Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Grim Fandango Remastered Review

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Double Fine Productions

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    Double Fine Productions

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    Sony

  • PEGI

    16+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
  • Grim Fandango Remastered
    • 16+ pegi 16+
      • 8.3 RATING
        ΧΡΗΣΤΩΝ (8)
      • ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ
    ΕΠΙΣΗΜΟ SITE http://grimremastered.com/ FOLLOWERS 2 ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ
  • EDITOR’S CHOICE

    10

    ENTERNITY SCORE
*
Όταν είχε κυκλοφορήσει το Grim Fandango η έννοια του “Remastered” δεν είχε ακόμα εφευρεθεί. Μάλιστα, το είδος των adventures ετοιμαζόταν να πέσει στη λεγόμενη “εποχή των παγετώνων”, όπου θα έχανε τη μαζική του αίγλη και επιρροή και θα συρρικνωνόταν όσο ελάχιστα είδη. Αναμφίβολα λοιπόν η τότε κυκλοφορία του τίτλου είχε ειδικό βάρος, αφού όχι μόνο προσπάθησε να εντάξει τα adventures στην επερχόμενη λαίλαπα των 3D μηχανών, αλλά και να απαγκιστρωθεί από την κλασική “δομή δωματίου” που ανέκαθεν ήταν η βάση για το gameplay του είδους.  Ελάχιστες από αυτές τις λεπτομέρειες, βέβαια, στοιχειοθετήθηκαν από τους κριτικούς της εποχής, αφού το είδος είχε φτάσει σε ένα απόγειο που είτε θα άλλαζε ολοκληρωτικά και θα ενσωματωνόταν στις κλίμακες των action adventures είτε θα... εξαφανιζόταν. Περιέργως, δεν έγινε τίποτα από τα δύο. Και ο λόγος είναι απλός: τα adventures στηρίζονται κατεξοχήν στη συγγραφή, ένα κομμάτι της βιομηχανίας που δεν εξελίχθηκε αναλογικά με την αλματώδη εξέλιξη της τεχνολογίας, διότι εξαρτάται πραγματικά από την ύπαρξη ταλέντου, το οποίο πότε εμφανίζεται και πότε όχι.



Το Grim Fandando Remastered δεν αλλάζει, φυσικά, τίποτα από τη συνταγή. Έχοντας ως πρωταγωνιστή έναν από τους πιο καλογραμμένους χαρακτήρες στην ιστορία των videogames, τον Manny Calavera, έναν ταξιδιωτικό πράκτορα του κάτω κόσμου που προσπαθεί να εντοπίσει μια γυναίκα και το πεπρωμένο της, κάνει από την αρχή γνωστές τις προθέσεις του: την ανάγκη να εκφράσει μια ασύλληπτη ιδέα από τον πιθανά πιο ιδιοφυή σχεδιαστή στο είδος των adventures, τον Tim Schafer. Ο σχεδιασμός του αποφεύγει τη δομή δωματίου, όπως αναφέραμε, απλώνοντας την περιπέτεια σε τέσσερα χρόνια, κατά την οποία οι χαρακτήρες εξελίσσονται και οι γενικότερες περιοχές αλλάζουν. Είναι λυπηρό που οι σχεδιαστές του είδους δεν κατάφεραν να διακρίνουν τις επαναστατικές προθέσεις του τίτλου σε αυτόν τον τομέα, που ήρθαν τότε σχεδόν σε ολική ρήξη με τις πατροπαράδοτες βάσεις των adventures, οι οποίες βασίζονται μέχρι και σήμερα σε μεγάλο βαθμό στην χρονική στασιμότητα, λες και λαμβάνουν χώρα σε μία και μοναδική σεκάνς.



Το βάθος, λοιπόν, του σεναρίου δεν θα μπορούσε να δοθεί καλύτερα από τη χρονική αυτή μετεξέλιξη των χαρακτήρων, πόσο μάλλον όταν βασίζεται, σαρκαστικά μεν ουσιωδώς δε, στη ρομαντική φύση των ταινιών νουάρ, που έχουν ως κύριο σκοπό το συναισθηματικό ταξίδι μιας ομάδας χαρακτήρων προς μια δραματική, ενίοτε θανατηφόρο, αποθέωση. Φυσικά, το Grim Fandango, πιστό στη σχεδιαστική παράνοια του Schafer είναι γεμάτο από καταστάσεις και γεγονότα που βασίζονται περισσότερο στη φαντασιακή ελευθερία που μπορούν να προσφέρουν αποκλειστικά τα videogames.
Το Grim Fandango Remastered προσφέρει ελάχιστες αλλαγές στον αισθητικό τομέα, ανεβάζοντας τις αναλύσεις των χαρακτήρων και αφήνοντας το 3D περιβάλλον ως έχει.
Αυτό αποδεικνύεται περίτρανα και από την αξεπέραστη καλλιτεχνική διεύθυνση art deco, όπου οι μεξικάνικες κούκλες Papier-mâché μας θυμίζουν, με τον πιο εύλογο τρόπο, την ανάγκη για χιούμορ ακόμα και μπροστά στο θάνατο. Είναι αυτή η σύνθεση τόσο διαφορετικών καλλιτεχνικών προσεγγίσεων που, μέχρι και σήμερα, δεν είναι εύκολο να συναντήσουμε στα videogames. Το άχρονο επίσης jazz soundtrack, που στα χαρτιά θα έπρεπε να έχει αντικατασταθεί από θλιβερές τρομπέτες και βιόλες, στην πράξη δένει απόλυτα και καταιγιστικά, τόσο που παραμένει μία από τις καλύτερες συνθέσεις που μπορεί κάποιος να απολαύσει μέχρι και σήμερα.


Τα tank controls εμμένουν πεισματικά και η προσθήκη του χειρισμού point ’n’ click, για όσους τον επιθυμούν, είναι καλοδεχούμενος, αν και δεν αφαιρεί τα προβλήματα διαδραστικότητας με το περιβάλλον.

Το Grim Fandango Remastered προσφέρει ελάχιστες αλλαγές στον αισθητικό τομέα, ανεβάζοντας τις αναλύσεις των χαρακτήρων και αφήνοντας το 3D περιβάλλον ως έχει, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον τίτλο να αναμετρηθεί με τις σύγχρονες παραγωγές. Παρά την κάπως εμφανή διαφορά ποιότητας ανάμεσα στα δύο μέρη (και την αναμενόμενη έτσι παραμονή του 4:3 αντί του 16:9), η τότε καλλιτεχνική διεύθυνση παραμένει ένας θρίαμβος. Από την άλλη, τα tank controls εμμένουν πεισματικά και η προσθήκη του χειρισμού point ’n’ click, για όσους τον επιθυμούν, είναι καλοδεχούμενος, αν και δεν αφαιρεί τα προβλήματα διαδραστικότητας με το περιβάλλον και το συνδυασμό των αντικειμένων, αναγκάζοντας τον παίκτη να περνά περισσότερη ώρα από όσο πρέπει στο inventory. H διαχείριση των saves, δυστυχώς, δεν έχει αλλάξει (δεν υπάρχει καν auto save) ενώ το πακέτο συμπληρώνει το εξαιρετικό commentary της σχεδιαστικής ομάδας και μια αμελητέα art gallery.  Για όσους δεν έχουν παίξει το Grim Fandango καλό είναι να έχουν στο νου τους ότι πρόκειται για ένα δύσκολο adventure, και όχι πάντα με την καλή έννοια. Η ανάγκη εξέλιξης σε ένα πιο διάχυτο χρονικά σχεδιασμό στην ιστορία θα φέρει τους παίκτες αντιμέτωπους με γρίφους που αγγίζουν τα όρια του υπερρεαλισμού, φέρνοντας στο προσκήνιο έτσι το μεγάλο βραχνά του είδους εκείνης της εποχής. Εντούτοις η πλειοψηφία των γρίφων είναι απολαυστική και για κάθε αδιάλειπτο Petrified Forest υπάρχει μια Rubacava. Τα walkthroughs επίσης δεν είναι ντροπή, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου το κοινό των videogames έχει ξεχάσει τι σημαίνει “δυσκολία” στις ψηφιακές του εξορμήσεις.



Το ενδιαφέρον ερώτημα που θέτει ως κυκλοφορία το Grim Fandango Remastered είναι για ποιο κοινό, στην ουσία, γίνονται τα remasters. Είναι για όσους έπαιξαν τον τίτλο όταν κυκλοφόρησε ή μήπως για αυτούς που επιθυμούν να ανοίξουν ένα παράθυρο στα τέλη της δεκαετίας του ‘90; Κατά πάσα πιθανότητα και οι δύο μεριές έχουν κάτι να κερδίσουν, αν και αυτό αφορά μόνο περιπτώσεις σαν τη συγκεκριμένη, όπου η αρχική ποιότητα βρίσκεται πλέον στη σφαίρα του κλασικού. Αν θέλετε να βιώσετε, λοιπόν, τι εννοούμε όταν λέμε “κλασικό”, μην αφήσετε τις σύγχρονες σχεδιαστικές και τεχνικές προκαταλήψεις να σας κρατήσουν εγκλωβισμένους στη βραχυπρόθεσμη και άτυχη αναγκαιότητα του “τρέχοντος”.


 
EDITOR’S CHOICE

10

ENTERNITY SCORE
ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ opencritic.com
ΘΕΤΙΚΑ
  • Ιδιοφυής καλλιτεχνική διεύθυνση και αισθητικός τομέας
  • Έξυπνοι γρίφοι
  • Ασυναγώνιστη συγγραφή και χαρακτήρες
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
  • Ασυνέπεια προς την HD μεταφορά των γραφικών
  • Μη βελτίωση των tank controls
  • Περιορισμένες δυνατότητες αποθήκευσης
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
31 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • Tim of Heavens
    • Λίγο το Bloodborne, λίγο το Helldivers, τώρα το Grim Fandango, αύριο το Wasteland 2 GOTY, ίσως και το Witcher 3 είναι ελπιδοφόρα σημάδια που δείχνουν ότι υπάρχουν developers και χρήστες σε αυτή τη γενιά κονσόλων που δεν έχουν ξεχάσει τι σημαίνει να παίζει κανείς ένα game με δυνατό challenge και αυθεντική δυσκολία. Η ικανοποίηση (μέσα από προσπάθεια) που παρέχει ένας τέτοιος τίτλος δεν ισοσκελίζεται ή παραμερίζεται από ''αυτόματες ταχύτητες" και in game HUD info που κάνουν τα πιο ακριβά GPS να δείχνουν σαν ελλιπή μαραφέτια.

    • iankysyrath
    • ό,τι ειπε ο raysod!10 ρι για remaster που δεν ειναι remaster δεν το εννοω!παροτι λατρευω το παιχνιδι και παροτι μου χε παρει 2 μερες να το κανω να τρεξει σε thinkpad του 1997 οταν το πρωτοπαιξα!

    • Kratos23
    • Συμφωνώ κι εγώ με τα παιδιά, θεωρώ απαράδεκτη μια τέτοια βαθμολογία σε ένα φτωχότατο remaster, ούτε το περιβάλλον άλλαξαν καθόλου, ούτε wide ανάλυση επέτρεψαν, τα προβλήματα του παιχνιδιού έχουν παραμείνει ως έχουν, απλά έχουν γεμίσει λίγο τους χαρακτήρες κι έχουν προσθέσει και point 'n click, κρίμα γιατί το αρχικό παιχνίδι είναι από τα κορυφαία που έχουν βγει και άξιζε πολύ καλύτερη αντιμετώπιση ώστε να προσελκύσει και κόσμο που δεν είχε την τύχη να το παίξει όταν πρωτοβγήκε...
      Οι ερασιτεχνικές προσπάθειες είναι πολλές φορές καλύτερες...
      https://vimeo.com/116657854

    • Alias
    • Eνα πραγματικα ιδιοφυιες και μοναδικο παιχνιδι. Δεν το ειχα παιξει στην εποχη του και ευτυχως τελικα γιατι ευννοει η μεγαλυτερη ηλικια σου στο να 'πιασεις' το παιχνιδι.
      Επισης, σε ενα τοσο καλογραμμενο κειμενο- φορο τιμης στο Grim Fandango το μονο που βρισκετε να σχολιασετε ειναι η βαθμολογια?

    • Dyolf
    • Προσωπικά είχα πολλές φιλοδοξίες για την έκδοση του Vita, δυστυχώς είναι μακράν η χειρότερη version που μπορεί να δει το παιχνίδι κανείς. Πάμπολα crashes και χαμηλό frame rate με τον -και καλά- ανανεωμένο renderer - με το original look πάντως το παιχνίδι τρέχει αξιοπρεπώς (όταν δεν κρασάρει). Οι αλλαγές είναι ισχνές για να δικαιολογήσουν το remastered, αν μη τι άλλο θα μπορούσαν να μας δώσουν native 16:9 αντί την πρόχειρη stretch ανάλυση. Μέχρι πρόσφατα επίσης το παιχνίδι δεν εκκινούσε καν αν ήσουν στην 2η χρονιά και έκανες sync με το cross-save του PS4.

      Παρόλα αυτά μιλάμε για το Grim-φακινγκ-Fandango, θα προτιμούσα σίγουρα ένα ολικό rehaul της engine ή τουλάχιστον κάτι πιο τίμιο (όπως έγινε με τα monkey island φερειπείν) αλλά και μόνο ό,τι εν έτη 2015 επέστρεψε ο πιο υποτιμημένος τίτλος στην ιστορία του gaming (imho), το Remastered αξίζει την αγορά ανεπιφύλακτα ακόμα και για εμάς που έχουμε παίξει το παιχνίδι όταν βγήκε.

    • yaponvezos
    • Παιδιά, το remaster, είναι ακριβώς αυτό, remaster. Όχι remake, όχι enhanced version. Η αλλαγή κάδρου σε 16:9 χωρίς απώλεια θέματος, από μόνη της, θα ήταν δουλειά για επένδυση που δεν θα έκανε κανείς στην τελική για τίτλο σαν το Grim Fandango.

      Το ζήτημα δεν είναι τι επέτρεψε ο Schafer. Μπορεί να κάνει κέφι και για κανονικό remake. Αυτό δεν πάει να πει ότι θα του δώσει κανείς τα χρήματα που χρειάζονται.

    • Dyolf
    • Και πάλι, είναι λίγο απογοητευτικό να έχει περισσότερα bugs από ότι είχε πριν από 17 χρόνια...
      Συγκεκριμένα ο Schafer όμως, μπορεί πλέον και να ζητήσει όσα λεφτά θέλει για οτιδήποτε :p

    • Tobajaras
    • Μπορεί να ζητήσει όσα θέλει αλλά το θέμα είναι τι θα πάρει όπως τα έχει κάνει με το Broken Age και το Massive Chalice.

    • lovesfool
    • Εγώ πάλι, διαφωνώ με το 10άρι (ακόμα και για το αρχικό παιχνίδι στην εποχή του), αλλά συμφωνώ απόλυτα με το editor's choice, τόσο επί της αρχής (αυτό γουστάρει ο συντάκτης, δεν θα το πω εγώ κάτι διαφορετικό), όσο και για το συγκεκριμένο παιχνίδι.

      Το παιχνίδι είχε τεχνικά προβλήματα και θεματάκια και στην εποχή του. Ωστόσο, είναι παιχνίδαρος από τους λίγους, που λόγω θεματολογίας και εικαστικής προσέγγισης, έχει γεράσει πολύ καλά. Το κλειδί είναι ότι δεν υπήρχε σε συμβατή μορφή για να το απολαύσει κάποιος ούτε καν σε σύγχρονο υπολογιστή. Ακόμα κι αν έχεις το αντίτυπό σου, καλή τύχη αν πας να το παίξεις σε Vista ή Windows 7, 8 κτλ. Για αυτό κι απουσίαζε από GOG, Steam και τα λοιπά.

      Με το remastered δίνεται πλέον η ευκαιρία στους νέους να το μάθουν και σε εμάς τους παλιούς να το ξαναθυμηθούμε και να το ξαναπαίξουμε. Για εμένα είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό παιχνίδι, τόσο για το gaming γενικότερα, όσο και για εμένα προσωπικά.

      Έτσι, διαφωνώ μεν με το 10άρι, αλλά συνυπογράφω με χέρια και με πόδια το editor's choice στο βαθμό που αυτό λειτουργεί ως πρόταση αγοράς.

      Play it again, Sam.

    • yaponvezos
    • @raysod

      Μπορούμε κάλλιστα να αρχίσουμε κουβέντα για το τι εστί remaster, μιας και ο όρος είναι διαστρεβλωμένος στα games. Μόνο σε αυτήν τη βιομηχανία υπονοεί προσθήκη περιεχομένου για παράδειγμα.

      Για τις εν λόγω εκδόσεις δεν έχω άποψη σε τεχνικό επίπεδο αφού δεν έχω δοκιμάσει καμία, για αυτό και δεν παίρνω θέση επί αυτών.

      Θα επιμείνω όμως στο ότι ένα αδιάφορο remaster δεν χαλάει τον τίτλο, ένα καλό remaster τον βοηθά να σταθεί καλύτερα, ένα κακό remaster προδίδει την πρωτότυπη προσπάθεια.

      Στο The Last Of Us για παράδειγμα, απλό upscale να είχαν κάνει στο PS4, πάλι θα επρόκειτο για κορυφαίο videogame. Ή θα λέγαμε πως έπαψε να είναι εκπληκτικό επειδή απλά κάποιος πάτησε το διακόπτη του scaler;

    • Alias
    • @raysod

      Δεν ξερω αν εισαι υπερβολικος ή οχι οσον αφορα στα bugs, δεν εχω δει το remaster, μα με αυτη σου τη λογικη επρεπε να του βαλουν 3 και να γραψουν 'μεινετε ολοι μακρια'.
      Το Grim Fandango αξιζει να το δουν ολοι ακομη και αν χρειαστει να παλευουν με crashes και bugs. Τετοιο παιχνιδι δεν εχει ξαναβγει απο τοτε και ουτε προκειται.
      Επισης ειμαι της αποψης οτι οταν παρουσιαζεται καποιος κλασικος τιτλος το βαρος πρεπει να δινεται στην αξια που ειχε σαν τιτλος τοτε και στην παρακαταθηκη που εχει αφησει και οχι στην ποιοτητα της μεταφορας.
      Χανουμε το δασος για το δεντρο οταν κοιταμε τετοιες λεπτομερειες.

    • lostaddict1
    • Κατά τη γνώμη μου το remaster πρέπει να κρίνεται με βάση το τι νέο προσφέρει και όχι το τι ήταν στο παρελθόν. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το remaster δεν προσφέρει σχεδόν τίποτα το νέο και μάλιστα έχει και αρκετά προβλήματα (τόσο νέα όσο και παλιά που κουβάλησε στη νέα έκδοση). Όλοι ξέρουμε πως την εποχή του το παιχνίδι ήταν για 10. Και ακόμα και σήμερα η αρχική του έκδοση είναι για 10. Αλλά το συγκεκριμένο remaster για μένα είναι απλά μια αρπαχτή και δεν αξίζει τίποτα περισσότερο από 5...

    • O.s.k
    • Το τότε game ήταν απίστευτο, απλά! όσο για το remastered δεν το έχω αγγίξει ακόμα αλλά θα το αρχίσω σύντομα μιας και δεν θυμάμαι σχεδόν τιποτα από το παιχνίδι εκτός το μοναδικό του χιούμορ.

    • Talk Show Host
    • Η βαθμολογία του 10 είναι συμβολική για έναν τόσο παλιό τίτλο και σκοπό έχει να ωθήσει κάποιον στην αγορά του. Δεν αντιπροσωπεύει σε καμία περίπτωση την ίδια σημασία του 10 όπως τη συναντάμε στις σύγχρονες κλίμακες. Τα τεχνικά προβλήματα του remaster δεν χαλάνε σε καμιά περίπτωση την εμπείρια. Προσωπικά συνάντησα πολύ λίγα στο PS4. Λυπάμαι που το νόημα του κειμένου διαφεύγει τόσο πολύ, αλλά διασκεδάζω με το χαλασμένο τηλέφωνο, όπου το Google γίνεται πλέον ο απόλυτος κριτής και αποδεικτικό στοιχείο. Keep on going.

    • iankysyrath
    • yaponvezos@ το remaster ειμαι σιγουρος οτι θα εχεις γνωση οτι σαν ορος ξεκινησε απο το χωρο της μουσικης μιας και ειναι η επανεκτελεση του τελευταιου σταδιου της διαδικασιας εγγραφης ενος δισκου του mastering...πρεπει να σε πληροφορησω η να σου υπενθυμισω γιατι δε θεωρω οτι δε ξερεις τι γραφεις οτι ακομα και στη μουσικη βιομηχανια οι remastered δισκοι παντα εχουν κατι τις παραπανω (πιο ωραιο πχ εξωφυλλο, πιο προσεγμενο εσωφυλλο, b-sides, καναλια ηχου που δε χρησιμοποιηθηκαν η δεν ακουγονταν στην αρχικη version, bonus tracks,σπανιες photos, video κλιπς, voucher για διαγωνισμους και το πιο σημαντικο ΚΑΛΥΤΕΡΟ MASTERING του ηχου που ειναι το αντιστοιχο με το "remastering" των γραφικων στα video games! ΠΟΙΟΣ μιλησε για Remake του GF?????απλα θα θελαμε καλυτερη αναλυση προσαρμοσμενη στα δεδομενα των οθονων μας και μικροβελτιωσεις του ηδη υπαρχοντος υλικου!εδω δεν εχουμε καμια αλλαγη σχεδον!

    • Blackstorm
    • Για να καταλάβουμε κάτι: ο Reviewer κάνει review τον τίτλο που έχει στα χέρια του, δεν μπορεί να έχει στο μυαλό του τι θέλει από τον εκάστοτε τίτλο ο καθένας από εμάς. Ο Ηλίας ανέλυσε επαρκέστατα τη λογική του review και ο Μάνος ακόμα πιο επαρκώς το τι είναι remaster. Αν προσαρμοζόμαστε στη λογική του κάθε αναγνώστη, θα έπρεπε να γράφουμε ένα review για τον καθένα.

    • Deathracer2009
    • @raysod

      Kανονικα πρεπει να αναφερονται εκτος και αν δεν συναντησε ο reviewer κατι το ενοχλητικο. Μπορει για παραδειγμα εσυ και εγω να συναντησαμε ενα game breaking bug αλλα ο Ηλιας να μην του ετυχε ποτε. Θα πρεπει εκεινος μετα να αναφερει στο review οτι βρηκε game breaking bug ενω στην πραγματικοτητα δεν εγινε κατι τετοιο; :D

    • Blackstorm
    • @raysodΦυσικά και ναι. Btw δεν αναφερόμουν σε σένα. Αυτό που λες για τα τεχνικά είναι και κατανοητό και σωστό. Αλλά παίζει και αυτό που λέει ο Deathracer2009.

    • PORTAL
    • Λατρης του ειδους, παιχνιδι που παντα ηθελα να παιξω και μου δοθηκε η ευκαιρια τωρα.

      Το παιχνιδι για την εποχη του ειναι ενα αριστουργημα, και καθε adventuras πρεπει να το δει. ΟΜΩΣ. Δυστυχως σαν σημερινος τιτλος εχει αρκετα μειονεκτηματα, που βγαζουν ματι.

      Ανοιγει ο χαρτης υπερβολικα, χωρις δυνατοτητα fast travel, και αυτος ο συνδιασμος κουραζει απιστευτα.
      Οι γριφοι ακολουθουν την 90s μεθοδο: λογικη ο,τι να ναι. Πλεον τα adventures εχουν προχωρησει σε αυτο τον τομεα.
      Τα γραφικα ειναι ελαχιστα βελτιωμενα..
      Οι μηχανισμοι του παιχνιδιου εχουν θεματα.

      Για μενα το GF Remaster ειναι γυρω στο 8 και δεν θα επρεπε να υπαρχει καν Remaster, αλλα μια επανεκδοση του τιτλου. Μαλλον παλι τελειωσε το kickstarter budget του Tim Shafer και χρειαζοταν φραγκα ;P

    • Silverblade
    • To review έγινε σε PS4 και όχι σε PC. Το αν η έκδοση του PC έγινε πρόχειρα ή όχι δεν αφορά άμεσα το συγκεκριμένο review.

    • Silverblade
    • Raysod, όπως θα ξέρεις φαντάζομαι τα forum δεν είναι ο πλέον αξιόπιστος τόπος για να βγάλει κανείς συμπέρασμα για την κατάσταση ενός τίτλου, ειδικά όσον αφορά τα PC όπου το hardware αλλάζει για καθε χρήστη ενώ, ακόμα και αν είναι πανομοιότυπο, η λειτουργική κατάσταση του ενός συστήματος από ένα άλλο διαφέρει ανάλογα με το φόρτο, την έκδοση του λειτουργικού, to τι έχει ο χρήστης εγκατεστημένο (drivers, antivirus) κ.ο.κ.

      Θυμάμαι χαρακτηριστικά όταν έπαιζα πριν πολλάααα χρόνια το Baldur's Gate II ταυτόχρονα με μια φίλη, εκείνη είχε πέσει πάνω σε ό,τι bug υπήρχε και δεν υπήρχε, όπως καταγράφονταν στα forum της BioWare, ενώ εγώ δεν είχα το παραμικρό πρόβλημα. Κάποια χρόνια αργότερα, ο Μάνος θα εγκατέλειπε το WoW αγανακτισμένος εξαιτίας κάποιων glitches και bugs τα οποία κανένας άλλος στην παρέα δεν μπόρεσε ποτέ να αναπαράγει. Δεν αμφισβητω σε καμία περίπτωση τα γραφόμενα σου, αλλά είναι προφανές ότι αν δεν συνάντήσει ο reviewer σημαντικά τεχνικά προβλήματα δεν είναι δυνατόν να τα αναφέρει επειδή γράφονται στα forum.

    • yaponvezos
    • @raysod

      Αυτό που λέει ο Silverblade είναι ότι ο χαμός ενός forum μπορεί να είναι ενδεικτικός μιας κατάστασης, πιο δύσκολα όμως του μεγέθους της. Διότι στο internet όλοι το βρίσκουν πιο εύκολο να γκρινιάζουν από το αντίθετο. Άρα όταν προκύπτει το οτιδήποτε, δεν είναι ασφαλές να πάρεις όλες τις αντιδράσεις όλου του κόσμου σε face value. Αυτό ασχέτως της τρέχουσας συζήτησης.

      Είναι σαν να λες ουσιαστικά ότι όποιος φωνάζει έχει πάντα δίκιο. Κάποιες φορές έχει. Κάποιες πάλι δεν έχει.

      Επίσης, please, λίγη σύνεση παραπάνω. Αν δεν έτυχαν τα bugs στον reviewer, δεν έτυχαν τα bugs στον reviewer. Κι εγώ ο ίδιος έχω πετύχει πράγματα σε games που τα λέω και δεν με πιστεύει κανείς. Και το αντίθετο. Συμβαίνει.

      Αλλά μην φτάνεις στο:

      "Είναι τόσο χάλια το παιχνίδι που αν έχει κάτσει να το παίξει απο την αρχή μέχρι το τέλος σίγουρα θα είχε τα θέματα που αναφέρω..."

      Το έχει παίξει κανονικά. Η διαφωνία σου δεν μπορεί να γίνεται βάση θεωρίας για το αν έγινε σωστά η δουλειά του άλλου ή όχι. Συν τοις άλλοις δεν μιλάμε και για τίτλο δεκάδων ή εκατοντάδων ωρών για να ζοριστεί και κανείς με τη διάρκεια στα πλαίσια ενός review. Ούτε βιαστήκαμε να βγάλουμε το κείμενο.

      Πιάνω πλέον το ύφος σου, δεν θεωρώ ότι κάνεις κάποιου είδους επίθεση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το πιάνει και όποιος άλλος διαβάσει κάτι τέτοιο.

    • Silverblade
    • Πράγματι και ανεξάρτητα με το προκείμενο, το φαινόμενο των forum σηκώνει πολλή μελέτη. Έχοντας κάνει review σε αρκετούς τίτλους MMO στο παρελθόν και στην προσπάθεια ακριβώς να πάρω μια ιδέα για τη γενική κατάσταση του τίτλου τη στιγμή που απαιτείται τριψήφιος αριθμός ωρών ενασχόλησης για να εκφέρει κανείς εμπεριστατωμένη άποψη (πράγμα αδύνατο στο πλαίσιο ενός review) έχω κάθε φορά καταφύγει στα forum. Αμφιβάλλω, λοιπόν, εάν έχει κυκλοφορήσει έστω και ένα MMO ποτέ το οποίο να μην ήταν ένα άθλιο έκτρωμα γεμάτο bugs, αν πιστέψει κανείς 100% αυτά που γράφονται στα forum. Στο δε WoW υπήρχαν συγκεκριμένοι παίκτες οι οποίοι έκραζαν τα πάντα και τους πάντες σε κάθε επίπεδο επί σειρά ετών. Πράγμα που σημαίνει, βέβαια, ότι ουδέποτε σταμάτησαν να παίζουν.

      Αυτό που έχω συμπεράνει είναι ότι η ανάγνωση των forum για τεχνικά προβλήματα είναι σαν να διαβάζει κανείς τις αντενδείξεις στα φάρμακα. Καλό είναι να γίνεται, αλλά να μη το παίρνουμε και τοις μετρητοίς.

      @yaponvezos Αυτό το δικό σου με τα bugs το έχουμε ξαναπεί, είναι φαινόμενο.

    • Silverblade
    • @raysod. Νόμιζα ότι ήμουν σαφής στο σχόλιο μου "Πράγματι και ανεξάρτητα με το προκείμενο, το φαινόμενο των forum σηκώνει πολλή μελέτη..." Δε θα έκανα ποτέ σύγκριση του GF με ένα MMO.

    • nkav64
    • @raysod, το να μην σου τύχει να συναντήσεις κάποιο bug/ πρόβλημα όταν κάνεις ένα review είναι κάτι που έχει τύχει και σε εμένα περισσότερες από μία φορές.

      Μια από τις πρώτες κουβέντες που είχαμε κάνει με το Μάνο όταν έγινε η συνένωση με το Authority αφορούσε ένα θέμα με τον χειρισμό στο Captain Toad Treasure Tracker, το οποίο δεν έτυχε να συναντήσω σε καμία περίπτωση και ο λόγος είναι ο τρόπος με τον οποίο έχω συνηθίσει να κρατάω το GamePad του Wii U.

      Εφόσον δεν το συνάντησα, δεν μπορούσα να γράψω κάτι σχετικά, όσα και αν αργότερα ανακάλυψα ότι γράφονταν σε διάφορα forums. Έτσι λειτουργούν όλοι όσοι κάνουν reviews, τουλάχιστον στο Enternity. Αν είναι κάθε φορά να ξεκινάμε εκτεταμένα Google searches κάθε φορά που κάνουμε reviews, δυστυχώς χάνεται η αξιοπιστία των όσων γράφουμε, μιας και πλέον δεν στηρίζονται σε προσωπική εμπειρία αλλά σε κάτι τελείως διαφορετικό.

    • Silverblade
    • @raysod Καταλαβαίνω την ένστασή σου, αλλά δε συμφωνώ για τους λόγους που αναφέρω και εγώ και ο yaponvezos και ο nkav64 παραπάνω. Ο μόνος λόγος που έφερα τα MMO σαν παράδειγμα είναι

      α) γιατί για τέτοια reviews και μόνο θεωρώ χρήσιμη την επίσκεψη σε forum και αυτό λόγω του μεγέθους των ΜΜΟ και β) επειδή με έχουν πείσει σε μεγάλο βαθμό ότι δυστυχώς δεν μπορείς να βγάλεις απόλυτα χρήσιμα συμπεράσματα διαβάζοντάς τα forum. Κυρίως μπορείς να διασταυρώσεις αν κάτι που αντιλήφθηκες ο ίδιος για το παιχνίδι είναι κάτι κοινό ή ένα μεμονωμένο περιστατικό.

      Βοήθησέ με λίγο να καταλάβω τέλος τη λογική σου. Γράφοντας "Άλλο όμως ένα ΜΜΟ και άλλο ένα απλό port ενός παμπάλαιου παιχνιδιού σε νέο hardware..." δεν υπονοείς ότι έκανα σύγκριση;

    • Silverblade
    • Να σημειωθεί ότι εγώ ουδέποτε είπα ότι έχω πάιξει το Remastered, αν και έχω την έκδοση του GOG. Τέλος, ακριβώς για αυτό το λόγο ανέφερα τα MMO και τα forum. Επειδή, θεωρητικά, οι παίκτες δείχνουν μεγαλύτερη ανοχή στα τεχνικά προβλήματα ενός MMO. Πίστεψέ με, αν επισκεφθείς το φόρουμ οποιουδήποτε MMO και διαβάσεις σεντόνια ολόκληρα με rants δεν θα συμπεράνεις ότι υπάρχει κάποια ανοχή από τους παίκτες. Και αυτό επειδή οι παίκτες που έχουν ανοχή συνήθως δεν κάνουν posts στα forum για να "κράξουν". Εύκολα φαντάζεται κανείς τι επικρατεί στα forum τίτλων στους οποίους δεν δίνουν τόσο εύκολα "άφεση" οι gamers.

      Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο δεν θεωρώ τα forum αξιόπιστη πηγή πληροφοριών για έναν reviewer. Πηγή διασταύρωσης ενός προβλήματος που αντιλήφθηκα ο ίδιος, ναι. Αλλά να βασίσω τη βαθμολογία ενός παιχνιδιού πάνω σε αυτά που διαβάζω και βλέπω online, όχι. Σε τελική ανάλυση, αυτό καθιστά ανούσιο το review μου.

*