Δεν γνωρίζουμε αν η κυκλοφορία αποκλειστικών τίτλων της Sony στους υπολογιστές είναι κάτι που θα γίνει η νόρμα των επόμενων χρόνων. Γνωρίζουμε όμως πως ενώ πριν χρόνια θα ήταν ανήκουστο, είδαμε πέρυσι την κυκλοφορία και των τριών τίτλων της Quantic Dream, ενώ φέτος τόσο το μεγαλεπήβολο Death Stranding του Hideo Kojima, όσο και το επιτυχημένο Horizon: Zero Dawn, βρήκαν το δρόμο τους προς την πλατφόρμα των υπολογιστών.
Με κοινό χαρακτηριστικό την Decima Engine, η οποία χρησιμοποιείται και στους δύο τίτλους, αλλά και την πολύ καλή εικόνα της μεταφοράς του Death Stranding, περιμέναμε σε παρόμοια τουλάχιστον επίπεδα να βρίσκεται και το port του τίτλου της Guerilla Games. Δυστυχώς όμως, η πρώτη μας επαφή ρίχνει αρκετά τις προσδοκίες μας. Στην πρώτη του εκκίνηση, αντικρίζουμε μια αρκετά χρονοβόρα οθόνη αρχικοποίησης, κατά την οποία, σύμφωνα με την ομάδα ανάπτυξης, το παιχνίδι «σαρώνει» το hardware και «αυτορυθμίζεται» για το ιδανικότερο ζύγισμα μεταξύ απόδοσης και ποιότητας απεικόνισης. Τελικά μόνο η καθυστέρηση μάς έμεινε, αφού και στα τρία συστήματα όπου το δοκιμάσαμε, με εντελώς διαφορετικής ιπποδύναμης κάρτες γραφικών (Nvidia GTX 1050Ti, Nvidia GTX 1070, Nvidia GTX 980M) είδαμε τις ίδιες ακριβώς ρυθμίσεις γραφικών, οι οποίες -για την ιστορία- ήταν οι «Original». Κατ’ ουσίαν μιλάμε για medium settings, με την ομάδα να προσπαθεί (σωστή κατά βάση η σκέψη) να βαφτίσει τις εν λόγω επιλογές ως τις default που θα βίωνε και κάποιος που έπαιξε τον τίτλο στο PlayStation 4. Επιπλέον φάουλ της Guerilla το γεγονός πως μετά το τεράστιο σε διάρκεια loading screen ξεκινάει η εισαγωγική σκηνή του παιχνιδιού χωρίς δυνατότητα για προσπέραση, είτε επειδή την έχουμε δει, είτε επειδή θέλουμε να πειραματιστούμε με τις ρυθμίσεις του παιχνιδιού, πριν ξεκινήσουμε οποιοδήποτε campaign. Μια κλασική κίνηση οποιουδήποτε PC gamer.
Ξεκινώντας την περιπέτεια της Aloy για ακόμα μια φορά, διαπιστώνουμε πως αν και στο κύριο σύστημα μας (i5 8600K, 32GB RAM, Nvidia GTX 1070) η απόδοση του τίτλου είναι πρακτικά άψογη, με πάνω από 90fps σε κάθε περίπτωση, έχουμε περίεργα φαινόμενα stuttering που δεν δικαιολογούνται από τα τεκταινόμενα επί της οθόνης. Αυτά δεν έχουν τόσο να κάνουν με την περιήγηση στον κόσμο, συνεπώς δεν μπορούμε να σκεφτούμε κάποιο θέμα με τη φόρτωση των assets, μα με τη στόχευση κατά τη διάρκεια αυτής, ενώ γίνονται κάθε φορά ορατά στην περίπτωση που η ροή μας διακοπεί, είτε για να συζητήσουμε με NPC, είτε για την έναρξη κάποιου cut-scene. Αυτά είναι παρόντα σε κάθε ρύθμιση, από την πιο υψηλή μέχρι την πιο χαμηλή και στα τρία συστήματα της δοκιμής μας. Κατά τη διάρκεια των πειραματισμών μας, δοκιμάσαμε και τον περιορισμό των frames που επιτρέπει ο τίτλος, κάτι που όμως δεν βοήθησε. Ενώ η εικόνα δείχνει ομαλότερη στον παρατηρητή, το input από το χειριστήριο προδίδει πως το stutter είναι ακόμα παρόν. Πιθανότατα αυτό το φαινόμενο με το χειρισμό έχει να κάνει με τον τρόπο που λειτουργεί ο περιορισμός των καρέ, οπότε τελικά προτιμήσαμε να μην ασχοληθούμε ξανά και να τον αφήσουμε απενεργοποιημένο μιας και το παιχνίδι ήταν -παρά το stuttering- σε γενικές γραμμές playable.
Προσπερνώντας λοιπόν το προαναφερθέν πρόβλημα, κατά τη διάρκεια της εικοσάωρης περίπου δοκιμής μας η διεργασία του παιχνιδιού έκλεισε κάποιες φορές απροσδόκητα, δύο μετά από συγκεκριμένο cut-scene. Προφανώς μιλάμε για συγκεκριμένο bug που κατά πάσα πιθανότητα θα επιλυθεί στο μέλλον, ωστόσο το σύνολο της περίεργης συμπεριφοράς του port μάς οδηγεί σε ένα -μάλλον προφανές- συμπέρασμα: δεν ήταν εύκολο εγχείρημα η συγκεκριμένη μεταφορά για την ομάδα ανάπτυξης. Τουλάχιστον, ο οπτικός τομέας, τρία χρόνια μετά την αρχική κυκλοφορία, δεν είναι σε καμία περίπτωση γερασμένος τεχνικά, ενώ η απεικόνιση ultra settings μα και ο υψηλότερος ρυθμός ανανέωσης των καρέ κάνουν τον κόσμο του Horizon ακόμα πιο όμορφο και ελκυστικό σε σχέση με αυτό που θυμόμασταν από την έκδοση του PlayStation 4. Αγκάθι σε αυτήν την περίπτωση, πιθανώς απόρροια του υψηλότερου frame rate, το γεγονός πως πολλοί διάλογοι δείχνουν ασυγχρόνιστοι με το lip syncing των τρισδιάστατων μοντέλων, με αποτέλεσμα να θυμίζουν κακής ποιότητας μεταγλωττισμένη σειρά. Στα συν του port, το γεγονός πως προστέθηκε ρύθμιση FOV, το οποίο απομακρύνει την κάμερα από την Aloy, ανοίγει το οπτικό μας πεδίο και μας γλιτώνει από μια αίσθηση κλεισούρας που άφηνε η default ρύθμισή του.
Καλώς ή κακώς, όλα αυτά αποτελούν προβλήματα της μεταφοράς που ίσως λυθούν στο μέλλον, ωστόσο οφείλουν να αναφερθούν καθώς το νόημα της μεταφοράς του Horizon: Zero Dawn δεν είναι απλά η διαθεσιμότητά του σε μία ακόμα πλατφόρμα. Δεν βγάζει λογική η κυκλοφορία του τίτλου στους υπολογιστές, όταν μπορούμε να παίξουμε ομαλότερα την έκδοση των κονσολών και μάλιστα χωρίς να έχουμε να κάνουμε με περίπλοκες τεχνικά ρυθμίσεις, οι οποίες δεν αποφέρουν τα σωστά αποτελέσματα, όπως στη περίπτωση του frame rate cap. Και η σύγκριση ως προς την ομαλότητα δεν κολακεύει ούτε όταν γίνεται με το παιχνίδι να τρέχει στο απλό PS4 όπου ισχύει επίσης το κλείδωμα στα 30 καρέ, κάτι που στο PlayStation 4 Pro υπό συνθήκες (performance mode) μπορεί και να μην ισχύει.
Φτάνοντας στα τελικά μας συμπεράσματα, ναι, το Horizon: Zero Dawn μπορεί αυτήν τη στιγμή να παιχτεί σε PC, είτε μέσω του Steam, είτε μέσω του Epic Games Store. Η εμπειρία απέχει από το να χαρακτηριστεί ομαλή, όμως, τουλάχιστον, ακόμα και έτσι, το παιχνίδι δύναται να τερματιστεί. Η προσθήκη της πλατφόρμας των υπολογιστών ως επιλογή όμως, δυστυχώς, στην παρούσα φάση δεν την κάνει απαραίτητα και προτιμητέα. Ελπίζουμε η υποστήριξη του τίτλου να συνεχιστεί και η εικόνα του να βελτιωθεί τον επόμενο καιρό, διότι ούτως ή άλλως μιλάμε για ένα από τα κορυφαία (άλλοτε) exclusives του PlayStation 4, που ακόμα και αν παικτικά δεν πάει το είδος μπροστά, συνεχίζει να στέκεται αξιοπρεπώς ως open world adventure ακόμα και τρία χρόνια μετά την αρχική του κυκλοφορία. Τα αρχικά παράπονα παραμένουν, σίγουρα, όπως η μη αξιοποίηση του συστήματος επιλογής διαλόγων, ή κάποια τετριμμένα δευτερεύοντα quests. Η μαγιά όμως ενός πολύ καλού τίτλου είναι ακόμα παρούσα, τα production values (παρά την προχειρότητα του port) είναι παρόντα, ενώ το πολύ καλό lore και το AI (των μηχανικών εχθρών αποκλειστικά) κάνουν την εξερεύνηση αυτού του μεταποκαλυπτικού κόσμου τουλάχιστον ενδιαφέρουσα. Όσοι δεν το έχουν δοκιμάσει, ενδιαφέρονται και δεν έχουν πρόσβαση στην έκδοση του PlayStation 4, καλό θα ήταν να ρίξουν μια ματιά και στο αρχικό review για μια αναλυτικότερη και μάλλον πιο δίκαιη κριτική του τίτλου που σε PC ταλανίζεται από τα τεχνικά προβλήματα που αναλύσαμε εδώ.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity