Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Tech Philosophers: PlayStation consoles και μπαταρία CMOS, σοβαρό ζήτημα ή clickbaiting;

*
Είναι το θέμα που προέκυψε με τη μπαταρία CMOS στις κονσόλες PlayStation τόσο σοβαρό όσο παρουσιάστηκε; Η στήλη Tech Philosophers απαντάει και ξεδιαλύνει το θέμα.

Για να πιάσουμε το θέμα της μπαταρίας CMOS, γενικότερα καλό θα είναι να ξεκινήσουμε από την αρχή και να αναρωτηθούμε, τι είναι η μπαταρία CMOS και γιατί υπάρχει στα συστήματα μας; Ναι, οι περισσότεροι θα το γνωρίζετε άλλωστε πως δεν έχουν μόνο τα συστήματα PlayStation, εσωτερικές μπαταρίες. Οποιοσδήποτε έχει ακουμπήσει έστω και μια φορά στη ζωή του μητρική πλακέτα για σταθερό Η/Υ θα έχει αντιληφθεί την ύπαρξή της, και μάλιστα σε πολύ εμφανές σημείο. Τέτοιες μπαταρίες υπάρχουν επίσης σε notebooks αλλά και σε αρκετές άλλες συσκευές που απαιτούν την αποθήκευση συγκεκριμένων δεδομένων ακόμα και στην περίπτωση που αποσυνδεθούν από το ρεύμα.


Δεδομένα όπως η ώρα και η ημερομηνία, πληροφορίες για το hardware που βρίσκεται συνδεδεμένο στον Η/Υ και βασικές ρυθμίσεις αποθηκεύονται σε συγκεκριμένους ημιαγωγούς εντός μιας μητρικής πλακέτας, και η μπαταρία CMOS βοηθάει στην διατήρησή τους, ακόμα κι αν αποσυνδέσουμε τη συσκευή μας από το ρεύμα. Σε μια υπεραπλουστευμένη εξήγηση, η διαφορά δυναμικού των 3V της μπαταρίας CMOS παρέχεται στους ημιαγωγούς που προαναφέραμε και τους κρατά “ετοιμοπόλεμους” επιβεβαιώνοντας πως δεν θα χαθεί καμία ρύθμιση αν η συσκευή μας μείνει για καιρό χωρίς τροφοδοσία.  Στις περισσότερες των περιπτώσεων και φυσικά ανάλογα με τη χρήση αλλά και τις ειδικές συνθήκες, όπως το πόσα δεδομένα βοηθά η CMOS battery να διατηρούνται αποθηκευμένα, η θεωρητική διάρκεια της κυμαίνεται από πέντε μέχρι δέκα χρόνια. Προσωπικά, δεν έχω δει μπαταρία CMOS να χρήζει αλλαγής πριν τα δέκα χρόνια από τη πρώτη χρήση μιας συσκευής, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι ασφαλές να αντλήσουμε συμπεράσματα μόνο από τη δική μου προσωπική εμπειρία.

Για την ιστορία, ο συνηθέστερος τύπος μπαταρίας CMOS είναι οι CR2032, οι οποίες έχουν σχήμα κέρματος και φέρει τάση 3V. Για να τις ελέγξουμε, αρκεί ένα πολύμετρο. Το ρυθμίζουμε στη θέση “DC Voltage” και αγγίζουμε τον θετικό πόλο της μπαταρίας με το κόκκινο probe και τον αρνητικό με το μαύρο probe. Αν η μέτρηση μας δείξει κάτω από 2.7V, η μπαταρία έχει χάσει περισσότερο από το 10% της τάσης που θα έπρεπε να παρέχει και χρειάζεται αντικατάσταση.  

Τι κάνει όμως μια μπαταρία CMOS εντός των PlayStation μας; Πρακτικά, ό,τι κάνει και στα αντίστοιχα PC, με σημαντικότερη λειτουργία της την συντήρηση του εσωτερικού ρολογιού της συσκευής, στο οποίο όμως ο χρήστης δεν έχει πρόσβαση. Αυτό συγχρονίζεται αυτόματα όταν η κονσόλα μας συνδέεται στο internet και αποτελεί ένα σύστημα “προστασίας” της Sony απέναντι σε exploits για την απόκτηση trophies πριν την επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας τίτλων. Επιπροσθέτως, αν δεν υπήρχε ο συγχρονισμός του εσωτερικού ρολογιού με τους servers της Sony, ενδεχομένως οι χρήστες να μπορούσαν να αλλάξουν αυτοβούλως την ώρα του συστήματος τους και να κατεβάσουν παιχνίδια του PlayStation Plus που δίνονταν παλαιότερα.

Και που είναι το πρόβλημα λοιπόν σε αυτό; Σύμφωνα με την ομάδα @DoestItPlay1 στο Twitter, η αφαίρεση της μπαταρίας CMOS στις κονσόλες PlayStation 4 (προφανώς το ίδιο σενάριο στέκει και σε περίπτωση που η μπαταρία αστοχήσει, ή χαλάσει), καθιστά τις κονσόλες μη ικανές να αναπαράγουν οποιοδήποτε παιχνίδι, είτε retail είτε digital, εκτός αν είναι συνδεδεμένες στο διαδίκτυο. Αξίζει να αναφέρουμε πως παρόμοια θέματα υπήρχαν και στα PlayStation 3 και PS Vita, όμως εκεί η αναπαραγωγή τίτλων retail γίνεται κανονικά. Θέμα στις προηγούμενες κονσόλες, υπάρχει μόνο στην αναπαραγωγή ψηφιακών αντίτυπων. Στο PlayStation 5 από την άλλη, φαίνεται πως το θέμα επηρεάζει όλους τους ψηφιακούς τίτλους, και αναλόγως την περίπτωση και τους retail. Εξυπακούεται πως η σύνδεση στο διαδίκτυο λύνει όλα τα ζητήματα, σε όλες τις κονσόλες, αρκεί φυσικά να παραμένουν συνδεδεμένες με τους server της Sony.

Οπότε, υπάρχει άραγε ουσιαστικός λόγος ύπαρξης όλης αυτής της γκρίνιας και του χαμού, με όλα τα άρθρα και videos που μιλάνε για CBOMB και κατηγορούν τη Sony πως βάζει ημερομηνία λήξης σε κάτι που θεωρείται από πολλούς “τέχνη”; Υπάρχει λόγος να αγχώνονται οι παίκτες πως δεν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε κάτι που αγόρασαν;

Η απάντηση είναι, εξαρτάται. Άποψή μου είναι πως αν για ένα πρόβλημα υπάρχει εύκολη λύση, τότε το τελευταίο δεν συνιστά σοβαρό πρόβλημα. Ως καταναλωτής, περισσότερο ως “σκάνδαλο” βλέπω το μεγάλο failure rate των Dual Sense, παρά το λεγόμενο CBOMB. Αν η μπαταρία CMOS του PlayStation σας τελειώσει, απλά αφήστε τη κονσόλα συνδεδεμένη στο internet. Αν δεν θέλετε/μπορείτε να συνδέσετε τη κονσόλα σας στο internet, ή για κάποιο λόγο πέσουν οι server της Sony (κάτι πραγματικά απίθανο, έχει γίνει μόνο ΜΙΑ φορά στην ιστορία του PSN και για μικρό χρονικό διάστημα), τότε απλά αντικαταστήστε τη μπαταρία CMOS. Ένας καλός ηλεκτρονικός θα χρειαστεί μια ώρα εργασίας περίπου και, στο μεταξύ, θα αντικαταστήσει και την θερμοαγώγιμη πάστα, που μετά από τόσα χρόνια χρήσης το πιθανότερο είναι πως θα χρειαζόταν αλλαγή ούτως ή άλλως. Μετά την αντικατάσταση της μπαταρίας CMOS θα χρειαστεί απλά να συνδεθείτε μια φορά στο Internet για να συγχρονίσει το εσωτερικό ρολόι της κονσόλας και αυτό είναι όλο.

Εξάλλου, τεχνικώς, το σήμα με το οποίο συγχρονίζεται το εσωτερικό ρολόι της κονσόλας με τους servers της Sony είναι κρυπτογραφημένο και κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς τι πληροφορία ανταλλάσσεται και με ποιους ακριβώς server. Να είστε σίγουροι πως καμία εταιρεία δεν υπάρχει περίπτωση να άφηνε κονσόλες με εγκατεστημένες βάσεις των 100 εκατομμυρίων χρηστών στην μοίρα τους, οπότε δεν αποκλείεται ακόμα κι αν κλείσει κάποιους server, κάποιοι άλλοι να μείνουν λειτουργικοί για αυτές τις απλές χρήσεις.

Στο σενάριο που λέει πως η Sony ενδέχεται να κλείσει τους servers της συγκεκριμένα για τις παλιές κονσόλες, η απάντησή μου είναι πως αυτό το ενδεχόμενο είναι πάρα πολύ μικρό. Η Sony μπορεί να κλείσει τα ανάλογα stores, αν και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές ούτε αυτή η (περίπου) αναμενόμενη απόφαση για τα PlayStation 3 και PS Vita Stores δεν “πέρασε” από το κοινό.

Βέβαια από όλο αυτό δεν μπορούμε να βγάλουμε εντελώς “λάδι” την Sony. Για μένα έχει ευθύνη, όχι για την ύπαρξη καθεαυτή ενός τέτοιου συστήματος, αλλά για το γεγονός πως τα μηνύματα λάθους που εμφανίζονται δεν αναφέρουν ξεκάθαρα τι πρόβλημα υπάρχει με τη κονσόλα και τους τίτλους που δεν παίζουν. Έτσι ένας χρήστης που βρίσκεται εκτός διαδικτύου (μπορεί τυχαία, ή παρωδικά) δεν γνωρίζει τι ακριβώς φταίει και τι να κάνει για να το διορθώσει.

Απέχει όμως πολύ από το να χαρακτηριστεί ως το μέγα “σκάνδαλο” που παρουσιάζεται τον τελευταίο καιρό στην κοινότητα. 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
7 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • ftskamins
    • ωραια τα λεει ο αρθρογραφος αλλα μια μικρη μικρη διορθωση...απ οτι ξερω δεν εχει θερμοαγωγιμη παστα το ps5 αλλα liquid metal οποτε ο μαστορας καλο θα ειναι να ειναι πραγματικος "μαστορας"....εκτος και αν δεν ανεφεροταν στο ps5 η παραγραφος....

      • platonxii
      • Αναφερόμουν στο PlayStation 4 βασικά, που ούτως ή άλλως για να φτάσεις στη μπαταρία πρέπει να αφαιρέσεις και τη πλακέτα από τη ψύκτρα, οπότε θα χρειαστείς εκ των πραγμάτων νέα θερμοαγώγιμη. Στο PS5 δεν θυμάμαι αν πρέπει να γίνει το ίδιο, όμως το liquid metal δεν είναι κάτι ιδιαίτερα περίπλοκο. Και να αγοράσεις βρίσκεις, αλλά αν είσαι και λίγο προσεκτικός ξαναβάζεις το ίδιο χωρίς πρόβλημα. Εκεί που θέλει ΠΟΛΛΗ προσοχή είναι στο να μην σου "ξεφύγει" και στάξει πουθενά αλλού, διότι σε αντίθεση με τη πάστα είναι αγώγιμο υλικό, άρα το βραχυκύκλωμα είναι (πολύ) πιο πιθανό. Σε αυτό το σημείο ξεκαθαρίζω πως αυτές οι δουλειές καλό θα είναι να μην γίνονται από αρχάριους. Ένας ηλεκτρονικός δεν παίρνει πολλά για μια ώρα εργασίας προκειμένου να φτιάξει αυτά τα δύο πραγματάκια και θα έχετε το κεφάλι σας πολύ πιο ήσυχο.

        • platonxii
        • @blackmore Δεν είναι ακριβώς πως η θερμοαγώγιμη πάστα χαλάει. Ξεραίνεται όμως. Με αποτέλεσμα να μην βοηθά τόσο στην απαγωγή της θερμότητας. Δυστυχώς, ο μόνος τρόπος να αντιληφθείς αν η κονσόλα σου θέλει αντικατάσταση πάστας, χωρίς να την ανοίξεις, είναι αν ακούς τον ανεμιστήρα της να δουλεύει σε περισσότερες στροφές σε σχέση με το παρελθόν. Που και πάλι μπορεί να λυθεί με ένα απλό καθάρισμα των γριλιών.

          Υπάρχουν διαφόρων ποιοτήτων θερμοαγώγιμες πάστες. Πρόσφατα έτυχε να κάνω συντήρηση στο δικό μου προσωπικό υπολογιστή και, ενώ δεν είχε θέμα με τη θερμοκρασία, έβγαλα και την ψύκτρα γιατί είχαν περάσει τρία χρόνια. Επειδή ήταν πολύ καλής ποιότητας η θερμοαγώγιμη που είχα βάλει όταν πήρα την ψύκτρα, ήταν ακόμα υγρή και πρακτικά δεν έχρηζε αλλαγής. Την άλλαξα βέβαια αφού μπήκα στον κόπο. Αν βγάλεις την ψύκτρα και από κάτω η πάστα έχει ξεραθεί, είναι κάπως σαν πούδρα δηλαδή, τότε θέλει αλλαγή.

    • Neoptolemus
    • Δεν έχει κανένα δικαίωμα η Σονυ και η κάθε Σονυ να μην σε αφήνει να παίξεις το παιχνίδι σου. Δεν με νοιάζει αν είναι μπαταρία, σέρβερ, Ίντερνετ ή όπως θέλουν να το πουν. Όπως βάζω το δισκάκι στο Saturn, psx, snes κλπ έπρεπε να λειτουργεί και το ps5/ps4 και το Xbox βέβαια. Αυτοί δεν ήταν στη σονυ που κορόιδευαν ειρωνικά το Xbox one με σχόλια τύπου μπορείς να παίξεις offline? Τώρα κάνουν τα ίδια που έβριζαν πριν.

      • platonxii
      • Για αυτό λέω πάντα, ψηφίζουμε με το πορτοφόλι μας. Αν σε δυσαρεστεί η πολιτική μιας εταιρείας, μην την στηρίζεις και θα δούμε αν θα αλλάξει ή όχι. Είμαι πολύ περιέργος να δω τις πωλήσεις των ΑΑΑ(Α) τίτλων που θα βγουν στα 80€. Εκεί θα αντιληφθούμε αν οι gamers αξίζουμε να μας συμπεριφέρονται απλά σαν καταναλωτές ή όχι.

    • joehok
    • Εχω αλλάξει μπαταρία βέβαια σε saturn σε λιγότερο απο δέκα χρόνια πληροφοριακά. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι πρόσφατες γενιές δεν θα γίνουν ποτέ retro με την έννοια που ξέραμε τις προ εικοσαετίας ρετρό κονσόλες.

      • platonxii
      • Ακριβώς joehok. Η περιπλοκότητα των μηχανημάτων αλλά και το interconnectivity που ακολουθεί τους τίτλους της προηγούμενης και τωρινής γενιάς, εξασφαλίζει πως και όλα να πάνε καλά, πολλά παιχνίδια δεν θα μπορούν να παιχτούν. Σε 30 χρόνια λέτε να ειναι ανοιχτοί οι servers του Outriders για παράδειγμα; Που είναι μόνιμα online ασχέτως αν παίζεις μόνος σου ή με παρεά; Δεν παίζει αυτό σαν σενάριο.

        Σε αυτές τις γενιές, το μοναδικό σενάριο που μου μοιάζει πιθανό είναι του συνεχούς backwards compatibility, λόγω αρχιτεκτονικής. Με τον ίδιο τρόπο που οι περισσότεροι τίτλοι για PC από το 2000 και πλέον παίζουν και στα σύγχρονα PC, είτε έτσι είτε αλλιώς.

*