Συνήθως όταν το gameplay ταιριάζει με την ανάλυση και το ρυθμό ανανέωσης της οθόνης, επιτυγχάνεται και το πιο ευχάριστο αποτέλεσμα. Η διπλάσια απόδοση σε σχέση με μια κονσόλας χωρίς απώλειες στην εικόνα, είναι στόχος που μπορεί να επιτευχθεί, όχι όμως από τις πιο δημοφιλείς κάρτες γραφικών με κόστος μέχρι 200 ευρώ περίπου. Οι επίσημες απαιτήσεις συστήματος για το The Witcher 3 είναι αρκετά υψηλές. Στο ελάχιστο βρίσκουμε Core i5 2500K, 6GB RAM και GTX 660 ή Radeon HD 7870. Για το ιδανικό απαιτείται Core i7 3770, GTX 770 ή Radeon R9 290 και 8GB RAM. Το δικό μας πιο ταπεινό σύστημα χρησιμοποιεί Core i3 4130 / FX 6300 με GTX 750 Ti, δηλαδή κινείται πολύ πιο χαμηλά, αλλά φτάνει στο επίπεδο του PS4 με τις ρυθμίσεις που θα βρείτε στον παρόντα οδηγό. Ωστόσο η δική μας απόλυτη πρόταση είναι συνδυασμός Core i7 4790K με GTX 970. Κάπως έτσι φτάνουμε σε 1080p60 με μερικώς ενισχυμένο τεχνικό τομέα σε σχέση με τις κονσόλες ή, εναλλακτικά, για ακόμη καλύτερη εικόνα αλλά με ταβάνι σε 30fps. Σε κάθε περίπτωση όμως προτείνουμε 8GB RAM. Στο μεγαλύτερο μέρος της διάρκειάς του το The Witcher 3 δεν επιβαρύνει πολύ τον επεξεργαστή, επωφελείται πάρα πολύ όμως από την ισχύ της GPU. Πάντως το background streaming είναι αρκετά αποτελεσματικό, με χαμηλές απαιτήσεις σε VRAM. Σε ανάλυση 1080p, με τα πάντα στο τέρμα, 2GB VRAM αρκούν.
Εδώ τρέχουμε το The Wticher 3 στις κονσόλες και το συγκρίνουμε με το φθηνό μας σύστημα με Core i3/GTX 750 Ti, και σε ανάλογες ρυθμίσεις. Σε γενικές γραμμές η απόδοση είναι ισοδύναμη, αλλά απαιτεί υπερχρονισμό στην GPU ώστε να μένει το frame rate πάνω από 30fps σε 1080p.
Ποιοι είναι οι καλύτεροι επεξεργαστές για το The Witcher 3;
Το The Witcher 3 είναι τίτλος με δύο πρόσωπα ως προς την αξιοποίηση της CPU. Κατά τη διάρκεια των cut-scenes που χρησιμοποιούν τη μηχανή του παιχνιδιού, αλλά και στο open-world gameplay, δεν επιβαρύνει πολύ τον επεξεργαστή. Μόλις όμως φτάσουμε σε πόλεις, το επιπλέον streaming, animation και AI φτάνουν τον επεξεργαστή στα όριά του, ανάλογα όμως και με τη διαθέσιμη GPU. Είδαμε τον Intel Core i7 4790K, υπερχρονισμένο στα 4,6GHz, να χρησιμοποιεί το 80% της ισχύος του σε όλα τα threads, αλλά χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουμε μια Titan X της Nvidia για να πάψει να αποτελεί περιορισμό στο σύστημα η GPU. Το πιο πιθανό είναι η κάρτα γραφικών να είναι ο περιοριστικός παράγοντας, αλλά μειώνοντας το πλήθος των χαρακτήρων στο φόντο, μπορεί να διευκολύνει τον επεξεργαστή εφόσον παρατηρηθεί stutter. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τρόπος αξιοποίησης του επεξεργαστή από την CD Projekt RED έχει ξεχωρστό ενδιαφέρον. Συνήθως βλέπουμε ένα ή δύο threads να αναλαμβάνουν τον κύριο όγκο της επεξεργασίας, αποστέλλοντας διεργασίες σε άλλα threads, τα οποία και δεν απασχολούνται στον ίδιο βαθμό. Εδώ δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Με επεξεργαστή είτε από Intel είτε από AMD, παρατηρούμε ισόποση κατανομή σε όλους τους πυρήνες. Αυτά τα νέα είναι πολύ καλά για την AMD. Ενώ σε γενικές γραμμές οι Core i3 και Core i5 της Intel τείνουν να ξεπερνούν τους FX 6300 και FX 8350 της AMD, εδώ η τελευταία είναι πολύ πιο ανταγωνιστική σε τμήματα που ζορίζουν τη CPU. Ο εξαπύρηνος FX 6300 ξεπερνά τον i3 σε τέτοια σενάρια, ενώ ο FX 8350 στέκεται δίπλα στον ακριβότερο Core i5 4690K.
Το The Witcher 3 έχει περιοχές που δεν βασανίζουν πολύ τον επεξεργαστή, αλλά και περιοχές που καταφέρνουν το αντίθετο. Τα μέσα frame rates που ακολουθούν είναι κάπως παραπλανητικά. Πιο ενδεικτικά είναι τα ελάχιστα frame rates, τα οποία καταδεικνύουν καλύτερα τα bottlenecks που θα συναντήσετε.
Ενδεικτικά, ορίστε το πρώτο μας benchmark, με 6 διαφορετικούς επεξεργαστές, παρέα με Titan X ώστε να κάνουμε πέρα των ενδεχόμενο bottleneck λόγω GPU. Θα δείτε ότι στα cut-scenes με τη μηχανή του παιχνιδιού, όπου δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο ποια CPU χρησιμοποιείται, η απόδοσή είναι γενικά παρόμοια σε όλα τα σενάρια. Κατά την επίσκεψη στο Novigrad City όμως, τα πράγματα αλλάζουν. Αυτή είναι και η πιο ενδιαφέρουσα περιοχή διότι επιβαρύνει περισσότερο τον επεξεργαστή.
Ελάχιστο fps | Μέσος όρος fps | |
Intel Pentium G3258 (4,5GHz OC,2C/2T) | 27 | 63,8 |
Intel Core i3 4130 (@4,5GHz OC, 2C/4T) | 38 | 68,9 |
Intel Core i5 4690K (3,9GHz OC, 4C/2T) | 52 | 79,2 |
Intel Core i7 4790K (4,4GHz OC, 4C/8T) | 65 | 84,4 |
AMD FX 6300 (4,1GHz OC, 6C/6T) | 45 | 69,6 |
AMD FX 8350 (4,2GHz OC, 8C/8T) | 56 | 75 |
Η καλύτερη κάρτα γραφικών με €150: GTX 750 Ti
Ξανά και ξανά, στο ένα παιχνίδι μετά το άλλο, δύο προσιτές κάρτες γραφικών αποδεικνύουν ότι μπορούν να προσφέρουν ποιότητα επιπέδου PS4: η Radeon R7 260 της MAD και η GTX 750 Ti της Nvidia. Και οι δύο έχουν το υποχρεωτικό ελάχιστο σε VRAM, δηλαδή 2GB, ενώ η σχέση τιμής και απόδοσης είναι εξαιρετική, ειδικά στην περίπτωση της 260X που σε περίοδο εκπτώσεων μπορεί να πωλείται και προς 100 ευρώ περίπου. Κατά τη δοκιμή μας με το The Witcher 3, εξετάσαμε κάθε ρύθμιση στο PC, με στόχο να πετύχουμε όσο πιο κοντινό αποτέλεσμα στο PS4 μπορούσαμε. Ακολούθως τρέξαμε το benchmark χρησιμοποιώντας δύο CPUs: Core i3 4130 και Core i7 4790K. Το σκεπτικό είναι αρκετά απλό: με τον ταχύτερο, τετραπύρηνο επεξεργαστή, μπορούμε να παρατηρήσουμε την απόδοση των GPUs στα καλύτερά του.
Core i3 4130 | Core i7 4790K | |||
Ελάχιστο fps | Μέσος όρος fps | Ελάχιστο fps | Μέσος όρος fps | |
GeForce GTX 750 Ti 2GB | 25 | 32 | 25 | 32 |
Radeon R7 260X 2GB | 17 | 32,5 | 25 | 32,8 |
Με τον Core i3 όμως βλέπουμε ελαφρώς διαφορετική εικόνα, δηλαδή την απόδοση της GPU σε συνδυασμό με φθηνότερο επεξεργαστή. Τα αποτελέσματα είναι ενδιαφέροντα. Η Radeon R7 260X της AMD είναι η καλύτερη, ελαφρώς γρηγορότερη και φθηνότερη κάρτα. Παρά ταύτα, λόγω του λιγότερο αποδοτικού driver, η κάρτα δεν τα πηγαίνει πολύ καλά όταν συνδυάζεται με προσιτό επεξεργαστή. Αυτό φαίνεται περισσότερο στο τρίτο μέρος του benchmark, όπου και παρατηρείται σαφές stutter. Εν τω μεταξύ, με την GTX 750 Ti, η διαφορά στην απόδοση με Core i3 και Core i7 δεν είναι ουσιαστική. Αυτό δείχνει πως η κάρτα της Nvidia μπορεί να δώσει σταθερότερα αποτελέσματα σε όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Τόσο η Radeon R7 260X όσο και η GTX 750 Ti είναι ικανές να αποδώσουν γραφικά επιπέοδυ κονσόλα σε 1080p με παρόμοια frame rates. Σε περιοχές που επιβαρύνουν τη CPU όμως η 260X δεν γλιτώνει το stutter, όπως και φαίνεται προς το τέλος του video.
Όσον αφορά τώρα στις ρυθμίσεις που πρέπει να κάνει κανείς για να πετύχει ποιότητα εικόνας ανάλογη με αυτή των κονσολών σε προσιτές κάρτες γραφικών όπως Radeon R7 260X και GeForce GTX 750 Ti και σε ανάλυση 1080p, αυτές είναι: Nvidia HairWorks: Off, Number of Background Characters: Low, Shadow Quality: Medium, Terrain Quality: Medium, Water Quality: High, Grass Density: Medium, Texture Quality: High, Foliage Visibility Range: Medium, Detail Level: Medium, Ambient Occlusion: SSAO, όλα τα εφέ post-process ενεργοποιημένα, πλην του vignetting.
Η καλύτερη κάρτα γραφικών με €200-250: GTX 960 2GB
Η κατηγορία κόστους 250-300 ευρώ είναι μία από τις πιο ανταγωνιστικές στην αγορά. Συνήθως οι κάρτες γραφικών σε αυτό το τμήμα αποδίδουν εξαιρετική απόδοση σε 1080p με high settings. Πάντως προτείνουμε να αποφεύγεται οποιουδήποτε είδους multi-sampling anti-aliasing (MSAA). Το The Witcher 3 έχει τη δική του μέθοδο για post-process AA και, έτσι κι αλλιώς, δεν παρέχει επιλογή για MSAA. Το περίεργο με την εν λόγω ομάδα καρτών, είναι πως η AMD έχει δύο προτάσεις τις R9 280 3GB και R9 285 2GB ενώ υπάρχει και η λίγο πιο ακριβή R9 280X 3GB. Η Nvidia έχει μόνο μια πρόταση σε αυτήν την τόσο σημαντική κατηγορία, την GTX 960 2GB, μια κάρτα που θεωρούμε καλή αλλά όχι εξαιρετική, που δεν παρέχει και αρκετή VRAM (αν και υπάρχουν εκδόσεις με 4GB). Η πρότασή στην κατηγορία αυτή είναι η R9 280 3GB, αφού παρότι μειονεκτεί σε ισχύ της GTX 960, το 1GB επιπλέον VRAM, είναι πολύ σημαντικό δεδομένων των περιστάσεων, την ώρα ειδικά που PS4 και Xbox One δεν έχουν τέτοιου είδους περιορισμούς και οδηγούν ουσιαστικά τις τάσεις στο game development.
Ελάχιστο fps | Μέσος όρος fps | |
Radeon R9 280 3GB | 29 | 40,9 |
Radeon R9 280X 3GB | 33 | 45,6 |
Radeon R9 285 2GB | 34 | 46,1 |
GeForce GTX 960 2GB | 36 | 47,3 |
Ωστόσο, ειδικά στην περίπτωση του The Witcher 3, η σχετικά περιορισμένη VRAM της GTX 960 δεν αποτελεί πρόβλημα, ούτε στην περίπτωση των ultra textures, και η απόδοσή της είναι πάρα πολύ καλή. Είναι ταχύτερη από τις προτάσεις της AMD και δεν υποφέρει από ξεσπάσματα latency στο δεύτερο και τρίτο μέρος των benchmarks μας.
Αξιοσημείωτο είναι και το περιθώριο για overclocking στην GTX 960, αφού καταφέραμε να ανεβάσουμε τη συχνότητα μέχρι και το 1,5GHz για να πετύχουμε 50fps και 55fps, ή και λίγο παραπάνω, σε ανάλυση 1080p με ρυθμίσεις τύπου κονσόλας, πετυχαίνοντας πάνω-κάτω το στόχο των 1080p60 κατά το gameplay.
Δεν μπορούμε να προτείνουμε αυτές τις κάρτες για σήμα 1440p, αλλά τα πάνε αρκετά καλά σε 1080p, αν και τα σταθερά 60fps σε ποιότητα κονσόλας είναι στόχος που ξεπερνούν τις δυνατότητες της κατηγορίες, ειδικά χωρίς εντυπωσιακό overclocking.
Εφόσον χρησιμοποιείται επεξεργαστής i5 ή i7, ή κάτι άλλο όπως AMD FX 8350, σε συνδυασμό με κάρτα γύρω στα 250 ευρώ, το The Witcher 3 μας αφήνει σε ένα παράξενο σημείο. Με ποιότητα κονσόλας, μπορούμε να πετύχουμε 1080p60 σε μεγάλο μέρος του παιχνιδιού με την MSI GTX 960 2G OC ύστερα από overclocking του πυρήνα κατά 160MHz και της μνήμης κατά 400MHz. Ακόμη κι έτσι όμως μένουμε κυρίως μεταξύ 50fps και 55fps σε αστικές, γεμάτες περιοχές. Είμαστε κοντά στο στόχο δηλαδή, αλλά όχι αρκετά. Καμία από τις mainstream GPUs δεν μπορεί να κρατήσει σταθερά τα 60fps χωρίς να ρίξουμε αισθητά κάποιες ρυθμίσεις.
Είτε βάζετε τα πάντα στο max και παίζεται με frame rate αντίστοιχο των κονσολών, αλλά καλύτερη εικόνα, είτε χρησιμοποιείτε ρυθμίσης ποιότητας εικόνας αντίστοιχη με αυτή των κονσολών, για να έχετε ομαλότερο frame rate που αγγίζει τα 60fps.
Δοκιμάζοντας αυτές τις κάρτες, διαπιστώσαμε γρήγορα πως το κυνήγι σταθερών 60fps είναι πραγματική πρόκληση. Είδαμε όμως ότι μπορούμε να φτάσουμε σε ultra settings (με το HairWorks απενεργοποιημένο φυσικά) και να ενεργοποιήσουμε όλα τα post-processing effects. Αρκεί να βάλουμε κόφτη στα 30fps για να πετύχουμε σταθερή απόδοση αλλά και σαφές οπτικό πλεονέκτημα επί των κονσολών. Το HBAO+ “χωρά” σε αυτό το σενάριο και προσφέρει ξεκάθαρη βελτίωση σε σχέση με το SSAO ή την παντελή απουσία ambient occlusion. Οπότε η επιλογή είναι δική σας. Είτε βάζετε τα πάντα στο max και παίζεται με frame rate αντίστοιχο των κονσολών, αλλά καλύτερη εικόνα, είτε χρησιμοποιείτε ρυθμίσης ποιότητας εικόνας αντίστοιχη με αυτή των κονσολών, για να έχετε ομαλότερο frame rate που αγγίζει τα 60fps.Η καλύτερη κάρτα γραφικών με περισσότερα από €300: GTX 970 4GB
Με το που ξεφεύγουμε από τα 300 ευρώ, υπάρχουν τρεις κατηγορίες επιδόσεων: Radeon R9 290, Radeon R9 290X και GTX 970 είναι το ένα, ενώ οι GTX 980 και Titan X είναι το δεύτερο και τρίτο αντίστοιχα. Σε επιδόσεις δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι δυο ακριβότερες κάρτες της Nvidia είναι όντως στη δική τους κατηγορία. Όμως, σε όρους αποδοσης/τιμής, η GTX 970 είναι η επιλογή μας. Είναι ταχύτερη από τις προτάσεις της AMD, τόσο ως hardware όσο και σε αποτελεσματικότητα του driver (για άλλη μια φορά, παρατηρήστε της εκρήξεις σε latency με τις κάρτες της AMD στο δεύτερο και τρίτο μέρος του benchmark που ακολουθεί). Η GTX 970 είναι πιο ακριβή, αλλά, όπως και με την GTX 980, έρχεται πακέτο με The Witcher 3: Wild hunt και Batman: Arkham Knight. Δεν τα θέλετε; Μπορείτε να τα πουλήσετε και να γλιτώσετε από το κόστος της κάρτας. Άλλο ένα πλεονέκτημα της Nvidia είναι η υποστήριξη SLI, η δυνατότητα δηλαδή να χρησιμοποιηθούν παράλληλα δύο ή και περισσότερες κάρτες. Στην παρούσα φάση το The Witcher 3 δεν υποστηρίζει τη λειτουργία CrossFire της AMD. Στις δοκιμές που ακολουθούν, βλέπουμε τα αποτελέσματα τόσο σε 1080p όσο και σε 1440p, με ρυθμίσεις σε Ultra, αλλά χωρίς το εξαιρετικά επιβαρυντικό HairWorks της Nvidia. Η CD Projekt RED προσπαθεί να βελτιώσει την απόδοση στην προσομοίωση μαλλιών και γούνας, αλλά πιστεύουμε ακόμη ότι η επίπτωση στην απόδοση είναι πολύ μεγάλη για να αξίζει τον κόπο, την ώρα που το παιχνίδι μπορεί να ωφεληθεί πιο ουσιαστικά από υψηλότερο frame rate.
1080p | 1440p | |||
Ελάχιστο fps | Μέσος όρος FPS | Ελάχιστο fps | Μέσος όρος FPS | |
Radeon R9 290 4GB | 33 | 46,6 | 24 | 24 |
Radeon R9 290X 4GB | 34 | 50,5 | 26 | 26 |
GeForce GTX 970 4GB | 41 | 56 | 30 | 30 |
GeForce GTX 980 4GB | 49 | 65,8 | 36 | 36 |
GeForce Titan X 12GB | 65 | 84,4 | 50 | 50 |
Αξίζουν συγχαρητήρια στην ομάδα ανάπτυξης για την κλιμάκωση της μηχανής σε εύρος GPU. Σε πολλούς μοντέρνους τίτλους βρίσκουμε συνήθως bottleneck από CPU, driver ή API όταν κάνουμε το άλμα από GTX 980 σε Titan X, σαν η εξέλιξη σε GPU να έρχεται ταχύτερα από ότι στο υπόλοιπο hardware του υπολογιστή. Η δυνατότητα κλιμάκωσης του The Witcher 3 είναι εντυπωσιακή πάντως. Βλέπουμε 28% βελτίωση σε 1080p (σε ανάλυση δηλαδήπου η Titan X μένει αρκετά ανεκμετάλλευτη) και 33% σε 1440p.
Δοκιμή frame-rate και frame-time σε 1080p και 1440p για το The Witcher 3 με κορυφαίες κάρτες γραφικών. Οι ρυθμίσεις Ultra είναι απαιτητικές. Όμως ένα κλικ κάτω σε σκιές και draw distance για τη χλωρίδα απελευθερώνουν σημαντικούς πόρους της GPU.
Όλες οι κάρτες της κατηγορίας αυτής είναι δυνατό να τρέξουν με ρυθμίσεις κονσόλας σε 1440p, αλλά η διατήρηση 60fps σε ζόρικα σημεία του παιχνιδιού είναι δύσκολη υπόθεση για οτιδήποτε πιο αδύναμο από την GTX 980 (με την οποία το HBAO+ και άλλες πιο απαιτητικές ρυθμίσεις γίνονται βιώσιμη επιλογή). Για τις GTX 970, R9 290 και 290X, προτείνουμε να μείνετε σε 1080p με τις ακόλουθες ρυθμίσεις : Nvidia HairWorks: Off, Number of Background Characters: High, Shadow Quality: High, Terrain Quality: Ultra, Water Quality: Ultra, Grass Density: High, Texture Quality: Ultra, Foliage Visibility Range: High, Detail Level: High, Ambient Occlusion: HBAO+, Ενεργοποιημένα όλα τα post-process effects. Οι επιλογές αυτές είναι μια χαρά για τις Radeon 290X και 290. Σε όλες τις περιπτώσεις, αν υπάρχουν προβλήματα σταθερότητα, πέφτοντας από HBAO+ σε SSAO η κατάσταση διευκολύνεται, ενώ καλό είναι να έχετε το νου σας στο draw distance της χλωρίδας, στις σκιές και την πυκνότητας του γρασιδιού. Για όσους θα ήθελαν να δοκιμάσουμε να παίξουν σε ανάλυση 4K, με μία GPU είναι αναγκαίος ο περιορισμός σε 30fps, ώστε να υπάρχει ελπίδα για σταθερή απόδοση. Από τις κάρτες που δοκιμάσαμε, χρειάζεται τουλάχιστον η GTX 980 ώστε να πετύχουμε ανάλυση 4K με ποιότητα κονσόλας. Με την Titan X μπορέσαμε να πάμε παραπέρα με σταθερό frame rate, χρησιμοποιώντας αυτές τις ρυθμίσεις : Nvidia HairWorks: Off, Number of Background Characters: High, Shadow Quality: High, Terrain Quality: Ultra, Water Quality: Ultra, Grass Density: High, Texture Quality: Ultra, Foliage Visibility Range: High, Detail Level: Ultra, Ambient Occlusion: HBAO+ και ενεργοποιημένα όλα τα post-process effects.
The Witcher 3: Wild Hunt - Συμβουλές για ρυθμίσεις και απόδοση
Η τελευταία παραγωγή της CD Projekt RED σχεδιάστηκε με δεδομένη την ισορροπία του hardware στις τρέχουσες κονσόλες. Η απαιτούμενη ισχύς CPU είναι μετριοπαθής τις περισσότερες φορές, με την ομάδα να τα δίνει όλα στα γραφικά. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, επιτρέποντας σε φθηνά PC να προσφέρουν αξιοπρεπή εμπειρία (έστω και με συνδυασμό low και medium settings), ενώ πιο ικανά συστήματα ωφελούνται από τα επιπλέον εφέ.
Η συμβουλή μας για τις ρυθμίσεις είναι να μην ασχοληθεί κανείς με τα κλασικά επίπεδα low, medium, high και ultra, αλλά να ξεκινήσει με ποιότητα ανάλογη των κονσολών με τις ρυθμίσεις που σημειώνουμε, και να κινηθούν προς τα πάνω όπου και όσο μπορούν.
Εκτός από το HairWorks που τρώει ό,τι πόρους βρει, οι ρυθμίσεις για τη χλωρίδα και τις σκιάσεις οδηγούν στη μεγαλύτερη επιβάρυνση, για αυτό καλό είναι να προσέξετε πώς θα τις χρησιμοποιήσετε. Το HBAO+ της Nvidia είναι παράδειγμα ξεκάθαρης αναβάθμισης σε σχέση με το SSAO στις κονσόλες, αλλά ταυτόχρονα είναι βαρύ. Σε κάρτα μέχρι 200 ευρώ είδαμε ξεκάθαρες απώλειες 5fps περίπου. Προτείνουμε επίσης να εξετάσετε το κλείδωμα στα 30fps. Περιορίζοντας το frame-rate, πέφτουν οι απαιτήσεις σε CPU και μένουν πόροι της GPU για επιπλέον εφέ. Ο κόφτης στα 30fps της CD Projekt RED δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός πάντως, αφού φέρνει μαζί προβλήματα με το frame-pacing. Η συμβουλή μας στην προκειμένη περίπτωση είναι να χρησιμοποιήσετε τον κόφτη των 30fps που θα βρείτε στο Riva Tuner Statistics Server (που αποτελεί μέρος του MSI Afterburner), ενώ οι κάτοχοι GeForce GTX μπορούν να εξετάσουν και το half-rate adaptive v-sync που θα βρουν στο control panel της Nvidia, επιλογή που κλειδώνει το frame rate στα 30fps σε οθόνης 60Hz, επιβάλλοντας ταυτόχρονα και σωστό frame-pacing.Για όσους θα ήθελαν να δοκιμάσουμε να παίξουν σε ανάλυση 4K, με μία GPU είναι αναγκαίος ο περιορισμός σε 30fps, ώστε να υπάρχει ελπίδα για σταθερή απόδοση. Από τις κάρτες που δοκιμάσαμε, χρειάζεται τουλάχιστον η GTX 980 ώστε να πετύχουμε ανάλυση 4K με ποιότητα κονσόλας. Με την Titan X μπορέσαμε να πάμε παραπέρα με σταθερό frame rate.
Το The Wither 3 είναι απαιτητικό παιχνίδι σε ανώτερες ρυθμίσεις. Στην πραγματικότητα είναι αρκετά δύσκολο να πιάσει κανείς σταθερά 60fps με GPU κάτω των 300 ευρώ, και όσοι δεν ανέχονται judder ή tearing, μπορεί να προτιμήσουν να ενισχύουν την ποιότητα εικόνας Τα σταθερά 60fps είναι δύσκολη υπόθεση με mainstream GPU χωρίς σοβαρές θυσίες στην ποιότητα των γραφικών, αλλά η ομορφιά του PC gaming είναι πως πάντα υπάρχουν επιλογές.
το θέμα είναι ότι για να πιάσουμε 60fps θα πρέπει ίσως να δούμε το dx12 και τις επόμενες κάρτες γραφικών για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα μιας 980 αλλά μπορούν να δώσουν 200-300 ευρώ, προσωπική μου άποψη λοιπόν για όσους θέλουν να αγοράσουν κάρτα για το witcher ας περιμένουν την επόμενη γενιά... άλλωστε δεν θα αργήσουν, υπομονή θέλει, ακόμα και αν θέλουν να πάρουν κάποιες από τις παραπάνω!
Πιστεύω πάντως ότι οι καινούργιες θα τα πηγαίνουν πολύ καλύτερα! Όσο το γιατί το παιχνίδι έχει καλύτερη απόδοση στις nvidia ας κοιτάξουν στο πίσω μέρος του κουτιού ή την φράση από το άρθρο "δεν υποστηρίζει crossfire", αν πάλι δεν καταλάβατε η nvidia είναι σπόνσορας! :Ρ
PC του Καρετσου...... :P
Πάντως η CD Projekt RED έχει πει δημοσίως ότι είναι απίθανο να κάνει τον κόπο για DX12 support της προκοπής στο Witcher 3.
@yaponvezos Και καλά θα κάνει... δηλαδή να ξεμεινουμε απο remaster στο ps5, xbox, pc! Μην είμαστε και πλεονέκτες! :Ρ Πέρα από την πλάκα και να μην υποστήριξη το dx12 σίγουρα η έλευση της νέας γενιάς γραφικών θα φέρει βελτίωση σε όλα τα επίπεδα ή τουλάχιστον έτσι δείχνει, άλλωστε το dx12 αν δεν κάνω λάθος φέρνει βελτιώσεις και σε παιχνίδια με dx11.
το pc μου εχω cpu 4790κ mobo asus maximus vii formula ram 16gb kingston hyper beast 2400mhz psu cooler master v 850 gold plus 80 kai εχω 2 980 gtx asus strix sli και εχω βαλει και υδροψηξη και στην mobo και στον cpu και στις 2 καρτες γραφικων kai εχω ενα τριπλο ψηγιο και δυο μονα συνολο 5 και case εχω http://www.corsair.com/.../graphite-series-760t-arctic... εγω σε 4κ μπωρο να το παιξο και ποσα frame θα πιανω μπορει να μου πει καπιος ?α και ποσα frame θα πιανω σε 2κ αναλυση ?
@Tanno
Δεν νομίζω ότι αντιλαμβάνομαι τι ρωτάς ακριβώς.
https://www.youtube.com/watch?v=Vm2oyynssEQ
@matg8. λογικά και χωρίς ενεργές τις "τρίχες" θα έχεις 50fps btw, ωραίο setup έχεις :)
Λεφτά.
Κοινώς... με έναν i3 και μια μέτρια κάρτα γραφικών έχουμε αντίστοιχη απόδοση με ένα PS4...
Ναναι καλά η SONY Και η MS που έβαλαν x86 επεξεργαστές και μας "αναβάθμισαν" τα PC. :D
Καλησπέρα παιδιά!
Εγώ έχω υπολογιστή με επεξεργαστή AMD FX 8320, κάρτα γραφικών AMD Radeon HD 7870 και 8 gb ram και διαβάζοντας το παραπάνω άρθρο προβληματίζομαι αν αξίζει περισσότερο να το πάρω στο PC ή στο PS4 μου (το οποίο έχω συνδεδεμένο σε 55άρα τηλεόραση), αφού απ' ότι καταλαβαίνω η κάρτα μου δεν πρόκειται να μου προσφέρει καλύτερη ποιότητα από αυτή της έκδοσης για PS4. Αν κάνω λάθος διορθώστε με.
@finosf
Η καρτα σου ειναι επιπεδου περιπου 270x, σε συγκριση με την 280 του αρθρου ειναι λιγο κατωτερη και με 1gb vram λιγοτερο αλλα σαφως καλυτερη απο την 260x και την 750ti που αποδιδουν παρομοια με το ps4 στα ιδια settings.
Uα αποδιδει καλυτερα απο ενα ps4.
@Tanno
Όχι κάποιες. Όλες οι GeForce. Άρα δεν βλέπω ποιο διαχωρισμό ψάχνουμε ακριβώς.
@commenter
Εγώ πάλι περιμένω να δω τι θα κάνει η Sony με DX12 σε PS4, μόνο και μόνο επειδή οποιαδήποτε και αν είναι η στάση της, σηκώνει χαβαλέ.
Όχι ότι έχω τίποτα ενάντια σε OpenGL stuff. Ίσα ίσα. Συμπαθώ αβέρτα. Αλλά μου αρέσουν τα δράματα.
@finosf θα παίζεις 1080p με 40-50fps με ποιότητα εικόνας επιπέδου κονσόλας. η διαφορά -για μένα- είναι μεγάλη στο gameplay απο τα 30 στα 40-50, με την αποκριση να ειναι πολύ καλύτερη.. τώρα βέβαια και οι 55 ίντσες είναι πρόκληση.... τι να σου πω...
Αυτές οι 55 ίντσες είναι που με προβληματίζουν κι εμένα! Η οθόνη του υπολογιστή είναι 24άρα!
@Dimcar @Roronoa thanks!!
@commenter
Well, messed up brainfart. Λες για το PlayStation Shader Language που έχει στην ουσία το feature set των DX11 και OpenGL 4.4 με μερικά εξτραδάκια.
Το OpenGL μου έμεινε κουσούρι από PS3 φαίνεται.
Όσο για το porting...I'm sceptical. Και το παράδειγμα της DICE δεν με καθησυχάζει διότι μιλάμε για ομάδα με οικονομικές πλάτες.
Το αρχικό μου σχόλιο βέβαια, το οποίο δεν βγάζει καν νόημα έτσι όπως το ξαναδιαβάζω, άπτεται περισσότερο του επικοινωνιακού, παρά του τεχνικού. Η MS λέει κατά διαστήματα "θα χαρούμε να επωφεληθεί από το DX12 και η Sony και ο οποιοσδήποτε" που είναι μεν λογικό αλλά, με το hive mind πίσω από τα console wars, αφήνει αέρα για δράματα.
@commenter
1ον με βαση το ιστορικο των 2 εταιριων αλλα και οπως λες και στο σημερα η nvidia δινει καλυτερους drivers στο dx11 οποτε ειναι πιο πιθανο να εχει η nvidia και παλι καλυτερους drivers και στο dx12...
2ον
Λες οτι το gcn υποστηριζει πιο καλα τα feature set του dx12 αποτι οι Maxwell,περα οτι και βαση λογικης αυτο που λες δεν στεκει γιατι η Maxwell ειναι πιο καινουργια αρχιτεκτονικη αλλα σε διαψευδει και ο παρακατω...
http://wccftech.com/amd-confirms-gcn-cards-feature-full-directx-12-support-feature-level-111-gcn-10-feature-level-120-gcn-1112/
@commenter
αν δεν κανω λαθος οι κονσολες ειναι GCN 1.0, οποτε και αυτες στην ιδια μοιρα ειναι μιας και gpu αυτης της φουρνιας δεν θα υποστιριζουν πληρως dx12.
@commenter
Που λεει οτι ειναι 1.1/1.2? μονο οτι εχει extra ACE's λεει
Απο οτι ξερουμε η gpu του ps4 ειναι βασισμενη στην 7870 η οποια ειναι 1.0
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_Core_Next
Στο αρθρο της wikipedia γραφει πως "It is a customized version of AMD's 7870 GPU, with 2 CUs disabled."
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_4_technical_specifications#APU
http://www.extremetech.com/extreme/171375-reverse-engineered-ps4-apu-reveals-the-consoles-real-cpu-and-gpu-specs
Το xbox one ειναι πιθανο να ειναι βασισμενο στην 7790 οποτε θα πρπεει να ειναι 1.1
http://www.tomshardware.com/reviews/microsoft-xbox-one-console-review,3681-4.html
Tι να πω, δεν ξερω και πολλα να σου πω την αληθεια.
Αλλα για την λειτουργια του true audio ειναι απαραιτητο να ειναι η gpu gcn 1.1/1.2?
Απο την στιγμη που ειναι custom APU δεν θα μπορουσαν να σχεδιασουν true audio στην λιθογραφια με την αρχιτεκτονικη των southern islands?
Ποτε θα σας φερουν την GTX 980 Ti για δοκιμες?
Μην ξεχνάμε πάντως ότι το DX12 δεν έχει επιπτώσεις μόνο σε GPU αλλά και σε CPU. Ειδικά ως προς την κατανομή των βαρών στους διαθέσιμους πυρήνες. Αν είναι να προκύψει κέρδος σε οποιοδήποτε σύστημα με AMD CPU (κυρίως), κονσόλα ή PC, έχω την εντύπωση ότι μεγάλο μέρος θα προκύψει από εδώ.
@ commenter/roronoa
Ευθεία σύγκριση των κονσολών με τα PCs δεν μπορεί να γίνει. Δεν είναι μόνο θέμα ωμής ιπποδύναμης (FLOPS, CUs, streaming processors, etc.), αλλά και δυνατοτήτων. Το PS4 δεν είναι εδώ για να βάλει τα γυαλιά στα PCs και να τρέχει 1080p/60fps/4X MSAA, αλλά για να κάνει κάποια καινούρια πράγματα. Κυνικά μιλώντας, το PS4 έχει ουσιαστικά μια ελαφρώς κομμένη και underclocked R9 270 GPU και μια αδύναμη CPU με 8 πυρήνες Jaguar σε μια APU, αλλά αν βάζατε αυτό το hardware σε PC δεν θα έπαιζε ΑΑΑ παιχνίδια όπως το PS4. Για την ακρίβεια, θα ήταν θαύμα αν με τα windows έβγαζε 5-10 fps στην οθόνη με ανάλυση 720p. Υπάρχει και το θέμα με το asynchronous compute, όπου το PS4 υπερέχει κατά πολύ τόσο του XBox One (8 ACEs vs. 2 ACEs, με 18 CUs vs. 12 CUs αντίστοιχα) όσο και των υπαρχόντων AMD GPUs.
Το asynchronous compute αλλάζει το mentality του προγραμματισμού, απ' όσο είδα ανακατεύει το game logic με το render logic σε διάφορα παράλληλα στάδια αντί πρώτα να τελειώσει όλο το game logic και μετά όλο το render logic πριν τα στείλει η CPU στην GPU.
Στο ακόλουθο link [Video: How Naughty Dog modified its engine for The Last Of Us Remastered http://gamasutra.com/view/news/242319/Video_How_Naughty_Dog_modified_its_engine_for_The_Last_Of_Us_Remastered.php ] σκρολάρετε τα tabs στο "Is it possible to reach 60 fps? Let's cut it in half!", και στα επόμενα λίγα λεπτά ο παρουσιαστής της Naughty Dog εξηγεί τί έκαναν και μετέτρεψαν το The Last of Us από unplayable σε 60fps εμπειρία στο PS4. Γενικά όποιος γνωρίζει από αυτά θα βρει έναν μικρό θησαυρό στο video.
Βρε φιλε μου commenteR θα μας τρελανεις...
To gcn των κονσολων μας λες οτι υποστηριζει το 11.1 και το 11.2 ( μονο το 11.1 υποστηριζει το ps4 αλλα ας δεχτω οτξ υποστηριζει και το 11.2) ωραια μεχρι εδω;η 750ti υποστηριζει το 11.2 οποτε οτι feature υποστηριζει το ps4 υποστηριζει και η 750ti...
Απο που προκυπτει οτι δεν ειναι future σε σχεση με το ps4;τα εχουμε κανει ολα σαλατα...
Ο hallock μας λεει στο κειμενο πυ παρεθεσες οτι τα key features για τα games ειναι στο 11.2 και στο 12.0 οποτε αυτο που λες δεν στεκει...
@pirederas απο που συμπεραινεις οτι αν ειχαμε στο PC τα specs του ps4 θα ετρεχε τα windows στα 15 fps...σε πληροφορω οτι ο επεξεργαστηε τοη ps4 υπαρχει στα αλλα στο μισο δηλαδη 1 cluster με 4 cores ο amd 5350 και σου λεω οτι παιζει μεχρι 4k video χωριες discrete gpu και στα windows πεταει...οποτε καλκ ειναι να μην λεμε οτι νάναι...
Ρε συ προφανως εχεις μια X αποψη και δεν αλλαζεις με τιποτα...
Πανε στο site της nvidia και δες οτι υποστηριζει 11.2...το ps4 υποστηριζει 11.1...
Ο τυπος της AMD στο λεει καθαρα για τα παιχνδια τα key features δεν θα εχουν διαφορα απο εαν υποστηριζει απο 11.1 και πανω οποτε αυτα περι future proof που λες δεν στεκουν δεν σου τα λεω εγω αλλα η ιδια η amd...
O cerny και ο καθε cerny ειναι εκει για να κανει τη δουλεια του...αυτο που κερδισε με την μετασροφη στην x86 ειναι χρημα κα τιποτα παρσπανω..επισης εαν πιστευεις οτι η σονυ ειναι φιλανθρωπικο ιδρυμα και θα σοη δωσει μηχανξμα ποξ κοστιζει 400 ευρω αλλα θα εχει αποδοση αξιας 600 εισαι γέλασμενος...στο ξαναλεω υπερεκτιμας τις δυνατοτητες του ps4 και υποτιμας τις δυνατοτητες ενος i3 που σε συνδυασμο με μια r9 270 θα παιζουν παντα με καλυτερα frames απ οτι το ps4...γιατι πόυ απλα εινακ πιο δυνατα σαν hardware..εσυ πιστευεις οτι το ps4 με τον καιρο θα γινεται δυνατοτερο και ο i3 πιο αδυναμος...τα 2 gb vram για 1080p εαν παιζεις στα settings των κονσολων ειναι μια χαρα...
Οσο για τον 5350 παιζει μια χαρα 4k video και δεν σοη ειπα οτι κανει decoding με την CPU...
@ chris redfield (100 like για το avatar σου :Ρ)
Οι κονσόλες, ό,τι hardware κι αν έχουν, δεν συγκρίνονται ευθέως με τα PCs, ούτε σκοπεύουν να τα βάλουν μαζί τους (κάτι που απλά δεν γίνεται). Έχουν άλλη φιλοσοφία. Η R9 270 του PS4 δεν είναι ίδια με την R9 270 του εμπορίου, ούτε κάνει τα ίδια πράγματα. Δεν έχει τις ίδιες ικανότητες GPGPU, γι' αυτό και είναι semi-custom GPU. Η δυνατότητα αυτή θα φανεί (θέλω να πιστεύω) στα παιχνίδια που θα δούμε στην Ε3 2015. Δεν είναι τυχαίο που παιχνίδια σαν το Tom Clancy: The Division ή το MGS V: The Phantom Pain έχουν πάει τόσο πίσω, κι αυτά θα επισκιαστούν από τα πιο καινούρια παιχνίδια που θα αποκαλυφθούν. Οι GPUs των κονσολών δίνουν ευελιξία στους devs είτε να φτιάξουν απλοϊκά παιχνίδια με super graphics (τύπου God of War, ή fighting games), ή ανοικτόκοσμα παιχνίδια με μεγάλους χάρτες που έχουν μεγάλες ανάγκες σε physics, AI pathfinding, crowd simulation, fire/wind/water simulation, και πάει λέγοντας, πράγματα που είναι πιο efficient να γίνονται en masse στην GPU (μέσω SIMD) παρά στην CPU.
Εγώ λέω, ας περιμένουμε πρώτα. Ήδη το Uncharted 4 έχει δείξει πρόοδο στην enemy AI, και μάλιστα σε μεγάλο αριθμό ταυτόχρονα παρόντων αντιπάλων, και σε ανοικτά επίπεδα.
@commenter
"Μπορούν και θα δώσουν 4GB στην GPU στα μελλοντικά multiplatform. Τότε θα δούμε τι ψάρια πιάνουν οι κάρτες με 2-3GB"
Και θα τρεχουν ολα τα υπολοιπα με 1gb?
@ Roronoa
Τα PS4/XB1 είναι GPU-heavy. Που σημαίνει ότι πολλές εργασίες που γινόντουσαν στην CPU, τώρα θα γίνονται στην GPU (π.χ. physics middleware όπως η Havok engine). Άρα η GPU θα χρειαστεί περισσότερη μνήμη από την CPU. Εδώ στις παλιές κονσόλες η CPU βολευόταν με ΛΙΓΟΤΕΡΟ (λόγω ΟS) από 256 ΜΒ μνήμης, ακόμα και σε ανοικτόκοσμα παιχνίδια.
Μήπως όσοι έχουμε PC να περιμένουμε να κάνει optimize η CD Projekt όπως είχε κάνει και στο 2;
@ commenteR για να ξεκαθαρισουμε τα πραγματα...
Ανεφερες οτι ΟΙ MAXWELL δεν υποστηρζουν καλα καλα ολο το feature set του dx12 και οτι η gcn ειναι πληρεστερο και οτι η nvidia με την pascal θα ειναι full..ολο αυτο που λες οτι πληροφορια εχει αυτο που ανεφερες ειναι λαθος..δεν ισχυει πως το λενε..σου παραθετω ενα link που μιλαει ανθρωπος απο την amd και σου λεει ναι μεν oι Maxwell υποστηριζουν οχι μονο το dx12 αλλα καποιες και περα απο αυτο με το 12.1 κακ σου λεει οτι δεν εχει σημασια γιατι περα απο τκ dx 11.1 που υποστηριζει και η 750 ti δεν εχει διαφορες...
ΠΩΣ ΑΠΟ ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΟΤΙ Η 750 to δεν ειναι future proof;δηλαδη ρε γαμωτο λιγο λογικη..
Μετα μου λες για την 780ti οτι ειναι παρατημενη;απο που προκυπτει οτι ειναι παρατημενη και απο ποτε μια gpu θεωρειται παρατημενη;τι να πουμε για την amd που εχει να βγαλει νεους drivers 6 μηνες;τι να πουμε που παρατησε το mantle η για οτι και παλι βγαζει rebranded gpu's...ρε γαμωτο ενταξει κακ εγω γουσταρω παραπανω την amd αλλα μην τα ισοπεδωνουμε ολα για να υποστηριξουμε αυτο που θελουμε...
Κακώς τσακώνεστε για την AMD. Με το rebrand του rebrand που, όπως όλα δείχνουν, θα κυκλοφορήσει και πάλι, την βλέπω να φουντάρει οσονούπω.
Οχι σε αυτο που λες περι αισχροκερδιας συμφωνω 100% πρεπει η amd να γινει ανταγωνιστικη στους CPU...επιβαλεται...στις gpu ειναι μια χαρα ανταγωνιστικη μονο τους drivers πρεπεο μα φτιαξει λιγο...
Το οτι σε ενα παιχνιδι δεν εχεκ καλη αποδοση η 780 ti δεν σημαινει οτκ την παρατησε αν ειναι δυνατον η καρτα μαμαεκ και δερνει...
Στα υπολοιπα που λες οτι δεν απαντω το κανω γιατι δεν εχουν καμια σχεδη με αυτο που συζηταμε περι dx12 και feature set κτλ...
Δεν μπορει να κατηγορεις την 750ti να λες για το power efficiency του ps4 αλλα ταυτοχρονσ να ξεχνας οτι 750ti εχει 65watt tdp και σε αυτα τα watt δεν υπαρχει καλυτερο performance...το ιδιο ισχυρι και για την Intel που εχει ξεφυγει πολυ γι αυτο καιι οπως λες οι τιμες ειναι στο ταβανι...πρεπει να ξυπνησει η AMD...
Φτου και δεν το σηκώνω. :P
60 fps?
Αχ ρε παιδιά... Καλό το πισάκι αλλά πέρυσι έπαιζα το τελευταίο Tomb Raider σε ultra και τώρα δεν το τρέχει καν το Witcher... Κάτσε ρε κάρτα γραφικών να πάρω μια ανάσα. Το νιωσε το next gen το πισί μου. Τώρα όλα αυτά τα παιχνιδάκια σε κονσόλα...
@ScarletWitch.
Τι PC έχεις και δε σου παίζει το Witcher?
@Volga τωρα δηλαδη εσυ τον πηρες στα σοβαρα...χαχαχαχαχα
@Chris δεν το λέω και πολύ αστεία. Δεν το έχω αγοράσει το παιχνίδι αλλά δοκίμασα το Can you run it ( αυτό το Site που σου λέει αν το πισί σου καλύπτει τα προαπαιτούμενα, το οποίο δεν πολυεμπιστεύομαι αλλά σου δίνει μια εικόνα)
και μόνο δεν με χαστούκισε...
Δεν εχεις αγορασει το παιχνιδι αλλα το PC σου το νιωσε το next Gen μεσα απο το can I run it....
Σπουδαια και θαυμασια πραγματα διαβαζουμε...
Άρα τι λες να το αγοράσω @Chris κι ας σέρνεται?
@ScarletWitch φίλε, το παιχνίδια αναφέρει οτι χρειάζεται... AMD CPU Phenom II X4 940 :D και 6GB Ram...
Το τρέχει και το PC που έχουμε στη γραμματεία στη δουλειά... :P
Χαχαχα οκ παιδιά. Δεν είπα ότι ήταν διαστημόπλοιο το πισί μου. Απλώς λέω ότι έπαιζα κανονικά τους μεγάλους τίτλους των τελευταίων ετών με ικανοποιητικά γραφικά και τώρα από ό,τι φαίνεται θα αρχίσει να θεωρείτε ξεπερασμένο. Οκ απλώς σε αυτό το πισί έχω και την δουλειά μου και από το αρχίσω να κάνω έρευνα αγοράς για αναβαθμίσεις, προτιμώ να αγοράσω μία κονσόλα επόμενης γενιάς (πιο μασημένη τροφή έτοιμη πακεταρισμένη).
Σίγουρα @Chris και @Volga δεν ήθελα να εκνευρίσω αυτούς που το έχουν ψάξει περισσότερο. Τσιλ.
@ scarletwitcher
Εγω θα σου πω να παιξεις εκει οπου γουσταρεις εσυ πιο πολυ...αλλο ομως αυτο και αλλο να καθεσαι να γραφεις οτι περυσι επαιζες σε ultra το tomb raider και το ιδιο πισακι δεν σου τρεχει καν το witcher3...και μετα να μας λες οτι δεν ειπες αυτο αλλα οτι το ειδες στο can I run it...
Εγω απορω γιατι καποιοι προτιματε να ποσταρετε μια παπατζα ετσι απλα για να πειτε κατι ενω στη ουσια δεν εχετε τιποτα να πειτε...
Οκ @Chris . Τελικά, αυτό λέω και από το πρώτο κόμμεντ. Ότι το πισί μου αρχίζει να ξεπερνιέται και μάλλον θα προτιμήσω κάποια κονσόλα για να το παίξω. Δεν είπα δα και καμία παπάτζα. Δεν έκανα και κανένα έγκλημα.