E: Για ποιο λόγο θεωρείτε ότι το World of Tanks είναι τόσο πετυχημένο σε χώρες όπως η Ρωσία και η Ουκρανία;
Α: Δεν είναι ξεκάθαρο, αλλά θεωρώ πως έχει να κάνει με το background κάθε χώρας και το πόσο είναι «κοντά» με το στρατό. Σε συναισθηματικό επίπεδο κυρίως. Μιλάμε για χώρες που έχουν περάσει αρκετούς πολέμους. Και οι Γερμανοί αγαπούν τα τανκς πάρα πολύ και το βλέπουμε και από τους λογαριασμούς που δημιουργούνται από Γερμανούς gamers στο World of Tanks. Στο πρώτο event που κάναμε εκεί είχαμε 50 εγγραφές λίγες μέρες πριν την έναρξη και καταλήξαμε να παίζουν 700 άτομα. Μας βοηθάει αρκετά ένα τέτοιο background.
Ε: Έχοντας στρέψει το game και προς την πλευρά των συστημάτων οικιακής ψυχαγωγίας, πλησιάζετε ένα νέο κοινό. Υπάρχουν άλλοι τρόποι να διευρύνετε το κοινό στο οποίο απευθύνετε το προϊόν σας, που είναι και free-to-play;
Α: Το άνοιγμα που έγινε στις κονσόλες ήταν όντως σημαντικό. Το κοινό ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με το μοντέλο free-to-play. Τώρα έχουμε τα κινητά τηλέφωνα και τα tablets. Στόχος μας είναι να βρίσκουμε τέτοιες ευκαιρίες και να ανοιγόμαστε σε περισσότερο κοινό που πρέπει να κατανοήσει πως μπορεί να παίξει δωρεάν και να διασκεδάσει δωρεάν. Όχι να πάρει ένα game δωρεάν και να ξέρει πως χρειάζεται να δώσει χρήματα για να κερδίσει.
Ε: Πως θεωρείτε ότι συνδέεται η άνοδος των streaming υπηρεσιών όπως το Twitch με την ανάπτυξη της εγκατεστημένης βάσης των παικτών σας; Αρκεί το να δει κάποιος το game; Πιστεύετε ότι αν το δει θα πάει να το κατεβάσει και να παίξει απευθείας;
Α: Αυτό που ζούμε είναι η ανάπτυξη της ψυχαγωγίας. Έχει αλλάξει αρκετά το προφίλ αυτού που θα έπαιζε ένα game μας με την πρώτη ευκαιρία. Κάποτε χρησιμοποιούσαμε πχ. το tablet μόνο στην τουαλέτα ή στο λεωφορείο. Τώρα με το που γυρνάμε σπίτι, το χρησιμοποιούμε σχεδόν ασταμάτητα. Ψάχνουμε ευκαιρίες να παίξουμε και λίγο με τίτλους όπως το Hearthstone. Πλέον ένα απλό stream μπορεί να δείξει στον θεατή ένα game που ούτε φανταζόταν ότι μπορεί να παίξει. Έχω πιάσει και τον εαυτό μου να βλέπει ένα παιχνίδι που δεν ήξερε και να ψάχνω στη συνέχεια στο Steam την τιμή του να δω πόσο κοστίζει. Σε περιπτώσεις που είναι δε και φτηνό, έχω προχωρήσει και σε αγορές. Πολλές φορές έχει τύχει αυτό. Αυτό πιστεύω ότι βοηθάει παιχνίδια σαν τα δικά μας που είναι και δωρεάν. Όσο περισσότερη πληροφορία για αυτά βρίσκει ο χρήστης, τόσο πιο εύκολο θα μπει σε διαδικασία να το δοκιμάσει.
Ε: Υπάρχουν κάποια στοιχεία για τα online views και το πόσο έχουν αναπτυχθεί για τα games σας; Είτε μιλάμε για απλά streams, είτε για τουρνουά.
Α: Δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία να σας δώσω γιατί αυτή τη στιγμή γίνονται οι τελικοί και συνήθως έχουμε τις μετρήσεις σε ετήσια βάση. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως βλέπουμε αλλαγή στη συμπεριφορά των θεατών. Μπορεί σε ένα game που έχει κυκλοφορήσει καιρό οι αριθμοί των θεατών να μην είναι όσο μεγάλοι ήταν πριν από ένα χρόνο, ωστόσο αυτό που βλέπουμε ως game developers είναι πως ο κόσμος που παρακολουθεί μένει περισσότερο συντονισμένος σε ένα stream. Σε ανταγωνιστικό game στους περσινούς τελικούς είχαμε 40 εκατομμύρια θεατές και φέτος είχαμε 27 (εκατομμύρια). Πολλοί είπαν πως τελείωσε η μόδα του, ωστόσο δεν είχαν δει ότι ο μέσος χρόνος παρακολούθησης είχε ανέβει από το 1 λεπτό στα 6-7! Αυτοί οι άνθρωποι έρχονται με σκοπό να δουν τον αγώνα. Θα μείνουν συντονισμένοι. Αυτοί θα δημιουργήσουν το community και θα κάνουν ένα game επιτυχημένο.
Ε: Θεωρείτε ότι το World of Tanks έχει «φτάσει ταβάνι»;
Α: Πέρσι έλεγα εσωτερικά ότι με το World of Tanks έχουμε πιάσει ταβάνι. Αν κοιτάξετε έξω από το παράθυρο τον κόσμο που περιμένει να δει αγώνες, θα καταλάβετε ότι η δήλωσή μου ήταν εντελώς άστοχη. Περιμένει ο κόσμος 6 ώρες έξω. Βγήκα σε κάποια φάση έξω και είδα κόσμο, πήγα και μίλησα σε κάποιον και του ζήτησα συγγνώμη που περιμένει. Εκεί που περίμενα να με…χτυπήσει, γύρισε και μου είπε «δεν πειράζει, περιμένω να μπω να δω τους NaVi».
E: Μπορείτε να δώσετε μερικές παραπάνω πληροφορίες σχετικά με το πώς θα φέρετε τις επαγγελματικές ομάδες κοντά με τους χορηγούς;
Α: Το σχέδιό μας είναι να πιάσουμε τις ομάδες της silver κατηγορίας και να τις βοηθήσουμε να κάνουν το επόμενο βήμα. Ακόμη και οι top ομάδες μας δεν είχαν χορηγούς. Δεν είχαν μπλουζάκια τυπωμένα. Είδα ομάδα να έχει το λογότυπο φτιαγμένο στο χέρι. Πρέπει να τους βοηθήσουμε να γίνουν πιο «επαγγελματίες». Στις καλές ομάδες, έχουμε ένα πλάνο να τις πλησιάσουμε και να ξεκαθαρίσουν απέναντί μας αν ενδιαφέρονται να κλείσουν κάποιο συμβόλαιο με μεγάλο χορηγό. Έπειτα, φτιάχνουμε ένα προφίλ που έχει να κάνει με την ηλικία τους, τα ενδιαφέροντά τους και το πόσο μεγάλο community έχουν από πίσω τους. Με αυτό το portfolio, απευθυνόμαστε στη συνέχεια σε πιθανούς χορηγούς σε όλο τον κόσμο. Στην Gold κατηγορία θα υπάρχει συμβόλαιο, μισθός ανάλογα με τις επιδόσεις στην περιοχή τους.
Ε: Οι μεγάλες εταιρείες της βιομηχανίας, όπως η EA και η Ubisoft δεν έχουν ακόμη μεγάλη εμπλοκή με το κομμάτι των eSports. Τι σκέφτεστε για το ενδεχόμενο να αποφασίσουν να εμπλακούν, με δεδομένη τη μεγάλη «δύναμη» που έχουν στον τομέα της επικοινωνίας;
Α: Ειλικρινά, θεωρώ πως οποιαδήποτε εταιρεία κι αν μπει στην αγορά των eSports, θα τη βοηθήσει να αναπτυχθεί. Αν πχ. φέρουν 5 παίκτες σε αυτή την αγορά, είναι 5 παίκτες που θα ψαχτούν και το πιθανότερο είναι να ασχοληθούν με όλα τα καλά games. Με αυτό το σκεπτικό, νομίζω πως θα επωφεληθούμε όλοι από κάτι τέτοιο. Δεν μας φοβίζει μια τέτοια σκέψη, αν αυτό θέλετε να ρωτήσετε. Αν το παιχνίδι μας δεν είναι καλό, το community θα το εγκαταλείψει έτσι κι αλλιώς. Όχι επειδή η EA ή η Ubisoft εμπλακούν στην αγορά των eSports.
Μετά το πέρας της συνέντευξης, μιλήσαμε με τον Κωνσταντίνο Καλκάνη για τα όσα ακούσαμε. Μπορείτε να βρείτε το σχετικό Vlog στη συνέχεια.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity