‘No light, but rather darkness visible’
- John Milton, Paradise Lost
Τον 19ο αιώνα το κίνημα των Λουδιτών (luddites-η ετυμολογία προέρχεται από τον Ned Ludd ο οποίος το 1779 κατέστρεψε δύο μηχανοκίνητους αργαλειούς σε βιοτεχνία) εμφανίστηκε με τη χρήση των μηχανών στα εργοστάσια των Άγγλων βιομηχάνων. Υπάρχει μέχρι και σήμερα η -εσκεμμένη- παρανόηση ότι οι Λουδίτες -οι οποίοι προχωρούσαν σε δολιοφθορές παρεμποδίζοντας την εγκατάσταση μηχανών στους χώρους εργασίας που θα αντικαταστούσαν την εργατική δυνάμη- εχθρεύονταν την πρόοδο, κάτι που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα· υπερασπίζονταν τις θέσεις εργασίας αφού οι απολύσεις στην παραγωγή ήταν αναπόφευκτες με τη χρήση της νέας τεχνολογίας. Σήμερα αρκεί κανείς να παρακολουθήσει τις εξελίξεις σε όλα πλαίσια όπου οι συσχετισμοί στις εργασιακές σχέσεις προβλέπονται δυσοίωνοι. Ιδιαίτερα μετά την παρουσίαση του ChatGPT (Generative pre-trained transformer, ένα AI chatbox) τον Νοέμβριο του 2022, πολλές εταιρείες προχωρούν σε μείωση του προσωπικού καθώς υπηρεσίες που μέχρι πρόσφατα απασχολούσαν ανθρώπους θα αντικατασταθούν από την AI η οποία μπορεί να μιμηθεί αλγοριθμικά την ανθρώπινη συμπεριφορά σε διαλογικό επίπεδο. Βεβαία, υπάρχουν και αντίστοιχα AI για ποικίλες εφαρμογές όπως image generators, για παράδειγμα το DALL-E, για εκμάθηση ξένων γλωσσών, όπως το ELSA, αλλά και πιο εξειδικευμένα που έχουν ενσωματωθεί σε λογιστικά και νομικά προγράμματα και ιστοσελίδες, σε χρηματιστηριακές εταιρείες και σε τραπεζικά ιδρύματα. Το τίμημα θα είναι ακριβό.
Στην pop culture οι εμφανίσεις της AI είναι πολυποίκιλες και αξιομνημόνευτες· ο καταθλιπτικός Marvin από το Hitchhiker’s to the Galaxy (Douglas Adams), o AM από το I have no mouth and I must scream (Harlan Ellison), ο HAL 9000 από το Space Odyssey (Arthur Clarke), Skynet από το The Terminator (James Cameron), o Data από το Star Trek: The Next Generation (Gene Roddenberry et al), o Agent Smith από το The Matrix (Wachowskis), Cortana από το Halo (Xbox Game Studios) και άλλα πολλά. Όπως με την μυθοπλασία των «τεράτων» -και πιο συγκεκριμένα με την παρουσία της ανθρώπινης υπόστασης ως «Άλλον», έτσι και με την AI η pop culture παρουσιάζει τις όποιες ανησυχίες καταλήγοντας εν πολλοίς στη δυσφορία της συνύπαρξης ανθρώπων και μηχανών.
Το παιχνίδι εκτυλίσσεται το 2072 στη New Atlanta των Η.Π.Α., όπου ένας έμπειρος hacker παραβιάζει το δίκτυο της εταιρείας Trioptimum προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση σε εμπιστευτικά αρχεία. Ωστόσο, οι ενέργειές του εντοπίζονται οδηγώντας στη σύλληψή του. Ο Edward Diego, Αντιπρόεδρος του Citadel Station και βασικό στέλεχος της TriOptimum Corporation, του προτείνει μια συμφωνία: σε αντάλλαγμα για την άρση των ηθικών περιορισμών της SHODAN (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network), η AI η οποία ελέγχει το Citadel, ο hacker θα λάβει ως αντάλλαγμα ένα στρατιωτικής βαθμίδας Neural Interface -εμφύτευμα που επιτρέπει την παρακολούθηση της σωματικής κατάστασης, τη σύνδεση στον κυβερνοχώρο και τη λήψη δεδομένων από κυβερνητικές συσκευές. Συμφωνώντας με τους όρους του Diego, ο hacker εξαλείφει με επιτυχία τους ηθικούς περιορισμούς της SHODAN και θα βρεθεί σε τεχνικό κώμα θεραπείας διάρκειας έξι μηνών μετά την εγκατάσταση του πολυπόθητου εμφυτεύματος. Κατά τη διάρκεια της νοσηλείας του, η SHODAN θα αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του Citadel· μεταμορφώνει και προσαρμόζει πολλούς εργαζόμενους σε cyborg ή μεταλλαγμένους και επιστρατεύει τη βοήθεια των ρομπότ του σταθμού επαναπροσδιορίζοντας τα μέρη τους για να δημιουργήσει το δικό της στρατό. Αφού επανέρχεται από το κώμα μισό χρόνο αργότερα, ο hacker ανακαλύπτει ότι η SHODAN είναι η απόλυτος κυρίαρχος του σταθμού.
Η κίνηση του χαρακτήρα πραγματοποιείται τόσο μέσω keyboard/mouse όσο και μέσω gamepad παραμένοντας ομαλή και στις δύο περιπτώσεις. Ο hacker της ιστορίας μας θα περιπλανηθεί αρχικά στα κατώτερα decks του Citadel όπου θα αντιμετωπίσει ανδροειδή, robots αλλά και το πλήρωμα του σταθμού το οποίο όμως έχει αφομοιωθεί από την SHODAN μετά από χειρουργικές παρεμβάσεις στα σώματά τους -ο ορισμός του body horror. Όλα τα παραπάνω θα σας επιτεθούν χωρίς ενδοιασμούς και ο καθένας απαιτεί διαφορετική οπλική ισχύ για αποτελεσματική εξουδετέρωση. Με την πάροδο του χρόνου ο ήρωάς μας θα προχωρήσει και στα επόμενα επίπεδα του Citadel αναζητώντας την SHODAN. Ένα στοιχείο που ασφαλώς θα προκαλέσει ιδιαίτερα τους νεότερους παίκτες είναι οι melee μάχες όπου, και όπως συμβαίνει και στην πρωτότυπη έκδοση του 1994, απαιτούνται ιδιαίτερα αντανακλαστικά καθώς θα πρέπει να υποχωρείτε αμέσως μετά την επίθεσή σας ώστε να αποφεύγετε τις αντίστοιχες του αντιπάλου. Όσον αφορά τον ranged οπλισμό, τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα με αναλώσιμα ammo και energy stacks. Tα πρώτα τα ανακτάτε κατά τη διαδρομή σας και τα δεύτερα είτε με τη χρήση item based batteries είτε σε ειδικούς σταθμούς όπου θα γίνεται αναπλήρωση της ενέργειας. Το οπλοστάσιό σας συνοπτικά περιλαμβάνει: melee weapons (lead pipe, monkey wrench laser rapier), firearms (Skorpion Machine Gun, Minipistol, SK-27 shotgun και άλλα), grenades (Frag grenade, EMP grenade, Gas Grenade και άλλες) και, τέλος, energy weapons (Plasma Rifle, SparQ Beam και άλλα). Υπάρχει ένα άτυπο stealth system είτε με crouch, εφόσον δεν βρίσκεστε στο οπτικό πεδίο του αντιπάλου, είτε καλυπτόμενοι από αντικείμενα και γωνίες ώστε να επιτίθεστε με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Μέσω των wire και τα grid puzzles, ο παίκτης καλείται στην πρώτη περίπτωση να συνδέσει καλώδια με την κατάλληλη σειρά ώστε να ενεργοποιηθεί η παροχή ενέργειας και στη δεύτερη περίπτωση με το σωστό rotation των tiles να ολοκληρωθεί η ηλεκτρική ροή του συστήματος, ώστε να αποκτήσει πρόσβαση σε κλειδωμένα δωμάτια (είτε σε κοντινή είτε σε μακρινή απόσταση), να αναπτυχθούν γέφυρες που οδηγούν σε απομακρυσμένες πλατφόρμες και άλλα. Όλα τα αντικείμενα στο παιχνίδι μπορούν να αποσυντεθούν ώστε να αποκτήσετε scrap materials τα οποία ανακυκλώνετε σε ειδικές πλατφόρμες και -ανάλογα με την αξία τους- θα λάβετε credits, το in game monetary system, για να αγοράσετε ammo, patches και weapon upgrades στα διάσπαρτα vending machines. Η αναπλήρωση της ζωής σας -εκτός από τα αναλώσιμα που καταναλώνετε- γίνεται πλήρως στα Surgery Machines. Επίσης, υπάρχει και respawn system στα Restoration Bays απ’ όπου θα συνεχίσετε την περιπέτειά σας ακριβώς από το σημείο στο οποίο καταλήξατε. Το Cyberspace mechanism επιστρέφει και μέσα από τα terminals θα περιπλανηθείτε στον ψηφιακό κόσμο του Citadel απ’ όπου θα αντλήσετε επιπλέον πληροφορίες (εξελίσσοντας περαιτέρω το lore), θα αποκτήσετε πρόσβαση σε περιοχές του πραγματικού κόσμου και άλλα. Προφανώς θα αντιμετωπίσετε την λογισμική υπεροπλία της SHODAN (Cyberdogs, Cuberguards,Security Mines και άλλα) κάνοντας χρήση των κατάλληλων software tools που ανακτάτε στον περιβάλλοντα ψηφιακό χώρο.
Αναφορικά με το περιβάλλον του System Shock αυτό που ανυπομονούσε να επιβεβαιώσει ο γράφων είναι η ατμόσφαιρα. Το πρωτότυπο παιχνίδι διέθετε ένα εξαιρετικό αμάλγαμα sci fi-horror πρωτοφανές για τα δεδομένα του 1994. Η καταπιεστική ατμόσφαιρα επανεμφανίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο· η αισθητική αφθονία της SHODAN με όλα εκείνα τα στοιχεία που προκάλεσαν είναι αναβαθμισμένα· τα κλειστοφοβικά δωμάτια, οι διάδρομοι με τα φώτα που τρεμοπαίζουν, η ambient μουσική και οι ηλεκτρονικοί ήχοι των ξεχαρβαλωμένων panel, οι ψίθυροι και οι κραυγές, η κακοφωνία και η παραφωνία των νεκροζώντανων ανδροειδών, splatter σκηνές, απρόβλεπτα δίπολα input-output, μηνύματα στους τοίχους γραμμένα με αίμα, δυσλειτουργικές ηλεκτρονικές συσκευές, απροσδόκητες εμφανίσεις εχθρών, τα logs των θαμώνων του Citadel και φυσικά, η προκλητική παρέμβαση της SHODAN μέσα από το εσωτερικό σύστημα τηλεπικοινωνιών του σταθμού. Ειδικά η τελευταία αποτελεί και το trademark της σειράς αφού μέσα από αυτή αντιλαμβάνεστε τους σκοπούς και την κοσμοθεωρία της συγκεκριμένης AI.
Κλασικό μοτίβο της SHODAN αποτελεί η φωνή της, την οποία υποδύεται για μια ακόμα φορά η Terri Brosius (System Shock, System Shock 2, Thief series, Dishonored series, Deus Ex: Invisible War και άλλα), και ιδιαίτερα η δυσλειτουργική και διακοπτόμενη πολλές φορές ομιλία της προκαλώντας ακόμα περισσότερο την ανησυχία στον παίκτη. Η εξερεύνηση στους διαδρόμους, τα δωμάτια, τους ορόφους, τις υπόγειες καταπακτές και τα μυστικά περάσματα εξάπτουν τη φαντασία, προκαλούν το παίκτη με τον τελευταίο να δημιουργεί αλλεπάλληλα save states για να εξορκίσει την ανασφάλεια. Ο χάρτης προσφέρει όλες εκείνες τις απαραίτητες πληροφορίες ώστε να κινηθείτε απρόσκοπτα στα σημεία ενδιαφέροντος διαθέτοντας τις απαραίτητες. Το inventory management αποτελεί στοιχείο εκ των ων ουκ άνευ της σειράς καθώς είναι περιορισμένο και θα πρέπει να αποφασίσετε ποια από τα αντικείμενα θα διατηρήσετε, θα ανακυκλώσετε ή απλά θα απορρίψετε. Σύντομα, βέβαια, θα έχετε στη διάθεσή σας και φωριαμούς ούτως ώστε να τα αποθηκεύετε κατά το δοκούν.
Το animation και τα εν γένει τεχνικά χαρακτηριστικά του παιχνιδιού είναι τα πλέον ιδανικά για τις περιστάσεις αποτυπώνοντας το διαμορφωμένο περιβάλλον μετά την κατάληψη του σταθμού από την SHODAN. Υπάρχουν, δυστυχώς, κάποια θέματα με glitches όσον αφορά τα σώματα των πεσόντων αντιπάλων. Έτσι, αν επιστρέψετε σε μια περιοχή μετά από κάποια πολεμική αντιπαράθεση τα σώματά τους εμφανίζονται για δευτερόλεπτα να κινούνται ή/και να γίνεται loading στα textures τους. Επίσης, παρατηρούνται κάποια pixelated στοιχεία σε κοντινές αποστάσεις με αντικείμενα του χώρου, όπως panels, hangar doors, vending machines και άλλα πολλά. Διατίθενται τρία επίπεδα δυσκολίας με το τρίτο και πιο προκλητικό να περιλαμβάνει στοιχεία όπως περιορισμό του χρόνου σε πέντε ώρες για να απενεργοποιήσετε την Shodan, επερχόμενο θάνατο του hacker στον φυσικό κόσμο εφόσον αποτύχει στο cyberspace, πιο απαιτητικά puzzles και εχθρούς και άλλα.
Τα voice over των ηθοποιών που υποδύονται τους θαμώνες του Citadel είναι εξαιρετικά και μέσα από τα logs και τις επικοινωνίες πραγματικά σας μεταφέρουν την ματαιότητα, την απόγνωση, τις προσωπικές εξομολογήσεις, τις τραγικές ιστορίες και την κατάληξή τους. Οτιδήποτε αναφέρεται στα ηλεκτρονικά αυτά ημερολόγια αποτελεί εκφραστικό συμπλήρωμα της ζοφερής κατάστασης που επικρατεί στο σταθμό. Η αφωνία του hacker που ελέγχουμε αποτελεί στην πραγματικότητα ένα αντίβαρο σε έναν κυκεώνα παράδοξων για την λογική πληροφοριών· όλα όσα αντικρύζει και αφουγκράζεται προκαλούν δυσφορία δίχως ωστόσο να υπάρχει χρόνος για συγκινησιακή εκτόνωση. Πρόκειται πραγματικά για έναν αφηγηματικό θρίαμβο του πρώτου παιχνιδιού ο οποίος επαναλαμβάνεται και εδώ.
Το οικοσύστημα του remake του System Shock διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία με τα οποία καθιερώθηκε το πρωτότυπο παιχνίδι, επιβεβαιώνουν τον επαγγελματισμό της Nightdive Studios αλλά -και το πιο καίριο για την κοινότητα- προεξοφλούν, εφόσον γίνει αποδεκτό από την κοινότητα-αγορά, την επιστροφή της SHODAN σε ένα ενδεχόμενο System Shock 3.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity