Η NASA διέλυσε τον αστεροειδή Δήμορφο και τα θραύσματα κατευθύνονται στη Γη

Θα μπορούσε μια βροχή μετεωριτών που έχει προκαλέσει ο άνθρωπος να φωτίσει τον ουρανό; Μια ελεγχόμενη πρόσκρουση μεταξύ ενός ανιχνευτή της NASA και ενός αστεροειδούς οδήγησε πρόσφατα στην απελευθέρωση εκατομμυρίων διαστημικών θραυσμάτων. Αυτά τα θραύσματα κατευθύνονται προς τη Γη και τον Άρη, προσφέροντας δυνητικά ένα πρωτοφανές αλλά αβλαβές θέαμα φωτός.

Τον Σεπτέμβριο του 2022, η NASA διεξήγαγε ένα πρωτοποριακό πείραμα για να αξιολογήσει την ικανότητά μας να εκτρέψουμε έναν απειλητικό αστεροειδή. Ο ανιχνευτής DART συγκρούστηκε με μεγάλη ταχύτητα με τον Δήμορφο, έναν δορυφόρο του αστεροειδούς Διδύμου, που βρίσκεται περίπου 11 εκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά από τη Γη.

Στόχος ήταν να αλλοιωθεί η τροχιά του Δήμορφου. Και σημειώθηκε επιτυχία: η τροχιά του αστεροειδούς παρεκτράπηκε. Ωστόσο, αυτή η πρόσκρουση δημιούργησε περισσότερα από τρία εκατομμύρια θραύσματα διαφόρων μεγεθών, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The Planetary Science Journal.

Οι προσομοιώσεις που πραγματοποιήθηκαν από Ισπανούς και Ιταλούς ερευνητές προβλέπουν ότι μερικά από αυτά τα κομμάτια συντριμμιών θα φτάσουν στη Γη και στον Άρη μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Τα μικρότερα θραύσματα, διαστάσεων έως και 10 εκατοστά, θα εισέλθουν στην ατμόσφαιρα με ταχύτητες έως και 1.000 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.

Παρά αυτές τις εντυπωσιακές ταχύτητες, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι αυτά τα κομμάτια συντριμμιών δεν αποτελούν απειλή. Ο Eloy Peña-Asensio, ο επικεφαλής ερευνητής, εξηγεί ότι λόγω του μικρού τους μεγέθους και της υψηλής ταχύτητάς τους, θα διαλυθούν στην ατμόσφαιρα, δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό φωτεινό μονοπάτι.

Αυτή η πρώτη «τεχνητή βροχή μετεωριτών», που ονομάστηκε «Διμορφίδες», θα μπορούσε να είναι ορατή από το νότιο ημισφαίριο μέχρι το 2055, ειδικά τον Μάιο. Οι λάτρεις της αστρονομίας θα μπορούσαν τότε να παρακολουθήσουν ένα πρωτόγνωρο θέαμα.

Προς το παρόν, οι επιστήμονες ετοιμάζονται να μελετήσουν τις συνέπειες αυτού του αντίκτυπου με περισσότερες λεπτομέρειες. Τον Οκτώβριο του 2026, η αποστολή Hera της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας θα φτάσει στο Dimorphos για να αναλύσει την κατανομή των θραυσμάτων και να βελτιώσει τη στρατηγική μας για την πλανητική άμυνα.