Η περιήγηση στο σκάφος γίνεται ελεύθερα, πλην ελαχίστων δωματίων που υποχρεούμαστε να επισκεφθούμε αργότερα, οπότε έχουμε την επιλογή να περιηγηθούμε στο Alabaster και να λύσουμε τους γρίφους του Filament με όποια σειρά θέλουμε. Αυτοί μας δίνονται μέσω διάσπαρτων στηλών εντός του σκάφους, οι οποίες -συνήθως- περιέχουν πέντε γρίφους η καθεμία. Όλοι οι γρίφοι βασίζονται στο σχετικά απλό μηχανισμό της μεταφοράς του φωτός από το καλώδιό μας στις αντίστοιχες κολόνες εντός του εκάστοτε δωματίου. Αρκεί να παρομοιάσουμε την πορεία του καλωδίου μας με την κλωστή στο πλέξιμο, με το καλώδιο βέβαια να απαιτείται να περάσει από τα σωστά σημεία κάθε φορά, τόσο ώστε να φωτίζει τις κολόνες, αλλά και να μην μπλοκάρει το δρόμο μας προς την έξοδο. Και ενώ οι γρίφοι ξεκινούν σχετικά απλοί, το Filament φροντίζει σχεδόν σε κάθε αλλαγή αίθουσας του σκάφους να προσθέτει και ένα μηχανισμό για να περιπλέξει τα πράγματα. Διαφανείς «τοίχοι» που απαιτούν για την σωστή επίλυση του γρίφου να περάσουμε το καλώδιο μέσα από αυτούς για μία, δύο ή περισσότερες φορές κάνουν την εμφάνισή τους. Το ίδιο και κολόνες διαφορετικών τύπων, οι οποίες σβήνουν το καλώδιό μας και πρέπει να τις αποφύγουμε πάση θυσία. Συναντούμε κινούμενες κολόνες που πρέπει να ακινητοποιήσουμε στο σωστό σημείο για να προχωρήσουμε, όμως μακράν ο πιο σαδιστικός μηχανισμός ήταν αυτός που μπλέκει δύο ή και τρία χρώματα καλωδίου και κολονών στο ίδιο δωμάτιο. Σε αυτήν την περίπτωση οφείλουμε όχι απλά να βρούμε τη σωστή διαδρομή μεταξύ της πλέξης των διαφορετικών καλωδίων, αλλά και το σωστό χρόνο στον οποίο θα γίνει αυτή προκειμένου να μην μπλοκαριστεί σε καμία περίπτωση η διαδρομή του ενός καλωδίου από το άλλο.
Ο τίτλος της Beard Envy ισορροπεί αριστοτεχνικά στη σταδιακή εκπαίδευση των παικτών εμβαθύνοντας περισσότερο στη λογική που διέπει τους γρίφους και τους μηχανισμούς του. Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο εισάγει τον τρόπο σκέψης του στους παίκτες και, χωρίς ίχνος tutorial, συνεχίζει να προσθέτει μηχανισμούς, βασιζόμενο κυρίως στο ένστικτο και την ευστροφία του παίκτη. Η δυσκολία τους δεν βασίζεται στην πολυπλοκότητα των μηχανισμών, μα αποκλειστικά και μόνο στην εύρεση της σωστής διαδρομής, του σωστού συνδυασμού μεταξύ όλων των μηχανισμών που οδηγούν στη λύση. Υπήρξε και περίπτωση που συναντήσαμε γρίφους που δεν γνωρίζαμε πώς θα λύσουμε. Αυτό έγινε καθαρά και μόνο διότι δεν ήταν ακόμα η ώρα τους να λυθούν, καθώς δεν είχαμε διδαχθεί το μηχανισμό στον οποίο βασίζονταν. Η παραπάνω είναι και η παγίδα στην οποία υποκύπτει το Filament, αφήνοντας ευθύς εξαρχής το μεγαλύτερο μέρος του Alabaster ελεύθερο και προσπελάσιμο. Παρόλα αυτά είναι σχετικά προφανές το πότε ο μηχανισμός που χρησιμοποιεί ο εκάστοτε γρίφος δεν μας έχει διδαχθεί, οπότε δύσκολα θα πέσουμε στη λούπα να παλεύουμε κάτι που δεν μπορούμε να λύσουμε. Εξερευνώντας το Alabaster και, κυρίως, λύνοντας γρίφους ανακαλύπτουμε κάρτες που μας δείχνουν τον τρόπο να αποκτήσουμε πρόσβαση στα μηνύματα του πληρώματος του σκάφους και να ξεδιαλύνουμε σιγά σιγά το μυστήριο της εξαφάνισής τους. Στο σύνολό του, το σενάριο δεν είναι σε καμία περίπτωση αξιοσημείωτο, ούτε λειτουργεί αρκετά για να κρατήσει τους παίκτες με τη λιγοστή εξέλιξή του. Όμως πραγματικός πρωταγωνιστής είναι οι γρίφοι στο Filament και ως προς αυτούς πρέπει να κριθεί κατά κύριο λόγο.
Η ελεύθερη εξερεύνηση του σκάφους μάς επιτρέπει να διαλέξουμε το δικό μας ρυθμό στην ιστορία, ενώ λειτουργεί πολύ καλά σε συνδυασμό με την επιλογή των δημιουργών να συμπεριλάβουν τόσο δύσκολους γρίφους. Ανά πάσα στιγμή έχουμε τη δυνατότητα να αφήσουμε ένα γρίφο που μας δυσκολεύει και να προχωρήσουμε σε κάποιο άλλο δωμάτιο λύνοντας κάτι διαφορετικό. Ή να ξεκουράσουμε λίγο το μυαλό μας διαβάζοντας τα logs του πληρώματος του Alabaster. Αυτή είναι και η καλύτερη ιδέα όταν κολλήσουμε κάπου, αφού μετά από λίγη ώρα το μυαλό μας θα βρίσκεται σε καλύτερη θέση ώστε να σκεφτούμε και να δοκιμάσουμε διαφορετικούς τρόπους επίλυσης. Μέρος των γρίφων, μεταξύ άλλων, είναι και η χαρτογράφηση του ίδιου του Alabaster καθώς χάρτης δεν υπάρχει, σκοπίμως, πουθενά. Εναπόκειται καθαρά στον παίκτη να περάσει πολλές φορές από τα ίδια δωμάτια, να χαθεί ενδεχομένως και να ανακαλύψει νέα δωμάτια με νέους γρίφους. Τουλάχιστον ο σχεδιασμός των χώρων διαφέρει σημαντικά, οπότε δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα με την ύπαρξη διαφορετικών δωματίων που όμως μοιάζουν μεταξύ τους, τα οποία θα έκαναν τον προσανατολισμό μας δυσκολότερο.
Η γραφική απεικόνιση του Filament δεν αποτελεί κάτι το ιδιαίτερο, με την προοπτική περίπου τριών τετάρτων πάνω από τον πρωταγωνιστή μας να είναι σαφώς βολική. Η σταθερή θέση της κάμερας εξυπηρετεί τους σκοπούς της χαρτογράφησης του Alabaster στην οποία αναφερθήκαμε προηγουμένως. Στα δωμάτια των γρίφων υπάρχει και η δυνατότητα να δούμε ολόκληρο το δωμάτιο, όμως όχι να κινούμαστε όσο το κάνουμε αυτό, κάτι που ενδεχομένως να βοηθούσε στην πιο γρήγορη επίλυσή τους. Στο ηχητικό κομμάτι, από την άλλη, ενώ το soundtrack είναι πολύ χαλαρωτικό, συνδυάζοντας ambient ήχους, και βοηθά στην συγκέντρωση, κατά τη διάρκεια της πολύωρης ενασχόλησης με τον τίτλο το βρήκαμε ελαφρώς βαρετό, επαναλαμβανόμενο και καταλήξαμε να χαμηλώσουμε την έντασή του.
Καταλήγοντας, το Filament αποτελεί μια πολύ καλή περίπτωση puzzle game. Οι γρίφοι του προκαλούν την ευρεσιτεχνία των παικτών, ενώ η μεγάλη τους δυσκολία και ο αριθμός τους σίγουρα θα προσφέρει ικανοποίηση και διασκέδαση στους φαν του είδους. Το μεγάλο του αμάρτημα είναι πως δεν κάνει τίποτα για να προσεγγίσει τους μη σχετικούς με τα παιχνίδια επίλυσης γρίφων, ενώ σε σημεία η υπερβολική του δυσκολία ενδέχεται να οδηγήσει αρκετό κόσμο στο να το εγκαταλείψει ή να αναζητήσει λύσεις online στερώντας του την ουσία και τη χαρά της επίλυσης.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity