Κοντεύουμε σχεδόν 30 χρόνια από την ημερομηνία που τα Pokémon μπήκαν στην ζωή μας. Σε αυτό το διάστημα , το πασίγνωστο franchise έχει κυριαρχήσει σε ένα είδος στο οποίο υπάρχει σχεδόν μόνο του. Πολλοί τίτλοι εισήλθαν στο… χωράφι των πολυαγαπημένων τεράτων της GameFreak και ενώ κάποια βρήκαν το δικό τους κοινό, κανένα δεν κοίταξε το Pokémon στα μάτια. Το TemTem, είναι ένα project που κυκλοφόρησε σε έκδοση early access τον Ιανουάριο του 2020 και ο σκοπός του ήταν να μπορέσει να γίνει ένας άξιος ανταγωνιστής του υπερεπιτυχημένου ιαπωνικού franchise. Tαυτόχρονα, προσπαθεί να διατηρήσει την δική του ταυτότητα και να εισάγει στο είδος τα στοιχεία του MMO και του live service. Με όπλα της λοιπόν μια εξαιρετική καμπάνια στο Κickstarter, το παιχνίδι σε early access σε περιορισμένες πλατφόρμες και άπταιστη επικοινωνία με το community, η ισπανική ομάδα ανάπτυξης Crema ξεκίνησε να μας μυεί στην δική της εκδοχή του είδους monster catching/ training. Δυόμιση χρόνια μετά, ο τίτλος κυκλοφόρησε επίσημα και έφτασε στα χέρια μας. Ήρθε η ώρα να δούμε αν τελικά πέτυχε τον σκοπό του.
Δεν συνηθίζουμε να ανοίγουμε review μιλώντας για οποιοδήποτε άλλο παιχνίδι πλην αυτού που αναλύουμε, αλλά στην προκειμένη περίπτωση η αναφορά στα Pokémon ήταν αναπόφευκτη. Με την πρώτη ματιά, το TemTem βροντοφωνάζει “Pokémon Clone”. Χειριζόμαστε ένα παιδί στα πρώτα χρόνια της εφηβείας του, το οποίο ξεκινά την περιπέτειά του από το νησί της Deniz – το οποίο έχει πάρα πολλά ελληνικά στοιχεία, θυμίζοντας έντονα νησί των Κυκλάδων ενώ πολλοί NPCs έχουν ελληνικά ονόματα. Ο Professor Konstantinos, μας υποδέχεται και μας βάζει να διαλέξουμε ένα από τα τρία starters, για να ξεκινήσουμε το ταξίδι μας. Από την άλλη, ο ανταγωνιστής και παιδικός μας φίλος, Max μας πικάρει δηλώνοντας πως δεν έχουμε ελπίδα μπροστά του ως “Tamers” και πως θα μας κερδίζει πάντα, όπου και να μας πετύχει. Σας θυμίζει κάτι; Ναι, τα πρώτα σας βήματα στο παιχνίδι θα θυμίσουν πολύ έντονα τα πρώτα σας βήματα στην Pallet Town. Παρόλα αυτά, η αρχική φοβία πως πρόκειται να παίξετε ένα “Pokémon από τα LIDL” γρήγορα κάνει χώρο για να έρθει ο ενθουσιασμός.
Η πρώτη μάχη με τον ανταγωνιστή σας θα σας βρει παταγωδώς ηττημένους, με τον καθηγητή να γελάει και να σας παρηγορεί. Το TemTem ουδέποτε προσπαθεί να πείσει ότι δεν βασίστηκε σε κάποιον άλλο τίτλο, βάζοντας σας πάρα πολύ γρήγορα στο νόημα του συστήματος μάχης και το πως πιάνεται ένα τέρας, με Temcards. Όσο περνάνε τα αρχικά λεπτά, τόσο πιο πολύ ο τίτλος αποδεικνύει έμπρακτα πως δεν αποτελεί καμία απολύτως αντιγραφή. Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι ολοζώντανος, με έντονη κίνηση στο background, εκπληκτική μουσική και πεντακάθαρες εικόνες. Ο τόπος είναι γεμάτος από άλλους παίκτες, με τους οποίους μπορείτε να συνομιλήσετε, να κάνετε trade, battle, ή να παίξετε σε co-op party. Αισθανθήκαμε πως βρισκόμαστε σε ένα οικείο αλλά συνάμα τόσο διαφορετικό μέρος, με έναν τεράστιο χάρτη ο οποίος, σε κάθε στροφή του δρόμου μας προσκαλούσε να τον εξερευνήσουμε ολοένα και περισσότερο.
Τι είναι όμως αυτό που τελικά κάνει το TemTem να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό, πλην του στοιχείου MMORPG; Ας ξεκινήσουμε από το σύστημα μάχης. Στον εν λόγω τίτλο, όλες οι μάχες είναι 2v2, με τον κάθε παίκτη να κάνει κινήσεις όταν έρθει η σειρά του. Ενώ αυτό το στοιχείο έχει εμφανιστεί εδώ και καιρό, σε καμία περίπτωση δεν ήταν τόσο καλά ισορροπημένο όσο εδώ. Ορισμένες επιθέσεις των πλασμάτων σας, ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αυτόνομα, έχουν «synergy bonus» αν χρησιμοποιηθούν με συνεργάτη κάποιο άλλο TemTem συγκεκριμένου είδους, όπως για παράδειγμα νερού, ή φωτιάς. Αν μια επίθεση χρησιμοποιηθεί σε «synergy», μπορεί να προκληθεί αυξημένο damage, ή να χτυπήσει και τους δύο αντιπάλους ταυτόχρονα, ή να τους βάλει για ύπνο. Υπάρχουν αμέτρητοι συνδυασμοί για να πειραματιστείτε και να πολεμήσετε με όποιον τρόπο θέλετε.
Οι διπλές μάχες τονίζουν την σημαντικότητα κινήσεων που ανεβάζουν την ισχύ της επίθεσης ή της άμυνας ενός TemTem. Τέτοιες κινήσεις συχνά θα παραλείπονταν αν πολεμούσατε ένα μόνο τέρας, καθώς θα κόστιζε μια κίνηση χωρίς να επιτεθείτε στον αντίπαλό σας. Επιπρόσθετα, τα TemTem έχουν stamina. Κάθε κίνηση κοστίζει Χ stamina και αν το πλάσμα που πολεμά εξαντληθεί, πρέπει να χάσει έναν γύρο για να ανακτήσει λίγη ενέργεια. Κάθε μάχη θα σας αναγκάσει να σκέφτεστε συνεχώς την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση του διαθέσιμου stamina pool, κάτι που θα σας δώσει κίνητρο να χρησιμοποιείτε συχνά και τα έξι TemTem που μπορείτε να έχετε στην διάθεσή σας. Ταυτόχρονα, υπάρχουν items τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αντί για κάποια κίνηση. Πρέπει να τονίσουμε πως το συγκεκριμένο παιχνίδι είναι σημαντικά δυσκολότερο από αυτά που μας έχει συνηθίσει το είδος. Ο τίτλος κάνει γρήγορα ξεκάθαρο πως κάθε μάχη απαιτεί επαρκή χρόνο προκειμένου να κερδίσετε τον αντίπαλό σας, ακόμη και αν φαινομενικά έχετε το πλεονέκτημα.
Κάθε TemTem έχει τον δικό του τύπο. Οι τύποι είναι οι εξής: neutral, fire, water, nature, electric, earth, mental, wind, digital, melee, crystal και toxic. Κάθε ένας έχει μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα απέναντι σε άλλους, όπως φαίνεται στο παρακάτω πινακάκι.
Οι μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα είναι εξαιρετικά σχεδιασμένα. Κατά την περιπέτειά σας, θα συναντάτε συνεχώς Tamers με διαφορετικούς τύπους τεράτων στις ομάδες τους και φυσικά διαφορετικά synergies. Καμία περιοχή δεν έχει βαρετές μάχες και υπάρχουν αρκετά διαφορετικά σενάρια ολοκλήρωσής τους, για να σας ωθήσουν να πολεμήσετε σοβαρά αντί να πατάτε το ίδιο κουμπί επανειλημμένα για να εξαπολύσετε την ίδια κίνηση ξανά και ξανά. Όλα τα TemTem έχουν στατιστικά όπως, HP, Stamina, Speed, Attack, Special Attack, Defence και Special Defence. Η εξέλιξη αυτών των στατιστικών επηρεάζεται άμεσα από τις τιμές SV και TV. Όλες οι τιμές είναι φανερές από την στιγμή που θα πιάσετε κάποιο πλάσμα. Τα SV είναι σταθερά και αλλάζουν μερικώς μόνο με εκπαίδευση στο endgame, ενώ τα TV αυξομειώνονται ανάλογα με τις μάχες και τους τύπους των αντιπάλων που νικούν τα TemTem σας.
Οι δυνατότερες επιθέσεις των συμμάχων σας δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν επανειλημμένα. Ένα TemTem πρέπει να είναι στην μάχη για δύο ή περισσότερους γύρους για να μπορέσει να εξαπολύσει μια δυνατή επίθεση, ή ένα δυνατό buff. Επιπλέον, την στιγμή που θα χρησιμοποιήσετε μια τέτοια κίνηση, ο μετρητής γύρων μηδενίζει και πρέπει να περιμένετε. Αυτό το στοιχείο, σε συνδυασμό με το stamina και τα μειονεκτήματα/ πλεονεκτήματα των τύπων, θα σας βάλει σε μια διαδικασία να καταστρώσετε την τέλεια στρατηγική πριν μπείτε σε μια μάχη. Κάθε TemTem μπορεί να γνωρίζει ταυτόχρονα μέχρι τέσσερις κινήσεις. Κάθε πλάσμα έχει το inventory όλων των κινήσεων που έχει μάθει στην ζωή του και μπορείτε να εναλλάξετε νέες με παλαιότερες κινήσεις από το σχετικό μενού άμεσα, προάγοντας ακόμη περισσότερο την θέληση να πειραματιστείτε με τα μέλη της ομάδας σας και την στρατηγική σας. Ένα από τα στοιχεία που καθιστούν το TemTem πραγματικά εξαιρετικό είναι πως, όλες οι δραστηριότητες, από το campaign μέχρι και το (αρκετό) περιεχόμενο του endgame που θα αναλυθεί αργότερα, μπορούν να παιχτούν πλήρως σε online coop. Χρειάζονται δευτερόλεπτα για να μπείτε σε party, χωρίς να υπάρχει κανένας απολύτως περιορισμός, πλην της απαίτησης να είστε κοντά με τον άλλο παίκτη στον χάρτη. Μετά τη δημιουργία του, μπορείτε να κινηθείτε ελεύθερα στον κόσμο. Επιπλέον υπάρχουν clans, στα οποία μπορείτε να γίνετε μέλος, να έχετε το δικό σας clan chat και να οργανώνετε sessions. Το gameplay είναι το ίδιο απολαυστικό σε solo και σε multiplayer. Το online coop φέρνει πολλά νέα στοιχεία στην στρατηγική και την προσέγγιση της μάχης, που αξίζει να ανακαλύψετε.
Το campaign σίγουρα δεν έχει ιδιαίτερα πρωτότυπη ιστορία, αλλά είναι γεμάτο με ενδιαφέροντες και χαρακτήρες πιο ώριμους απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς. Υπάρχει πληθώρα από sidequests, ενώ όλη η ιστορία παίζεται σε έξι διαφορετικά νησιά του αρχιπελάγους. Για την ολοκλήρωσή της, χρειαστήκαμε 62 ώρες με φυσιολογικούς ρυθμούς, πραγματοποιώντας ορισμένα sidequests και λίγη εξερεύνηση, πράγμα που σημαίνει πως πριν το endgame υπάρχει αρκετό περιεχόμενο. Ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι πως κάθε ένα από τα έξι νησιά έχει εντελώς διαφορετικούς χρωματισμούς, μουσική, ύφος και τερατάκια για να πιάσετε και να πολεμήσετε. Μάλιστα, το σενάριο δίνει αρκετό βάρος στην κουλτούρα του κάθε πολιτισμού. Ο τίτλος επιχειρεί να σας μάθει τον κόσμο του όσο το δυνατόν καλύτερα γίνεται και η Crema έκανε πολύ καλή δουλειά σε αυτό. Σε ορισμένα σημεία κλειδιά της ιστορίας, αντιμετωπίζεται ένα μικρό μεν, πρόβλημα δε. Κάποιοι NPCs όπως οι Dojo Leaders που θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε, δεν φαίνονται εύκολα καθώς το δωμάτιο στο οποίο βρίσκονται είναι γεμάτο άλλους παίκτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να εισέλθετε στον χαμό και να πατάτε επανειλημμένα το πλήκτρο της ομιλίας μέχρι να μπορέσετε να βρείτε που είναι ο NPC. Δεν είναι κάτι που θα συναντήσετε συχνά, αλλά όταν το βρείτε ενδεχομένως να σας ενοχλήσει. Ένα άλλο μειονέκτημα στο campaign, είναι πως στο τελευταίο νησί οι μάχες με αντίπαλους Tamers αυξάνονται εκθετικά και δεν υπάρχει καθόλου χρόνος για εξερεύνηση. Αυτό, σε συνδυασμό με την άνω του μέσου όρου δυσκολία, κουράζει από ένα σημείο και μετά. Το θετικό είναι πως η κατάσταση αυτή επικρατεί μόνο προς το τέλος της βασικής ιστορίας και δεν κρατάει πολύ.
Περνώντας στα κοινωνικά στοιχεία του τίτλου, πέρα από το coop, υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι να αλληλεπιδράσετε με άλλους παίκτες. Τέτοιοι είναι το in-game auction house, η αγορά και η πλήρης διακόσμηση σπιτιού και οι επισκέψεις σε σπίτια άλλων Tamers. Όταν τελειώσει το story, ξεκλειδώνεται το endgame μαζί με το battle pass και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία live service. Το αρκετά μεγάλο campaign δεν είναι παρά μόνο η επιφάνεια του τίτλου. Το battle pass και το in-game shop περιέχουν μόνο cosmetics και δεν υπάρχει κανένας απολύτως τρόπος να βελτιώσετε τις επιδόσεις σας στις μάχες πληρώνοντας επιπλέον χρήματα. Μόλις τερματίσετε την ιστορία και πάρετε το πρώτο σας mount, ο τίτλος γίνεται πλήρως open world, ενώ ξεκλειδώνεται και ένα νέο νησί. Σε αυτό το νησί μπορείτε να συμμετέχετε σε πληθώρα από δραστηριότητες PvP και PvE, που θα σας διατηρήσουν το ενδιαφέρον σας για καιρό. Υπάρχει το παραδοσιακό PvP matchmaking, το οποίο λειτουργεί με skill rating, δίνοντας βαθμούς bronze, silver, gold, platinum κ.ο.κ. ανάλογα με την επίδοσή σας. Εκτός από το competitive matchmaking, υπάρχει και το casual matchmaking για να πολεμάτε με άλλους παίκτες δίχως να επηρεαστεί κάτι αν χάσετε ή κερδίσετε.
Υπάρχουν δραστηριότητες single player στις οποίες μπορείτε να εξερευνήσετε ένα δυναμικά δημιουργημένο dungeon χρησιμοποιώντας τυχαίες ομάδες από TemTem που θα βρείτε μέσα σε αυτό. Επιπλέον, υπάρχει και survival mode στο οποίο σας επιτίθενται ασταμάτητα άγρια πλασματάκια και τα πολεμάτε μέχρι να χάσετε. Οι δραστηριότητες για έναν παίκτη είναι ενδιαφέρουσες, έχουν πολύ καλά αντικείμενα σαν επιβράβευση και θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε πλήρως πως να πολεμάτε και πως να υλοποιείτε τα TemTem σας στο μέγιστο. Επιπλέον, υπάρχουν δραστηριότητες δύο ατόμων αλλά και raids, τα οποία λέγονται “lairs” και προσφέρουν μοναδικά προνόμια, με την ανάλογη δυσκολία. Τα lairs είναι εξαιρετικά σχεδιασμένα και θα δοκιμάσουν τις ικανότητες σας για συνεργασία. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν και ξεχωριστές εβδομαδιαίες δοκιμασίες σε κάθε ένα από τα νησιά του αρχιπέλαγους. Οι επιλογές που δίνονται στον παίκτη είναι πάρα πολλές για να τον κρατήσουν και μετά το τέλος της ιστορίας.
Ενώ το TemTem κάνει μια εξαιρετική δουλειά σχεδόν σε όλα τα στοιχεία του gameplay, με τις αμέτρητες δραστηριότητες, τον εξαιρετικά σχεδιασμένο χάρτη και το στοιχείο ΜΜΟ, δεν σταματά εκεί. Έχει μια από τις καλύτερες υλοποιήσεις του χειριστηρίου του PlayStation 5. Η απτική ανάδραση υπάρχει σε κάθε σημείο, ενώ η ένταση και το είδος της αλλάζει ανάλογα με την επιφάνεια στην οποία πατά ο χαρακτήρας. Από το μικρό ακουστικό του χειριστηρίου ακούγονται συνεχώς τα βήματα του TemTem που σας ακολουθεί, το γρασίδι όταν το διασχίζετε και βήματα άλλων παικτών που βρίσκονται γύρω σας. Στις μάχες και στην εξερεύνηση, το μικρό ακουστικό είναι ενεργό σε μόνιμη βάση σαν επιπλέον πηγή ήχου, η οποία σε συνδυασμό με την απτική ανάδραση απογειώνει πραγματικά την εμπειρία. Δεν υπάρχει χρήση των adaptive triggers, αλλά δεν αισθανθήκαμε πως χρειάστηκαν σε κάποιο σημείο.
Η εμπειρία του συντάκτη με το TemTem διήρκεσε μέχρι στιγμής 106 ώρες. Σε αυτές τις ώρες υπάρχουν ακόμη περιοχές που δεν έχει εξερευνήσει πλήρως και κάθε μέρα ανακαλύπτει κάτι καινούργιο. Εν κατακλείδι, το παιχνίδι ξεπέρασε κατά πάρα πολύ τις προσδοκίες μας. Είναι ξεκάθαρο πως η Crema έχει αναπτύξει έναν υπερπλήρη και φανταστικό τίτλο ο οποίος δεν πρέπει να λείπει από την συλλογή ενός fan του είδους. Πριν προχωρήσουμε στον βαθμό, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε πως το TemTem κατά την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του είχε αρκετά τεχνικά προβλήματα, κάτι το οποίο σίγουρα επηρέασε τις βαθμολογίες των reviews που κυκλοφόρησαν τότε, ή κατά την – σχεδόν - τριετή παρουσία του στο PC σε έκδοση early access. Έχοντας παίξει πάνω από 40 ώρες αφού βγήκε το πρώτο patch, επιβεβαιώνουμε πως η πλειοψηφία αυτών των τεχνικών ζητημάτων έχει επιλυθεί και δεν θα υπάρξουν πλέον προβλήματα που θα σας απομακρύνουν από το παιχνίδι, πλην μερικών συνήθως απαρατήρητων frame drops σε μερικές περιοχές.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity