Το ίντερνετ μόλις είχε ξεκινήσει τα πρώτα του δειλά βήματα προς τα σπίτια πολλών, τα Furbies και τα Tamagotchi ήταν από τα δημοφιλέστερα παιχνίδια της αγοράς, τα «Φιλαράκια» έκαναν ντεμπούτο και τα point-and-click adventure games απολάμβαναν τη «Χρυσή Εποχή» τους με διαχρονικά «διαμάντια» όπως Grim Fandango, Day of the Tentacle, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Monkey Island, Sam & Max και Broken Sword -μεταξύ πολλών άλλων- να κυκλοφορούν μέσα σε περίπου μια δεκαετία. Έκτοτε, άλλα είδη παιχνιδιών έχουν πάρει το «θρόνο» σε πωλήσεις και προτίμηση, όμως ένα καλό point-and-click adventure πάντοτε εκτιμάται και είναι καλοδεχούμενο. Το Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit, δημιούργημα της λιθουανικής Tag of Joy, εμπνέεται από τους αξέχαστους «προγόνους» του και φέρνει κάτι ξεχωριστό για τα σημερινά δεδομένα.
Πρωταγωνίστρια στη μεγάλη περιπέτεια είναι η Milda, μια νεαρή που ζει μόνιμα στο Σικάγο όμως οι ρίζες της ξεκινούν από τη μακρινή Λιθουανία. Στα πρώτα λεπτά του παιχνιδιού, μαθαίνει πως ο παππούς της απεβίωσε και της άφησε για κληρονομιά ένα σπίτι, οπότε η Milda πρέπει άμεσα να ταξιδέψει στη Λιθουανία για τα διαδικαστικά. Βέβαια, αυτά που θα βρει εκεί, κάθε άλλο παρά… τυπικά είναι, αφού σύντομα βρίσκεται μπλεγμένη σε κάτι πολύ, πολύ μεγαλύτερο από όσο μπορούσε να φανταστεί. Από τα πρώτα λεπτά, η Tag of Joy δείχνει τις προθέσεις τις με μερικές έξυπνες προσθήκες. Αρχικά, ο παίκτης διαλέγει μια στολή για τον εικονικό χαρακτήρα της Milda, σε ένα παιχνίδι που παίζει στον υπολογιστή της, όμως το κούρεμα και ο ρουχισμός αντανακλώνται στην ίδια τη Milda, προσφέροντας ένα επίπεδο εξατομίκευσης της εμφάνισης που δε συναντάται συχνά σε τέτοιου είδους παιχνίδια. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος μηχανισμός δεν είναι απλά θέμα «γούστου», αλλά παίζει ρόλο και σε συγκεκριμένους γρίφους από αρκετά νωρίς, με τον παίκτη να πρέπει να προσαρμόζει την εμφάνιση της Milda για να προχωρήσει παρακάτω.
Επιπλέον, μέσα από μερικές απαντήσεις σε κάποιους σύντομους διαλόγους στην αρχή, καθορίζεται το επάγγελμα που έχει επιλέξει να ακολουθήσει η Milda, σε έναν από τους τομείς της πληροφορικής, της φωτογραφίας ή της ψυχολογίας. Ανάλογα με το πού καταλήγει ο παίκτης, η Milda έχει κάποια εργαλεία στην κατοχή της που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να λύσει γρίφους με διαφορετικό τρόπο ανά επάγγελμα, προσφέροντας μέσα από τις πολλαπλές λύσεις κάτι διαφορετικό για τουλάχιστον 3 playthroughs. Ωστόσο, θα μπορούσε να γίνεται λίγο συχνότερη χρήση τόσο του συγκεκριμένου μηχανισμού όσο και εκείνου για την εμφάνιση, καθώς παρότι πρωτότυποι και καλοστημένοι, χρειάζονται μόνο σποραδικά. Γενικότερα όμως, ο κορμός των μηχανισμών είναι πολύ στιβαρός και κρατάει όρθιο το παιχνίδι από την αρχή έως το τέλος χωρίς προβλήματα. Ο παίκτης πρέπει, σε κάθε σκηνή, να εντοπίζει αντικείμενα ή άτομα με τα οποία μπορεί να αλληλεπιδράσει και συνδυάζοντας όλα όσα έχει στη διάθεσή του, να λύσει γρίφους για να προχωρήσει παρακάτω. Χρησιμοποιώντας τον κέρσορα, ο παίκτης κινείται στα περιβάλλοντα, συνομιλεί με άλλους, συνδυάζει αντικείμενα μεταξύ τους, όπως και πληροφορίες – τις οποίες η Milda καταγράφει στο smartphone της για εύκολη πρόσβαση οποτεδήποτε. Όλα αυτά συχνά αποτελούν κομμάτια ενός γρίφου, μεγάλου ή μικρού, ακόμη και οι διάλογοι.
Η ποιότητα των γρίφων είναι πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι ενός τέτοιου παιχνιδιού και, κατά κύριο λόγο, το Crowns and Pawns δεν απογοητεύει. Οι γρίφοι βασίζονται στη λογική (ακόμη κι αν τα σενάρια όπου εμφανίζονται είναι κάπως απίθανα) και σπάνια θα «κολλήσει» κανείς όσο εξετάζει τα πάντα γύρω του, όμως σε ορισμένα σημεία θα μπορούσε να επικοινωνείται καλύτερα στον παίκτη τι είναι αυτό που του διαφεύγει. Για παράδειγμα, η απόκτηση πληροφοριών μέσω κλικ σε συγκεκριμένο κομμάτι μιας σελίδας ενός βιβλίου είναι σημαντική για έναν γρίφο αρκετά νωρίς, όμως ο παίκτης μπορεί να περάσει ώρες εξερευνώντας τα πάντα γύρω του χωρίς καμία «συμβουλή» για το πού να στρέψει το βλέμμα του. Πρόκειται για μια πολύ μικρή λεπτομέρεια, που όμως εύκολα μπορεί να οδηγήσει σε εκνευρισμό, ειδικά όταν απαιτείται να ταξιδεύει από σημείο σε σημείο για τη λύση ενός γρίφου. Και το ταξίδι δεν είναι πάντοτε πολύ γρήγορο. Συγκεκριμένα, η Milda έχει «τσακωθεί» με το τρέξιμο, προχωρώντας απελπιστικά αργά από σημείο σε σημείο, όμως ευτυχώς, κλικάροντας δυο φορές μια είσοδο/έξοδο η μετάβαση γίνεται αστραπιαία. Είναι απορίας άξιο γιατί κάτι τέτοιο δεν υλοποιήθηκε και για άλλα σημεία ενδιαφέροντος.
Η δράση δεν περιορίζεται σε μικρά περιβάλλοντα, αλλά αποτελείται από πολλαπλά τοπία που ο παίκτης επισκέπτεται, μάλιστα μέσω ενός συστήματος fast-travel από νωρίς. Έτσι, πολλοί γρίφοι απαιτούν ταξίδι από περιοχή σε περιοχή, κάτι που δίνει την αίσθηση ότι πράγματι, όλα αυτά δε συμβαίνουν σε ένα δωμάτιο αλλά σε μια πόλη και μια χώρα – τη Λιθουανία. Οι δημιουργοί κάνουν εξαιρετική δουλειά με την παρουσίαση της ιστορίας της χώρας, εστιάζοντας σε ιστορικές φιγούρες της χώρας (που παίζουν κρίσιμο ρόλο στην πλοκή) όπως και σε ιστορικά γεγονότα, όπως η εποχή της Σοβιετικής Ένωσης και η σχέση της με τη Λιθουανία, η δράση της KGB και άλλα. Αντίστοιχα, η αρχιτεκτονική των πόλεων και η γενικότερη κουλτούρα που συναντά ο παίκτης ξεφεύγει από τα τετριμμένα, με την Ευρώπη να αποτελεί ένα «φρέσκο» περιβάλλον αντί για άλλη μια μεγαλούπολη των ΗΠΑ. Μαζί με τη Milda, που εξερευνά τις ρίζες της, ο παίκτης μαθαίνει για τη Λιθουανία κι έτσι το σενάριο έχει ενδιαφέρον από δύο σκοπιές. Το σενάριο, λοιπόν, έχει να κάνει με τη Milda που ανακαλύπτει σπουδαία μυστικά στο σπίτι του παππού της, τα οποία όμως τη φέρνουν στο διάβα ενός αδίστακτου και μυστηριώδη άνδρα. Οι δυο τους έχουν κοινό στόχο, αλλά μόνο ένας μπορεί να «κερδίσει» την κούρσα προς το έπαθλο – ένα ιστορικό κειμήλιο που φημολογείται πως κρύβει τρομερή δύναμη. Προς αποφυγή spoilers, δε θα γίνει περαιτέρω ανάλυση της πλοκής, η οποία στο άκουσμά της φαντάζει τετριμμένη αλλά στην πράξη, κυλάει άψογα.
Αυτό βέβαια, δε διαρκεί μέχρι το τέλος, αφού στο τελευταίο (εκ των πέντε) κεφαλαίων, παρατηρείται μια απότομη αλλαγή ρυθμού, σαν να βιάζονταν να ολοκληρώσουν το παιχνίδι οι δημιουργοί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ορισμένοι χαρακτήρες να μη λάβουν την προσοχή που πρέπει. Επιπλέον, το τέλος του παιχνιδιού αφήνει ορθάνοιχτη την πόρτα για ένα sequel, οπότε η βιασύνη σε συνδυασμό με αυτό αφήνει μια πικρή γεύση σε μια γενικώς άψογη εμπειρία. Οι χαρακτήρες είναι καλογραμμένοι, μετρημένοι στα δάχτυλα (με την καλή έννοια, του ότι δεν κουράζουν) και αξιομνημόνευτοι. Βοηθούν περαιτέρω την κατάσταση οι καλογραμμένοι διάλογοι, με την κατάλληλη δόση χιούμορ και σοβαρότητας, κάνοντάς τους να μοιάζουν με πραγματικούς ανθρώπους κι όχι απλώς μέρος του σκηνικού. Οι ηθοποιοί κάνουν επίσης καλή δουλειά, με την Erin Yvette (που επίσης θα συμμετέχει στο επερχόμενο God of War: Ragnarok) να δανείζει τη φωνή της στη Milda, τον Matthew Curtis (Smite, Unforeseen Incidents) στο ρόλο του Joris και τον βετεράνο Denny Delk (Return to Monkey Island, Day of the Tentacle, Sam and Max Hit the Road κ.ά.) σε εξίσου σημαντικό ρόλο – που δε αποκαλυφθεί ελέω spoilers.
Η μουσική που συνοδεύει κάθε σκηνή είναι υπέροχη, δίνοντας τον «αέρα» μιας περιπέτειας σε έναν άγνωστο και ήσυχο τόπο, στον οποίο η Milda (άθελά της) θα φέρει πολλούς μπελάδες. Τα περιβάλλοντα είναι σχεδιασμένα σε δύο διαστάσεις όμως η κίνηση γίνεται σε τρεις διαστάσεις, ενώ και τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι τρισδιάστατα. Προτιμήθηκε ένα πιο «παιχνιδιάρικο» κι όχι τόσο ρεαλιστικό ύφος, δίνοντας πιο ανάλαφρη εικόνα στο παιχνίδι παρότι συχνά η ιστορία πηγαίνει σε σκοτεινά μονοπάτια. Είναι βέβαιο πως, οι λάτρεις των adventures, θα λατρέψουν όσα προσφέρει το παιχνίδι στον οπτικοακουστικό τομέα. Αυτό που θα μπορούσε να σίγουρα να ήταν καλύτερο -και δε βελτιώνεται μέσω update- είναι η διάρκεια. Μέσα σε 4-5 ώρες, αν όχι λιγότερο, ένας έμπειρος παίκτης μπορεί να ολοκληρώσει το παιχνίδι. Υπάρχει το επιχείρημα πως, δεδομένων των τριών επαγγελμάτων της Milda, ο χρόνος μπορεί να τριπλασιαστεί για όποιον θέλει να δει τα πάντα, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός πως η ιστορία είναι σύντομη. Βέβαια, καλύτερα σύντομη και ποιοτική παρά ανούσια παρατραβηγμένη, όμως και πάλι, στο τελευταίο κεφάλαιο τα πράγματα γίνονται κάπως βιαστικά οπότε ούτε κι αυτό ισχύει πλήρως στην προκειμένη.
Σε γενικές γραμμές ωστόσο, πρόκειται για μια άκρως εντυπωσιακή προσπάθεια από μια μικρή ομάδα που έφερε την ιστορία της χώρας της στο προσκήνιο και την αξιοποίησε άριστα, δημιουργώντας έναν αξιομνημόνευτο κόσμο, χαρακτήρες και αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για δεύτερο τίτλο στη σειρά. Ως point-and-click adventure, είναι έξυπνο και δίκαιο, με λίγα στραβοπατήματα σε ορισμένα σημεία όσον αφορά στο τι ακριβώς ψάχνει κανείς.
Οι πρωτότυποι μηχανισμοί του, όπως το ντύσιμο και το επάγγελμα, είναι μια άριστη προσθήκη στον ήδη ποιοτικό σκελετό του gameplay ενώ ο οπτικοακουστικός τομέας επίσης χαρακτηρίζεται από την ποιότητά του. Η βιασύνη στο τέλος και η σύντομη διάρκεια είναι τα κυριότερα προβλήματά του, αλλά σε κάθε περίπτωση, όσοι έψαχναν ένα νέο κι αξιόλογο adventure game, δε χρειάζεται να κοιτάξουν παραπέρα.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity