Ο διαδικτυακός αναβρασμός με αφορμή το σχεδιασμό ενός συστήματος δεν είναι κάτι νέο. Ίσως η γνωστότερη περίπτωση αυτού του είδους μέχρι σήμερα να ήταν η πρώτη γνωριμία με το σασί του PS3, αυτό που αργότερα ονόμασε η αγορά «PS3 phat». Το γκριλ του Darth Vader και πάει λέγοντας δηλαδή. Με την πρώτη εμφάνιση του Xbox Series X προκύπτει κάτι παρόμοιο, τα memes δίνουν και παίρνουν και η βασική συζήτηση περί Xbox Series X, όταν δεν έχει να κάνει με το όνομα της πλατφόρμας ή του μοντέλου, περιστρέφεται γύρω από το σχεδιασμό του προϊόντος. Η σχετική συζήτηση στο Facebook Group του Enternity έμεινε στο καλοπροαίρετο κάζο αλλά, ακόμη κι έτσι, έδειξε ότι το θέμα είναι των ημερών. Ώρα για τη συντακτική ομάδα να πει τα δικά της.
Έκτωρ Αποστολόπουλος
To Xbox Series X (ή μόνο Xbox, ποιος ξέρει;) αποφάσισε να πάει σ’ ένα ξεκάθαρο και μινιμαλιστικό design το οποίο προσωπικά θεωρώ ταιριαστό για την εποχή μας αλλά και το σύγχρονο σαλόνι. Γενικότερα η Microsoft φάνηκε να θέλει να δημιουργήσει κάτι που θα τοποθετείται εύκολα στο σαλόνι και κάτι το οποίο θα μας προσφέρει μπόλικα χιουμοριστικά memes σχετικά με την εμφάνισή του. Μια κατάσταση που φαντάζει αναπόφευκτη τη σήμερον ημέρα και κάτι το οποίο έχουμε ξαναδεί και με τα προϊόντα της Apple. To ψυγείο του Xbox Series X και ο τρίφτης τυριού του Mac Pro έχουν μπει στη προσωπική μου λίστα με τα αγαπημένα memes για φέτος.
Πέρα απ’ αυτό, όμως, ουσιαστικά δημιουργήθηκε κάτι που θα μπαίνει άνετα στο σαλόνι και δεν θα φαίνεται χοντροκομμένο ή υπερβολικό. Οι άνθρωποι που θέλουν κάτι πιο παιχνιδιάρικο και πιο κοντά σε κονσόλα, θα μπορούν να επενδύσουν σε κάποια ειδική περίπτωση τύπου Xbox One X Gears 5 Edition. Οι κονσόλες άλλωστε έχουν φύγει εδώ και χρόνια από προσεγγίσεις τύπου Nintendo 64, είναι πιο διακριτικές και τύπου PC, αλλά τουλάχιστον υπάρχουν οι collectors editions που δίνουν χρώμα στο αντίστοιχο gaming room. Προσωπικά επενδύω συνήθως σε τέτοιου είδους hardware, όπως π.χ. στην περίπτωση της έκδοσης Metal Gear Solid 5 του PlayStation 4 που συνδυάζει απλό σχεδιασμό με έντονα και ταιριαστά χρώματα.
Βέβαια μου κάνει εντύπωση που από τη μία έχουμε τόσο ξεκάθαρη ιδέα και υλοποίηση πίσω από το design της νέας κονσόλας της Microsoft και από την άλλη ένα τόσο μεγάλο μπέρδεμα γύρω από το όνομα της κονσόλας. Xbox brand, Xbox One, Xbox One X και ένα Xbox Series X το οποίο ουσιαστικά είναι ένα από τα πολλά νέα Xbox που θα βγουν στην αγορά. Η συγκεκριμένη συγκέντρωση τόσο πολλών παρόμοιων ονομασιών αναμένεται να φτιάξει μια «όμορφη» ατμόσφαιρα τις γιορτές του 2020 και ήδη φαντάζομαι τη σύγχυση που θα δημιουργηθεί στα κεφάλια των γονιών ή των παππούδων που θα θέλουν να πάρουν απλώς το νέο Xbox στον πιτσιρικά τους. Μία τόσο καθαρή εμφανισιακά κονσόλα έχει ένα τόσο περίεργο όνομα, το οποίο με οδήγησε και εμένα να γράψω σε μία προσωπική συζήτηση στο Skype:
«Πώς σου φάνηκε ρε φίλε το Xbox One Series X;».
Και η συνέχεια είχε κάπως έτσι:
«Δεν πρόλαβα να δω την παρουσίαση, ωραίο φάνηκε σε μία εικόνα που το είδα στο Facebook, αλλά μου είναι αδιάφορο. Τι να το κάνω αφού του χρόνου θα βγει το νέο Xbox;»
«Εεεμ, μα αυτή είναι η νέα κονσόλα της MS.»
«Ααα, οκ. Έτσι όπως είδα το όνομα και το μηχάνημα νόμιζα ότι είναι το επόμενο One X.»
Και δεν ξέρω κατά πόσο θα μπορέσει η εμφάνιση της κονσόλας να ξεκαθαρίσει λίγο το τοπίο και να βοηθήσει το ευρύ κοινό στο να έχει μία πιο καλή εικόνα με τις διαφορές ανάμεσα στο οριζόντιο και το κάθετο «κουτί» τα επόμενα Χριστούγεννα. Πέρα από το design, νομίζω ότι η Microsoft έχει ακόμα αρκετή δουλειά για να στρώσει τα υπόλοιπα ανοιχτά θέματα γύρω από τη νέα γενιά κονσολών. Κακά τα ψέματα, καμία γενιά δεν χάθηκε εξαιτίας της εξωτερικής εμφάνισης.
Μάνος Βέζος
Το design -ως άθλημα- είναι ζόρικο πράγμα. Το product design, εκτός του ότι είναι επίσης ζόρικο, ταυτίζεται πολύ συχνά και, κυρίως, λανθασμένα, με το πρώτο. Για όποιο design κι αν μιλάμε, η δημόσια συζήτηση για αυτό είναι δύσκολη διότι ο περισσότερος κόσμος κινείται στο δίπολο «όμορφο/άσχημο» που είναι και το βασικό κριτήριο για το αν θα καταλήξει να διακωμωδεί ένα σχέδιο/προϊόν ή όχι.
Δεν έχει νόημα να δούμε κάτι τόσο επιφανειακά, εκτός αν και η χρησιμότητά του είναι καθαρά επιφανειακή. Δεν παραπονιέται κανείς για το ότι σπάει εύκολα ένα αυτό Fabergé, διότι αυτή του η ιδιότητα συνδέεται με τη λεπτοδουλειά που εκπροσωπεί, τη δουλειά που εκτιμά κανείς σε ένα δημιούργημα Fabergé. Η ίδια ιδιότητα δεν αντιμετωπίζεται με χιούμορ αν μιλάμε για τηλέφωνο, γιατί ξέρουμε ότι το τηλέφωνο θέλουμε μεν να είναι όμορφο, αλλά καμία σημασία δεν έχει η ομορφιά του αν δεν μπορεί να αντέξει τη χρήση για την οποία σχεδιάστηκε. Όλα είναι θέμα ισορροπίας.
Στο διαδίκτυο οι ισορροπίες πάνε εύκολα περίπατο βέβαια. Οπότε βρίσκουμε κάποιον να επιμένει ότι τα γυαλιστερά προϊόντα τεχνολογίας είναι πανέμορφα, φαίνονται πιο λουξ, μέχρι να τα αγοράσει και να εκφράσει την αγανάκτησή του για το ότι «τα κοιτά και μαζεύουν δαχτυλιές». Ε, δεν γίνεται μονά ζυγά δικά μας. Διαλέγουμε αυτό που προέχει για εμάς και δεχόμαστε ότι έρχεται παρέα με κάποια άλλη θυσία. Μπορεί να είναι θυσία που μας καίει, απλά όχι τόσο. Μπορεί να μη μας συγκινεί καθόλου. Αλλά είναι θυσία και πάλι.
Το θέμα με το Xbox Series X δεν είναι το με τι μοιάζει το σύστημα. Μην κάνουμε άλλωστε ότι δεν έχουμε δει όρθιο παραλληλόγραμμο στη ζωή μας ή ότι εμείς εδώ στις κονσόλες έχουμε παραδόσεις κ.λπ. Στο πραγματικά καλό design δεν έχουμε παραδόσεις. Έχουμε δει συστήματα να κάνουν πολύ θόρυβο, συστήματα να αυτοκαταστρέφονται από τη θερμότητα που παράγουν, συστήματα που δεν βολεύουν να μπουν σε ράφι, συστήματα που εσκεμμένα θυμίζουν παιδικό παιχνίδι, συστήματα που δεν βγάζουν κανένα νόημα σε επίπεδο εργονομίας (για σένα μιλάω Virtual Boy).
Νομίζω πως λέει αρκετά για το design στη βιομηχανία πως τα πιο αναγνωρίσιμα και διαχρονικά σχέδια συνδέονται με χειριστήρια πρώτα και μετά με κονσόλες. Όχι μόνο οι κονσόλες αλλάζουν με την ανανέωση μοντέλων και γενεών, αλλά είναι κάτι που δεν μας επηρεάζει άπαξ και ξεκινήσει το παιχνίδι. Το χειριστήριο είναι ο μοναδικός τρόπος αλληλεπίδρασης και αν δεν είναι αρκετά εργονομικό θεωρείται αυτόματα αποτυχία, είτε το θεωρούμε όμορφο είτε όχι. Και τα χειριστήρια αλλάζουν λιγότερο συχνά, η εξέλιξή τους είναι λιγότερο εκρηκτική (δεν σε ξεχνάω Nintendo αλλά πέρασαν πια οι εποχές των σημαντικών εξελίξεων σε εργονομικό σχεδιασμό) ακριβώς επειδή οι αλλαγές δεν γίνονται για τα μάτια του κόσμου. Πρέπει να αποφέρουν κάποιο κέρδος.
Προσωπικά χαίρομαι που και οι κονσόλες περνούν στο ίδιο στάδιο. Οι καθαρές γραμμές δεν είναι αυτόματα αδιάφορες, χώρια που τις προτιμώ παραδοσιακά. Ένας λόγος παραπάνω να μου αρέσει, εκ πρώτης δηλαδή, το Xbox Series X και να ακούω τα memes βερεσέ. Αυτό που θα μετρήσει όταν έρθει η ώρα είναι το αν μου δημιουργεί κάποιο ζήτημα το όμορφο αυτό σχέδιο. Επίσης βερεσέ ακούω τα «μοιάζει με PC», «οι κονσόλες δεν πρέπει να είναι σαν πύργοι». Και άλλα τέτοια. Οι πρόχειρες απαντήσεις μου σε τέτοιες αγκυλώσεις είναι «οι υπολογιστές ξεκίνησαν ως all-in-one ή έστω με ενσωματωμένο πληκτρολόγιο και σίγουρα όχι ως ‘πύργοι’», «Θυμάσαι το PS2;» κ.ά. Αν στην ερώτηση «Γιατί;» η απάντησή σας είναι «Μα ποτέ δεν ήταν έτσι.» είστε ήδη με την πλάτη στον τοίχο. Δεν ήταν έτσι για κάποιο λόγο, θα πουν κάποιοι. Ναι. Μήπως και τώρα για κάποιο λόγο αλλάζουν;
Σταύρος Βέργος
«Τερατούργημα! Πως είναι έτσι!». Παίζει να είναι το μόνιμο σχόλιο που ακολουθεί τις πρώτες φωτογραφίες από κάθε κονσόλα που θυμάμαι να κυκλοφορεί. Δεν έχει νόημα κατά πόσο αντικειμενικά άσχημες είναι, είναι κλασσική η αντίδραση, ειδικά όταν υπάρχει και οπαδισμός στις κονσόλες. Η πραγματικότητα είναι πως σπάνια ακούς πως μια κονσόλα είναι και όμορφη. Δεν ξέρω αν το artistic design έχει χάσει και την προτεραιότητά του τα τελευταία χρόνια, αλλά σπάνια συναντώ περίπτωση που να δω κονσόλα και να πω «ρε φίλε, καλή φάση».
Το SNES είναι και από τις πιο κλασσικές περιπτώσεις για μένα που το σχέδιο είναι διαχρονικό, σαν παλιό ιαπωνικό αυτοκίνητο εκείνης της εποχής, με προσεγμένες καμπύλες και ταυτόχρονα λειτουργικό. Απ' την άλλη έχεις και κάποια limited edition όπως το Limited Edition Pikachu Nintendo 64 που πραγματικά το κοιτάζεις και έχεις εφιάλτες για τα επόμενα χρόνια. Προσωπικά η γνώμη μου αλλάζει με το πέρασμα του καιρού και υπάρχουν περιπτώσεις που ο σχεδιασμός με έχει κερδίσει. Όταν πρωτοαντίκρισα το PlayStation 2 θυμάμαι το πόσο άσχημη εντύπωση μου είχε κάνει και πλέον, ενώ δεν θα το χαρακτήριζα όμορφο, του έχω μια συμπάθεια. Ίσως επειδή το συνήθισα; Ίσως επειδή έχω τόσες ωραίες αναμνήσεις; Ακριβώς το αντίθετο έχει συμβεί με το PlayStation 3 που στα μάτια μου ήταν πιο ντισαϊνάτο και πλέον απλά μου φαίνεται ξεπερασμένο, σχεδιασμένο με την mainstream «αποδεκτικότητα» της εποχής του. Δεν ξέρω γιατί, αλλά το PlayStation 2 μου φαίνεται πιο διαχρονικό απ' ό,τι το 3.
Γενικότερα παρατηρώ πως προτιμώ τις περιπτώσεις που οι κονσόλες είναι πιο ιδιαίτερες, όπως ήταν το GameCube για παράδειγμα. Ειδικά παλαιότερα πιστεύω πως υπήρχε και η τάση να είναι και πιο φουτουριστικός ο σχεδιασμός. Το gaming ήταν η διασκέδαση του μέλλοντος τότε και πιστεύω πως οι σχεδιαστές ήθελαν να το τονίσουν. Το Sega Mega Drive ήταν για μένα μια τέτοια περίπτωση.
Τώρα όσον αφορά το μέλλον πιστεύω πως θα αρχίσουμε να έχουμε σταδιακά πιο συμβατικούς σχεδιασμούς. Οι κονσόλες έχουν πάψει πλέον να είναι ένα «μπλιμπλίκι» για τους πιτσιρικάδες, έχει ουσιαστικό χώρο στο καθιστικό των ενηλίκων. Και γι' αυτό θα αρχίσουμε να βλέπουμε τις κονσόλες να μοιάζουν περισσότερο με οικιακές συσκευές.
Νικήτας Καβουκλής
Βασικό θέμα μεταξύ των gamers μετά τη βραδιά των The Game Awards 2019, το σχήμα του νέου Xbox. Και τι δεν έχουν σκαρφιστεί διάφοροι για να διακωμωδήσουν τον εξωτερικό σχεδιασμό της επερχόμενης κονσόλας. Από δίμετρο ψυγείο, μέχρι αφυγραντήρα, εκτοξευτή RPG, βάση για τραπεζάκι και πολλά άλλα που έχουν καταντήσει υπερβολή πέρα από τα όποια αρχικά αστεία.
Το μόνο που δεν με ενδιαφέρει είναι το σχήμα του νέου Xbox αλλά και οποιασδήποτε άλλης κονσόλας. Δεκάρα δεν δίνω. Από την άλλη υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να γίνουν λιανά για να καταλάβουν όλοι. Βασική παράμετρος για τον εξωτερικό σχεδιασμό ενός προϊόντος είναι το τι θα λειτουργεί στο εσωτερικό του. Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να αποφεύγονται οι υψηλές θερμοκρασίες, εξ ου και η σίτα με τις μεγάλες οπές στο ένα μέρος τη συσκευής.
Ένας ακόμα παράγοντας που λαμβάνεται υπόψη είναι το κόστος κατασκευής. Όλες οι εταιρείες έχουν ως βασικό μέλημα τη μείωση του κόστους των υλικών που χρησιμοποιούνται, άρα και της ποσότητάς τους. Κανείς δεν θέλει να χρησιμοποιήσει ούτε γραμμάριο παραπάνω, μιας και συνολικά καταλήγουμε να μιλάμε για κάποιους τόνους. Έπειτα, όσο πιο ευθείες είναι οι γραμμές, τόσο μικρότερο είναι το κόστος σχεδιασμού, κατασκευής και συντήρησης των καλουπιών.
Κόψε από εδώ, κόψε από εκεί, μειώνονται τα συνολικά έξοδα για τη γραμμή παραγωγής, άρα το κόστος κατασκευής της κονσόλας, άρα η κάθε εταιρεία έχει περιθώριο να πουλήσει φτηνότερα ή στην καλύτερη περίπτωση να χρησιμοποιήσει πιο ποιοτικά εξαρτήματα. Ας έχει η κονσόλα Xbox Games Pass, backwards compatibility και 10-15 ποιοτικά exclusives και τα υπόλοιπα είναι απλά λόγια για να περνάει η ώρα. Εγώ πάντως θα τη βάλω στο σαλόνι μου. Μιας και ρωτήσατε ορισμένοι.
Λεωνίδας Μαστέλλος
Εντάξει ας το πω να φύγει από μέσα μου. Μου αρέσει το design του νέου Xbox. Είναι περίεργο, ασυνήθιστο για κονσόλα, ιδιόμορφο, λιτό. Αν μέσα σε όλα αυτά καταφέρει να προσφέρει όλα όσα ελπίζει η Microsoft, δηλαδή είναι ένα κουτί που θα στεγάσει όλην αυτήν τη δύναμη χωρίς να μετατρέπεται σε θερμοπομπό ή τουρμπίνα αεροπλάνου, τότε εννοείται είμαι μέσα. Επίσης να πω ότι δεν καταλαβαίνω την γκρίνια που παίζει τις τελευταίες ημέρες. Καταλαβαίνω το χιούμορ, τις παρομοιώσεις, τα memes, αλλά δεν καταλαβαίνω την γκρίνια. Ότι τι δηλαδή; Δεν θα αγοράσει κάποιος το μηχάνημα επειδή του φαίνεται άσχημο; Πότε έγινε αυτό, για να γίνει τώρα; Πόσο κοιτάζει κανείς το μηχάνημα όταν παίζει; Ναι, εντάξει, καλό/σημαντικό είναι να μας αρέσει κάτι, αλλά να πούμε και του στραβού το δίκιο, δεν υπήρχε καμία περίπτωση να δημοσιευτεί κάποιο σχέδιο κονσόλας και να αρέσει. Όλο και κάτι θα βρούμε να μη μας αρέσει, να μην είναι του γούστου μας. Τουλάχιστον το συγκεκριμένο σχέδιο στηρίζεται σε μια λογική, υποστηρίζει την προσπάθεια για καλύτερη ψύξη/λιγότερο θόρυβο.
Να σας πω και κάτι άλλο; Σχεδόν κανείς δεν ενδιαφέρεται. Ούτε για το γούστο του καθενός, ούτε καν για το design. Αν αποτύχει στο στόχο του, τότε ίσως και να ενδιαφερθεί. Αν τον καταφέρει, θα περάσει απαρατήρητο.
Οπότε τι γκρινιάζετε; Σε λίγα χρόνια θα αλλάξει πάλι, πάλι δεν θα αρέσει σε κανέναν και φτου και από την αρχή.
Εμένα πάντως αυτό μου άρεσε. Προηγούμενα σχέδια κονσολών δεν μου άρεσαν.
Σας νοιάζει; Ακριβώς.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity