Αρχέγονες μαύρες τρύπες "καταβροχθίζουν" αστέρια εκ των έσω

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, μικροσκοπικές μαύρες τρύπες, απομεινάρια από τις πρώτες στιγμές του σύμπαντος, ίσως αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό ποσοστό της κοσμικής ύλης.

Εδώ και πολλά χρόνια ένα από τα ερωτήματα που απασχολουν τους επιστήμονες είναι το τι ακριβώς είναι η σκοτεινή ύλη, αυτή η μυστηριώδης ουσία που αντιπροσωπεύει το 85% της μάζας του Σύμπαντος, αλλά είναι αόρατη επειδή δεν αλληλεπιδρά με το φως; Μεταξύ των υποθέσεων που διερευνήθηκαν, η παρουσία αρχέγονων μαύρων τρυπών, που σχηματίστηκαν αμέσως μετά το Big Bang. Αυτές οι αρχέγονες μαύρες τρύπες, που κυμαίνονται σε μάζα από αυτή ενός σωματιδίου σκόνης έως αρκετές χιλιάδες φορές αυτή του Ήλιου, βρίσκονται στο επίκεντρο μιας μελέτης που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Οι ερευνητές εξετάζουν τον αντίκτυπό τους όταν παγιδεύονται σχηματίζοντας αστέρια.

Ο Nicolas Esser, ένας θεωρητικός φυσικός στο Université Libre de Bruxelles και ο κύριος συντάκτης της μελέτης, εξηγεί ότι αυτές οι αρχέγονες μαύρες τρύπες, μέσω της αλληλεπίδρασής τους με τα νέφη αερίων από τα οποία γεννιούνται τα αστέρια, θα μπορούσαν να αιχμαλωτιστούν από αυτά τα αστέρια. Το μέγεθός τους, μικρότερο από μια σταγόνα και η μάζα τους, παρόμοια με αυτή ενός μεγάλου αστεροειδούς, τους επιτρέπουν να έλκονται από τη βαρύτητα των αναδυόμενων αστεριών.

Η παρουσία μιας αρχέγονης μαύρης τρύπας μέσα σε ένα νεαρό αστέρι το εμποδίζει να ζήσει κανονικά. Η μαύρη τρύπα αρχίζει να "καταβροχθίζει" το αστέρι από μέσα, τροφοδοτώντας το υδρογόνο που προκαλεί την πυρηνική σύντηξη στον πυρήνα του. Η μοίρα αυτών των αστεριών είναι αβέβαιη.

Τα παλαιότερα αστέρια, με μάζα κατά 80% μεγαλύτερη από τον Ήλιο, φαίνονται ιδιαίτερα ευάλωτα σε αυτήν την καταστροφή, οδηγώντας σε έλλειμμα μεγαλύτερων και παλαιότερων αστεριών στους γαλαξίες όπου μπορεί να υπάρχουν αυτές οι αρχέγονες μαύρες τρύπες. Αυτή η ανακάλυψη θα μπορούσε να προσφέρει μια εξήγηση για τη φύση της σκοτεινής ύλης.

Οι γαλαξίες νάνοι αποτελούν το μεγαλύτερο δείγμα για την παρατήρηση αυτού του φαινομένου. Τα Hubble και James Webb, καθώς και το Euclid, αναφέρονται ως ικανά να ανιχνεύσουν αυτό το φαινόμενο.