Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Αποκαλύφθηκαν σπάνιες κάρτες του νέου Pokémon Destined Rivals TCG set

NEWS
  • 16 λεπτά πριν

Καταργούνται τα χαρτονομίσματα των 50 ευρώ; Τι απαντά ισπανική τράπεζα

NEWS
  • 1 ώρα πριν

Δύο χρόνια φυλάκιση με αναστολή σε άντρα που πουλούσε τροποποιημένα Nintendo Switch

NEWS
  • 2 ώρες πριν

Πρώην developer του Concord υπερασπίζεται τη Bungie και το Marathon

NEWS
  • 3 ώρες πριν

Το Metal Gear in Concert επιστρέφει στο Royal Albert Hall (trailer)

VIDEO NEWS
  • 4 ώρες πριν

Dune: Awakening – Καθυστερεί η έκδοση για PC

NEWS
  • 5 ώρες πριν

The Last of Us: Εξαιρετικά τα νούμερα της πρεμιέρας της δεύτερης σεζόν στο HBO

NEWS
  • 6 ώρες πριν

Croc: Legend of the Gobbos Remastered Review

REVIEWS
  • 7 ώρες πριν

H τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία της Ελληνικής Δικαιοσύνης

NEWS
  • 8 ώρες πριν

Τέλος το Google.gr, η μεγαλύτερη αλλαγή στην αναζήτηση έρχεται

NEWS
  • 9 ώρες πριν

Επίσημη αποκάλυψη για τις καινούργιες κάρτες γραφικών RTX 5060 της Nvidia σε πολύ προσιτές τιμές

NEWS
  • 10 ώρες πριν

Tο HBO ανακοίνωσε τα πρώτα ονόματα για το cast της επερχόμενης σειράς "Harry Potter"

NEWS
  • 11 ώρες πριν

Κι όμως, τα KFC παρουσίασαν ηλεκτρική οδοντόβουρτσα και οδοντόκρεμα με γεύση κοτόπουλου και έγιναν ανάρπαστες!

NEWS
  • 14 ώρες πριν

Αλλάζουν τα δεδομένα για τις επισκευές εξοπλισμού στα The Legend of Zelda: Breath of the Wild και The Legend of Zelda :Tears of the Kingdom του Switch 2

NEWS
  • 17 ώρες πριν

Fan του Assassin’s Creed κατέγραψε όλο το timeline του franchise και είναι… τεράστιο

NEWS
  • 19 ώρες πριν

To Assassin’s Creed Shadows είναι ο δεύτερος τίτλος με τις περισσότερες πωλήσεις στις ΗΠΑ

NEWS
  • 20 ώρες πριν

Για αυτόν τον λόγο το Marathon δεν θα είναι free-to-play

NEWS
  • 21 ώρες πριν

Το επερχόμενο φινάλε του Daredevil: Born Again γεμίζει με θεωρίες το διαδίκτυο για την τύχη του Foggy

NEWS
  • 22 ώρες πριν

Νέες φήμες για το φορητό PS6

NEWS
  • 22 ώρες πριν

Shuhei Yoshida: Η Nintendo χάνει την ταυτότητά της με το Switch 2

NEWS
  • 23 ώρες πριν

Με GTA V και Clair Obscur: Expedition 33 οι νέες προσθήκες στο Game Pass

FREE GAMES
  • 15/04

Αγνώριστος ο Τζόνι Ντεπ στη νέα του ταινία Day Drinker

NEWS
  • 15/04

Ίσως απέχουμε μια εβδομάδα από το remake του The Elder Scrolls IV: Oblivion (εικόνες)

NEWS
  • 15/04

Δώρο Πάσχα με απεριόριστα data από την COSMOTE για Whats’ Up, Cosmokarta και Frog

NEWS
  • 15/04

Eli Roth: "O Covid και το Zoom φταίνε για την αποτυχία της ταινίας Borderlands"

NEWS
  • 15/04

Δεκαετές το πλάνο υποστήριξης του Diablo 4

NEWS
  • 15/04

Το The Minecraft Movie είναι πλέον η δεύτερη εμπορικά πιο επιτυχημένη ταινία που βασίζεται σε videogame

NEWS
  • 15/04

Xiaomi Buds 5 Pro WiFi Review

REVIEWS
  • 15/04

Προσοχή αν σας καλέσουν από αυτόν τον αριθμό!

NEWS
  • 15/04

Η Nintendo προειδοποιήθηκε για σοκαριστικά επίπεδα δασμών στο Nintendo Switch 2

NEWS
  • 15/04

H Nike τιμά ένα θρυλικό παιχνίδι του Nintendo 64 στα νέα της sneakers (που είναι ήδη sold out)

NEWS
  • 15/04

Fans της σειράς The Last of Us του HBO εντόπισαν ένα πολύ γλυκό Easter egg του παιχνιδιού στην πρεμιέρα της δεύτερης σεζόν

NEWS
  • 15/04

Η Bungie αποφεύγει να αποκαλύψει την τιμή του Marathon

NEWS
  • 15/04

Ημερομηνία κυκλοφορίας για το Age of Empires II: Definitive Edition στο PS5

NEWS
  • 15/04

Η τιμή του Nintendo Switch 2 αναμένεται να επηρεαστεί από τους δασμούς των Η.Π.Α.

NEWS
  • 14/04

Indiana Jones and the Great Circle: Τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις στο PS5 Pro υπόσχεται η Machine Games

NEWS
  • 14/04

Ανακοινώθηκε το single-player turn-based tactics game Star Wars Zero Company

NEWS
  • 14/04

Δωρεάν για τις επόμενες 48 ώρες θα είναι το Metro 2033 Redux (video)

VIDEO NEWS
  • 14/04

Φήμη: H Sony θα κυκλοφορήσει και φορητό PS6, με επιδόσεις κατώτερες του PS5

NEWS
  • 14/04

Νέο μηχανισμό για τα boss fights θα εισάγει το Death Stranding 2: On the Beach

NEWS
  • 14/04

To Amazon μετατρέπει τη θρυλική ταινία «Τίγρης και Δράκος» σε σειρά!

NEWS
  • 14/04

Νέο trailer για τη δεύτερη σεζόν του The Last of Us στο HBO μας προετοιμάζει για τη συνέχεια

VIDEO NEWS
  • 14/04

Η Limited Run Games παρουσίασε συλλεκτική έκδοση των DOOM και το κουτί της μπορεί να «τρέξει» το πρώτο game!

NEWS
  • 14/04

Παρουσιάστηκε το Anbernic RG 557 με οθόνη AMOLED 5.5 ιντσών (video)

NEWS
  • 14/04

The Last of Us S02E01: Future Days Review

REVIEWS
  • 14/04

Η PS5 retail έκδοση του Indiana Jones and the Great Circle έρχεται σχεδόν με άδειο Blu-ray!

NEWS
  • 14/04
  • 2

Πάνω από 1000 κλασικά PC games σε τιμή «χώμα», το Deus Ex GOTY Edition κάτω από €1!

NEWS
  • 14/04

South of Midnight Review

REVIEWS
  • 14/04

Έτσι θα είναι το Nintendo Switch Online app στο Nintendo Switch 2 (εικόνες)

NEWS
  • 14/04

Με αυτήν την αλλαγή του Netflix θα μπορείς πάντα να βρίσκεις κάτι να δεις

NEWS
  • 14/04

H Sony ανακοίνωσε αύξηση τιμής του PS5 σε Ευρώπη, Αγγλία και Αυστραλία!

NEWS
  • 14/04

Ο Robert Pattinson βρίσκεται σε συζητήσεις για κεντρικό ρόλο στο Dune 3

NEWS
  • 14/04

Ανανεώθηκε για τρίτη σεζόν το Mayfair Witches μεταφέροντας τη μαγική έδρα του!

NEWS
  • 14/04

Η Viola Davis είναι πρόεδρος- κομάντο εναντίων τρομοκρατών στο G20 της Amazon-MGM (trailer)

VIDEO NEWS
  • 14/04

Σημαντική διαρροή για το φετινό Call of Duty: Black Ops 7 και το multiplayer του

NEWS
  • 13/04

Shawn Layden: Αύξηση στις τιμές των video games σε κάθε γενιά για να αντιμετωπιστεί ο πληθωρισμός (video)

VIDEO NEWS
  • 13/04

Reviewer’s Blues: NDA και Δελφινάριο

*
Στο νέο κείμενο της στήλης Reviewer’s Blues, ο Μάνος Βέζος αναλύει το πως ένα συμφωνητικό εχεμύθειας καταλήγει συχνά-πυνκά ανέκδοτο...

NDA. Συμφωνητικό εχεμύθειας. Πρόκειται για κλασικό εργαλείο εταιρειών για της σχέση τους με τον Τύπο, κάτι που κατανοεί προφανώς και ο Τύπος. Στα games ειδικά το σκεπτικό είναι πολύ απλό. Οι δημοσιογράφοι αποκτούν πρόσβαση σε πληροφορία ή και προϊόν νωρίτερα από την υπόλοιπη αγορά -προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους βέβαια όχι ως χάρη- και η εταιρεία θέλει να διασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξουν διαρροές πληροφορίας που όντως θα έκαναν ζημιά στην εμπειρία του τελικού καταναλωτή, από τη μία, και, κυρίως, έχει συμφέρον να έρχεται μια μέρα και ώρα που σύσσωμος ο Τύπος γράφει για το προϊόν της, από την άλλη. Με αυτόν τον τρόπο είναι σχεδόν αδύνατο να «αποφεύγει» ο καταναλωτής το συγκεκριμένο προϊόν. Κατά μία έννοια είναι σαν διαφημιστική καμπάνια από την οποία δύσκολα γλιτώνει κανείς. Βέβαια, όταν το περιεχόμενο που δημοσιεύεται μαζικά είναι κριτικές, δεν είναι αυτονόητο ότι η «διαφήμιση» θα είναι για το καλό του game publisher.


Φυσικά μια σύμβαση που ελέγχεται πλήρως από μία πλευρά (την εταιρεία) δημιουργεί κάποια θέματα, κάποιες «ευκαιρίες», κάποιες παρενέργειες. Δεν είναι κάτι που σκεφτόμαστε συχνά, αλλά κάθε, μα κάθε σύμβαση, είναι διά νόμου ανοιχτή σε διαπραγμάτευση. Τόσο που η κάθετη άρνηση διαπραγμάτευσης είναι παράνομη. Ταυτόχρονα υπάρχει η γενική παραδοχή ότι πολλές φορές είναι καν πρακτικό ή εύκολο να γίνει διαπραγμάτευση. Κάπως έτσι ξέρουμε όλοι πως όταν εγκαθιστούμε software, είτε δεχόμαστε τους όρους της προβαλλόμενης σύμβασης και καταφέρνουμε να χρησιμοποιήσουμε λογισμικό για το οποίο έχουμε ήδη πληρώσει, είτε δεν δεχόμαστε και μένουμε με την τρύπα στην τσέπη. Η δικαιοσύνη κατανοεί ότι σε τέτοια περίπτωση ο καταναλωτής είναι σε μειονεκτική θέση και όντως αυτές οι συμβάσεις μπορούν να προσβληθούν διά της νομικής οδού. Επειδή αυτές οι περιπέτειες είναι χρονοβόρος και ακριβή υπόθεση, οι εταιρείες, από τη μεριά τους, ξέρουν ότι είναι εύκολο να ζητούν διάφορα και να μην ανησυχούν ιδιαίτερα για τα υπόλοιπα. Ξέρουν ότι μπορούν να έχουν ακριβώς τον έλεγχο που θέλουν, κρατώντας το όποιο ρίσκο πολύ χαμηλά.

Ακριβώς τα ίδια ισχύουν και για τα NDA που υπογράφουμε εμείς συχνά πυκνά. Δεν είναι νέα υπόθεση, οπότε πώς καταλήγει σε αυτό το θέμα το παρόν Reviewer’s Blues; Δεν είναι πρώτη φορά που απασχολεί το θέμα βέβαια, από τότε μέχρι σήμερα όμως φαίνεται να διαμορφώνεται μια νέα τάση, μια «αναβάθμιση» στο βαθμό ελέγχου που προσπαθούν να έχουν κάποιες εταιρείες, όχι επειδή συμφέρει την τελική εμπειρία του καταναλωτή, όχι επειδή συμφέρει απλά στην προώθηση, αλλά, πρωτίστως, επειδή μπορούν. Αυτό δεν είναι σκεπτικό για δουλειές όμως, οπότε προκύπτουν κάποια φαινόμενα που, ευγενικά χαρακτηρίζοντάς τα, είναι… αστεία.

Ώρα για παραδείγματα. Υπάρχει εταιρεία που συχνά στέλνει πολύ νωρίς τα παιχνίδια της και θέτει δυο διαφορετικά embargo. Ένα για preview, ένα για review. Το πρόβλημα είναι πως και στις δυο περιπτώσεις ο Τύπος έχει στα χέρια του την τελική έκδοση του παιχνιδιού. Οπότε πώς ακριβώς γράφεται preview με βάση το τελικό προϊόν χωρίς όμως να αποτελεί σχόλιο για την ποιότητα του τελικού προϊόντος, χωρίς να είναι καν κείμενο/περιεχόμενο που προτάσσεται ως πρώτες εντυπώσεις; Άλλωστε και οι πρώτες εντυπώσεις εμπεριέχουν κρίση και πριν αρθεί το review embargo δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε κρίση. Να σας πούμε πώς γίνεται: κάνοντας απλή περιγραφή και καταλήγοντας με ουσιαστικά αμιγώς διαφημιστικό κείμενο. Και μάλιστα τζάμπα, επομένως χωρίς σήμανση ότι είναι χορηγούμενο. Για να μην αναρωτιέστε, στο Enternity δεν γράφουμε previews από τελικό κώδικα, προσπερνάμε τελείως αυτό το στάδιο και ετοιμάζουμε το review για να ανεβεί μετά τη λήξη του αντίστοιχου embargo.

Προ ετών έτυχε για πρώτη φορά όσο μπορούμε να θυμόμαστε να μας λέει εταιρεία πως αν δεν δημοσιευθεί review ακριβώς στη λήξη του review embargo, δεν θα ξαναλάβουμε review code νωρίς. Ούτε λίγο ούτε πολύ, δεν αρκέστηκε να μας πει από πότε και ύστερα τη βολεύει να δημοσιεύσουμε, θέλησε να μας πει ακριβώς πότε να δημοσιεύσουμε, να μας κάνει καθαρό κουμάντο σε δουλειά που δεν είναι δική της. Είχαμε το δεύτερο αστείο, αφού αν δεν έπαιρνε 10 το παιχνίδι, έπρεπε να εξηγήσουμε γιατί δεν πήρε 10. Μέχρι σήμερα αναρωτιόμαστε αν έχουν καταλάβει τι εστί review, δεδομένου ότι ζήτησαν κάτι τέτοιο στα σοβαρά.

Πάμε παρακάτω όμως, σε πιο πρόσφατα παραδείγματα. Σε NDA για άλλο παιχνίδι, δεν γινόταν να μιλήσουμε παρά μόνο για συγκεκριμένο τμήμα παιχνιδιού μετά από επίσης συγκεκριμένη ημερομηνία. Και λίγες μέρες πριν από τη συγκεκριμένη ημερομηνία, η εταιρεία κάνει παρουσίαση για εκείνο ακριβώς το τμήμα του παιχνιδιού. Συνεπώς ο περιορισμός που επιβλήθηκε στον Τύπο δεν προέκυψε απλά για συντονισμό, αλλά για να εξασφαλίσει συγκεκριμένη επικοινωνιακή πρωτιά στην ίδια την εταιρεία. Φυσικά αυτά τα μαθαίνουμε στην πράξη, κατόπιν εορτής, και κάπως έτσι αχρηστεύεται, μερικώς ή ολικώς, το περιεχόμενο που ετοιμάζαμε οι ίδιοι για την περίσταση.

Σε άλλη περίπτωση NDA μάς απαγόρευε να αναφερθούμε σε οποιοδήποτε άλλο βασικό χαρακτήρα πλην ενός. Η απαγόρευση αυτή κάλυπτε preview, review, social posts (του Μέσου αλλά και προσωπικά) και πάει λέγοντας. Μαντέψτε τι έγινε όμως. Βγήκε η εταιρεία και μίλησε μόνη της για άλλο χαρακτήρα. Για την ακρίβεια, ακριβώς για το χαρακτήρα που κατηγορηματικά δεν ήθελε καν να αναφέρουμε. Το κωμικοτραγικό είναι πως, τεχνικώς, εφόσον έχουμε υπογράψει το σχετικό NDA, δεν μπορούμε να ανοίξουμε το στόμα μας για το ίδιο θέμα ούτε αφού το έχει ανοίξει η εταιρεία από μόνη της. Αν κάναμε κάτι τέτοιο, θα είχαμε πρόβλημα, θα θεωρείτο αυτόματα πως παραβιάσαμε τους όρους της σύμβασης.

Πάμε παραπέρα. Συχνά καθορίζεται και το τι social post μπορούμε να κάνουμε. Κατανοητό, αφού δεν είναι ωραίο πράγμα να πετάμε spoiler σε οποιαδήποτε μορφή. Ξέρουμε λοιπόν ότι μπορούμε να δημοσιεύσουμε εικόνα/εικόνες από συγκεκριμένο μόνο σημείο. ΟΚ λοιπόν. Μια μέρα πριν έρθει η ώρα αυτή, η εταιρεία μας ειδοποιεί πανικόβλητη πως δεν πρέπει να τραβήξουμε εμείς την εικόνα αυτή, διότι ανάλογα με την πρόοδό μας στο παιχνίδι εκείνο το σημείο αλλάζει και ενδέχεται να απεικονίζει κάτι που λειτουργεί ως spoiler. Όντως, είδαμε ότι αλλάζει και πως δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι για αυτό κατόπιν εορτής, οπότε χρησιμοποιήσαμε την εικόνα που έστειλε η ίδια η εταιρεία για να μην έχουμε παρατράγουδα.

Μας έτρωγε όμως το θέμα και κοιτάξαμε καλύτερα τι άλλαζε στην εικόνα. Και αυτό που άλλαζε στην εικόνα ήταν πως εμφανιζόταν ένα (1) αντικείμενο που στην αρχή δεν υπάρχει. Κοιτάξαμε λίγο καλύτερα για να συνειδητοποιήσουμε το βλέπαμε. Και τι βλέπαμε τελικά; Βλέπαμε ένα αντικείμενο που έχει προβληθεί στα trailer του παιχνιδιού, είναι στο key art, το βλέπουμε στο εξώφυλλο του παιχνιδιού, στο εξώφυλλο του soundtrack του παιχνιδιού και σε οποιαδήποτε επίσημη προώθηση και επικοινωνία του παιχνιδιού μπορείτε να φανταστείτε. Δηλαδή η εταιρεία ζήτησε να μην αποκαλύψουμε κάτι που αποκάλυπτε για μήνες η ίδια. «Η ομάδα ανάπτυξης θα προτιμούσε να είναι κάτι που θα ανακαλύψουν μόνοι τους οι παίκτες» έλεγε η εξήγηση. Τουλάχιστον ένας άνθρωπος στο marketing δεν συνειδητοποίησε ποτέ τι έλεγε, θα πούμε εμείς.

Έχουμε υπογράψει NDA και NDA και όσο περνά ο καιρός συναντάμε και πιο παράξενες απαιτήσεις, κάποιες παντελώς παράλογες, άλλες ακόμη και παράνομες ή, έστω, αντιδεοντολογικές. Με αυτά που βλέπουμε μας καταλαμβάνει μια ανησυχία που θυμόμαστε από αλλού, από τον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας, όπου υπάρχει συχνά η πεποίθηση ότι η ύπαρξη και περισσότερης πληροφορίας αρκεί ως επιχείρημα για την «απορρόφησή» της και επεξεργασία της, ανεξέλεγκτα πολλές φορές, από όποια εταιρεία, όποιο οργανισμό, όποια κυβέρνηση τη βάλει στο μάτι. Όχι επειδή είναι ή δεν είναι λογικό, αλλά επειδή είναι εφικτό. Βλέπουμε κι εμείς τα σημάδια της νοοτροπίας αυτής να εκτείνονται και στα δικά μας λιγότερο σημαντικά η αλήθεια είναι (σε σχέση με τη συγκέντρωση προσωπικών δεδομένων κ.λπ. δηλαδή) και, όπως διαπιστώνετε, δεν είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για αυτό. Κι ό,τι περιθώριο έχουμε να πηγαίνουμε κόντρα σε κάποια πράγματα, είτε μιλάμε για απόρροια χαζομάρας είτε για προέκταση κακόπιστης στάσης, θα το αξιοποιούμε μέχρι τέλους. 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
2 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • paulgouv
    • Αναρωτιέμαι αν το ακυρωμένο review του Resident Evil 3 ανήκει σε καποια απο τις hinted περιπτώσεις του άρθρου...
      Αν δεν ζήτησε η C(r)apcom πίσω τον κωδικό του ριβιου (που δεν εγινε για χαρη του μεγαλύτερου FFVII αν θυμάμαι σωστά,οπως μου χες πει τοτε που χαμε καραντίνα για τον κοροϊδοϊό) και είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί απο πολλούς παικτες , δεν τον ανεβάζετε σε κανένα forum να το παίξουμε και μεις τζάμπα το dlc του πραγματικού remake που ήταν το RE2!!

      • yaponvezos
      • Δεν υφίσταται concept «παίρνω πίσω κωδικό». Κι ούτε κάτι τέτοιο θα είχε να κάνει με τους περιορισμούς κάποιου NDA.

*
Loading...