H σειρά DiRT έχει γίνει πλέον μία από τις κλασικότερες στη σύγχρονη ιστορία του gaming, με την πέμπτη κυκλοφορία της να υπόσχεται ένα εντελώς διαφορετικό μενού και πολλές εκπλήξεις. O απόγονος των θρυλικών racers που έφεραν το όνομα του αξέχαστου Colin McRae φεύγει εντελώς από τις ειδικές διαδρομές των ράλι και πηγαίνει σε νέους δρόμους, εξίσου λασπωμένους και περισσότερο διασκεδαστικούς. Οι άνθρωποι της Codemasters έχουν εξηγήσει πως ο βαθύς ρεαλισμός των αγώνων, έχουν μεταφερθεί πλέον στη σειρά DiRT Rally, με τη νέα κυκλοφορία να εστιάζει σε εντελώς διαφορετικές κατηγορίες. Έτσι, το DiRT 5 προσφέρει εντελώς διαφορετικές κατηγορίες αγώνων που ξεκινούν θυμίζοντας την τρέλα του Rallycross, αλλά σε διαδρομές που κυμαίνονται από αναβάσεις σε παράταιρα εδάφη, όπως της Κίνας, μέχρι παγωμένες κοίτες ποταμών δίπλα στο νησί του Μπρούκλιν στη Νέα Υόρκη, σε συνολικά 10 διαφορετικές περιοχές της υφηλίου, μεταξύ των οποίων και η οροσειρά των Μετεώρων στην Καλαμπάκα.
Φυσικά στον τίτλο δεσπόζει το λεγόμενο career mode, όπου μέσα από ένα υποτυπώδες στόρι, το οποίο το παιχνίδι μας αφηγείται μέσα από εκπομπές podcast, αναλαμβάνουμε να καθοδηγήσουμε τον ήρωά μας από τις πρώτες του μάχες μέχρι τον τίτλο του λεγόμενου DiRT Offroad Series. Οι αντίπαλοι είναι αρκετοί, με σημαντικότερους όλων τους Bruno Durand και Alex Janicek (ή απλά AJ), στους οποίους δίνουν τη φωνή τους οι Nolan North και Troy Baker. Μία τέτοια συνταγή είναι πρωτοφανής για τη σειρά και παρότι η δουλειά που έχει γίνει δεν είναι κάτι το εντυπωσιακό, καταφέρνει να δώσει μία νέα αίσθηση σε μία σειρά που εξελισσόταν με πολύ γραμμικό τρόπο, εδώ και χρόνια. Προφανώς, το story που εκτυλίσσεται θα είναι το τελευταίο που αφορά τους φίλους της σειράς, σε αντίθεση με το gameplay ή τον χειρισμό των αυτοκινήτων της σειράς. Εδώ λοιπόν ξεκινούν τα καλά νέα. Δεν χωράει αμφιβολία πως το DiRT 5 είναι ένας τίτλος που λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψιν το παρελθόν του, παρά την ριζική αλλαγή κατεύθυνσης. Παρά την ροπή προς τη διασκέδαση, τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να συμπεριφέρονται φυσικά μέσα στις λασπωμένες ή χιονισμένες διαδρομές και παρότι έχουν μεγαλύτερη αντοχή στα χτυπήματα από τους αντιπάλους, τηρούν με ακρίβεια τους νόμους της φύσης. Κάθε ένα από τα 63 συνολικά διαθέσιμα αυτοκίνητα είναι αποτυπωμένο με κάθε οδηγική λεπτομέρεια και έχει τις δικές του προδιαγραφές που απεικονίζονται εξ ολοκλήρου στην πίστα. Όπως και με την ποικιλία των διαδρομών, αντίστοιχη είναι κι αυτή των μοντέλων, με 13 διαφορετικές κατηγορίες που περιλαμβάνουν ανάμεσά τους, αυτοκίνητα σχεδιασμένα αποκλειστικά για drift, τέρατα παλαιότερων ή και σύγχρονων εποχών του παγκοσμίου πρωταθλήματος, ειδικά buggies, μοντέρνα SUV και γενικότερα ό,τι μπορεί να πάει γρήγορα σε διαδρομές που η πρόσφυση είναι ελάχιστη.
Ο χειρισμός είναι εξαιρετικός, αποδίδεται γρήγορα από το χειριστήριο με ικανοποιητική ακρίβεια στην οθόνη και η αλήθεια είναι ότι παρότι θα ήταν επιθυμητό ένα μεγαλύτερο feedback από τις δονήσεις που παράγονται, η πρόοδος σε σχέση με τα προηγούμενα DiRT είναι κάτι παραπάνω από αισθητή. Τα αυτοκίνητα είναι μεν πιο ελαφριά κι ευκολοδήγητα, χάριν της νέας κατεύθυνσης, αλλά συνεχίζουν να είναι εντυπωσιακά και να επικροτούν πολλά διαφορετικά στυλ οδήγησης, από τα πιο επιθετικά, μέχρι τα ηπιότερα. Το ίδιο ισχύει και με τις διάφορες καιρικές συνθήκες, από ξηρασία μέχρι έντονη βροχόπτωση και χιονοθύελλα με την πίστα να αλλάζει διαρκώς και τον παίκτη να καλείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Γενικώς, η μίξη ρεαλισμού και διασκέδασης είναι ισορροπημένη προς την κατεύθυνση που θα ήθελαν οι δημιουργοί του παιχνιδιού, με το αποτέλεσμα να είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακό. Στη διασκέδαση βοηθάει και η εξέλιξη της ΑΙ μέσα στο παιχνίδι. Όντας χωρισμένο σε 5 διαφορετικά κεφάλαια, το παιχνίδι αφήνει το καλύτερο για το τέλος, με τους αντιπάλους να προοδεύουν και να δυσκολεύουν όλο και περισσότερο τον παίκτη. Οι βόλτες του πρώτου κεφαλαίου μετατρέπονται σε σκληρές κι αδυσώπητες μάχες στο τέλος, καθώς πλησιάζουμε στην κατάκτηση του τροπαίου. Αυτή είναι μία αλλαγή που θυμίζει τα πρώτα παιχνίδια της σειράς DiRT και είναι μάλλον καλοδεχούμενη, δείχνοντας τον τρόπο με τον οποίο ένα λιγότερο ρεαλιστικό παιχνίδι, συνεχίζει να είναι απόλυτα ανταγωνιστικό μέχρι το τέλος του.
Αυτό που δεν είναι τόσο λαμπρό είναι ο τρόπος με τον οποίο εκτυλίσσονται στο βασικό μέρος του παιχνιδιού, όλα τα υπόλοιπα εκτός από τους αγώνες. Στον παίκτη δίνονται ως επιβράβευση κάποια XP, κάποια χρήματα και τη δυνατότητα να υπογράψει χορηγίες με συγκεκριμένες πολύ γνωστές φίρμες. Όμως, τα χρήματα που κερδίζει είναι από νωρίς αρκετά για να καλύψουν τις ανάγκες του, δηλαδή να αγοράσουν τα πρώτα αυτοκίνητα και η εκτόξευση των χρημάτων μπορούν να του δώσουν κάθε πιθανό μοντέλο του παιχνιδιού σε χρόνο ρεκόρ. Σαν να μην έφτανε αυτό, κάθε χορηγός είναι διαθέσιμος από την αρχή στα liveries, που μπορεί να δημιουργήσει ο παίκτης στο εκάστοτε αυτοκίνητο που διαθέτει. Αυτό με λίγα λόγια, καθιστά κάθε μέλος του συγκεκριμένου reward system, κάπως ανούσιο, ειδικά όταν το παιχνίδι παίρνει αρκετά λεπτά μετά το τέλος του κάθε αγώνα για να παρουσιάσει αυτά τα κέρδη. Ακόμη κι έτσι όμως, η μεγάλη εικόνα είναι κάτι παραπάνω από θετική. Και μιας και μιλήσαμε για την εικόνα, αξίζει να βγάλουμε το καπέλο σε όσους ασχολήθηκαν με τον οπτικό τομέα του τίτλου. Παρότι είναι εμφανώς προσαρμοσμένο για τις απαιτήσεις που έχουν οι κονσόλες της νέας γενιάς, το DiRT 5 είναι ένα πανέμορφο και εντυπωσιακά καλοφτιαγμένο και για αυτές που πρόκειται να μας αποχαιρετήσουν. Τα τοπία είναι μοναδικά, οι φωτισμοί είναι απίθανοι, η εναλλαγή των συνθηκών μέρας/νύχτας και του καιρού είναι αψεγάδιαστη και η όλη εμπειρία γίνεται άμεσα μοναδική. Είναι σπάνιο για ένα racing παιχνίδι, με πάρα πολλές πληροφορίες να απεικονίζονται στην οθόνη, να κρατάει σταθερά ένα τόσο υψηλό στάνταρ απόδοσης και παρότι υπάρχουν κάποια bugs, που αφορούν κυρίως το σταθερά μέτριο damage system, το αποτέλεσμα δύσκολα θα απογοητεύσει ακόμη και τον πιο μετριοπαθή.
Πέρα από τα βασικά στοιχεία του παιχνιδιού, η Codemasters έχει προσθέσει ένα αρκετά λειτουργικό multiplayer, είτε μέχρι τεσσάρων παικτών στην ίδια κονσόλα, είτε μέχρι δώδεκα παικτών μέσω των servers της. Εκεί υπάρχουν περισσότερα προβλήματα, που αφορούν κυρίως τη συνδεσιμότητα και την έλλειψη αρκετών παικτών κατά τη διάρκεια των ημερών του review. Παρόλα αυτά, υπάρχει κι ένα mode που θα κρατήσει σε εγρήγορση ακόμη κι αυτούς που θα προτιμούσαν να τρέχουν μόνοι τους. Το Playgrounds δίνει τη δυνατότητα στους παίκτες να δημιουργήσουν εκείνοι μία διαδρομή σε μία από τις 3 διαθέσιμες τοποθεσίες. Είτε αυτή αφορά ένα αυτοσχέδιο roller coaster, όπου το τρενάκι είναι το αυτοκίνητο, είτε την τοποθέτηση props για τεράστια donuts και drifts, οι επιλογές του παίκτη είναι ήδη αρκετές και τα πρώτα δείγματα είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακά. Ήδη υπάρχουν δαιδαλώδεις διαδρομές πολλών χιλιομέτρων, άκρως δημιουργικές προτάσεις που καλούν τον παίκτη να οδηγήσει σε μία σειρά από επικίνδυνες προκλήσεις ή φυσικά να τεστάρει ο ίδιος τη δημιουργικότητα του, διαμορφώνοντας εκείνος το roller coaster των ονείρων του. Το Playgrounds είναι ίσως το τέλειο συμπλήρωμα σε αυτόν τον τίτλο, δένοντας ιδανικά όλα τα στοιχεία του παιχνιδιού κι αυξάνοντας κατακόρυφα τον χρόνο ενασχόλησης με αυτό.
Σε γενικές γραμμές, το DiRT 5 ήταν ένα μεγάλο στοίχημα για την Codemasters. Ως απόγονος μίας σειράς με πολύ συγκεκριμένα στοιχεία και ένα fanbase που δεν κοιτάει συνήθως με καλό μάτι τις αλλαγές, αυτή η αλλαγή στην φιλοσοφία του παιχνιδιού αποτελούσε σημείο καμπής από την ημέρα της ανακοίνωσής του. Το τελικό αποτέλεσμα δεν δικαιώνει απλά την εταιρεία και τους ανθρώπους της, αλλά αποτελεί ένα εξαιρετικό και πλήρες παιχνίδι, μοναδικό στο είδος του, από το οποίο δύσκολα κανείς δεν θα μείνει απόλυτα ευχαριστημένος.
σε ps5 παιχτηκε?
Εγω περιμενα να διαβασω για το πως τρεχει το παιχνιδι σε ps5 και series x, για τα 120fps, για το dualsense. Κακος εγινε το review μονο για τις κονσολες προηγουμενης γενιας.