Το Fallout 4 τρέχει στα 1920 x 1080 σε PS4 και Xbox One. Τα settings είναι πολύ κοντά και στις δύο κονσόλες, ενώ το PC κερδίζει στα draw distances, το rendering των σκιών, της γεωμετρίας και της χλωρίδας που δεν είναι ορατή στις κονσόλες από απόσταση. Σε αυτό το σημείο το Xbox One παρουσιάζει ένα σπάνιο πλεονέκτημα έναντι του PS4, με την προβολή περισσότερων λεπτομερειών, αν και σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, οι δύο εκδόσεις είναι πανομοιότυπες.
Ας ξεκινήσουμε όμως με τα βασικά: Και στις δύο κονσόλες η ανάλυση είναι στα 1920 x 1080. Κάτι που υποδεικνύει ότι η Bethesda εστίασε στο Xbox One κατά τα πρώτα στάδια της ανάπτυξης του Fallout 4, με τον οπτικό τομέα να είναι σχεδόν ο ίδιος με αυτού στο PS4. Και οι δύο κονσόλες έχουν ικανοποιητική εφαρμογή temporal anti-aliasing, ενώ η ποιότητα των texture maps και του specular mapping της βροχής είναι πανομοιότυπη. Η ισορροπία των PS4 και Xbox One είναι εμφανής όταν εξετάσει κανείς την έκδοση του PC στα ultra settings. Δοκιμάζοντας την έκδοση 1.01 σε όλες τις εκδόσεις, τα καλά νέα για τους κατόχους κονσόλας είναι ότι η ποιότητα των textures, εφέ alpha και γεωμετρίας είναι στο μέγιστο. Σε αυτούς τους τομείς το PC προσφέρει ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα. Είναι σίγουρα αποκαρδιωτικό, σε ένα βαθμό, για όσους ήλπιζαν να έχουν ένα καλύτερο αποτέλεσμα στο PC - αλλά ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν τρεις ακόμα τομείς που επιδέχονται βελτίωσης.
Άλλες εικόνες δείχνουν το ίδιο επίπεδο λεπτομέρειας σε PS4 και Xbox One - ενώ το PC γεμίζει το σκηνικό με περισσότερα κτίρια.
Ο πρώτος από αυτούς είναι το draw distance, ιδιαιτέρως στα ultra settings των object και grass fade settings. Από το υψηλότερο σημείο που μπορούσαμε να βρούμε (η ταράτσα του Corvega Factory στο Lexington), η διαφορά ανάμεσα σε PC και PS4/Xbox One είναι εμφανής. Το PC προσφέρει καλύτερης ποιότητας επίπεδο λεπτομέρειας και rendering δέντρων και αυτοκινήτων στο υψηλότερο setting.
Σύγκριση του Fallout 4 σε PlayStation 4 και PC. Στην προεπιλογή Ultra εντοπίζονται οι περισσότερες βελτιώσεις στο draw distance, ποιότητα σκιών και god rays.
Απ' όσο μπορούμε να πούμε, οι κονσόλες τρέχουν στο χαμηλότερο setting του PC όσον αφορά στο "grass", ενώ άλλα fade settings είναι περίπου στο medium. Στα θετικά, τα κτίρια στον ορίζονται τρέχουν με το αντίστοιχο high του "distant object detail", κάτι που σημαίνει ότι κανείς μπορεί πράγματι να πλοηγηθεί στο χώρο βάσει του τι βλέπει. Η μείωση της ποιότητας των LODs δε γίνεται αντιληπτή κατά τη διάρκεια του gameplay στις κονσόλες, αφού γίνεται αντιληπτό ότι λείπουν στοιχεία μόνο όταν βρισκόμαστε σε σημεία που δίνουν μεγάλη εποπτεία του χώρου. Ο μόνος τομέας στον οποίο τα Xbox One και PS4 είναι φανερό ότι υπολείπονται είναι η απόσταση των σκιών, η οποία και τρέχει στο αντίστοιχο "medium" του PC, κάτι που προκαλεί αισθητό fade-in ακριβώς μπροστά από τον παίκτη.
Όσον αφορά στo draw distance σκιών, οι κονσόλες τρέχουν στο "medium" setting του PC, ενώ το grass fade είναι στη χαμηλότερη προεπιλογή. Εν τω μεταξύ, τα κτίρια που φαίνονται στο βάθος και δεξιά καταδεικνύουν το γεγονός ότι οι κονσόλες χρησιμοποιούν το "high" του PC για τις λεπτομέρειες των μακρινών αντικειμένων – αφού αυτά δεν εμφανίζονται στο “medium”.
Πράγματι, οι σκιές είναι το δεύτερο σημείο όπου η έκδοση του PC παρουσιάζεται βελτιωμένη. Σε όρους συνολικής ποιότητας σκιών, το ultra preset δίνει πιο ευκρινή περιγράμματα καθώς η ώρα της ημέρας αλλάζει. Ως αποτέλεσμα, η εικόνα είναι πιο καθαρή απ' ότι στο PS4 και το Xbox One, αλλά και πάλι χρειάζεται απευθείας αντιπαράθεση και σύγκριση των εικόνων για να καταλάβει κάνεις τη διαφορά. Σε γενικές γραμμές το συγκεκριμένο κομμάτι φαίνεται πολύ καλά στις κονσόλες, ωστόσο το περαιτέρω ραφινάρισμα στο PC είναι ένα μπόνους.
Σύγκριση του Fallout 4 σε PlayStation 4 και Xbox One.
Η τρίτη μεγάλη διαφορά είναι στο φωτισμό. Πιο συγκεκριμένα, τα god rays παράγουν ένα ασυνήθιστο dithering στις κονσόλες, κάτι που προκύπτει από τη μείωση της ανάλυσης περίπου στα 480x270. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όπου το εφέ συναντάται με τη γεωμετρία, βλέπουμε «σκαλοπατάκια» στις κονσόλες - με τη ρύθμιση να αντιστοιχεί κοντά στο "medium" setting του PC. Αναπόφευκτα, τρέχοντας το συγκεκριμένο εφέ στο "high" ή "ultra" το θέμα διορθώνεται, αφού η εφαρμογή είναι πιο ακριβής, με λιγότερο pixel-crawl.
Σε όρους βασικών υλικών, τα ultra textures του PC είναι πανομοιότυπα με αυτά των κονσολών. Η ανάλυση των textures είναι η ίδια και στις τρεις εκδόσεις - και το ίδιο ισχύει και για τη γεωμετρική λεπτομέρεια. Μια μικρή διαφορά παρατηρείται στο shadow filtering, όπου το Xbox One υπολείπεται, αλλά σε όλες τις άλλες δοκιμές η προεπιλογή αυτή είναι πανομοιότυπη.
Δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να βελτιωθούν οι υπόλοιπες ρυθμίσεις με παρόμοιο τρόπο στο PC - τουλάχιστον όχι επίσημα. Υπάρχουν επιλογές ελέγχου της GPU, κάτι που σημαίνει πως αυτοί οι τομείς θα βελτιωθούν από τα mods που θα κυκλοφορήσουν. Ένα παράδειγμα είναι το screen space ambient occlusion που χρησιμοποιείται και είναι το ίδιο με αυτό του PS4 και του Xbox One. Η συγκεκριμένη μέθοδος σκίασης είναι λίγο εκτός τόπου όταν μιλάει κανείς για σύγχρονο τίτλο, ιδιαίτερα στα max settings, όπου και περιμέναμε λύσεις όπως το HBAO. Έχοντας αναφέρει αυτό, κατά πάσα πιθανότητα θα δούμε λύσεις σε αυτά τα προβλήματα από τους fans. Κατά τα άλλα, τα περισσότερα εκ των υπολοίπων settings είναι πανομοιότυπα ανάμεσα σε PC και κονσόλες, μέχρι και τα screen-space reflections, motion blur και shaders του νερού κατά τη διάρκεια της βροχής. Λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψιν μας, έχουμε να κάνουμε ουσιαστικά με ένα αβαντάζ του PC στα draw distances, τις σκιές και τα god rays. Εν τέλει όμως βλέπουμε τα ίδια βασικά assets και στις τρεις εκδόσεις.
Οι shaders που χρησιμοποιούνται για το δέρμα είναι επίσης ίσης ποιότητας.
Δεδομένης της ομοιότητας που έχουμε στον οπτικό τομέα (ανάμεσα σε κονσόλες και PC), η ουσιαστική ειδοποιός διαφορά είναι στις επιδόσεις. Αφιερώσαμε περισσότερο χρόνο δοκιμάζοντας το frame-rate του PS4 και του Xbox One στις πιο απαιτητικές περιοχές που συναντούμε αργότερα στο παιχνίδι. Φυσικά πρέπει να πούμε ότι ο κόσμος είναι τεράστιος και με πολλές πτυχές, συνεπώς η εμπειρία διαφέρει από παίκτη σε παίκτη, ειδικά καθώς η κατάσταση του κόσμου αλλάζει με την πάροδο του χρόνου. Ακόμα και έτσι όμως, είναι ξεκάθαρο ότι το frame-rate αποτελεί πρόβλημα στα PS4 και Xbox One. Η αρχική μας ανάλυση έδειξε κάποιες σημαντικές αποκλίσεις από το στόχο των 30 καρέ, αλλά τα κακά νέα δεν τελειώνουν εδώ.
Μια ακόμα εικόνα που δείχνει τις διαφορές στην ποιότητα σκιών του κόσμου, καθώς η μέρα προχωρά.
Στην περίπτωση του Xbox One είδαμε κάποια ενοχλητικά κολλήματα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, ιδίως όταν ο χαρακτήρας τραβάει το όπλο του ή κινείται στις μεγάλες πόλεις - ένα θέμα που δεν συναντήσαμε στον ίδιο βαθμό στο PS4. Το μηχάνημα της Sony, εν τω μεταξύ, δεν μπορούσε να αντεπεξέλθει στα εφέ alpha κατά τη διάρκεια των μαχών, αν και γενικά έτρεχε σε καλύτερο ρυθμό. Πηγαίνοντας όμως σε περιοχές όπως το Corvega Factory ή το Cambridge, το frame-rate πέφτει στα 20fps ή και χαμηλότερα. Το Corvega Factory, ιδίως, είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική περιοχή. Στα υπερυψωμένα σημεία το PS4 και το Xbox One αποδίδουν ιδιαίτερα χαμηλά frame-rates. Το PS4, συγκεκριμένα, υπολείπεται στις περιοχές με βαριά χρήση εφέ, και σε συνδυασμό με τη γεωμετρία που σχεδιάζεται από μακριά, ρίχνει το frame-rate στα 15fps. Το χαμηλότερο frame-rate στο συγκεκριμένο σημείο για το Xbox One βρίσκεται στα 20fps, αν και στις δύο περιπτώσεις η στόχευση είναι εξαιρετικά δύσκολη λόγω ακριβώς του ρυθμού ανανέωσης των καρέ.
Ένα νέο video ανάλυσης των επιδόσεων, το οποίο επικεντρώνεται στα απαιτητικά σημεία στο PS4 και Xbox One.
Το μηχάνημα της Microsoft, από την άλλη, φτάνει στο ίδιο ναδίρ στους υπονόμους του ίδιου Factory - μια περιοχή που φαίνεται να έχει λιγότερο φόρτο στην CPU ή την GPU. Σε έναν άδειο διάδρομο, βλέπουμε τα fps στο Xbox One να αγγίζουν τα 17. Αυτό είναι ακόμα ένα σημάδι ότι ο τίτλος θα είχε ωφεληθεί από περισσότερο optimisation, ενώ αυτό που προκαλεί ακόμα περισσότερα ερωτηματικά είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει κάποιος ξεκάθαρος λόγος γι' αυτές τις πτώσεις. Υπάρχει η αίσθηση ότι η επεξεργασία που γίνεται στο παρασκήνιο δεν έχει το ανάλογο αποτέλεσμα στον οπτικό τομέα - και για ακόμα μια φορά ο αντίκτυπος που έχει όλο αυτό στην απόκριση του controller είναι αρκετός για να αποσπάσει την προσοχή του παίκτη. Φυσικά, αυτές οι μάχες δεν συμβαίνουν καθ΄ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, αλλά οι πτώσεις των καρέ είναι αρκετές για να ενοχλήσουν. Και πάλι, εξετάζουμε τις αναμετρήσεις σε πραγματικό χρόνο και όχι με το VATS. Όταν όμως υπάρχουν τέτοιες πτώσεις, είτε στο PS4, είτε στο Xbox One, είναι αδύνατο για κάποιον να τις αγνοήσει.
Τα god rays παρουσιάζονται βελτιωμένα στο PC με πιο ακριβές αποτέλεσμα.
Το Fallout 4 είναι ένα μια από τις πιο συναρπαστικές open-world περιπέτειες που έχουμε παίξει στις κονσόλες και είναι κρίμα που η αργή απόκριση του χειριστηρίου ζημιώνει έτσι τον τίτλο. Όπως πάντα, υπάρχουν πολύ περισσότερα πράγματα για να εξερευνήσουμε. Όπως έχει όμως, αρκετά σημεία στις κονσόλες χρειάζονται την προσοχή της ομάδας ανάπτυξης - κάτι που πιστεύουμε πως θα γίνει και μπορεί να διορθωθεί.
Το αρχικό video δοκιμής του frame-rate, το οποίο καλύπτει τα βασικά θέματα που προκύπτουν στις επιδόσεις του Fallout 4 σε PS4 και Xbox One.
Fallout 4 - η ετυμηγορία του Digital Foundry
Γενικότερα, αν και ο οπτικός τομέας και στις τρεις πλατφόρμες είναι παρόμοιος, τα μεγαλύτερα draw distances, η υψηλότερη ανάλυση των σκιών και τα ραφιναρισμένα god rays κάνουν το PC να ξεχωρίζει, ενώ η δυνατότητα του τίτλου να τρέχει σε custom αναλύσεις και υψηλότερα frame-rates σίγουρα βελτιώνει την εμπειρία. Όσον αφορά στα PS4 και Xbox One, σχεδόν κάθε πτυχή του οπτικού τομέα είναι πανομοιότυπη. Από την εικόνα σε native 1080p και την ποιότητα των textures, μέχρι τα εφέ και τις σκιές. Ακόμα και τα LOD settings είναι πανομοιότυπα, πέραν μιας εικόνας του Lexington - ένα και μοναδικό παράδειγμα όπου το Xbox One αναλύει περισσότερη γεωμετρική λεπτομέρεια. Ψάξαμε πολύ για να βρούμε άλλες διαφορές αλλά οι δύο κονσόλες αποδίδουν ακριβώς το ίδιο σε κάθε άλλη περίπτωση.
Η ποιότητα των υλικών δεν μένει πάντα σταθερή, και είναι κρίμα που το PC δεν έχει κάποιο καλύτερο επίπεδο ρύθμισης για το normal map resolution.
Το θέμα του frame-rate στις κονσόλες, πάντως, είναι σίγουρα απογοητευτικό. Η πτώση του frame-rate στα 20fps σε σημεία όπως άδειοι διάδρομοι είναι απλά ένα παράδειγμα μεταξύ πολλών, από έναν τίτλο που θα μπορούσε σίγουρα να επωφεληθεί από περισσότερο optimization. Τα stutters του τίτλου ζημιώνουν την κατάσταση ακόμα περισσότερο, ιδιαίτερα στο Xbox One όταν κανείς αλλάζει όπλα εν τω μέσω της μάχης. Το PS4, από την άλλη, έχει τους δικούς του μπελάδες, με τις μάχες που έχουν πολλά εφέ να κουράζουν το μηχάνημα σε μεγαλύτερο βαθμό, παρά το γεγονός ότι το frame-rate είναι συνολικά καλύτερο. Και φυσικά, οι δοκιμές μας δεν μπορούν να συμπεριλάβουν την κατάσταση του παιχνιδιού όταν κανείς έχει ολοκληρώσει εκατοντάδες ώρες παιχνιδιού - αν και ελπίζουμε ότι η ομάδα ανάπτυξης έχει λάβει το μάθημά της από το Skyrim.
Αξίζει ωστόσο να γίνει αναφορά και στη σταθερότητα του τίτλου. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών μας συναντήσαμε πολλά crashes σε κάθε πλατφόρμα. Τρεις φορές στο PS4 και δύο φορές σε PC και Xbox One. Το παιχνίδι ευτυχώς κάνει auto-save αρκετά συχνά, αν και σε μια περίπτωση το αρχείο μας είχε γίνει corrupt. Σε άλλες περιπτώσεις βρεθήκαμε σε χρόνους loading χωρίς τέλος,όταν πεθαίναμε, ελάχιστα μετά το auto-save. Είναι μια απρόβλεπτη κατάσταση που οδηγεί σε ακόμα ένα glitch. Τεχνικά, το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό, αλλά μόνο και μόνο επειδή η δουλειά που έχει γίνει κάτω από τα τεχνικά θέματα είναι πολύ υψηλής ποιότητας. Γενικότερα όμως, η ικανότητα της Bethesda να δημιουργήσει έναν ανοιχτό κόσμο είναι εμφανής στο Fallout 4. Η ομάδα ανάπτυξης έχει δημιουργήσει ένα εξαιρετικό σκηνικό που είναι γεμάτο από πινελιές δημιουργικότητας. Έναν κόσμο που αξίζει να αφιερώσει κανείς την ενέργεια και τον χρόνο για να τον εξερευνήσει, στο ρυθμό που ο ίδιος επιθυμεί. Χρειάζεται ωστόσο μια σχετική υπομονή για να απολαύσει κάποιος τον τίτλο, ιδίως στις κονσόλες. Αν σας ενοχλούν τα frame-drops, τότε σας προτείνουμε την έκδοση του PC. Μόνο και μόνο για τις καλύτερες επιδόσεις, είναι η έκδοση που επιτρέπει στους παίκτες να επικεντρωθούν στα δυνατά σημεία του τίτλου, με όσο το δυνατό λιγότερα θέματα που αποσπούν την προσοχή.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity