Σίγουρα, δεν είναι συχνό το φαινόμενο και το συναντούμε συνήθως σε πιο άπειρους developers που καταπιάνονται με τις πρώτες τους παραγωγές. Απλά δεν είναι εξοικειωμένοι με τη διαφορά μεταξύ των όρων και το ότι σαμποτάρουν τον εαυτό τους όταν ζητούν review από έκδοση που δεν είναι έτοιμη για review. Σε τέτοιες περιπτώσεις καταλήγουμε να εξηγούμε τη διαφορά και να τους ξορκίζουμε να μην πουν σε άλλους συναδέλφους αυτά που ακούσαμε εμείς σε πρώτη φάση. Κάνουμε την καλή την πράξη.
Φταίει και η τάση του “Early Access Review” που, ως έννοια, δημιουργεί αυτομάτως παράδοξο. Βέβαια, από τη μία, την περάσαμε αυτήν τη φάση, δεν είναι συχνό φαινόμενο να βλέπουμε τέτοια κείμενα οπουδήποτε πλέον, γιατί υπερίσχυσε η απλή λογική πως ό,τι στάμπα και να μπει σε ημιτελή έκδοση, παραμένει ημιτελής και δεν μπορεί να γίνει κάτι πέραν του preview.
Βέβαια, όπως περιμένει κανείς, δεν γίνονται τέτοια όταν μιλάμε με μεγάλους ή/και έμπειρους publishers. Ή μήπως γίνονται;
Έχουμε να θυμηθούμε δύο κρούσματα από το τελευταίο εξάμηνο, από publisher και διανομέα που δεν γεννήθηκαν χτες. Σίγουρα δεν είναι απλά θέμα εταιρείας αλλά και θέμα προσώπου. Ωστόσο είναι βασική γνώση ο διαχωρισμός του review από το preview, ειδικά δε από τη στιγμή που οι έννοιες αυτές είναι παλαιότερες από το gaming στην πραγματικότητα. Από τις δυο περιπτώσεις πάντως η μία ήταν ξεκάθαρα πιο κραυγαλέα, διότι μιλούσαμε για τίτλο που εντάσσεται σε κατηγορία Game Preview, κάτι που φαίνεται παντού, στο Store διάθεσής του, στα στοιχεία του παιχνιδιού, στο εικαστικό του παιχνιδιού και πάει λέγοντας. Δεν είναι δηλαδή πως πέσαμε σε «ύπουλη» περίπτωση και ήταν εύκολο να μπερδευτεί κανείς.
Το αστείο της υπόθεσης πήγε παρακάτω, αφού δεν μιλάμε για την πρώτη έκδοση του τίτλου στην αγορά. Αυτό σημαίνει κάποια πράγματα σε πρακτικό επίπεδο. Εφόσον μιλάμε για ημιτελή έκδοση, δεν μπορεί να γίνει review. Επιπλέον, επειδή δεν μιλάμε για πρωτοεμφανιζόμενο τίτλο, δεν έχει κανένα νόημα να γίνει preview. Δεν υπάρχουν άλυτα μυστήρια ή κάτι που θα κεντρίσει την περιέργεια για έναν τίτλο που μπορεί να βρει κι αλλού ο καταναλωτής.
Όταν εμφανίστηκε λοιπόν ο κώδικας, ερχόταν με τη σημείωση ότι διατίθεται για review. Φυσικά αγνοήσαμε τη σημείωση διότι πιστέψαμε ότι απλά ξέφυγε ένα “p” από τη λέξη αυτή. Εννοείται πως έπρεπε να υποθέσουμε ότι η λογικότερη εξήγηση ήταν και λανθασμένη. Διότι ένα διάστημα αργότερα, με τον τίτλο να μην είναι ακόμη έτοιμος για κυκλοφορία, ήρθε ερώτηση για το review μαζί με υπενθύμιση για το πότε λάβαμε τον κώδικα. Είναι ένας ευγενικός τρόπος να παραπονεθεί μια εταιρεία για το ότι περίμενε να είχαμε ήδη γράψει κάτι.
Ύστερα από τον αυτονόητο αναστεναγμό, αποφασίσαμε να εξηγήσουμε τι είναι τι και γιατί είναι παράλογο να ετοιμάσουμε review από μη αντιπροσωπευτική έκδοση ενός τίτλου, αλλά και γιατί είναι το ίδιο παράλογο να ετοιμάσουμε preview για τίτλο που είναι γνωστή ποσότητα σε άλλα formats. Η αλήθεια είναι ότι κάπου εκεί τελείωσε και το θέμα αυτό, με την άλλη πλευρά να δέχεται την εξήγηση.
Το πρόβλημα είναι πως δεν έπρεπε να τίθεται θέμα αποδοχής της εξήγησης, δεν έπρεπε να ζητά μια εταιρεία κανονική κριτική για τίτλο που δεν είναι έτοιμος για τέτοια και που έχει όντως πρακτικά προβλήματα που δεδηλωμένα προσπαθεί να διορθώσει ο developer πριν ορίσει συγκεκριμένη ημερομηνία κανονικής κυκλοφορίας και, σίγουρα, δεν είναι δουλειά μας να εξηγούμε σε κάποιον, και δη σε εταιρείες με κάποιο εκτόπισμα και πάνω, πως καλό είναι να μάθουν να προστατεύουν το προϊόν τους αντιλαμβανόμενοι τα εδώ και δεκαετίες, τουλάχιστον, αυτονόητα.
Βέβαια, το καλύτερο όλων, είναι πως ακόμη κι έτσι, ακόμη και όταν εξηγήσουμε σε κάποιον ότι δεν θα κάνουμε κάτι παράλογο, κάτι που μπορεί να τον ζημιώσει κιόλας, μάλλον καταλήγουμε να είμαστε οι γραφικοί της υπόθεσης. Διότι μπορεί εμείς να πήραμε την απόφαση να περιμένουμε για να κάνουμε το review όταν και όπως πρέπει. Αυτό δεν σημαίνει ότι άλλοι έκαναν το ίδιο. Οπότε, ως εξαίρεση, φαινόμαστε τρελοί στην εταιρεία, φαινόμαστε κουλοί στο κοινό που βλέπει reviews σε άλλες μεριές.
Πάλι καλά που δεν μετράμε κάτι τέτοια όταν έρχεται η ώρα να πάρουμε αποφάσεις.
Το καλύτερο θα ήταν να κάνετε το review που τόσο πολύ ήθελαν και να κρίνετε το προϊόν τους ως ολοκληρωμένο αφού τόσο πολύ το ήθελαν.Εκεί να δείτε κλάματα για την βαθμολογία και φυσικά οι δικαιολογίες ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.Σουρεάλ καταστάσεις,να θέλεις να τους προστατέψεις από τον ίδιο τους τον εαυτό και να πρέπει να τους πείσεις κιόλας χαχα.Και στο τέλος να μοιάζεις και ο περίεργος της υπόθεσης.Και γενικά φυσικά και συμφωνώ σε ένα review που θα έχει ώριμη κριτική πάρα σε μια της πλάκας μόνο και μόνο για να γίνει άμεσα.Απλά δυστυχώς το κοινό συνήθως είναι ανυπόμονο και διψάει για βαθμολογίες και fast food κριτικές και αυτό ακριβώς εκμεταλλεύονται πολλοί.