Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Digital Foundry Tech Analysis: PS2 emulation στο PS4

*
Πάει καιρός από τότε που μάθαμε ότι θα δούμε τίτλους PS1 και PS2, με emulation, στο PS4. Τόσος που αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε αν η Sony είχε παρατήσει το εγχείρημα. Η Sony ενημέρωσε τους developers για την ύπαρξη του emulator, όταν αποκάλυψε και τα σχέδιά της για τη σταδιακή επέκταση της υπηρεσίες PlayStation Now σε διάφορες αγορές, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2014. Από τότε οι μόνες αναφορές στην ύπαρξή του έγιναν σε αξιολογήσεις από PEGI αλλά και με την εμφάνιση κλασικών τίτλων του PS2 σε κοινοποιήσεις κατά την beta του firmware 3.0.

Να λοιπόν που ο emulator είναι πλέον διαθέσιμος, και μάλιστα χωρίς τυμπανοκρουσίες. Ένα νέο Star Wars bundle του PS4 περιλαμβάνει πακέτο 4 κλασικών τίτλων του franchise: Super Star Wars, Star Wars: Jedi Starfighter, Star Wars: Raccer Revenge και Star Wars: Bounty Hunter. Και οι τέσσερις εξασφαλίζονται με ένα και μοναδικό PSN code, δεν βρίσκονται δηλαδή σε κάποιο αποθηκευτικό μέσο. Θα παρατηρήσετε ότι τρεις από τους τίτλους αυτούς ανήκουν στην εποχή του PS2 και, αφού τους κατεβάσαμε, αντιληφθήκαμε ότι τρέχουν με emulation.


Εδώ είναι το Star Wars: Racer Revenge τόσο στο PS4 με emulation όσο και στο PS2, έστω στο PS2 που ήταν ενσωματωμένο στα πρώτα PS3. Παρατηρήστε την υψηλότερη ανάλυση. Είναι ιδιαίτερα εμφανής στα καλώδια που βλέπουμε στο κέντρο της εικόνας.

Πώς το καταλαβαίνουμε; Για αρχή εμφανίζεται σήμανση που σας ενημερώνει ότι τα πλήκτρα Select και Start αντιστοιχίζονται στην αριστερή και δεξιά πλευρά στο trackpad του DualShock 4. Κανένας πλην της Sony δεν μπορεί να προχωρήσει σε τέτοιου είδους ρύθμιση του OS. Επιπλέον, όπως και στον emulator του PS2 στο PS3, υπάρχει σύστημα διαχείρισης καρτών μνήμης PS2. Μέσα σε όλα εμφανίζεται και το λογότυπο του PS2, με κακό scaling, κάθε φορά που ξεκινά σχετικός τίτλος. Τέλος όλες οι ενδείξεις πλήκτρων στο παιχνίδι αναφέρονται στο χειριστήριο του PS2. Δεν έχει αλλάξει τίποτα απολύτως και έτσι τελικά αποκλείεται η πιθανότητα του remaster.

Το upscaling μπορεί να μην είναι αυτό που θέλατε να ακούσετε, ειδικά από τη στιγμή που οι προηγούμενες πληροφορίες μας ήθελαν τo emulation να λειτουργεί σε υψηλή ανάλυση αλλά και δεδομένου ότι οι τίτλοι της εποχής δεν ζουν και τα πιο περήφανα γηρατειά. Υπάρχουν βέβαια καλά και κακά νέα ως προς το scaling. Λειτουργεί πάντα σε υλικό 2D. Δεν υπάρχει περιθώριο επιλογής και τα αποτελέσματα είναι κάπως περίεργα. Τα τρισδιάστατα στοιχεία όμως βελτιώνονται σημαντικά και παρουσιάζονται σε υψηλότερη ανάλυση.


Video walkthrough του emulator για PS2 στο PS4. Φαίνεται εντυπωσιακός. Κρίμα που έχουμε τόσο μέτριους τίτλους στη διάθεσή για τις δοκιμές.

Οι πρωτότυποι τίτλοι του PS2 έτρεχαν σε διάφορες αναλύσεις, αλλά οι δημοφιλέστερες ήταν 512 x 448 και 640 x 448 (στο God Of War 2 μάλιστα μπορούσαμε να διαλέγουμε μεταξύ των δύο). Οι πρώτες εντυπώσεις δείχνουν ότι ο emulator λειτουργεί σε ανάλυση 1292 x 896. Προστίθενται δύο μαύρες γραμμές στο πάνω και κάτω μέρος της οθόνης, πριν γίνει το τελικό upscale σε 1080p. Στην πράξη καταλήγουμε με τετραπλάσια περίπου pixels σε σχέση με το πρωτότυπο σήμα, ίσως πιο πάνω, ανάλογα με τον τίτλο. Βελτιωμένο είναι και το texture filtering, αν και έχουμε την εντύπωση ότι η καλύτερη τελική ποιότητα οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη βελτιωμένη ανάλυση και μόνο.

Οι γενικές εντυπώσεις είναι θετικές. Δεν μπορούν να γίνουν και πολλά για να βελτιωθούν τα δισδιάστατα στοιχεία, αλλά οι βελτιώσεις στα τρισδιάστατα είναι σίγουρα ευπρόσδεκτες. Φαίνεται να εφαρμόζεται κάποιο post-process effect που μιμείται το anti-aliasing. Οι άκρες είναι αναπάντεχα ομαλές και βλέπουμε ελάχιστον τρεμόπαιγμα. Υπάρχει μάλιστα και μια ακόμη αξιοσημείωτη προσθήκη: υποστήριξη για Trophies, πράγμα που επιβεβαιώσαμε στην πράξη παίζοντας το Racer Revenge. Μπορεί αυτό να φαίνεται πως αποκλείει τη θεωρία περί emulation (άλλωστε οι πρωτότυπες εκδόσεις δεν υποστήριζαν trophies, τα οποία δεν υπήρχαν καν επί PS2), αλλά υπάρχει πατέντα που εξηγεί πώς γίνεται κάτι τέτοιο. Με λίγα λόγια ο emulator φαίνεται ότι μπορεί να ανιχνεύει συγκεκριμένες ενέργειες που θεωρούνται αναγκαίες για την ενεργοποίηση αντίστοιχων trophies. Φαίνεται πως ο μηχανισμός αυτός παρακολουθεί τι γίνεται στο παιχνίδι όσο παίζετε.


Υποθέσαμε ότι εφαρμόζεται και βελτιωμένο texture filtering από τον emulator, ωστόσο η συγκεκριμένη εικόνα του Racer Revenge δείχνει ότι το filtering δεν έχει αλλάξει. Στο PS4 δείχνει καλύτερο λόγω της βελτιωμένης ανάλυσης.

Προφανώς και μένει να αναφερθούμε στις επιδόσεις. Οι βελτιώσεις στην ποιότητα εικόνας είναι σημαντικές. Τρέχουν όμως όπως πρέπει ή και καλύτερα; Είναι προφανώς νωρίς για τελικά συμπεράσματα. Η αλήθεια είναι ότι πάει καιρός από την τελευταία φορά που κάναμε ανάλυση σε τίτλους PS2 και η καταγραφή σήματος 480p δεν είναι και τόσο απλή υπόθεση, παρότι έχουμε ακόμη PS3 με κανονική συμβατότητα με τέτοιους τίτλους. Ωστόσο τα δείγματα είναι θετικά. Ο emulator τρέχει πιο ομαλά τα παιχνίδια αυτά, με το Jedi Starfighter να πιάνει τα 60fps, κάτι που πολύ απλά δεν συμβαίνει στο PS2.

Απλά παρατηρώντας το Racer Revenge, με τις δυο του εκδοχές δίπλα-δίπλα, βλέπουμε και πάλι σημαντική αύξηση της ομαλότητας του παιχνιδιού. Προφανώς αυτά δεν είναι και τα πιο απαιτητικά games. Άλλοι τίτλοι μπορεί να οδηγήσουν σε διαφορετικά αποτελέσματα. Φανταστείτε όμως το Metal Gear Solid 3 με υψηλότερο frame rate, τα God Of War χωρίς πτώσεις ή το Gran Turismo 4 χωρίς tearing. Ανυπομονούμε να δούμε τι πραγματικά μπορεί να καταφέρει ο emulator.

Η άφιξη του emulation του PS2 στο PS4 είναι μεγάλη υπόθεση, που έχει πλέον επιβεβαιώσει και η Sony, παρότι δεν έκανε τον κόπο να ανακοινώσει εξ αρχής τη διάθεση της λειτουργίας αυτής. Το PlayStation 2 είναι κλασικό και η δυνατότητα αξιοποίησης της βιβλιοθήκης του με ενισχυμένα γραφικά είναι πολύ ευχάριστη ιδέα. Για αυτό και είναι κάπως κρίμα που το λανσάρισμα του emulator γίνεται με τριπλέτα μετρίων τίτλων, αντί με κάποιους από τους σημαντικότερους τίτλους του PS2.


Εδώ τρέχει το Star Wars: Bounty Hunter. Δεξιά στον emulator, αριστερά στο PS2. Παρατηρήστε την επιπλέον λεπτομέρεια στους χαρακτήρες.

Με μόλις τρεις μέτριους τίτλους του PS2 στη διάθεσή μας, προφανώς και είναι δύσκολο να βγουν αρκετά, πόσο μάλλον ασφαλή, συμπεράσματα. Όπως και να έχει, έχουμε πλέον κάποια δεδομένα, όπως το ότι και οι τρεις τίτλοι τρέχουν με ξεκλείδωτο το frame rate, ο καθένας με μεγάλες διακυμάνσεις στην απόδοση στο πρωτότυπο hardware. Με αρκετή παραπάνω ιπποδύναμη, όλα αυτά τα παιχνίδια μπορούν, θεωρητικά, να τρέξουν στα 60fps. Το PlayStation 4 δεν πιάνει ακριβώς αυτόν το στόχο, αλλά στο μεγαλύτερο διάστημα, κινείται πολύ κοντά και η εμπειρία γίνεται τελείως διαφορετική.
Δύο από τους τίτλους, τα Jedi Starfighter και Bounty Hunter, τρέχουν με ενεργοποιημένο το v-sync, και οι δύο με double buffering. Αυτό σημαίνει πως την ώρα που ένα καρέ σχηματίζεται στην οθόνη, σχεδιάζεται εσωτερικά το επόμενο, με τη λογική πως όταν θα ανανεωθεί ξανά η εικόνα της οθόνης, παίρνει θέση το επόμενο. Σε ιδανικές συνθήκες η λειτουργία αυτή εξασφαλίζει ομαλότητα και 60fps. Το μόνο πρόβλημα είναι πως και οι δύο αυτοί τίτλοι ξεπερνούν συχνά το render-time budget και χάνουν τελικά την επόμενη ανανέωση της οθόνης, με αποτέλεσμα απότομη και με μια πτώση στα 30fps ή και χαμηλότερα. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα διόλου ευχάριστο judder, καθώς αλλάζουν σπασμωδικά τα επίπεδα απόδοσης και γίνεται άλμα μεταξύ τελείως διαφορετικών frame rates. Φυσικά όλα αυτά επηρεάζουν αναλόγως και την απόκριση του χειρισμού.


Λεπτομερής ανάλυσης απόδοσης στους τρεις τίτλους PS2 που τρέξαμε με emulation στο PS4.

Πολλοί λίγοι σύγχρονοι τίτλοι παρουσιάζουν τέτοιου είδους συμπεριφορά. Ένας κόφτης στα 30fps κρατά πιο σταθερή την εμπειρία, ενώ άλλες τεχνικές όπως triple buffering ή adaptive v-sync χρησιμοποιούνται για να αντισταθμίζουν πτώσεις στην απόδοση στις περιπτώσεις που κάποια frame βγαίνει εκτός rendering budget. Ωστόσο, διαπιστώνοντας πόσο πιο γρήγορα λειτουργεί ο emulator, καταλήγουμε να βλέπουμε ότι λάμπει στο PS4. Βαριά εφέ, όπως διαφάνειες από alpha effects επηρεάζουν βέβαια το frame rate. Η βελτίωση πάντως είναι σαφής και σταθερή, από την άλλη βέβαια η απόδοση δεν ξεφεύγει στα ουράνια μόνο και μόνο χάρη στους πολλούς περισσότερους πόρους που προσφέρει το PS4.


Textures στο έδαφος κσι στο φόντο δεν δείχνουν καλά στο PS2, είναι όμως πολύ βελτιωμένα στο PS4 με την άνοδο της ανάλυσης.

Όσο ενδιαφέροντα και αν είναι τα αποτελέσματα στα Jedi Starfighter και Bounty Hunter, δεν προσφέρουν ολοκληρωμένη εικόνα. Η επιθετική αυτή προσέγγιση με double buffering και v-sync ουσιαστικά κάνει την GPU να βγαίνει εκτός ρυθμού, περιορίζοντας έτσι την απόδοση στο PS2 και κάνοντας υπερβολική τη διαφορά κατά το emulation στο PS4. Για αυτό και ο τρίτος τίτλος που έχουμε στη διάθεσή μας, το Racer Revenge, είναι και ο πιο διαφωτιστικός.

Εδώ η Lucasarts είχε επιλέξει να έχει ομαλή κίνηση και καλύτερη απόκριση στο χειρισμό. Για να το πετύχει αυτό, χρησιμοποίησε adaptive v-sync. Πολύ απλά, όταν η μηχανή δεν μπορεί να σχηματίσει εγκαίρως καρέ που να συγχρονίζεται με το ρυθμό ανανέωσης της οθόνης, τότε το νέο καρέ προβάλλεται με το που είναι έτοιμο, καθώς δηλαδή η οθόνη είναι στη διαδικασία ανανέωσης για το νέο καρέ. Αυτό οδηγεί σε ομαλότερο gameplay αλλά έχει και κόστος: το tearing. Στην περίπτωση ενός racing game, η χρήση adaptive v-sync είναι η σωστή επιλογή, αλλά στην περίπτωσή μας έχει και bonus. Ο κώδικας δεν προσπαθεί να συγχρονιστεί πια με το ρυθμό ανανέωσης της οθόνης, άρα δεν κομπιάζει πουθενά η GPU και το Racer Revenge τα δίνει όλα. Είναι η καλύτερη ευκαιρία να δούμε πόσο πιο γρήγορα μπορεί να λειτουργήσει ο emulator. Η σύντομη απάντηση είναι πως είναι πολύ πιο γρήγορος. Στο Racer Revenge βλέπουμε το emulation να λειτουργεί στα 60fps στο PS4, ενώ στο πρωτότυπο κινούμαστε στα 33fps. Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα χάσματα που είδαμε, αλλά συνήθως η διαφορά είναι στα 20fps περίπου, οπότε σε πολλές σκηνές έχουμε αύξηση του frame rate κατά 50%. Το αποτέλεσμα ευνοεί ελαφρώς το PS2 μάλιστα, αφού ο emulator φαίνεται να αγνοεί το αρχικό adaptive v-sync, με αποτέλεσμα μερικά, σπάνια βέβαια, σπασμένα frames επί της οθόνης. Παρόλα αυτά, ακόμη και ως η βάση της δοκιμής, το αποτέλεσμα εξακολουθεί να είναι εντυπωσιακό.


Το τελευταίο από τα τρία παιχνίδια που δοκιμάσαμε είναι το Star Wars: Jedi Starfighter. Βλέπουμε πολλή περισσότερη λεπτομέρεια στα μικρά σκάφη. Αλλά παρατηρούμε και κάτι παράξενο. Τα κύματα «σβήνουν» στο βάθος στην πρωτότυπη έκδοση, αλλά εκτείνονται στο άπειρο στον emulator.

Παραμένουν φυσικά ερωτήματα σχετικά με το πόσο αντιπροσωπευτικά μπορούν να είναι αυτά τα παιχνίδια σχετικά με τη γενικότερη απόδοση του emulator, ειδικά σε πιο απαιτητικούς τίτλους, ίσως εκείνους που ταλαιπωρούν περισσότερο τη CPU. Πάντως οι πιθανότητες είναι ενδιαφέρουσες, ακόμη και αν η βελτίωση χάρη στην GPU καταλήξει να είναι λιγότερο χτυπητή σε σχέση με τους εν λόγω τίτλους Star Wars. To Shadow Of The Colossus χρησιμοποιεί double-buffer v-sync, όπως τα Jedi Starfighter και Bounty Hunter. Πόσο θα μπορούσε να ωφεληθεί από τον emulator;

Υπάρχουν επίσης και τίτλοι PS2 που χρησιμοποιούν adaptive v-sync, όπως το Gran Turismo 4 και τα God Of War. Αν υπάρχει ικανή υπερπροσφορά απόδοσης από την GPU σε αυτές τις περιπτώσεις, ίσως αυτοί οι τίτλοι να τρέχουν σε 60fps. Συνδυάστε αυτό με την προφανή βελτίωση στην ποιότητα εικόνας που πετυχαίνει ο emulator, και θα θέλαμε πάρα πολύ να ασχοληθούμε ξανά με αυτούς του τίτλους. Ενδιαφέρον θα έχουν και HD remasters που είδαμε να κυκλοφορούν για το PS3…


Το Jedi Starfighter είναι σημαντικά καλύτερο στο emulation. Αυτό που δεν μπορείτε να δείτε είναι ότι τρέχει στα 60fps, όχι στα 30fps όπως συνέβαινε στο PS2.

Έχοντας όλα τα παραπάνω στο μυαλό μας,  δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε αν το λανσάρισμα της συμβατότητας τίτλων Xbox 360 για Xbox One είχε κάποια επίπτωση στην εσωτερική στρατηγική της Sony. Ο γίγαντας από το Redmond, επιτρέπει στους gamers να χρησιμοποιήσουν στη νεότερη κονσόλα της παιχνίδια Xbox 360 που έχουν ήδη στην κατοχή τους, έστω και ως «κλειδί» που δίνει πρόσβαση στην αντίστοιχη ψηφιακή μορφή. Εν τω μεταξύ τα μέχρι τώρα δείγματα, όπως η αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση τίτλων του PS2 από το ESRB υπονοούν ότι τα πλάνα της Sony για τον emulator προϋποθέτουν ψηφιακή αγορά τέτοιων τίτλων, όπως συνέβη και επί PS3. Με το emulation του PS2 να είναι πλέον γεγονός, φανταζόμαστε ότι θα αποκαλυφθούν σύντομα τα πλάνα της Sony.


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
6 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Sony

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    Sony

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    Sony

  • PEGI

    3+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
  • PS4
    • 3+ pegi 3+
      • 8.9 RATING
        ΧΡΗΣΤΩΝ (104)
      • ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ
    ΕΠΙΣΗΜΟ SITE http://gr.playstation.com/ps4/ FOLLOWERS 379 ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
*