Η δημιουργία ηρώων είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό που παρατηρείται στο ποδόσφαιρο στον κινηματογράφο, στα κόμικ, στα videogames και ευρύτερα στον κόσμο του θεάματος. Ήρωες με τους οποίους ο κόσμος θα ταυτιστεί, θα ξενυχτήσει, θα τους κάνει πρότυπα αλλά κυρίως θα διασκεδάσει με κάθε έννοια. Ο ένας ήρωας όμως γρήγορα μπορεί να χάσει τη λάμψη του. Έτσι ένα αντίπαλο δέος έρχεται να τροφοδοτήσει μία άτυπη κόντρα μέσω της οποίας ο κόσμος θα ταυτιστεί περισσότερο με τον ήρωα, την ομάδα, τον αθλητή που έχει επιλέξει για τον δικό του, μοναδικό λόγο. Σε αυτή την ενότητα έχουμε σκοπό να παρουσιάσουμε αντιπάλους από τον χώρο των videogames και όχι μόνο.
Ξεκίνημα από την Ιαπωνία του 1981. Εκεί από όπου ξεπήδησε η πιο εμβληματική φιγούρα της Nintendo. Είναι ξυλουργός και ονομάζεται Jumpman! Αποτελεί λύση ανάγκης μιας και η Nintendo δεν κατάφερε να πάρει τα δικαιώματα του Popeye the Sailor και της παρέας του. Δεν είναι καν ο βασικός πρωταγωνιστής μια και αυτή τη θέση την έχει είναι ο Donkey Kong. Κι όμως αυτός ο ήρωας που πλάστηκε από τον Shigeru Miyamoto βρήκε νέο επάγγελμα και όχι μόνο. Ο δημιουργός του είχε σκεφτεί το όνομα Mr. Video όμως εμφανίστηκε ως Mario στη δεύτερη εξόρμησή του, όνομα που προέκυψε από τυχαίο γεγονός. Ήταν υδραυλικός και είχε ρίζες από Ιταλία και έναν αδελφό. Τον Luigi. Κύριος σκοπός του εξ’ αρχής είναι ένας: να σώζει πριγκίπισσες. Είτε από τον Donkey Kong είτε από τον Bowser κατά βάση. Ο κόσμος μπορούσε να τον χειριστεί στο πρώτο του παιχνίδι με 25cent. Έκτοτε έκανε την εμφάνισή του σε πάνω από 200 τίτλους (συνδυασμός παιχνιδιών από κάθε πλατφόρμα) και πούλησε πάνω από 600εκ φυσικά αντίτυπα, κάνοντάς τον έτσι το Νο1 game franchise όλων των εποχών.
Ξεκίνησε νωρίς να ασχολείται με αθλήματα (τένις, γκολφ), να οδηγεί σε πίστες (καρτ), να εργάζεται σε εργοστάσια ακόμα και να ταξιδεύει σε άλλους γαλαξίες. Ο σωματότυπός του δεν του στέρησε το όνειρο της συμμετοχής του τόσο σε θερινούς σε ολυμπιακούς αγώνες όσο και σε χειμερινούς. Το 1989 έκανε την εμφάνιση του στο Game Boy η οποία ήταν η πιο πετυχημένη φορητή κονσόλα της εποχής. Ακολουθώντας τις σύγχρονες επιταγές, βρήκε νέο καταφύγιο μόλις πριν ένα χρόνο στην αγκαλιά των κινητών τηλεφώνων και tablet. Αφού πρώτα έκανε την εμφάνισή του σε συσκευές της Apple, φέτος έκανε το γνωστό του άλμα και στις συσκευές Αndroid. Με κέρδη που ξεπερνούν τα 50εκ $ (αριθμός που θεωρείται αποτυχία σύμφωνα με τη Nintendo). Όταν ένας ήρωας όμως σημειώνει τέτοια επιτυχία μπορεί να παρουσιαστεί ποτέ αντίπαλο δέος;
Δε θα φύγουμε από την Ιαπωνία απλά η χρονομηχανή μας θα μας πάει δέκα χρόνια πιο μπροστά. Στο 1991. Ο συμπατριώτης κολοσσός της εποχής στα videogames SEGA, αναθέτει στο τμήμα που ως τότε ήταν γνωστό με το κωδικό όνομα «Sega AM8» τη δημιουργία ενός χαρακτήρα που θα γίνει το έμβλημα της εταιρείας. Η ομάδα, μετά την παρουσίαση της τελικής δημιουργίας της, ονομάστηκε «Sonic Team». Ο ανθρωπόμορφος μπλε σκαντζόχοιρος με κωδικό όνομα «Mr Needlemouse» τρέχοντας σε υπερηχητικές ταχύτητες (αγγλικά super sonic), σχεδιάστηκε για να μεγαλουργήσει και να παρασύρει μαζί του την εταιρεία του. Έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο SEGA Genesis (γνωστό στη χώρα μας ως SEGA Mega Drive). Πριν τα run games γίνουν μόδα στις φορητές συσκευές, o Sonic τα έβαζε με τον Dr. «Eggman» Robotnik για να σώσει τον κόσμο. Με πωλήσεις άνω των 80εκ (φυσικής μορφής) δεν τον έπιανε ούτε ο άνεμος. Στη δεκαετία του ‘90 μεσουρανούσε και έγινε αυτό που σχεδιάστηκε, να είναι δηλαδή το σήμα κατατεθέν μιας ολόκληρης εταιρείας και να χτυπάει στα ίσα το Mario και το Link που ήταν και οι δύο της Nintendo. Μπήκε με φόρα στα συστήματα των 16bit που γεννήθηκαν εκείνη τη δεκαετία, φόρα που κόπηκε όταν το 2001 η αποτυχία του Dreamcast ανάγκασε τη Sega να τερματίσει την ενασχόληση της με κονσόλες και να ασχοληθεί μόνο με το software. Έτσι ο Sonic από αντίπαλος έγινε φίλος και συνόδεψε το Mario σε διάφορους τίτλους που κυκλοφόρησαν από τη Nintendo.
Οι δυο τους αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν ένα αν και σε πτώση διαχρονικό brand name που κλήθηκε να μπει μπροστά στο νέο ανταγωνισμό (PlayStation, Χbox). O Sonic βρήκε με τη σειρά του καταφύγιο και στον ανταγωνισμό κυκλοφορώντας όπως είναι λογικό χωρίς τον φίλο του, ενώ ακολούθως διαγράφει μια ικανοποιητική πορεία και στις φορητές συσκευές. Το μπρα-ντε-φερ των 90’s κατέληξε σε παράσταση για ένα ρόλο στη νέα χιλιετία. Δύο εμβληματικοί χαρακτήρες που κατέχουν αρκετά ρεκόρ στο χώρο των videogames. Δύο φιγούρες που ξεπέρασαν τα όρια της κονσόλας και αποτελούν κάτι παραπάνω από έναν απλό χαρακτήρα παιχνιδιού. Είναι σήματα του χώρου και όχι μόνο των εταιρειών. Μία παρόμοια σύγκριση με τους Superman, Batman, Spiderman για τον χώρο των κόμικ.
Ωστόσο, ο Mario χωρίς αμφιβολία είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το γεγονός ότι κατάφερε να σπάσει και άλλα σύνορα τον ανακηρύσσει στο σημερινό κείμενο νικητή. Οι σύγχρονοι όροι διαμόρφωσης συμβόλων που πηγάζουν από τα πρότυπα που θέτει το marketing έθεσαν το Mario ως σύμβολο μιας ολόκληρης χώρας. Στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών αγώνων στο Ρίο το 2016 που όπως αναφέραμε και παραπάνω έχει τιμήσει με την ηλεκτρονική του παρουσία, υπήρχε αναφορά του στο βίντεο για τους επόμενους Ολυμπιακούς αγώνες οι οποίοι θα γίνουν στην πατρίδα του. Ο πρωθυπουργός της χώρας αφού πέρασε στο βίντεο μέσα από τους διάσημους πράσινους σωλήνες του, βγήκε στη σκηνή φορώντας το καπέλο του αποδεικνύοντας την επιρροή του Mario στη σύγχρονη Ιαπωνική κουλτούρα.
Όσο υπάρχει Νintendo θα υπάρχει ο Mario. Για να είμαστε πιο ακριβείς όσο υπάρχει ο Mario θα εξακολουθεί να υπάρχει η Nintendo δείχνοντας έτσι την άμεση εξάρτησή της από την παρουσία του Ιταλού υδραυλικού.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity