Στο χώρο του enternity και στα video games, πόσες φορές έχετε ακούσει τη φράση «κόλλησε το παιχνίδι όταν ήμουν στο τάδε level» ή «οι προγραμματιστές ανακοίνωσαν ότι το πρόβλημα στο τάδε παιχνίδι οφειλόταν σε software bug και θα ανέβει patch»; Θα μπορούσα να αναφέρω και πολλά ακόμα παραδείγματα ή σχετικές απαντήσεις και σίγουρα θα έχετε ακούσει και εσείς και άλλα. Επίσημες απαντήσεις σε όλα αυτά συνήθως «Υπήρξε μια δυσλειτουργία λογισμικού» ή αλλιώς (όπως λέμε στη δική μας γλώσσα) «βρήκαμε bug και το λύνουμε παιδιά, μισό»...
Γεμίσαμε έντομα (bugs) λοιπόν; Γίνεται τόσο κακή δουλειά από κάποιους ή μήπως δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα; Για να απαντήσουμε στο θέμα, θα ρωτήσουμε το εξής. Υπάρχει κάποιος που δεν έχει σφάλει ποτέ στην ζωή του σε κάτι; Ένας ποδοσφαιριστής; Ένας πολιτικός (εδώ γελάμε); Ένας γιατρός σε μια διάγνωση; Η ζωή μας και η ανθρώπινη φύση είναι άμεσα συνδεδεμένη με το ανθρώπινο λάθος. Αυτό είναι και το bug. Συνήθως ένα ανθρώπινο λάθος. Πώς γίνεται, όταν ο ίδιος ο άνθρωπος είναι εκ φύσεως επιρρεπής στο λάθος, να μην υπάρχει αυτό και στο λογισμικό (το οποίο πιά υπάρχει σχεδόν στα πάντα) ή σε άλλα τεχνικά συστήματα;
Τι κάνουμε λοιπόν;
Η απάντηση είναι: καταρχήν ψυχραιμία! Πολλές φορές κάτι μπορεί να μην είναι τόσο σοβαρό ή η συνέπεια ενός λάθους να μην είναι τόσο τραγική. Δεύτερον, ας σκεφτούμε λίγο, πριν κρίνουμε αυστηρά, απαξιωτικά και απόλυτα για κάτι ή αρχίσουμε τις μηνύσεις και αρχίσουμε να ζητάμε τα λεφτά μας πίσω, ότι τις περισσότερες φορές τα λάθη(λιγότερα ή περισσότερα κάθε φορά) είναι άμεσα εξαρτώμενα από τις συνθήκες που λειτουργούμε (ή μας επιβάλλουν...) την εκάστοτε στιγμή (λέγε με πίεση, έλλειψη χρόνου, μείωσης κόστους, περικοπές κτλ.). Τρίτον, συνήθως αυτοί που το έχουν κάνει (το λάθος/bug) κοιτάνε να το διορθώσουν (μηνύματα του στυλ “we will be back online soon" ας πούμε), δηλαδή τα θέματα αυτά λύνονται άμεσα (πόσω μάλλον όταν μιλάμε για σοβαρές εταιρείες και υπηρεσίες με Quality Assurance και σοβαρή τεχνική υποστήριξη), άρα χρειάζεται λίγο υπομονή.
Αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι οτιδήποτε και ο οποιοσδήποτε δικαιολογείται πάντα και σε κάθε περίπτωση. Η ψύχραιμη αντιμετώπιση που αναφέραμε θα πρέπει να γίνεται πάντα στο πλαίσιο σοβαρότητας, εξυπηρέτησης και εξήγησης από την άλλη πλευρά. Διαφορετικά κάλλιστα ο καθένας πρέπει να κοιτάξει το συμφέρον του ώστε να μην εκμεταλλεύονται κάποιοι τα ανθρώπινα λάθη και περάσουμε στο άλλο άκρο. Όπου η ποιότητα και ο έλεγχος λογισμικού (Quality Assurance) -το οποίο θα πρέπει πάντοτε να εκτελείτε σε κάθε είδους λογισμικό ως μέρος της διαδικασίας ανάπτυξης του- θυσιάζονται για το ευκαιριακό κέρδος με εξαπάτηση.
Ο Albert Einstein ειπε κάποτε "2 πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία". Εγώ θα πρόσθετα και τα ανθρώπινα λάθη ή… τα bugs.
Υ.Γ. Δράττομαι της ευκαιρίας να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ για όλους όσοι μας στηρίζετε 4 χρόνια τώρα, στην προσπάθεια μας στο enternity.gr!
Ωραιο αρθρο και προς το τελος του ειπες ολη την αληθεια.Οτι δηλαδη ειναι λογικο να υπαρχουν bugs και ο κοσμος δειχνει κατανοηση αλλα οταν μπαινει στην μεση η επιβολη προωρης κυκλοφοριας για ευκαιριακο κερδος τοτε ειναι ασυγχωρητα(Unity-Total War anyone?)...και στην τελικη υπαρχει και μια Nintendo που βαζει τα γυαλια σε ολους σ'αυτο το θεμα με τα α-bug-αριστα παιχνιδια της.
Υ.Γ Εμεις σας ευχαριστουμε που γινατε η εξαρτηση μας! ;)
Μανώλη εμείς σε ευχαριστούμε που προσπαθείς πάντα να διορθώσεις τα όποια προβλήματα υπάρχουν στο site αλλά και να ακούσεις της προτάσεις μας και όχι μόνο να της ακούσεις αλλά και να τις κάνεις πραγματικότητα.Είσαι το αφεντικό που πάντα βλέπουμε το χέρι του και όχι του πρόσωπο του(ναι κάτι σας θυμίζει αυτό) και μπορεί πολλοί χρήστες να μην σε έχουν ακούσει καν αλλά είσαι ένα από τα γρανάζια αυτού του site και αυτός που τρέχει ένα δύσκολο τους κομμάτι.
P.S
Κάνε ban Ντάκο και Καλκάνη μπας και πάει το site ψηλά!!!
Ρισπέκτ Μανώλη για το έργο που κάνεις καθημερινά με την λειτουργία του site! Λάθη συμβαίνουν, ειδικά όταν τα studios βιάζονται για να προλάβουν κάποιο "παράθυρο".
Υ.Γ. Έχει δίκιο ο Τάσος ο Λουίτζης, κάντε κάτι επιτέλους!
Δύο παράγοντες στα πολύ γρήγορα.
1) Η μεγαλύτερη πολυπλοκότητα των σύγχρονων μη indie παραγωγών, που κάνει τον ποιοτικό έλεγχο πολύ δυσκολότερο. Σα ζήτημα έχει επισημανθεί από διάφορους developers.
2) H εξάπλωση του Internet, η μετατροπή του σε αναπόσπαστο εργαλείο του gaming, και άρα η δυνατότητα μετακύλισης του QA στο χρήστη. Όταν και πιέζεσαι αλλά και μπορείς να γλιτώσεις πόρους, απλά το βγάζεις μισό ή σε μια κατάσταση απλά ανεκτή και το φτιάχνεις μετά (περίπτωση Creative Assembly). Συνήθως βέβαια δεν το φτιάχνεις καθόλου, γιατί τα άρπαξες και μην τον είδατε (περίπτωση Ubisoft).
Επίσης το QA είναι με διαφορά η πιο μίζερη μισητή πιεστική ψυχοφθόρα και κυρίως κακοπληρωμένη θέση στη βιομηχανία.
Πλέον τα bugs συναντούνται πιο συχνά και λόγω του μεγάλου πληθυσμού που χρησιμοποιεί το εκάστοτε software. Και επίσης η πολυπλοκότητα των τεχνολογιών και οι λειτουργίες που υπάρχουν κάνουν την δουλεία του developer πιο δύσκολη. Μία λύση θα ήταν να έβγαιναν beta σε κάποια τιμή και μετέπειτα, όσοι έιχαν πληρώσει για την beta να είχαν αντίστοιχη έκπτωση στο τελικό προϊόν. Βέβαια αυτό θα γεννούσα άλλα προβλήματα.
Ηρωας Μανωλης!!! Εξαιρετικα ενδιαφερον το κειμενο by the way...
Σαφως και ειναι λογικο σε ενα software με χιλιαδες σειρες κωδικα να υπαρχει καποιο λαθος. Το προβλημα ειναι οταν γινεται συνηθεια. Κανεις δεν παραπονεθηκε για 1-2 bugs ΟΤΑΝ αυτα λυνονται. Το θεμα ειναι τι γινεται με τα μισοτελειωμενα παιχνιδια που δεν διορθωνονται ποτε.
Χρόνος παιδία δεν υπάρχει ο διαθέσιμος χρόνος για να δουλέψει ένας Προγραμματιστής. Μιλώ λόγο επαγγέλματος, αποφασίζει το αφεντικό θέλει ένα προγραμμα να κάνει το Χ πράγμα αν ήταν δυνατόν θα το ήθελε έτοιμο απο χθές.
Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ένα game που είναι ακόμη ποιο πολύπλοκο.
Δείτε τη έκαναν με το GTA V έδωσαν χρόνο στη δουλεία και βλέπουμε τα αποτελέσματα.
Δεν μπορεί ενα παιχνίδι να βγαίνει κάθε χρόνο και να περιμένουμε να έχει διαφορές από τον προκάτοχο του καθώς αν δοκιμάση ο προγραμματιστής κάτι διαφορετικο πιθανόν να έχουμε τραγικά αποτελέσματα λόγο του ελάχιστου χρόνου που δώθηκε για να γίνει κατι καινούργιο.
Για αυτό καταλήγουμε σε παρόμοια παιχνίδια κάθε χρονια.
Τα bugs είναι απλά χαοτικά. Πας να διορθώσεις ένα κι εμφανίζονται 10.
Όταν μιλάμε για sites τύπου facebook/google που τρέχουν απο πίσω τεράστιες και πολύπλοκες βάσεις δεδομένων τα bugs είναι αναπόφευκτα καθώς οι περιπτώσεις είναι χαοτικές και το bug μπορεί να εμφανιστεί σε άγνωστο χρόνο.
Όσο αφορά τα games κι εκεί τα bugs είναι αναπόφευκτα όχι όμως σε τόσο τραγικά πλαίσια όσο έχουμε δει. Με αρκετό χρόνο στο developing και μερικά updates μετά την κυκλοφορία, everything should be fine.