Η Sony ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι η παραγωγή των τελευταίων δύο SKU του PS Vita μειώνεται καθώς, όπως είχε πει η εταιρεία το Σεπτέμβριο του 2018, το 2019 θα είναι ουσιαστικά η τελευταία χρονιά κυκλοφορίας του φορητού. Καθώς λοιπόν αποχαιρετάμε το μηχάνημα η απορία εξακολουθεί να παραμένει: Τι πήγε στραβά και δεν περπάτησε όπως θα περίμενε κανείς;
Να θυμίσω εδώ ότι το PS Vita βγήκε στην αγορά τον Δεκέμβριο του 2011 (Φεβρουάριο του 2012 στην Ευρώπη) και ουσιαστικά αποτελούσε την απάντηση της Sony στο τότε νέο 3DS της Nintendo. Παρά το ότι ήταν τεχνολογικά ανώτερο, το φορητό της Sony δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει το 3DS σε επίπεδο πωλήσεων, συνεχίζοντας με αυτόν τον τρόπο την κατάρα της εταιρείας στην αγορά των φορητών (το PSP τα πήγε σίγουρα πολύ καλύτερα από τον διάδοχό του, αλλά το DS ήταν απλώς ασταμάτητο). Το μάθημα του PS Vita μάλλον το έμαθε καλά η Sony που έχει ήδη ανακοινώσει ότι δεν πρόκειται να ασχοληθεί (τουλάχιστον για την ώρα) με άλλο φορητό.
Τι συνέβη όμως; Η τεχνολογία σίγουρα ήταν εκεί. Το μηχάνημα ήταν πολύ δυνατό (ειδικά σε σχέση με τον ανταγωνισμό), αλλά αυτό δεν στάθηκε αρκετό για να κατακτήσει την αγορά. Το αστείο είναι ότι η αρχική εντύπωση του κόσμου ήταν ιδιαίτερα θετική. Αλλά αυτό, εν τέλει, δεν σήμαινε τίποτα. Η πιο συνηθισμένη δικαιολογία για την αποτυχία της Sony αφορά μια άλλη αγορά, αυτήν των κινητών συσκευών. Είναι η εποχή που τα smartphones έχουν κατακλύσει την αγορά και την πορεία τους στο χώρο των videogames τη γνωρίζουμε όλοι σήμερα. Γιατί να αγοράσει κάποιος φορητή κονσόλα όταν καλύπτεται από το κινητό του; Όμως το παραπάνω δεν είναι τίποτα περισσότερο από δικαιολογία. Ναι η πορεία των κινητών σίγουρα επηρέασε το PS Vita αλλά…3DS. Το φορητό της Nintendo συνέχισε να πουλάει σαν τρελό, εκμηδενίζοντας στην ουσία το παραπάνω επιχείρημα. Θα έλεγε κανείς ότι τη μεγαλύτερη ζημιά την έκανε το software ή μάλλον η έλλειψη σημαντικών τίτλων. Υπήρξαν ορισμένοι αλλά, όπως αποδείχθηκε, δεν ήταν αρκετοί, ιδιαίτερα στη Δύση.
Ίσως η σημαντικότερη αιτία αποτυχίας του μηχανήματος (που είναι και η μεγαλύτερη αποτυχία της εταιρείας μέχρι τώρα) να βρίσκεται στην ίδια τη Sony. Ένα χρόνο μετά κυκλοφόρησε το PS4 και η επιτυχία του μηχανήματος μάλλον έπιασε στον ύπνο την εταιρεία. Προφανώς κανένας δεν περίμενε τέτοια αποδοχή, γεγονός που μπέρδεψε τον ιαπωνικό κολοσσό. Η Sony αναγκάστηκε να εστιάσει τις προσπάθειές της στην οικιακή κονσόλα, αφήνοντας πίσω το PS Vita, σκονισμένο και ξεχασμένο.
Θα ήταν άδικο να πει κανείς όμως ότι το PS Vita δεν πρόσφερε σημαντικά πράγματα στη βιομηχανία. Υπήρχαν ιδέες που ήταν πράγματι μπροστά από την εποχή τους (όπως η δυνατότητα σύνδεσής του με το PlayStation ως δεύτερη οθόνη, ως συσκευή για remote play κ.ο.κ.) που ναι δεν αναπτύχθηκαν όσο θα έπρεπε και δεν κατάφεραν να το ξελασπώσουν, αλλά σίγουρα είχαν τη σημασία τους.
Ό,τι και αν έγινε, ό,τι και αν έφταιξε, βρισκόμαστε σε ένα τέλος εποχής. Προσωπικά πιστεύω ότι η Sony δύσκολα θα ασχοληθεί ξανά με κάποιο φορητό, αφού κανείς μέχρι τώρα δεν έχει καταλάβει πώς το καλό τα καταφέρνει η Nintendo σε αυτόν τον τομέα. Μπορεί η πορεία του μηχανήματος να στεναχωρεί πολλούς, αλλά θα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Η σφαλιάρα που έφαγε η Sony ήταν πολύ δυνατή και το μάθημα σκληρό. Τουλάχιστον την ανάγκασε να εστιάσει στα δυνατά της σημεία και αυτή η κίνηση αποδίδει ακόμα καρπούς.
Για την ώρα…farewell PS Vita.
Εγώ συνεχίζω να το χρησιμοποιώ μέχρι και σήμερα για τα αγαπημένα μου Visual Novels