Η αρχιτεκτονική Polaris 10 λοιπόν βρίσκεται στο προσκύνιο και παίρνει σάρκα και οστά μετά από πραγματικά πολύ καιρό όπου η AMD έκρυβε όλες τις λεπτομέριες και άφηνε τον κόσμο να εικάζει πολλά και διάφορα. Αξίζει να αναφέρουμε πως μια παραμετροποιημένη έκδοση της Polaris 10 θα βρούμε σε δυο περίπου μήνες στο PS4 Pro. Τι έχουμε στην πραγματικότητα; Το chip με ονομασία Ellesmere σε δυο διαφορετικές εκδόσεις, μια πληρέστερη που γίνεται η RX480 και μια ελαφρώς κομμένη που γίνεται το RX470. Κατασκευάζεται με λιθογραφία 14nm FinFet και σε γενικές γραμμές αποτελεί μια εξέλιξη της GCN 4 της AMD, με πλήρη υποστήριξη DX12/Vulkan. Πέρα από όλες τις βελτιώσεις που έχουν γίνει στο πως δουλεύει ο πυρήνας, το μεγαλύτερο κέρδος έρχεται από τις αυξημένες συχνότητες λειτουργίας που πετυχαίνει ο πυρήνας λόγω της λιθογραφίας. Πλέον βέβαια έχουμε μια προσέγγιση που μοιάζει με αυτή της Nvidia, αφού έχουμε δυο συχνότητες, τη βασική και τη boost, με τη δεύτερη να επιτυγχάνεται όταν όλες οι άλλοι παράμετροι είναι μέσα στα Specs. Γενικότερα όμως έχουμε μια αύξηση στη συχνότητα λειτουργίας της τάξης του 20% με μεγάλη όμως μείωση της κατανάλωσης, αφού το θεωρητικό TDP της RX480 είναι σχεδόν το μισό από αυτό της R9 390 και μικρότερο ακόμα και από αυτό της R9 380X. Η καλύτερη σύγκριση γίνεται μεταξύ RX470 και R9 380X, με τις κάρτες να έχουν ίδιο αριθμό shaders, Rop, texture units, αλλά η RX470 έχει τα 2/3 της κατανάλωσης. Και στις δυο περιπτώσεις έχουμε ένα 8pin βύσμα τροφοδοσίας (αν και οι reference design εκδόσεις της AMD είχαν 6pin με αποτέλεσμα πολλά προβλήματα λειτουργία για τις RX480 το πρώτο καιρό, που όμως λύθηκαν με driver update).
RX470 | RX480 | R9 390 | R9 380X | |
Shaders | 2048 | 2304 | 2560 | 2048 |
Μονάδες texture | 128 | 144 | 160 | 128 |
Αριθμός ROP | 32 | 32 | 64 | 32 |
Συχνότητα πυρήνα (MHz) | 926-1206 | 1120-1266 | 1000 | 970 |
Τύπος/ταχύτητα μνήμης | GDDR5/6.6GHz | GDDR5/8GHz | GDDR5X/6GHz | GDDR5/5.7GHz |
Εύρος ελεγκτή μνήμης | 256-bit | 256-bit | 512-bit | 256-bit |
Ποσό μνήμης | 4/8GB | 4/8GB | 8GB | 4GB |
TDP | 120W | 150W | 275W | 190W |
Υπάρχουν και άλλες διαφοροποιήσεις, όπως για παράδειγμα στις εξόδους εικόνας με υποστήριξη Display Port 1.4 HDR και θεωρητικά μπορεί να οδηγήσει 4K οθόνες στα 120Hz με Freesync. Μέχρι να βγουν βέβαια αυτές, μάλλον θα χρειαζόμαστε αναβάθμιση, αφού καμμία από τις δυο προτάσεις της AMD δεν έχει τέτοια ισχύ. Η AMD μάλιστα υποστηρίζει πλήρως HDR σε panel 10bit, ενώ προσφέρει συμβατότητα και σε panel 12bit για όταν αυτά θα κυκλοφορήσουν. Το HDR είναι το ένα μεγάλο gimmick της εποχής το οποίο θα γίνει σύντομα mainstream μετά τη σχετική υποστήριξη που προσφέρουν τα Xbox One S, PS4/PS4 Pro. Στο PC ακόμα κάτι τέτοιο θα αργήσει αφού προς το παρόν δεν υπάρχουν monitor. Το άλλο gimmick είναι το VR και οι δυο κάρτες το υποστηρίζουν, με την AMD να αναφέρει συγκεκριμένα πως είναι οι φθηνότερες κάρτες για καλό VR. Αυτό μένει να φανεί, αλλά από πλευράς επιδόσεων και κόστους, φαίνεται να το πετυχαίνουν. Ποιο όμως ειναι το κόστος. Εδώ έχουμε τα γνωστά προβλήματα της Ελληνικής αγοράς, με τις υψηλότερες τιμές. Η επίσημη τιμή για τις RX480 με 8GB είναι $239 όμως στην Ελλάδα βρίσκει κανείς τις reference design με το βασικό cooler της AMD στα €300 ενώ η πρόταση της MSI βρίσκεται στα €360! Λίγο λιγότερο κοστίζουν οι εκδόσεις με τα 4GB μνήμης, αλλά τουλάχιστον με 3rd party cooler. Σε αυτές τις τιμές, είναι προφανές ότι υπάρχει πρόβλημα. Από την άλλη, για μια RX470 με 4GB θα χρειαστείτε γύρω στα €230 και γύρω στα €270 για έκδοση με 8GB (MSI Gaming X). Κάνοντας μια σύγκριση με τις GTX1060, αυτές κοστίζουν γύρω στα €300 με το 3rd party cooler (και η MSI Gaming X είναι στα €370). Άρα η σύγκριση είναι άμεση.
Πηγαίνοντας τώρα στις ίδιες τις κάρτες της MSI, πρακτικά έχουμε πάνω κάτω την ίδια εμφάνιση με κάποιες μικροδιαφορές. Η συσκευασία περιλαμβάνει CD με οδηγούς, ένα αυτοκόλλητο και ένα μετατροπέα ρεύματος. Ακριβώς από πίσω συναντάμε τις κάρτες που ακολουθούν το συνήθη σχεδιασμό της εταιρείας. Το μήκος τους είναι μεγάλο κάτι που πρέπει να προσέξει κανείς για να σιγουρευτεί ότι χωράει στο κουτί του, με το PCB της να ειναι σχεδιασμένο από την MSI, ενώ χρησιμοποιεί υλικά επιπέδου Military Class 4. Στο πίσω μέρος της βρίσκουμε τις εξόδους εικόνας, πέντε στο σύνολο, με μια DVI, δυο HDMI 2.0b και δυοDisplay Port 1.4. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως η πλάτη της RX480 καλύπτεται από μια μεταλλική επιφάνεια (backplate), η οποία προσφέρει αυξημένη στιβαρότητα και προστασία. Η RX470 δε το διαθέτει κάτι που μειώνει και το κόστος απόκτησης. Από πλευράς εισόδων τροφοδοσίας και οι δυο διαθέτουν από μια 8πινη, με τις κάρτες να υποστηρίζουν Crossfire (κάτι που δίνει ένα ελαφρύ πλεονέκτημα έναντι των GTX1060 που δεν υποστηρίζουν SLI).
Το ίδιο το σύστημα ψύξης είναι to ανανεωμένο TwinFrozr VI που αποτελείται από τέσσερα τμήματα. Ουσιαστικά έχουμε το εξωτερικό καπάκι (το οποίο έχει ενσωματωμένα κόκκινα led που φωτίζουν στα αντίστοιχου χρώματος σημεία) και ακριβώς πίσω του το σύστημα των δυο ανεμιστήρων που βρίσκεται πάνω στη βασική ψύκτρα και το οποίο είναι τοποθετημένο πάνω στο chip της GPU. Η ψύκτρα είναι πλήρως χάλκινη με νίκελ επίστρωση και χρησιμοποιεί 6 heatpipes στην RX480 και 4 heatpipes στη RX470 πάχους έως 8 χιλιοστών για τη ταχύτερη απομάκρυνση της θερμότητας από τη GPU στα fins. Όλα τα heatpipes είναι κολλημένα απευθείας στη χάλκινη βάση που ακουμπάει στη GPU, επιτρέποντας ακόμα ταχύτερη απομάκρυνση της θερμότητας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το πάχος του συστήματος ψύξης είναι ελαφρώς μικρότερο από 2 PCI slots, κάτι που είναι βοηθάει τα συστήματα που χρησιμοποιούν δυο κάρτες, ειδικά όταν τοποθετούνται σε διπλανά PCI-E slots.
Οι δυο ανεμιστήρες έχουν διάμετρο 10 εκατοστα και ακολουθούν ανανεωμένη σχεδίαση τύπου Torx 2. Ο συγκεκριμένος τρόπος σχεδίασης ουσιαστικά τοποθετεί ανά ζεύγη δυο διαφορετικών ειδών πτερύγια, ένα παραδοσιακό και ένα τύπου διασποράς. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει σχεδόν 20% περισσότερη μεταφορά αέρα σε σχέση με ένα παραδοσιακό σύστημα ανεμιστήρων. Πέρα από το ανανεωμένο σύστημα ψύξης, η MSI χρησιμοποιεί ανεξάρτητο έλεγχο των δυο ανεμιστήρων, κάτι που σημαίνει ότι ο καθένας λειτουργεί διαφορετικά, ανάλογα με το που αναπτύσσεται υψηλότερη θερμοκρασία πάνω στην κάρτα με μετρήσεις να γίνονται συνεχώς στις μνήμες, τη GPU και το VRM. Αυτή η λειτουργία έχει σαν αποτέλεσμα το χαμηλότερο θόρυβο κατά τη λειτουργία, ο οποίος μάλιστα μπορεί να είναι και μηδενικός αν η θερμοκρασία της GPU είναι κάτω από 60 βαθμούς κελσίου, αφού πρακτικά οι ανεμιστήρες σταματάνε να περιστρέφονται. Κάτι τέτοιο είναι εφικτό σε περιβάλλον Windows, αφού ο φόρτος της GPU είναι ελάχιστος. Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα το σύστημα ψύξης να είναι εξαιρετικά αποδοτικό και ταυτόχρονα ιδιαίτερα αθόρυβο. Στην πράξη, εμείς μετρήσαμε μέχρι 75 βαθμούς κελσίου στην RX480 και μέχρι 71 βαθμούς στην RX470. Ο παραγόμενος θόρυβος είναι αμελητέος, ωστόσο η παραγόμενη θερμότητα ήταν μεγάλη, ειδικά στην RX480 καθώς η MSI έχει επιλέξει να "καρφώσει" τα ρολόγια των GPU στη μέγιστη boost συχνότητα από το να χρησιμοποιείται η διακύμανση. Από τη μια αυτό βοηθάει στο να έχει η κάρτα σταθερές επιδόσεις, από την άλλη όμως έχει αυξηθεί η κατανάλωση σε μεγάλο βαθμό.
Πηγαίνοντας τώρα στις επιδόσεις της κάρτας σε συνθήκες gaming, η MSI RX480 Gaming X είναι overclocked, με το πυρήνα να είναι χρονισμένος στα 1316Mhz, ενώ οι μνήμες λειτουργούν στα 8,1Ghz. Αντίστοιχα, για την RX 470 τα ρολόγια είναι 1254/6700Mhz.
Τις κάρτες τη συγκρίνουμε με την MSI GTX1060 Gaming X 6G στο νέο μας test bed (Intel Core i7 5820@3.3GHz, 32GB DDR4@2400MHz). Πάμε να δούμε τα αποτελέσματα.
MSI Radeon RX480 Gaming X 8G |
MSI Radeon RX470 Gaming X 8G |
MSI GTX 1060 Gaming X |
|
Ashes of Singularity DX12 | |||
1920x1080 (Crazy, noAA) | 38,8 | 34,2 | 37.8 |
2560x1440 (Crazy, noAA) | 31,4 | 28,8 | 31.1 |
3840x2160 (Crazy, noAA) | 26,9 | 23,4 | 26 |
Rise of the Tomb Raider DX12 | |||
1920x1080 (all Max, noAA) | 67,8 | 56,8 | 74.5 |
2560x1440 (all Max, noAA) | 45,8 | 41,1 | 49.3 |
3840x2160 (all Max, noAA) | 24,6 | 22 | 26.8 |
Ξεκινώντας από το Ashes of Singularity, ένα strategy game, από τα πρώτα που υποστήριξαν τα DX12, βλέπουμε πως η RX480 καταφέρνει να βρίσκεται μπροστά από την GTX1060m, έστω και με ελάχιστη διαφορά ενώ η RX470 είναι περίπου 10% πιο αργή. Ωστόσο, περνώντας στο Rise of the Tomb Raider, τα πράγματα αντιστρέφονται με τη πρόταση της Nvidia να ειναι αυτή που βρίσκεται μπροστά κατά 10% σε σχέση με την RX480, πάλι όμως σε περιβάλλον DX12. Βλέπουμε επίσης πως η RX470 οριακά έχει τα 60fps σε 1080p με max settings ενώ τα 46fps σε 1440p για την RX480 είναι καλό νούμερο. Το gaming σε 4K είναι κάτι μακρινό, τουλάχιστον με max settings, ακόμα και στα 30fps.
MSI Radeon RX480 Gaming X 8G |
MSI Radeon RX470 Gaming X 8G |
MSI GTX 1060 Gaming X |
|
Hitman (2016) DX11 | |||
1920x1080 (all max) | 71.9 | 63.6 | 66.9 |
2560x1440 (all max) | 55.8 | 49.1 | 50.1 |
3840x2160 (all max) | 33.1 | 29.1 | 29.7 |
Far Cry Primal DX11 | |||
1920x1080 (all max) | 62 | 54 | 67 |
2560x1440 (all max) | 45 | 39 | 46 |
3840x2160 (all max) | 25 | 22 | 25 |
Στο Hitman (το οποίο αρνήθηκε να τρέξει σε DX12, οπότε οι μετρήσεις είναι σε DX11) βλέπουμε πάλι τη διαφορά να γυρνάει προς τη πλευρά της AMD με την RX480 να κερδίζει και την RX470 να είναι σχεδόν ισόπαλη με την GTX1060. Τα σχεδόν 56fps σε 1440p είναι ένα πολύ καλό νούμερο ενώ η κάρτα μπορεί να παίζει σε 4K@30fps το συγκεκριμένο παιχνίδι. Όσον αφορά τώρα στο Far Cry Primal, πρακτικά έχουμε απόλυτη ισοπαλία μεταξύ των RX480/GTX1060, ενώ η RX470 για ακόμα μια φορά μένει πίσω.
MSI Radeon RX480 Gaming X 8G |
MSI Radeon RX470 Gaming X 8G |
MSI GTX 1060 Gaming X |
|
Shadow of Mordor DX11 | |||
1920x1080 (Ultra) | 82.6 | 65.2 | 86.6 |
2560x1440 (Ultra) | 53 | 48.4 | 59.1 |
3840x2160 (Ultra) | 28.4 | 25.4 | 30.1 |
Grand Theft Auto V DX11 | |||
1920x1080 (almost max, no AA) | 65.9 | 59.1 | 78.7 |
2560x1440 (almost max, no AA) | 50.8 | 45 | 62.3 |
3840x2160 (almost max, no AA) | 25.2 | 22.6 | 31.5 |
Deus Ex Mankind Divided DX11 | |||
1920x1080 (V. High) | 49.1 | 42.1 | |
2560x1440 (V. High) | 32.9 | 28.3 |
Ολοκληρώνουμε τις μετρήσεις μας με μια τριάδα τίτλων DX11. Στο Shadow of Mordor η GTX1060 Gaming X έχει 60fps στα 1440p και 30fps σε 4K με την RX480 να μένει ελαφρώς πίσω. Η διαφορά μεγαλώνει πάρα πολύ όμως στο Grand Theft Auto V, το οποίο είναι προφανές ότι ευνοείται από την αρχιτεκτονική της Nvidia. Τέλος, έχουμε μετρήσεις και από το Deus Ex Mankind Divided σε DX11 (όταν είχαμε τις κάρτες δεν είχε βγει το DX12 patch, ενώ δεν είχαμε στα χέρια μας την GTX1060 για να τη μετρήσουμε και αυτή). Ο τίτλος είναι εξαιρετικά απαιτητικός με αποτέλεσμα να μη μπορεί κάποια κάρτα να πιάσει τα 60fps ούτε σε 1080p! Η μεταξύ τους διαφορά πάντως είναι μεγάλη, της τάξης του 15%.
Φυσικά, ασχοληθήκαμε και με το overclocking χρησιμοποιώντας την τελευταία έκδοση του MSI Afterburner, κυρίως όμως για την RX470, καθώς τα περιθώρια για την RX480 ήταν σχεδόν μηδενικά. Μετά από αρκετή ενασχόληση, βρήκαμε πως τα σταθερότερα ρολόγια είναι 1330Mhz για τον πυρήνα και 1850Mhz για τη μνήμη (η οποία έφτασε τα 7400Mhz). . Με αυτές τις ρυθμίσεις η κάρτα ήταν εξαιρετικά σταθερή για ώρες gaming. Τα αποτελέσματα που μπορείτε να δείτε παρακάτω, μας έδωσαν μια αύξηση της τάξης του 7%, η οποία καλύπτει κατά το μισό την απόστασή της από την RX480.
1440p, 1330Mhz Core,+1850Mhz Memory | MSI Radeon RX470 Gaming X 8G |
MSI Radeon RX470 Gaming X 8G (o/c) |
Far Cry Primal | 39 | 42 (7,5%) |
Hitman | 49,1 | 52,7 (7%) |
Rise of the Tomb Raider | 41,1 | 44 (7%) |
Deus Ex Mankind Divided | 28,3 | 30,7 (9%) |
Με τη διαφορά κόστους να είναι σχεδόν στα €100 για τις δυο κάρτες και την RX480 στη πραγματικότητα να μη μπορεί να κερδίσει πάνω από 3-4% σε επιδόσεις μέσω overclocking, είναι φανερό ότι η RX470 είναι μια αξιοπρόσεκτη λύση για 1080p gaming. Τα €270 της πρότασης της MSI σίγουρα δεν είναι λίγα, ειδικά από τη στιγμή που κάποιος βρίσκει με λίγα περισσότερα GTX 1060 άλλου κατασκευαστή. Ωστόσο, όσοι θέλουν να είναι σίγουροι για πλήρη DX12 υποστήριξη σε μελλοντικά games, μεταξύ των δυο θα λέγαμε ότι προτείνουμε τη μικρή κάρτα. Τώρα όσοι θα σκεφτούν την έκδοση με τα 4GB που επίσης κυκλοφορεί στην αγορά, σίγουρα είναι μια ακόμα οικονομικότερη πρόταση. Όμως με τις κονσόλες να έχουν 8GB μνήμης ίσως πολύ σύντομα τα 4GB να είναι λίγα ακόμα και για 1080p.
Πρακτικά η κάρτα έρχεται να πάρει πλήρως τη θέση των GTX970/980, έχοντας περισσότερη μνήμη (κάτι που σίγουρα θα φανεί χρήσιμο στο μέλλον) και χαμηλότερη κατανάλωση. Από την άλλη όμως, υπάρχει έντονος ανταγωνισμός από πλευράς AMD, με τη RX480 (που θα παρουσιάσουμε σύντομα) να είναι μια εξίσου δυνατή πρόταση, η οποία κοστίζει αντίστοιχα χρήματα (ίσως και λίγο λιγότερο), έχει περισσότερη μνήμη και φαίνεται να αποδίδει πολύ καλύτερα στα νέα APIs (Vulkan, DX12). Επιπλέον, το γεγονός ότι βασίζεται σε αρχιτεκτονική GCN (σαν αυτή των PS4 / PS4 Neo, Xbox One / Project Scorpio) ίσως της δίνει ένα πλεονέκτημα στα games που θα κυκλοφορήσουν την επόμενη χρονιά. Η επιλογή είναι δύσκολη μεταξύ των δυο, αλλά με βεβαιότητα μπορούμε να πούμε ότι η GTX1060 είναι μια πολύ καλή κάρτα γραφικών, μια κάρτα που μπορεί να προσφέρει απρόσκοπτο gaming στα 1080p, ανάλυση που επιλέγει ο περισσότερος κόσμος, έχοντας χαμηλή κατανάλωση, αθόρυβη λειτουργία και περιθώρια overclocking.
αν και ειμαι πιο κοντα στη υλοποιηση της sapphire, ειναι πολυ καλο το review.... ελπιζω να γραψετε και κατι για τη nitro+ oc.. :)