παγιδευμένος εκεί. Κι ο θάνατος δεν έρχεται ιδιαίτερα δύσκολα, μάλιστα. Το Returnal είναι ένα τρισδιάστατο roguelike bullet-hell shooter, που με απλά λόγια σημαίνει ασταμάτητη κίνηση και ανταλλαγή πυρών με εχθρούς ενώ κάθε λάθος μπορεί να στοιχίσει τη ζωή της Selene και να τη στείλει στο σημείο μηδέν, χάνοντας όλο τον εξοπλισμό και αντικείμενα που κουβαλούσε. Κάθε κύκλος είναι, κυριολεκτικά, μια νέα αρχή. Όμως για να μπορέσει να χάσει κάτι, θα πρέπει πρώτα να το έχει συλλέξει – άρα τι μπορεί να συλλέξει; Αρχικά, μπορεί να κουβαλάει ένα πυροβόλο όπλο ανά πάσα στιγμή και σύντομα μετά την αρχή αποκτά πρόσβαση σε ένα ξίφος. Έπειτα, μπορεί να συλλέξει Artefacts τα οποία ουσιαστικά λειτουργούν ως passive abilities, προσφέροντας ιδιότητες όπως ταχύτερο reload και ο παίκτης μπορεί να έχει έως και 15 επάνω του ταυτόχρονα. Παράλληλα, μπορεί να κουβαλάει έως και τρία διαφορετικά consumables (δεν υπάρχει όριο στην ποσότητα του καθενός), όμως το παιχνίδι ξεκινάει με μια θέση και σταδιακά ξεκλειδώνονται οι άλλες δύο.



Στη συνέχεια, υπάρχουν τα Obolites, πέτρες που βρίσκονται στο περιβάλλον ή πέφτουν από νεκρούς εχθρούς, οι οποίες λειτουργούν σαν χρήματα – ο παίκτης μπορεί σε κάποια σημεία να αποκτήσει αντικείμενα πληρώνοντας ένα αντίτιμο με Obolites. Μετά είναι τα Keys, τα οποία ξεκλειδώνουν πόρτες ή σεντούκια. Πέραν αυτών, υπάρχει και το Ether, το οποίο χρησιμοποιείται σε ειδικές περιστάσεις – περισσότερα αργότερα. Παρόμοια με τα Artefacts είναι και τα Parasites, τα οποία ο παίκτης βρίσκει τυχαία και μπορεί αν θέλει να κολλήσει στο σώμα της Selene, ώστε να απολαύσει ένα θετικό στοιχείο (π.χ. περισσότερη ζημιά) αλλά πάντοτε συνοδεύονται κι από ένα αρνητικό (π.χ. ο παίκτης δέχεται ζημιά αν σηκώσει Items από το έδαφος). Τέλος, υπάρχει μόνιμος εξοπλισμός, τα Suit Augments, τα οποία συνήθως βρίσκονται μετά από κάποιο boss και προσφέρουν νέες ικανότητες και δυνατότητες στη Selene, όπως ένα grappling hook ή τη δυνατότητα να κολυμπήσει στο νερό και να εξερευνήσει νέα μέρη. Πολλά πράγματα, σωστά; Αν κάποιος πεθάνει, οι τσέπες του θα… ελαφρύνουν σημαντικά. Από όλα τα παραπάνω, το μοναδικό που κρατά η Selene από κύκλο σε κύκλο είναι τα Suit Augments, τα Ether και ένα στάνταρ πιστόλι… αυτά. Κάθε θάνατος στοιχίζει, πονάει και επιστρέφει τον παίκτη ενδεχομένως πολλά βήματα πίσω.



Ενάντια στους εχθρούς, η Selene μπορεί να χρησιμοποιήσει όπλα που βρίσκει στο περιβάλλον ή πέφτουν από νεκρούς εχθρούς, με επιλογές από πιστόλια και καραμπίνες έως πιο δημιουργικά όπλα σαν το Electropylon Driver, το οποίο εκτοξεύει καρφιά που παράγουν ηλεκτρισμό και αν βρίσκονται κοντά το ένα στο άλλο τότε φτιάχνουν κάτι σαν ενεργειακό δίχτυ. Σίγουρα υπάρχει ένα όπλο για κάθε παίκτη και τα Traits του κάθε όπλου μπορούν να δώσουν ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο παιχνιδιού. Τα Traits ξεκλειδώνονται (μόνιμα) ανά όπλο απλώς με τη χρήση του, ώστε αν σε οποιονδήποτε κύκλο βρεθεί στα χέρια της Selene ένα όπλο με το τάδε Trait που ο παίκτης έχει ήδη ξεκλειδώσει, να μπορέσει να το αξιοποιήσει απευθείας. Βεβαίως, τα Traits είναι τυχαία σε κάθε όπλο και μπορεί να έχει από κανένα έως και τρία. Κάθε όπλο διαθέτει επίσης ένα Alt-Fire, πάλι τυχαίο, που δεν ταιριάζει απαραίτητα με τη βασική του λειτουργία – για παράδειγμα ένα πιστόλι με απλές σφαίρες μπορεί ως Alt-Fire να έχει την εκτόξευση μιας ακτίνας ενέργειας. Αξιοποιώντας έξυπνα τις δυνατότητες του DualSense, η αριστερή σκανδάλη φτάνει μέχρι τα μισά για σημάδι κι αν πατηθεί μέχρι το τέρμα ενεργοποιεί το Alt-Fire, κάνοντας ευκολότερο τον χειρισμό ώστε ο παίκτης να γλιτώνει δύσκολους συνδυασμούς κι έτσι μπορεί να χοροπηδάει ανάμεσα στις σφαίρες των εχθρών ευκολότερα. Αυτή η επιλογή μπορεί να απενεργοποιηθεί από τις ρυθμίσεις, αν κάποιος δε βολεύεται, όμως σε πάνω από 20 ώρες παιχνιδιού ουδέποτε προκάλεσε πρόβλημα ή φάνηκε άβολο. Ποιο όπλο θα βρεθεί στο μονοπάτι του παίκτη, βέβαια, είναι άλλη ιστορία. Όπως και με τα κάθε λογής συλλέξιμα που αναφέρθηκαν παραπάνω, έτσι και τα όπλα που εμφανίζονται είναι εντελώς τυχαία. Σε κάθε κύκλο, ο Atropos αλλάζει εντελώς μορφή από περιοχή σε περιοχή και μαζί του αλλάζουν τα περιεχόμενα κάθε δωματίου, από τα σεντούκια έως τους εχθρούς αλλά και τα drops που αφήνουν πίσω τους. Ο παίκτης μπορεί να βελτιώσει τις πιθανότητές του να αποκτήσει ένα υψηλότερου level όπλο ανεβάζοντας το Proficiency του, δηλαδή σκοτώνοντας εχθρούς ή συλλέγοντας αντικείμενα που δίνουν πόντους στο Proficiency. Τα όπλα καθαυτά θα είναι τυχαία μεν, αλλά τουλάχιστον θα είναι πιο ισχυρά και πιθανότατα με περισσότερα Traits.



Αυτό έχει τα καλά του και τα κακά του. Μπορεί ένας ολόκληρος κύκλος να μη φέρει το όπλο που αρέσει στον παίκτη ή να μην πετύχει ούτε ένα «χρήσιμο» (σχετικό αυτό) Trait, οπότε αυτό κάποιοι θα το δουν ως πρόκληση κι άλλοι ως μια εκνευριστική επιλογή. Τα Traits, τα weapon drops και τα Alt-Fires δεν μπορούν να επιλεχθούν ή να αλλαχτούν μιας και το Proficiency επηρεάζει απλώς το minimum level και κάποια στατιστικά όμως τίποτα περισσότερο. Ακόμη και το αρχικό πιστόλι της Selene δεν μετριέται ως κάτι ξεχωριστό που μπορεί να χρησιμοποιήσει με το βασικό της όπλο, καθώς αυτό θα είναι το βασικό όπλο αν δεν θελήσει να το αλλάξει. Το θετικό είναι πως το ξίφος παραμένει ένα πλήκτρο μακριά, ανεξάρτητα από το βασικό όπλο. Όπως είναι αναμενόμενο, το Proficiency χάνεται με κάθε αλλαγή κύκλου. Ύστερα, υπάρχει το κομμάτι των “Malignant” items. Τα περισσότερα από τα αντικείμενα που μπορεί να βρει η Selene δεν είναι πάντα έτοιμα για χρήση, καθώς αν είναι Malignant τότε πρέπει είτε να τα «καθαρίσει» με Ether είτε να τα συλλέξει με κίνδυνο να πάθει ζημιά ή/και ένα Malfunction. Στα τρία Malfunctions συμβαίνει το Critical Malfunction, που καταστρέφει τυχαία ένα αντικείμενο που ο παίκτης έχει στην κατοχή του (όχι τα Permanent ή τα Obolites/Keys/Ether, όμως όλα τα υπόλοιπα). Τα Malfunctions ποικίλουν σε… τιμωρίες, από αδυναμία χρήσης health items έως ζημιά για πτώσεις από ύψη (που δίχως Malfunction, δεν υφίσταται).



Ο κανόνας των Malignant ισχύει και για τα Silphium/Resin, τα αντικείμενα που αναπληρώνουν χαμένο Integrity (δηλαδή HP) στη Selene, οπότε συχνά ο παίκτης σκέφτεται: να πάρει το ρίσκο γιατί είναι κοντά στον θάνατο ή να παλέψει και να μη ρισκάρει περαιτέρω μείωση Integrity; Η ερώτηση γίνεται ακόμη δυσκολότερη όταν αναλογιστεί κανείς τον τρόπο αύξησης του συνολικού Integrity: όταν η Selene έχει γεμάτη τη μπάρα, κάθε health pickup γεμίζει μια από τρεις άλλες μικρές μπάρες κι όταν συλλεχθούν τρία (ένα για κάθε μπάρα) τότε το maximum HP ανεβαίνει κι αυτό μπορεί να γίνει πολλές φορές κατά τη διάρκεια ενός κύκλου. Φυσικά, αν πεθάνει, η Selene χάνει εντελώς την όποια αναβάθμιση στο κομμάτι του Integrity. Τώρα που έφυγαν όλα αυτά από τη μέση, πώς είναι η δράση του παιχνιδιού; Όπως θα περίμενε κανείς, πολύ δυναμική και ξέφρενη. Τα διάφορα Traits των όπλων, σε συνδυασμό με Consumables και Artefacts, μπορούν να χαρίσουν μοναδικές στιγμές που κάνουν τον παίκτη να νιώθει πραγματικά δυνατός ενάντια σε φρικτά τέρατα. Επίσης, πολλά Consumables μπορούν να συνδυαστούν με μια δόση στρατηγικής, όπως για παράδειγμα ένα που μετατρέπει τις σφαίρες των εχθρών σε Obolites με ένα άλλο που μετατρέπει τα Obolites σε πόντους HP. Γρήγορη σκέψη στους συνδυασμούς όλων επιβραβεύεται με γρήγορο… καθάρισμα δωματίων.



Όσο ο παίκτης δε δέχεται ζημιά, ανεβαίνει και το Adrenaline έως το level 5 με κάθε επίπεδο να προσφέρει άλλη μια μεταβλητή όπως περισσότερη ζημιά για επιθέσεις με το ξίφος. Όταν δεχτεί επίθεση η Selene, ανεξάρτητα από το πόσο ισχυρή είναι, ο δείκτης πέφτει στο μηδέν και πρέπει να ανέβει ξανά. Υπάρχουν διάφορα αντικείμενα που την προστατεύουν, βέβαια, οπότε πάλι μπορεί να προλάβει μια τέτοια κατάσταση. Κάνοντας αρκετή ζημιά στους εχθρούς η Selene μπορεί να διακόψει μια επίθεσή τους στη μέση και να τους ζαλίσει, αφήνοντάς στους εκτεθειμένους. Δεν είναι πάντοτε εύκολο αυτό, καθώς πολλοί εχθροί προστατεύονται από μια ασπίδα που σπάει μονάχα με τη χρήση του ξίφους, προτού μπορέσει η Selene να τους κάνει ζημιά με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Για επιπλέον ζημιά, μπορεί να στοχεύσει στα αδύναμα σημεία που οι περισσότεροι έχουν – είναι ευδιάκριτα, καθώς αναβοσβήνουν με έντονο κόκκινο χρώμα όταν ο χρήστης τα πυροβολήσει.



Οι σφαίρες δεν τελειώνουν ποτέ, μονάχα οι γεμιστήρες και τότε μπορεί να υπάρξει overload: δηλαδή ο παίκτης να πατήσει το πλήκτρο επίθεσης με τη διαδικασία reload για να κερδίσει χρόνο (κάτι που μπορεί να δίνει οφέλη με το κατάλληλο Parasite, για παράδειγμα). Αν όμως αποτύχει, τότε καθυστερεί λίγο περισσότερο τη διαδικασία (και μπορεί κάλλιστα να έχει επιπτώσεις από αντίστοιχο Malfunction). Εντός κι εκτός μάχης, η Selene έχει στη διάθεσή της και το Dash, όπου με ένα πλήκτρο ενεργοποιείται το jetpack στην πλάτη της και ταχύτατα πηγαίνει λίγα μέτρα πιο πέρα. Αυτό χρησιμοποιείται, φυσικά, για αποφυγή πυρών αλλά και για εξερεύνηση του περιβάλλοντος. Προχωρώντας πιο βαθιά μέσα στον Atropos, ο παίκτης συναντά ολοένα και πιο απειλητικούς εχθρούς και οι μάχες γίνονται πιο δύσκολες. Εδώ είναι που έρχεται το bullet-hell κομμάτι του παιχνιδιού, καθώς πολύ συχνά οι σφαίρες γεμίζουν την οθόνη και η αποφυγή είναι σχεδόν αδύνατη – όποιος κάθεται σταθερός είναι σίγουρα νεκρός. Παρόλα αυτά, ορισμένες φορές ο παίκτης μπορεί να βρεθεί προ εκπλήξεως και να δεχτεί ζημιά που φαντάζει άδικη. Λόγω της φύσης του ως τρισδιάστατο shooter, οι εχθροί και οι κίνδυνοι δεν είναι πάντοτε ορατοί κι έτσι κάλλιστα ένας εχθρός μπορεί να χτυπήσει τη Selene από πίσω, χωρίς να υπάρχει κάποια ένδειξη για αυτό πέρα από το mini map – ποιος παίζει τέτοιου είδους γρήγορο, τρισδιάστατο shooter κοιτώντας τον χάρτη, όμως; Πέραν αυτών, το ξίφος άλλοτε λειτουργεί κι άλλοτε όχι, δηλαδή μπορεί ο μοχλός κίνησης να κατευθύνει τη Selene προς τον εχθρό όμως επειδή δεν είναι στο πεδίο όρασης του παίκτη τότε εκείνη να αστοχήσει με ενδεχομένως σοβαρές επιπτώσεις. Με ένα μόνο χτύπημα να σημαίνει απώλεια Adrenaline και πιθανώς να ενεργοποιήσει κάποιο από τα Malfunctions που έχει ο παίκτης, αν όχι θάνατο, τέτοιες καταστάσεις δεν είναι πολύ συχνές αλλά όταν υπάρχουν προκαλούν εκνευρισμό.



Οι εχθροί έρχονται σε διάφορες μορφές, όμως κατά βάση είτε είναι τετράποδα τέρατα είτε ιπτάμενα τέρατα – κυρίως ιπτάμενα τέρατα. Στο κομμάτι του σχεδιασμού τους (κι όχι μόνο των τεράτων) είναι εμφανής η επιρροή από τα έργα του Lovecraft. Βέβαια, δεν υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε εχθρούς ανά biome ενώ στο δεύτερο μισό του παιχνιδιού πολλά μοντέλα ανακυκλώνονται κι απλώς αλλάζουν χρώμα και ιδιότητες. Με το παιχνίδι να μην είναι ιδιαίτερα μεγάλο, αυτό σύντομα μπορεί να κουράσει. Συγκεκριμένα, ο παίκτης θα εξερευνήσει με τη σειρά 6 biomes, χωρισμένα σε τριάδες. Ξεκινώντας από τη σκοτεινή ζούγκλα του Atropos ακολουθεί μια έρημος κι ύστερα εγκαταλελειμμένα κτίσματα των αρχαίων που κατοικούσαν στον πλανήτη – τα υπόλοιπα δε θα αποκαλυφθούν εδώ. Το χώρισμα σε δύο τριάδες προκύπτει από μια παράξενη σχεδιαστική επιλογή της Housemarque: από το πρώτο biome ο παίκτης μπορεί να πάει στο δεύτερο και στο τρίτο, όμως όχι στο τέταρτο, από το οποίο μπορεί να πάει στο πέμπτο και έκτο. Επιπλέον, το τέταρτο και πέμπτο biome είναι σχεδόν ίδια με τα δύο πρώτα, αλλάζοντας το σκηνικό και τους εχθρούς όμως όχι δραματικά – ειδικά το τέταρτο biome διαφέρει ελάχιστα από το πρώτο. Ο παίκτης έχει την επιλογή για fast travel μεταξύ συγκεκριμένων σημείων που τυχαία εμφανίζονται σε δωμάτια, όμως ισχύει μονάχα για το biome όπου βρίσκεται. Κάτι που φαίνεται άκακο, όμως σύντομα αποδεικνύεται κουραστικό. Όταν ξεκινήσει νέος κύκλος για κάποιον που πέθανε στο δεύτερο ή τρίτο (αντίστοιχα πέμπτο ή έκτο) biome, ο παίκτης πάντα θα πρέπει να παίξει σχεδόν εξ ολοκλήρου το πρώτο (ή τέταρτο) biome για να φτάσει απλώς στο biome όπου πέθανε και να συνεχίσει την ιστορία/εξερεύνηση. Με απλά λόγια, μπορεί μια προσπάθεια μιάμισης ώρας να πάει στα σκουπίδια για μια λάθος κίνηση κι έπειτα να απαιτείται μισή ώρα παιχνιδιού απλώς για να φτάσει ο παίκτης στην αρχή του biome όπου πέθανε.



Εδώ έρχεται η πραγματικά αξιοπερίεργη σχεδιαστική επιλογή: ο θάνατος δεν είναι ο μόνος τρόπος να ξεκινήσει ένας νέος κύκλος. Δεν υπάρχει κανένα απολύτως σύστημα για save κι έτσι η κονσόλα πρέπει να τίθεται σε Rest Mode και φυσικά, ο παίκτης να μην παίξει κανένα άλλο παιχνίδι γιατί το Returnal θα πρέπει να κλείσει. Είναι πολύ εκνευριστικό μετά από ένα τέτοιο παιχνίδι να θέλεις να παίξεις κάτι χαλαρωτικό και να μην μπορείς, γιατί την επόμενη φορά που θα το ανοίξεις θα έχεις χάσει τα πάντα. Τα μόνιμα Suit Augments ξεκλειδώνουν μεν τρόπους για γρηγορότερη κίνηση μέσα στα biomes αλλά είναι τόσο αμελητέα η συνεισφορά τους που δεν μπορεί να τα χαρακτηρίσει κανείς ως shortcuts, περισσότερο ως κλειδιά για να προχωρήσει σε μετέπειτα πίστες. Συνολικά, για τους τίτλους τέλους χρειάστηκαν περίπου 17 ώρες παιχνιδιού, με τις μισές ίσως ώρες να αφιερώθηκαν στο δεύτερο και το πέμπτο biome. Με τόσα πράγματα να μένουν στην τύχη, ουκ ολίγες φορές ο θάνατος ήταν πραγματικά λυτρωτικός σε αυτές τις πίστες. Ολόκληρα runs διάρκειας μιας ώρας με κανένα weapon drop ή το ίδιο ακριβώς αδύναμο πιστόλι με διαφορετικό Trait. Άλλα runs όπου η κοντόκαννη έπρεπε να γίνει… sniper για να πεθάνουν ιπτάμενοι εχθροί που βρίσκονταν πολύ μακριά, κάτι όχι αδύνατο αλλά ξεκάθαρα καθόλου διασκεδαστικό. Έπειτα, υπάρχουν κάποια εξαιρετικά σπάνια αντικείμενα που βρίσκονται ή αγοράζονται από τα Fabricators, τα οποία «χαρίζουν» ένα επιτόπου revive στη Selene όμως είναι δυσεύρετα και πολύτιμα οπότε κανείς δε μπορεί να στηριχτεί σε αυτά. Τα Reconstructors, που ζητούν Ether σε αντάλλαγμα για ένα revive, λειτουργούν μόνο μια φορά ανά cycle – ακόμα κι αν ο παίκτης έχει μαζέψει άπειρο Ether, δεν μπορεί να τα χρησιμοποιήσει δεύτερη φορά. Το ίδιο ισχύει και για τα πράγματα που πωλούνται από τους Fabricators, τα οποία δεν είναι άπειρα ακόμη κι αν ο παίκτης έχει Obolites. Σε άλλο run, ο θάνατος ήταν η μοναδική διέξοδος καθώς ακριβώς πριν το boss της πίστας το Integrity ήταν σχεδόν στο 0 όμως δεν υπήρχε κανένα (μα κανένα) health pickup σε ολόκληρο το biome αλλά ούτε και «μαξιλαράκι» τύπου Reconstructor. Οι εχθροί δεν επανεμφανίζονται άπαξ και πεθάνουν σε κάποιο δωμάτιο, οπότε ούτε εκείνοι μπορούσαν να ρίξουν κάποιο health item.



Τα δωμάτια αλλάζουν σειρά σε κάθε cycle, οπότε ακολουθώντας το objective marker ο παίκτης τουλάχιστον δε χάνεται, ενώ οι πόρτες που πρέπει να περάσει για να συνεχίσει την ιστορία έχουν διαφορετική σήμανση στον χάρτη από εκείνες που οδηγούν σε μη απαραίτητα δωμάτια. Τα Malignant items θα μπορούσαν επίσης να σημειώνονται με διαφορετικό τρόπο, καθώς ο παίκτης μπορεί να διασχίσει όλη την πίστα με την ελπίδα πως θα βρει ένα health pickup όπως δείχνει ο χάρτης όμως τελικά να χάσει το χρόνο του αν δεν έχει (ή δεν προτίθεται να χρησιμοποιήσει) Ether. Με νέα αντικείμενα να εμφανίζονται σε κάθε κύκλο, όπως Scout Logs που αποκαλύπτουν νέα σημεία της πλοκής, είναι σαν το παιχνίδι να πιέζει τον παίκτη να πεθάνει με σκοπό να τα βρει. Εννοείται πως κανείς δεν εγγυάται ότι κάθε κύκλος θα δώσει νέα Scout Logs, είναι εντελώς τυχαίο και αυτό. Ο στόχος μπορεί να βρίσκεται δύο ή 20 δωμάτια δίπλα και στο ενδιάμεσο να υπάρχουν τόσες μάχες που μόνο η πράξη του να φύγει ο παίκτης από το πρώτο biome και να επιστρέψει στο δεύτερο μπορεί να διαρκέσει πάνω από ώρα. Ορισμένα δωμάτια λειτουργούν με “Lockdown”, δηλαδή κλειδώνουν οι πόρτες μέχρι να πεθάνουν συγκεκριμένοι ή όλοι οι εχθροί, οπότε η δυνατότητα να τρέξει κάποιος από biome σε biome για οικονομία χρόνου δεν υπάρχει πάντα.



Γενικά, το Returnal δεν δίνει την αίσθηση της προόδου στον παίκτη. Είναι όλα τόσο τυχαία και σχεδόν τίποτα μόνιμο, που θυμίζει παιχνίδι ουφάδικου, κάτι έχει σκοπό να τιμωρεί διαρκώς τον παίκτη για να τον κάνει να χαλάει πενηντάλεπτα ώστε να ξαναπαίξει – με τη διαφορά ότι εδώ πρόκειται για ένα παιχνίδι αξίας 79.99€. Προφανώς, αυτά είναι δεδομένα για τα roguelikes αλλά υπάρχουν πολλά παραδείγματα που δείχνουν πως, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ο παίκτης μπορεί να νιώσει πως προχωράει εμπρός κι ας τιμωρείται βάναυσα σε κάθε αποτυχία. Είναι κρίσιμο να παλεύει για να αποκτήσει δύναμη, όμως εξίσου σημαντικό είναι να νιώθει πως κατέκτησε κάτι. Ακόμη και τα δυνατά loot που μπορεί να αφήσουν πίσω τους τα (καθόλου εύκολα) bosses είναι «μιας χρήσης». Η ιστορία είναι αρκετά καλή και το τέλος όχι τόσο προβλέψιμο όσο αρχικά φαίνεται, όμως δεν πρόκειται για κάτι πρωτοποριακό που να αξίζει όλο αυτό τον κόπο για να τη ζήσει κανείς. Μάλιστα, ακόμη κι εδώ υπάρχει άλλη μια παράξενη ιδέα. Με το τέλος του έκτου biome πέφτουν οι τίτλοι τέλους και η λίστα συντελεστών, με το τρόπαιο που ξεκλειδώνεται να αναφέρει πως τελείωσε το… Act 2. Για να δει ο παίκτης το πραγματικό τέλος, πρέπει να πολεμήσει ξανά από το τέταρτο biome προς το έκτο (όπου μόλις βρισκόταν!) για να «καθαρίσει» εξαιρετικά δύσκολους εχθρούς και να τερματίσει πραγματικά το παιχνίδι (δηλαδή να ολοκληρώσει και το Act 3). Για ποιο λόγο να πέσουν τίτλοι τέλους στο Act 2; Ούτως ή άλλως, οι σκηνές που εκτυλίσσονται εκείνη τη στιγμή δεν κλείνουν πραγματικά την ιστορία – αντιθέτως, προετοιμάζουν το έδαφος για το Act 3. Γιατί να μην κλείσει μια και καλή στο Act 3;



Εκτός της ιστορίας, ο παίκτης μπορεί να χρησιμοποιήσει το Challenge Terminal και να αντιμετωπίσει μια διαφορετική πρόκληση κάθε μέρα, με στόχο μια θέση στα leaderboards ενάντια σε άλλους παίκτες αλλά και πιο πρακτική επιβράβευση με τη μορφή Ether. Υπάρχει κι άλλος ένας τρόπος να αλληλεπιδράσει με άλλους, όμως όχι απευθείας. Ανακαλύπτοντας πτώματα άλλων παικτών και να δει τον τρόπο που πέθαναν, προτού επιχειρήσει είτε να τα ψάξει για αντικείμενα είτε να προκαλέσει έναν δυνατό εχθρό και να εκδικηθεί τον θάνατό τους (αυτοί οι εχθροί συχνά αφήνουν καλό loot). Το Databank, όπου φυλάσσονται όλες οι πληροφορίες που συλλέγει ο παίκτης (από Scout Logs έως πληροφορίες για αντικείμενα, όπλα και τον Atropos) είναι ενδελεχές και δεν απέχει από μια πραγματική εγκυκλοπαίδεια, προσφέροντας πλούσιες πληροφορίες για κάθε καταχώρηση. Αντίστοιχα, τα Xenoglyphs που ανακαλύπτει ο παίκτης σε διάφορα σημεία του πλανήτη δίνουν αρκετό «τυράκι» για να καταλάβει κανείς τι προηγήθηκε στον Atropos και γιατί υπάρχει ο κύκλος, αλλά και πού εξαφανίστηκαν οι προηγούμενοι κάτοικοί του. Είναι εμφανές πως η Housemarque ήθελε να χτίσει ένα ατμοσφαιρικό παιχνίδι και το κατάφερε, συνδυάζοντας την ιστορία του κόσμου με τα γραφικά και τη συνολικότερη παρουσίαση τού παιχνιδιού. Γίνεται υποδειγματική χρήση του 3D Audio και δημιουργείται φανταστική ατμόσφαιρα, με εκπληκτικές λεπτομέρειες. Όταν η Selene βρίσκεται βυθισμένη σε αχανή νερά και βγάλει κάποιον ήχο, για παράδειγμα, υπάρχει αντίλαλος. Το DualSense δουλεύει πυρετωδώς με μικρές και μεγάλες δονήσεις εντός κι εκτός μάχης, ενώ το ηχειάκι συμπληρώνει τη δράση με μικρούς ήχους όπως ένα επιτυχές reload. Μετά από πέντε περίπου ώρες ασταμάτητου παιχνιδιού εμφανίστηκε η ένδειξη χαμηλής μπαταρίας, η οποία άντεξε για περίπου μια ώρα προτού «παραδώσει» και χρειαστεί φόρτιση.



Τρέχοντας σε ανάλυση 4K (δυναμική) με 60fps και ray tracing, το Returnal πολύ συχνά δείχνει εντυπωσιακό από τα εφέ ως τον απλό σχεδιασμό του κόσμου. Δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιος θα θελήσει να πάρει μια ανάσα κοιτάζοντας τα εξωγήινα τοπία, οπότε μακάρι η Housemarque να προσθέσει ένα photo mode κάποια στιγμή και να δώσει τη δυνατότητα στους παίκτες να αποθηκεύσουν όμορφες εικόνες χωρίς περιορισμούς. Σε κάποια σημεία παρατηρήθηκε πως οι σκιές και κάποια σημεία του σκηνικού (π.χ. φυτά) εμφανίζονται κι εξαφανίζονται από το πουθενά ανάλογα με το πόσο κοντά τους βρίσκεται ο παίκτης, όμως με την ταχύτητα του παιχνιδιού δύσκολα θα τα παρατηρήσει κανείς. Ο φωτισμός, χάρη στο ray tracing, είναι άψογος όπως και οι αντανακλάσεις (π.χ. πάνω στο κράνος της Selene) και έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα σκοτεινά, τρομακτικά περιβάλλοντα του Atropos. Το δυστυχές είναι πως υπήρξαν κάποια προβληματάκια απόδοσης κατά τη διάρκεια της δράσης, με εμφανή πτώση σε καρέ όταν υπήρχαν πολλοί εχθροί και πάρα πολλές σφαίρες στην οθόνη. Όλα φωτίζονται κι όλα κάνουν φαντεζί εκρήξεις, με αποτέλεσμα η κατά τα άλλα σταθερή απόδοση να θυσιάζεται για λίγα δευτερόλεπτα όμως οι συνέπειες για τον παίκτη μπορεί να είναι τραγικές – υπενθύμιση πως στα τελευταία biomes οι εχθροί δε χαρίζονται και ο θάνατος είναι πολύ εύκολος. Πιθανότατα με την προσθήκη του VRR που έχει υποσχεθεί η Sony, τα προβλήματα αυτά να εξαλειφθούν για όποιον έχει συμβατή τηλεόραση. Επίσης, τα trophies για το τρίτο και τέταρτο boss δεν ξεκλειδώθηκαν ποτέ και το τρίτο boss ήταν ίσως το δυσκολότερο του παιχνιδιού, ενώ άλλα trophies απαιτούσαν επανεκκίνηση του παιχνιδιού για να ξεκλειδωθούν (δεν δοκιμάστηκε ξανά η μάχη τους, παρόλο που γίνεται ανά πάσα στιγμή).



Είναι, λοιπόν, μια καλή πρόταση το Returnal κι αν ναι για ποιον; Οι οπαδοί των roguelikes πιθανότατα δε θα ενοχληθούν από τις τιμωρίες (που παραμένουν πολύ αυστηρές, παρόλα αυτά) και θα απολαύσουν τη δράση. Η αλήθεια είναι πως όταν «ρολλάρει», το Returnal φέρνει χαμόγελα, συνδυάζοντας ακατάπαυστη δράση με εκπληκτικό κόσμο και μια καλή ιστορία, αλλά και άκρως ατμοσφαιρικό ήχο και βαθύ lore. Ωστόσο, για να φτάσει κάποιος να το απολαύσει για δέκα λεπτά, πιθανώς θα έχει ξοδέψει ώρες εκνευρισμένος, χωρίς να νιώθει πως κάνει πρόοδο ή ότι κερδίζει κάτι, ενώ τεράστιο «φάουλ» είναι η παντελής έλλειψη checkpoint που ουσιαστικά απαγορεύει ακόμη και την αλλαγή παιχνιδιού. Είναι μια γενναία προσπάθεια από τη Housemarque κι άλλο τόσο από τη Sony που αποδεικνύει άλλη μια φορά πως της αρέσει να πειραματίζεται, όμως προσφέρει διασκέδαση και νεύρα σε δυσανάλογες ποσότητες. 

7.5

ENTERNITY SCORE
ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ opencritic.com
ΘΕΤΙΚΑ
  • Όταν όλα πηγαίνουν κατ’ ευχήν, η δράση είναι απολαυστική και η αδρεναλίνη φτάνει στα ύψη
  • Σχεδιασμός κόσμου και βάθος lore, καλή ιστορία και κάπως απρόβλεπτο τέλος
  • Άριστη χρήση του 3D Audio, γενικότερα άψογο οπτικοακουστικά (τεχνικά και καλλιτεχνικά)
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
  • Δε δίνει την αίσθηση της προόδου, τιμωρεί υπερβολικά και παίρνει πίσω σχεδόν τα πάντα σε κάθε κύκλο
  • Δεν έχει μεγάλη ποικιλία σε εχθρούς και biomes, ολοκληρώνεται σχετικά γρήγορα
  • Αξιοπερίεργη επιλογή ο παίκτης να ξεκινάει από το 0 επειδή απλά θέλει να παίξει και κάτι άλλο
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
25 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
*
Loading...