Πάει άλλη μια E3, πέρασε. Και όπως δεν αλλάζει τόσα χρόνια, όχι ουσιωδώς τουλάχιστον, η ίδια η έκθεση, δεν αλλάζει και η επικοινωνία στη βιομηχανία. Δεν μιλάμε για ύφος όσο για τα πρακτικά θέματα της επικοινωνίας. Είναι μια πτυχή που δοκιμάζεται περισσότερο κατά τη διάρκεια εκθέσεων και ειδικά κατά την περίοδο της E3, αφού η αμερικανική έκθεση εξακολουθεί να συγκεντρώνει τη μερίδα του λέοντος από τις πιο βαρύγδουπες ανακοινώσεις που μπορεί να περιμένει κανείς τη μια ή την άλλη χρονιά.
Το ότι όλοι ανακοινώνουν ξαφνικά… τα πάντα δημιουργεί φυσικά κάποια πρακτικά ζητήματα. Προφανώς κι εκείνος που ελέγχει το μήνυμα θέλει να φτάσει όσο πιο μακριά και σε όσο περισσότερους παραλήπτες γίνεται, διότι μόνο έτσι εξασφαλίζει ότι θα μαθευτούν όσα μοιράστηκε από τον περισσότερο δυνατό κόσμο. Βέβαια, όσο τρέχει μια έκθεση, όλοι προσπαθούν να πετύχουν ακριβώς το ίδιο πράγμα ταυτόχρονα, οπότε προκύπτει ένας χαμός που απαιτεί ειδική προσπάθεια και κόπο για να γίνει αντιληπτός στην ολότητά του, ακόμη και από τους επαγγελματίες που ασχολούνται ακριβώς με αυτά τα θέματα. Είναι χαρακτηριστικό πως όποιος είναι εκείνες τις μέρες στην έκθεση, όποια επαφή κι αν έχει με παιχνίδια κ.λπ., επιστρέφει γνωρίζοντας λιγότερες εξελίξεις από εκείνες που μπορεί να ακολουθήσει όποιος αφιερωθεί στη συλλογή πληροφορίας και δεν έχει ραντεβού, επιτόπιες συνεννοήσεις, δοκιμές κ.ά.
Ένας λόγος παραπάνω για μια εταιρεία, λοιπόν, να προσέχει πώς, πότε, τι και προς τα πού το επικοινωνεί. Με τον Τύπο να καλείται να λειτουργήσει, εκ των πραγμάτων, ως προέκταση των απανταχού τμημάτων μάρκετινγκ της βιομηχανίας, είναι απολύτως σημαντικό η διακίνηση της πληροφορίας μεταξύ των δυο πλευρών να γίνεται απρόσκοπτα. Ο Τύπος αναλαμβάνει άλλωστε, από εκεί και πέρα, να ακουστεί, να φανεί, να συζητηθεί κάθε προϊόν, άρα και να μείνει στο προσκήνιο, με την ελπίδα να μείνει και στη σκέψη του καταναλωτή.
Με τα παραπάνω στην άκρη του μυαλού μας, ας μιλήσουμε για το πώς φτάνει τις περισσότερες φορές η πληροφορία σε εμάς, πάντα με την ανέκφραστη ελπίδα να τη μεταφέρουμε παραπέρα και παραέξω.
Κάθε φορά που γίνεται παρουσίαση, έχουμε μαζεμένες ανακοινώσεις. Ακόμη και παρουσίαση να μην έχουμε, ακόμη και χωρίς κάποια συγκεκριμένη εκδήλωση που να λειτουργεί ως άγκυρα, μια ανακοίνωση είναι και πάλι ανακοίνωση, ακόμη κι αν έρχεται από το πουθενά. Σε κάθε περίπτωση, το αναμενόμενο είναι να ετοιμαστεί δελτίο Τύπου και να αποσταλεί στη λίστα με τα συνεργαζόμενα media που διατηρεί κάθε developer και publisher. Ας αρχίσουμε με το ότι δεν το κατανοούν όλοι αυτό και η συνήθεια ορισμένων να προχωρούν σε ανακοινώσεις μέσω social media και ύστερα να ετοιμάζουν δελτίο Τύπου (αν ετοιμάσουν καν δελτίο Τύπου) σημαίνει πως απαιτείται σαφάρι για έγκαιρη πληροφορία. Κι επειδή δεν μιλάμε για ρεπορτάζ που απαιτεί έρευνα αλλά για τη μεταφορά απλών ανακοινώσεων, αν είναι να κυνηγά ο Τύπος την εταιρεία για την ανακοίνωση και όχι το ανάποδο, ήδη κάτι πάει στραβά.
Ας πούμε ότι το έχουμε λύσει αυτό το θέμα όμως και είναι δεδομένο ότι θα λάβουμε την κατάλληλη ενημέρωση το inbox μας. Υπάρχουν οι εταιρείες που φροντίζουν να λαμβάνουν όλοι την ώρα ταυτόχρονα (ή όσο «ταυτόχρονα» επιτρέπουν τα cron jobs στο mail server) υπολογίζοντας μάλιστα και την ώρα που ανακοινώνεται κάτι σε παρουσίαση. Ενδεικτικά, την ώρα που η ανακοινωόταν η ημερομηνία κυκλοφορίας του Cyberpunk 2077 στην παρουσίαση της E3, λαμβάναμε και το σχετικό δελτίο Τύπου μαζί με πληροφορία, νέα επίσημα βίντεο και ό,τι άλλο χρειαζόμασταν. Δεν είναι η μόνη εταιρεία που λειτουργεί έτσι σε τέτοιες περιπτώσεις, αλλά σίγουρα εντάσσεται σε μειοψηφία.
Άλλοι καταφέρνουν να στέλνουν δελτία με μια μέρα καθυστέρηση. Άλλοι ακόμη καταφέρνουν να ξεχνάνε να ανεβάσουν τα επίσημά τους trailers. Για να μην πούμε για εκείνους που τα ανεβάζουν αλλά σε διαφορετικά κανάλια. Το ένα μπορεί να το βρούμε στο μόνο γενικό της εταιρείας, το άλλο μόνο σε ειδικό για το franchise, με το πρώτο ενδεχόμενο να εξακολουθεί να είναι στο πρόγραμμα ακόμη και όταν υπάρχει ειδικό κανάλι για το franchise. Φυσικά το πράγμα μπορεί να είναι ακόμη χειρότερο και να υπάρχει trailer στο κανάλι της εταιρείας για Καναδά, κάποιο άλλο, που παρουσιάστηκε στην ίδια εκδήλωση, σε αυτό του Ηνωμένου Βασιλείου, άλλο στο κανάλι του αμερικανικού κλάδου της εταιρείας.
Η κωμωδία συνεχίζεται με περιπτώσεις που οι ανακοινώσεις γίνονται, τα βίντεο ανεβαίνουν, τα δελτία Τύπου έρχονται, τάζουν περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη ιστοσελίδα, πατάμε το link και φτάνουμε σε σελίδα με λιγότερες πληροφορίες για το θέμα. Ενίοτε δεν φτάνουμε καν σε σχετική σελίδα. Για κάποιο λόγο αυτή εμφανίζεται δυο μέρες μετά σε κάποιες περιπτώσεις. Γιατί να βιαστεί κανείς άλλωστε; Μήπως θέλει να γράψουμε για όσα ανακοίνωσε; Ή μήπως πρέπει να είναι εύκολο να το καταφέρουμε; Αν είχατε ποτέ την απορία γιατί ψάχνετε στο YouTube επίσημο trailer αλλά βρίσκετε ένα κάρο κανάλια με κομμένο το trailer από το capture του livestream παρουσίασης, τώρα ξέρετε και το λόγο.
Έστω ότι όλα πάνε καλά όμως. Υπεισέρχεται ο παράγων «Ελλάδα». Ο εκδότης, που έχει συνάψει συμφωνία με αντιπρόσωπο, αφήνει την επικοινωνία στα χέρια του αντιπροσώπου. Αν ήταν να σηκώνει ο ίδιος το βάρος, τότε δεν θα χρειαζόταν αντιπρόσωπο. Καλά ως εδώ. Σε διάφορες, αν και όχι σε όλες τις περιπτώσεις, αυτό σημαίνει πως δεν λαμβάνουμε, ποτέ, δελτία Τύπου από συγκεκριμένους εκδότες. Το σκεπτικό, υποθέτουμε, είναι πως, αν δεν μεταφράζονται στα ελληνικά, δεν έχει νόημα ούτε η προώθηση του πρωτοτύπου, ακόμη και δεν δεν υπάρχει καμία πρόθεση για μετάφραση. Και κάπως έτσι καταλήγουμε να μην βλέπουμε ποτέ δελτία από συγκεκριμένες εταιρείες.
Υπάρχουν αντιπρόσωποι που κάνουν τον κόπο να μεταφράσουν. Αναμενόμενα, αυτό σημαίνει ότι παίρνουμε τα ελληνικά δελτία Τύπου σε δεύτερη φάση, αφού είναι άλλοτε δύσκολο, άλλοτε απλά ανέφικτο να είναι έτοιμη η ελληνική μετάφραση τη στιγμή που «φεύγει» το πρωτότυπο και φτάνει στα πρώτα inboxes του εξωτερικού. Εκτιμούμε την προσπάθεια η αλήθεια είναι, ωστόσο δεν μας λείνει ακριβώς τα χέρια διότι η τυπική αναμονή για κάτι τέτοιο σημαίνει πως χάνουμε χρόνο που είναι πολύτιμος στην online ενημέρωση. Οπότε μαζεύουμε την πληροφορία αλλιώς. Θα ήταν μεγαλύτερη διευκόλυνση οι μεταφράσεις αν, ως μέσο, είχαμε τη συνήθεια να τα δημοσιεύουμε ως έχουν, οπότε θα κάναμε δουλειά με αντιγραφή/επικόλληση. Δεν τυχαίνει να λειτουργούμε έτσι όμως, οπόττε το μεγαλύτερο πιθανό όφελος από μια τέτοια τακτική καταλήγει, από συγκυρία, να μη μας αγγίζει. Θα ήταν αλλιώς τα πράγματα αν η η εταιρεία του εξωτερικού συντονιζόταν καλύτερα με τον αντιπρόσωπο και λαμβάναμε την ίδια ώρα, ασχέτως γλώσσας. Το γιατί δεν είναι εύκολο να γίνει κάτι τέτοιο είναι μια άλλη ιστορία πάντως.
Υπάρχει και η ενδιάμεση οδός, με εταιρείες να κάνουν προώθηση των πρωτοτύπων στα αγγλικά, αλλά με χρονοκαθυστέρηση. Σίγουρα, όταν ανακοινώνεται κάτι αργά το βράδυ ή τη νύχτα, δεν είναι κάποιος απίκο σε ελληνική αντιπροσωπεία για να κάνει τις προωθήσεις. Και καλά κάνει και δεν είναι εδώ που τα λέμε. Στην πράξη βέβαια, αυτό σημαίνει και πάλι, παραλαβή της πληροφορίας με διαφορά φάσης, αν όχι κάθε φορά, σίγουρα αρκετές ώστε να παίζει ρόλο. Σε αυτό το σενάριο η απορία είναι απλή: αν είναι έτσι τα πράγματα, γιατί να μην κανονιστεί να μας στέλνει ο εκδότης άμεσα, από το εξωτερικό, τα πρωτότυπα δελτία Τύπου, για να μη χάνουμε χρόνο και να μην παιδεύεται κι ο αντιπρόσωπος για κάτι που είναι φύσει αδύνατο να μην οδηγεί ποτέ σε χάσιμο χρόνου για τον Τύπο.
Και πείτε μας τώρα εσείς. Γιατί να χάνουμε τόσο χρόνο για κάτι τέτοια αντί να κανονίσουμε τηνν επόμενη συνέντευξη με δημιουργό; Όχι τίποτα άλλο. Να πούμε και καμιά κουβέντα της προκοπής μετά το όποιο παίδεμα.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity