Η απλή αυτή σκηνή επιδεικνύει μερικές από τις βασικές βελτιώσεις όπως τα καλύτερα textures, τα specular highlights και οι προβολές σκιάσεων.
Ξεκινώντας, βλέπουμε μονομιάς τις αναμενόμενες βελτιώσεις. Αυτό σημαίνει ανάλυση 1080p με εξαιρετική εφαρμογή post-process anti-aliasing που αντιμετωπίζει το γνωστό πρόβλημα με το ελάχιστο δυνατό τρεμόπαιγμα και θόλωμα. Επιπλέον χρησιμοποιείται anisotropic filtering με κυμαινόμενα επίπεδα, αφού σε κάποιες επιφάνειες βλέπουμε 16x AF και σε άλλες, λιγότερο σημαντικές, πέφτει σε 4x. Ακόμη και στο χαμηλότερό του επίπεδο πάντως, αποτελεί σημαντική βελτίωση σε σχέση με το trilinear filtering που είχαμε στο PS3. Η ποιότητα εικόνας είναι γενικότερα εξαιρετική. Ύστερα έχουμε το θέμα του frame-rate, όπου, όπως και στους άλλους τίτλους της συλλογής, έχουμε 60fps με ενεργοποιημένο v-sync. Την ώρα που γράφονται οι γραμμές αυτές, μόλις έχει ξεκινήσει η διάθεση του 1.01 patch και έχουμε σκοπό να το δοκιμάσουμε σύντομα. Η έκδοση του Uncharted 2 που περιλαμβάνεται στο Blu-ray Disc πάντως είναι σε γενικές γραμμές πολύ σταθερή. Συν τοις άλλοις το εν λόγω παιχνίδι αξίζει να το έχει κανείς σε δισκάκι για τη συλλογή του.
Μεγάλες βελτιώσεις στην περιβάλλουσα χλωρίδα δίνουν όγκο στη σκηνή, ενώ πιο διακριτικές λεπτομέρειες, όπως η προσθήκη στηριγμάτων στη σκηνή που εμφανίζεται στο φόντο δίνουν βαρύτητα στο όλο.
Γενικά τα όποια προβλήματα απόδοσης στην έκδοση 1.00 περιορίζονται σε σκηνές με πολύ νερό ή alpha effects. Σε τέτοιες περιπτώσεις βλέπουμε πτώσεις στα 55 καρέ περίπου. Βλέπουμε ανάλογες πτώσεις και στην αλησμόνητη σκηνή του τρένου. Οφείλουμε να σημειώσουμε πως οι πτώσεις που προκύπτουν στο PS4 συμπίπτουν με σημεία στα οποία έπεφτε και η έκδοση για PS3. Στο PS4 βέβαια πέφτουμε στα 55fps ενώ στο PS3 στα… 25fps. Ελπίζουμε πως το 1.01 patch θα διορθώσει αυτά τα ζητήματα. Και χωρίς αυτό όμως, η απόδοση είναι εξαιρετικά σταθερή.
Η αναλυτική μας ανάλυση καλύπτει τους πολλούς τρόπους με τους οποίους εμφανίζεται βελτιωμένο το Uncharted 2 στο PS4. Ενώ οι αλλαγές δεν είναι τόσο μεγάλες όσο στο Drake’s Fortune, η Bluepoint έχει κάνει και πάλι πραγματικά εξαιρετική δουλειά.
Στο Drake's Fortune είναι σαφές ότι έγιναν αρκετές αλλαγές στους βασικούς μηχανισμούς κατά το πέρασμά του στο PS4. Στο sequel όμως οι αλλαγές στο gameplay δεν είναι ανάλογα σημαντικές. Το Uncharted 2 θεωρείται ότι ήταν το πιο καλοδεμένο της σειράς, άρα δεν είναι περίεργο που προσαρμόζονται οι άλλοι δύο τίτλοι ώστε να του μοιάσουν περισσότερο. Ακόμη κι έτσι βέβαια, η υψηλότερη ανάλυση και η μείωση στο input latency κάνουν την εμπειρία ομαλότερη. Μετά βέβαια φτάνουμε στις λεπτομέρειες, την ειδικότητα της Bluepoint. Οι αρχικές εντυπώσεις λένε ότι λίγα έχουν αλλάξει, αλλά πρόκειται περί πλάνης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπειρίας, βρήκαμε αμέτρητα ανανεωμένα textures, μοντέλα και εφέ που, έστω και αν διαφέρουν ελαφρώς, έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη συνολική εικόνα. Μεγάλο μέρος της προσοχής έπεσε στα τοπία, αφού ακόμη και αντικείμενα που εμφανίζονται μόνο για λίγο, έχουν ανανεωθεί, με στόχο τη σταθερή ποιότητα. Οι αψίδες των παραθύρων είναι πιο ομαλές, διάφορα εξαρτήματα έχουν βελτιωθεί και τα δέντρα είναι πιο λεπτομερή και "άγρια" από παλιά. Μένει σίγουρα η αίσθηση ότι κάθε asset αναλύθηκε λεπτομερώς από την καλλιτεχνική ομάδα με ακόμη και το πιο επουσιώδες artwork να βελτιώνεται.
Το motion blur φαίνεται να λειτουργεί με μεγαλύτερη ακρίβεια, εξαφανίζοντας έτσι και συγκεκριμένα τεχνουργήματα. Σημειώστε τα "σκαλοπάτια" στην οροφή του κινούμενου λεωφορείου στην έκδοση για PS3.
Τα texture maps παρουσιάζουν ανάλογη ποιοτική βελτίωση, με πολλές επιφάνειες να έχουν νέα textures και υψηλότερης ποιότητας normal maps. Το PS3 ήταν περιορισμένο από τα 512MB συνολικής RAM που ήταν σπασμένη στα δύο ουσιαστικά, συνεπώς, ακόμη και με δεδομένο το streaming, σίγουρα υπήρχαν πολύ σφιχτά όρια για το μέγεθος των textures. Χωρίς αυτόν τον περιορισμό όμως η Bluepoint είναι ελεύθερη να προσθέσει λεπτομέρεια σε κάθε σκηνή, και αυτό ακριβώς βλέπουμε εδώ. Αισθανόμαστε ότι τα υψηλότερης ανάλυσης textures προσφέρει σε γενικές γραμμές βελτίωση, σε ορισμένες όμως περιπτώσεις μπορούμε να πούμε ότι η πρωτότυπη καλλιτεχνική διεύθυνση διαβρώνεται. Πέραν αυτού τα textures ενισχύονται ακόμη περισσότερο χάρη σε βελτιώσεις στο specular μέρος του renderer. Τα γυαλιστερά υλικά είναι πλέον πιο ρεαλιστικά, με ελκυστική λάμψη, όποτε και όπου πρέπει.
Αυτή η σεκάνς από pre-rendered cut-scene έχει περισσότερο λεπτομέρεια στο τζιπ αλλά, πιο σημαντικά, τεράστια μείωση στο macro-blocking γύρω από το κεφάλι της Elena.
Έχουμε κι άλλες αλλαγές από την τροποποίηση σε φωτισμό και σκίαση. Γενικά η έκδοση του Uncharted 2 για PS4 έχει λίγο πιο υποτονικά χρώματα σε σχέση με το πρωτότυπο στο PS3. Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις κατά τις οποίες συμβαίνει το αντίθετο, αλλά γενικά έχουμε λίγο διαφορετική παλέτα στο σύνολο. Αυτό φαίνεται πι ξεκάθαρα σε pre-rendered cut-scenes στις οποίες το subsurface scattering (το πώς το φως διαχέεται) στους χαρακτήρες είναι πιο εμφανές σε σχέση με το PS3. Το rendering των υλικών φαίνεται ότι ήταν σημαντικό σημείο κατά την ανάπτυξη στο PS3. Η αντανάκλαση του φωτός υπολογίζεται και τα υλικά δείχνουν να έχουν λίγο πιο ρεαλιστικές ιδιότητες παρά την ηλικία του παιχνιδιού. Υλικά όπως η πέτρα και τα υφάσματα δείχνουν μερικές φορές, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, πολύ ρεαλιστικά. Φυσικά έχουμε προχωρήσει πολύ από το 2009, αλλά και πάλι μας προκαλεί έκπληξη η πρόοδος που είχε από τότε σημειώσει η Naughty Dog σε αυτόν τον τομέα.
Στο PS4 όλα τα pre-rendered cut-scenes στερούνται περιβαλλοντικό motion blur που βλέπαμε στο πρωτότυπο. Παρατηρήστε εδώ σπάνια περίπτωση στην οποία η ποιότητα των textures είναι υψηλότερη στο πρωτότυπο.
Ορίστε ένα ακόμη παράδειγμα. Κατά τη σεκάνς του τρένου ανακαλύψαμε ότι εμφανίζεται μια πρασινωπή απόχρωση στα βαγόνια καθώς περνούν από σημεία με πυκνότερη συγκέντρωση μπαμπού. Η βασική ιδέα είναι η προσομοίωση της εμφάνισης του φωτός που αντανακλάται από στοιχεία του κοντινού περιβάλλοντος. Προφανώς και το global illumination ήταν αδύνατο να εφαρμοστεί σε ένα παιχνίδι σαν και αυτό στο PS3, αλλά οι προσπάθειες για τη μίμισή του σε κάποιο επίπεδο εξακολουθούν να κάνουν εντύπωση και σήμερα. Το εφέ αυτό διατηρείται στο PS4, αλλά εμφανίζεται λιγότερο έντονο χάρη στις αλλαγές που έχουν γίνει στις ίδιες τις επιφάνειες των υλικών.
Αν κοιτάξετε προσεκτικά στην αριστερή μεριά της εικόνας, θα παρατηρήσετε μια διόρθωση που έχει γίνει στο συγκεκριμένο cut-scene. Το πιάσιμο που εκτείνεται κατά μήκος του τρένου δεν έχει πλέον ορατό κενό στην έκδοση του PS4.
Βλέπουμε ορισμένες αλλαγές και στη σκίαση. Όπως και στο προηγούμενο παιχνίδι, η ποιότητα των σκιών μεταβάλλεται από σκηνή σε σκηνή. Σε εξωτερικούς χώρους έχουμε sun shadow-map στο PS4 και η ανάλυση έχει αυξηθεί. Στην έκδοση 1.00, βλέπουμε dithering παρόμοιο με εκείνο στο PS3. Βλέποντας τα patch notes της έκδοσης 1.01, φαίνεται ότι γίνονται βελτιώσεις στη σκίαση και ίσως αυτό το θέμα να έχει λυθεί πλέον. Σε εσωτερικούς χώρους, με πραγματικά δυναμικό φωτισμό, βλέπουμε πολύ πιο καθαρές σκιές πλέον.
Εδώ βλέπουμε ότι τα επίπεδα λεπτομέρειας είναι λίγο υψηλότερα στο PS4 αλλά και μερικές διορθώσεις στο τοπίο. Κοιτάξτε ακριβώς πάνω από το ελικόπτερο και θα δείτε επιπλέον μπαμπού στο PS4.
Βελτιωμένο επιστρέφει και το ambient occlusion. Η εφαρμογή του στο PS3 τείνει να παράγει "σύννεφα" γύρω από χαρακτήρες και περιβάλλον. Η χρήση του δεν ήταν πολύ διαδεδομένη στις κονσόλες όταν κυκλοφόρησε ο τίτλος, οπότε και η εφαρμογή της Naughty Dog δεν ήταν ιδανική. Αν και πρόκειται για γενική βελτίωση, υπάρχουν μερικές περιπτώσεις όπου το halo effect γίνεται ορατό γύρω από συγκεκριμένα αντικείμενα, παρότι έλειπε από αυτά στον πρωτότυπο τίτλο. Το Uncharted 2 ήταν επίσης ένα από τα πρώτα παιχνίδια που χρησιμοποίησε καλά το ανά αντικείμενο motion blur στο PlayStation 3. Το είδαμε σε χαρακτήρες, αντικείμενα, κάμερα ακόμη και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τοπία. Το εφέ αναλάμβανε η GPU μαζί τα SPUs και μαζί πετύχαιναν πολύ καλά αποτελέσματα για την εποχή. Στο PS4 αυτά τα εφέ παραμένουν ανέπαφα, αν και υπάρχει μικρή διαφορά στην εφαρμογή τους. Παρατηρήσαμε μερικά rendering glitches παραπάνω στο PS4, το οποία και δεν υπάρχουν στην πρωτότυπη έκδοση.
Αυτή είναι εντυπωσιακή σκηνή, αλλά στρέψτε την προσοχή σας στο κάτω μέρος του τρένου, προς το πίσω μέρος. Παρατηρήστε τους μεταλλικούς κύκλους στο μέταλλο. Στο PS4 έχουν ανασχεδιαστεί και εμφανίζονται πολύ στρογγυλότεροι.
Κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων pre-rendered cut-scenes βλέπουμε την εξάλειψη του motion blur στο περιβάλλον. Όταν κυνηγούμε το τρένο με την Elana ή τρέχουμε στο Νεπάλ με το τζιπ, η πρωτότυπη έκδοση χρησιμοποιεί motion blur στα pre-rendered sequences για να ενταθεί η αίσθηση της κίνησης. Στην έκδοση για το PS4 όμως δεν περιλήφθηκε το εφέ. Δεν πρόκειται βέβαια για αποτέλεσμα τεχνικών περιορισμών, αλλά μιας και μιλάμε για pre-rendered video παραμένει ενδιαφέρουσα απόκλιση. Την περασμένη εβδομάδα κυκλοφόρησε demo για το The Nathan Drake Collection με ένα επίπεδο από το Uncharted 2. Σε αυτό το demo οι χρήστες παρατήρησαν μεγαλύτερο χρόνο φόρτωσης ύστερα από το pre-rendered sequence της αρχής, κάνοντας κάποιους να υποθέσουν ότι αυξήθηκαν οι χρόνοι αυτοί στο PS4. Μπορούμε πάντως να βεβαιώσουμε ότι δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Για την ακρίβεια, συμβαίνει το αντίθετο. Κανονικά στη γραμμική εξέλιξη του παιχνιδιού γίνεται συνέχεια streaming δεδομένων και δεν εμφανίζονται loading screens. Αν όμως επιλέξετε να φορτώσετε κάποιο συγκεκριμένο κεφάλαιο και να συνεχίσετε από εκεί, τότε εμφανίζεται loading screen ακόμη και μετά το πέρας του όποιου pre-rendered sequence. Στην περίπτωση του επιπέδου που βρίσκουμε στο demo, η έκδοση του PS3 παρουσιάζει τρεις με τέσσερις φορές μεγαλύτερο χρόνο φόρτωσης όταν χρησιμοποιείται η λειτουργία επιλογής κεφαλαίου. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε σημαντική βελτίωση στους χρόνους φόρτωσης στο The Nathan Drake Collection. Μιας και μιλάμε για pre-rendered sequences, μπορούμε επίσης να βεβαιώσουμε ότι όλα λειτουργούν σε υψηλότερη ποιότητα στο PS4. Όπως και η υπόλοιπη συλλογή, παίζουν σε 1080p60 αντί για 720p30. Ωστόσο στο PS3 το macro blocking είναι έντονο και ρίχνει κάπως το αποτέλεσμα. Αν και δεν εξαλείφεται στο PS4, η συνολική ποιότητα είναι υψηλότερη κατά τη διάρκεια γρήγορων σκηνών.
Λεπτομερή σύγκριση απόδοσης μεταξύ PS3 και PS4 για το Uncharted 2 μετά τη δοκιμή με το 1.01 patch.
Τελικά όμως η απόσταση από το πρωτότυπο είναι πιο μικρή αυτήν τη φορά, ακριβώς λόγω της ποιότητας της έκδοσης του PS3, αλλά το γενικό συμπέρασμα παραμένει. Η Bluepoint μεταμόρφωσε το Uncharted 2 σε τίτλο που δείχνει και λειτουργεί εξαιρετικά εν έτει 2015. Όλο το παιχνίδι αποπνέει ποιότητα και το gaming στα 60fps είναι όνειρο. Παίζοντας τα πάντα με τη σειρά, είναι ενδιαφέρουσα η έκδηλη εξέλιξη από το πρώτο παιχνίδι προς το δεύτερο. Το Uncharted 2 έθεσε τα θεμέλια για τους μελλοντικούς τίτλους της Naught Dog. Πέραν των βελτιώσεων στην εικόνα, είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς εξελίχθηκε και το ίδιο το gameplay. Εδώ βλέπουμε επιτέλους τη βάση για πραγματικό σύστημα stealth που τελικά έγινε σημείο αναφοράς για το αντίστοιχο σύστημα του The Last Of Us. Αν και είναι ουσιαστικά αδύνατο να ξεφύγετε από εχθρό άπαξ και σας εντοπίσει, είναι όντως εφικτό να περάσετε από ολόκληρα τμήματα χωρίς να γίνετε αντιληπτοί. Το μείγμα stealth, shooting, platforming, set pieces και πιο ήσυχων στιγμών είναι που ορίζει το παιχνίδι στο σύνολό του. Μπορεί να είναι έντονη η παρόρμηση να καταπιαστεί κανείς με τη μία με το Uncharted 2, εξακολουθούμε να προτείνουμε να ξεκινήσετε με τον πρώτο τίτλο. Έτσι το πέρασμα στο Uncharted 2 κάνει ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση και η νέα, βελτιωμένη έκδοση είναι ξεκάθαρα η καλύτερη. Το μείγμα του εξαιρετικού design της Naughty Dog με τις τεχνικές ικανότητες της Bluepoint κατά τη μεταφορά στο PS4 έχει ως αποτέλεσμα την απόλυτη έκδοση που μπορεί να αντέξει για χρόνια.
ωραιο αρθρο και πλ ωραια αναλυση με τις εικονες κτλ
ολοι οσοι δεν το επαιξαν πρεπει να το παιξουν αυτη τη γενια
τωρα εγω προσωπικα δεν το ξαναπαιζω ακομα και λεφτα να με δωσεις.
To καλυτερο uncharted απο τα 3 μεχρι τωρα.
Το εχω τερματισει 2 φορες , στο PS4 ειναι μονο για οσους δεν το εχουν παιξει καθολου οπως λεει και ο joehok.
Πράγματι ωραίο άρθρο. Τώρα το άριστο έγινε όπως φαίνεται καλύτερο. Μπορεί οι βελτιώσεις να είναι κάποιες λεπτομέρειες αλλά η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά.