Το βασικότερo στοιχείο του Pokémon GO βρίσκεται στην ίδια τη φύση των smartphones που προσφέρουν την απόλυτη πλατφόρμα για τη φιλοσοφία που υπάρχει πίσω από το Pokémon franchise γενικότερα. Πρόκειται για την απόλυτη φορητότητα (ένα από τα βασικότερα στοιχεία των Pokémon και του τρόπου σκέψης των ανθρώπων που βρίσκονται πίσω από την σύλληψη της αρχικής ιδέας) η οποία μεταφέρει την ψευδαίσθηση του «εκπαιδευτή Pokémon» με εξαιρετικά εύκολο και φιλικό τρόπο για το μέσο χρήστη. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας που χρησιμοποιεί την κάμερα, το GPS και το data plan του κινητού σας τηλεφώνου, μίας συσκευής που βρίσκεται πάντοτε στην τσέπη του μέσου ανθρώπου εν έτει 2016. Βέβαια, η ιδέα του Pokémon GO δεν αποτελεί κάποια καταπληκτική ιδέα που δεν έχει ξαναδεί ο μέσος κάτοχος ενός smartphone. Και εδώ είναι το σημείο όπου μετρά το όνομα «Pokémon», η μάρκα, το franchise. Η αναγνωρισιμότητα των μικρών πλασμάτων της Nintendo και της Game Freak αποτελεί ουσιαστικά το φανερό μυστικό της επιτυχίας. Πρόκειται για σειρά παιχνιδιών που έχει μεγαλώσει διαφορετικές γενιές και ειδικά τους gamers των 25 και άνω που έζησαν από πολύ κοντά τη χρυσή εποχή των Pokémon όταν συστήθηκαν στο Gameboy. Είναι ο λόγος για τον οποίο non-gamers, gamers αλλά και άνθρωποι που «έκοψαν» το άθλημα εδώ και αρκετά χρόνια κατέβασαν, εγκατέστησαν και ασχολήθηκαν τόσο ενεργά με την εν λόγω εφαρμογή. Η απόλυτη πλατφόρμα συνάντησε ένα υπερβολικά ισχυρό brand name και η επιτυχία του Pokémon GO ήρθε με απλότητα και φυσικότητα που όμοιά της λίγες φορές συναντάς. Ο λόγος; Η συνταγή έχει ξαναπετύχει στο παρελθόν και εν έτει 2016 υπήρχε ακόμη μεγαλύτερη εγκατεστημένη βάση, με ακόμη δυνατότερα πορτοφόλια, απ’ ότι το 1999 με τους κατόχους των Game Boy (Colour).
Η αίσθηση ότι πρέπει (κυριολεκτικά) να περπατήσουμε στα πάρκα και στους δρόμους ώστε να βρούμε τα αγαπημένα μας Pokémon και να κάνουμε «ντου» σε Gym της περιοχής που ανήκει στην αντίπαλη ομάδα, πάει την στον πραγματικό κόσμο διαδραστικότητα σε άλλα επίπεδα. Στην Ελλάδα μάλιστα ήμαστε αρκετά τυχεροί που ζούμε σε μέρη που βρίσκονται κοντά στη θάλασσα, μιας και υπάρχουν πάρα πολλά Pokémon του νερού (και όχι μονό) που εμφανίζονται σε παραλιακές περιοχές. Πληροφορίες λένε ότι υπάρχουν και Pokémon που εμφανίζονται βάσει του υψομέτρου της περιοχής στην οποία βρίσκεται κανείς. Δυο μέρες πάντως στην παραλία της Κουρούτας ήταν αρκετές ώστε ο γράφων να καταλάβει την διαφορά μεταξύ των Pokémon που βρίσκει κανείς παραλιακά και εκείνων που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας. Η λογική λέει ότι τα ίδια αποτελέσματα θα υπάρχουν και με ποτάμια ή λίμνες και ελπίζουμε τα πράγματα να παραμείνουν έτσι και να μην πρέπει να ταξιδεύουμε και στο εξωτερικό ώστε να βρούμε ένα συγκεκριμένο είδος Pokémon.
Αυτή τη εξαιρετική αξιοποίηση των Google Maps από το Pokémon GO έχει καταφέρει να μεταμορφώσει όλες τις πόλεις του κόσμοy σ’ ένα μικρό (ή μεγάλο) Kanto, δημιουργώντας φοβερή αίσθηση. Αν το κοιτάξουμε βέβαια τα πράγματα από πιο ψυχρή και καθαρά gaming οπτική, το Pokémon GO υπολείπεται σε αρκετά πράγματα από τις «καλές» και αυθεντικές κυκλοφορίες Pokémon προηγουμένων ετών. Οι μάχες είναι πολύ πιο απλές, με λιγότερες επιθέσεις, δίνοντας μηδαμινή βάση στα στατιστικά των Pokémon με εξαίρεση το Combat Power (CP) που αποτελεί ουσιαστικά τα αντίστοιχα levels. Τουλάχιστον μετράνε οι αδυναμίες των διαφορετικών ειδών Pokémon απέναντι σε άλλα είδη (τα Pokémon του νερού έχουν το πάνω χέρι απέναντι σε εκείνα της φωτιάς και πάει λέγοντας), που και πάλι δεν συγκρίνεται σε καμία περίπτωση με το βάθος των αυθεντικών παιχνιδιών. Αυτό βέβαια που δεν πρέπει να ξεχνάμε, είναι το γεγονός ότι οι πρώτες παραγωγές Pokémon επί εποχές Red/Blue και Gold/Silver είχαν πολύ πιο απλό σύστημα μάχης και εκπαίδευσης συγκριτικά με τις σύγχρονες κυκλοφορίες (Pokémon X & Y). Αν συγκρίνουμε το τι προσέχαμε ως «πιτσιρίκια» την εποχή των Pokémon-fights με τα καλώδια των πρώτων Game Boy και τι γίνεται τώρα σε online competitive επίπεδο, μιλάμε για εντελώς διαφορετική εμπειρία, με πολύ πιο πολύπλοκα συστήματα μάχης αλλά και εκπαίδευσης.
Η Nintendo, η Game Freak και φυσικά η Niantic πήγαν ουσιαστικά σε ακόμη πιο απλό μοντέλο, κάτι που θα ταίριαζε περισσότερο σε smartphone αλλά και κάτι που θα «έπιανε» πολύ πιο εύκολα στους non-gamers και στους ανθρώπους που μεγάλωσαν με την πρώτη γενιά των Pokémon. Το ποιο είναι το target group του Pokémon GO ξεκαθαρίζεται σε τεράστιο βαθμό με το που ανέβει κανείς με το χαρακτήρα του στο πέμπτο level και ξεκινήσει τις μάχες με τα αντίπαλα Poke Gyms. Και ο τρόπος με τον οποίο πιάνει κανείς Pokémon είναι υπερβολικά απλός, με το χρήστη να πρέπει ουσιαστικά να ελέγξει τα δάχτυλα του και να κάνει σωστό swipe για πέταγμα της Pokeball. Δεν χρειάζεται να αποδυναμωθεί το Pokémon και η στρατηγική του «Catch’ em all» περιορίζεται στο timing του πετάγματος της Pokéball, στη συλλογή νέων ειδών Pokéball για μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχίας σε Pokémon υψηλότερου CP και αργότερα σε έξτρα χρήση φρούτων ώστε να «γλυκαθούν» τα Pokémon και να πιάνονται πιο εύκολα. Συναντάτε το Pokémon που θέλετε να πιάσετε, μπαίνετε στη μάχη και σκοπός σας είναι να στοχεύσετε το Pokémon που έχετε απέναντί σας για να το πιάσετε. Όσο πιο κόκκινος ο κύκλος που σχηματίζεται γύρω από το Pokémon, τόσο πιο δύσκολο είναι να μείνει μέσα στην Pokéball. Απλή λογική, φιλική σε smartphone ώστε να μπορέσουμε να γίνουμε όλοι μας εκπαιδευτές Pokémon. Το ερώτημα που πλανάται φυσικά είναι το κατά πόσο θα έχει διάρκεια η εν λόγω μανία με το Pokémon GO.
Θα μπορέσει να κρατήσει όλο αυτό για σεβαστό χρονικό διάστημα; Θα υπάρξει ένα ουσιαστικό meta game ώστε να συνεχίσουν να ασχολούνται με το συγκεκριμένο app/game και το πιο hardcore κοινό; Αυτά εξαρτώνται αποκλειστικά από την Niantic και το τι έχει στο μυαλό της σχετικά με την μετεξέλιξη του Pokémon GO. Η ανακοίνωση ότι σύντομα θα μπορούμε να ανταλλάσσουμε μεταξύ μας Pokémon με real-life χρήστες και φίλους είναι άκρως θετική, που υπονοεί συγκεκριμένη στρατηγική και μάλιστα προς τη σωστή κατεύθυνση. Κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθηθεί και στον τομέα των μαχών, των Gyms και φυσικά κάποιων ειδικών events που θα κάνουν τον κόσμο να θέλει να ασχοληθεί με την εφαρμογή και την επόμενη εβδομάδα, να παραμείνει κολλημένος (με την καλή έννοια πάντα) με το Pokémon GO. Θα μπορούμε να πιάνουμε legendary Pokémon μέσω κάποιων ειδικών events; Θα υπάρξουν αντίστοιχα events με κεντρικό σημείο αναφοράς τις μάχες α λα Pokémon League;
Σίγουρα τα bugs, τα κρασαρίσματα, τα server timeouts είναι εκνευριστικά, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα του Pokémon GO βρίσκεται ξεκάθαρα στον τομέα της μπαταρίας. Υπάρχουν στιγμές που η εφαρμογή πείθει ρουφάει την μπαταρία του κινητού με δέκα καλαμάκια, με τα πιο mid-range smartphones να καταλήγουν σε στάθμη 20% σε χρόνο Dt. Επίσης, η έλλειψη ικανοποιητικών notifications όταν δεν είναι ενεργή η οθόνη οθόνη σου με την εφαρμογή ανοιχτή αναγκάζει πολύ κόσμο να βάζει το screen time out στα 15 και 30 λεπτά για να έχει ικανοποιητική εμπειρία. Κατανοούμε ότι οι developers θέλουν να κρατάνε το χρήστη κοντά στο Pokémon GO, αλλά από τη στιγμή που η Samsung, η LG, η Apple και σία δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στο πόσο λεπτό θα είναι το κινητό ή το πόσο καλή κάμερα θα έχει παρά στην εξασφάλιση αυτονομίας 3 με 4 ημερών, οι τραγικές επιπτώσεις της εφαρμογής στη μέση μπαταρία ενός smartphone πρέπει να επιλυθεί άμεσα, έστω και μέσω κάποιων πιο «smart» notifications.
Aπό εκεί και πέρα, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι το Pokémon GO βρίσκεται στις αρχές του, είναι ένα project που θα εξελίσσεται συνεχώς για τους επόμενους μήνες (ελπίζουμε δηλαδή) και ακόμη είναι δύσκολο να προσδιορίσει κανείς πού θα καταλήξει όλο αυτό. Το ξεκίνημά του είναι εντυπωσιακό, ακριβώς επειδή προσφέρει αυτό που ζητούσε εδώ και αρκετό καιρό ο μέσος χρήστης και το οποίο άργησε η Nintendo να το δει (ή αρνούνταν να δει). Το ότι υπάρχει κόσμος που πέφτει στα λιμάνια επειδή θέλει να πιάσει ένα Horsea ή κάνει μισάωρο «ταξίδι» από τη μία περιοχή στην άλλη στις 5 το πρωί για χάρη του Vaporeon, δεν αμαυρώνει το game ως game. Ατυχήματα γίνονταν και πριν το Pokémon GO γιατί πολύ απλά δεν γίνεται σωστή χρήση των φορητών συσκευών από αρκετό κόσμο εκεί έξω εδώ και αρκετά χρόνια.
Η Niantic πραγματοποίησε, λοιπόν, ένα εντυπωσιακότατο ξεκίνημα, ίσως το εντυπωσιακότερο στον τομέα των casual portable games, καταφέρνοντας να ενώσει πολύ κόσμο. Έχει την πλάκα του να περπατά κανείς στο κέντρο της Αθήνας και να βλέπει εικοσάρηδες, τριαντάρηδες, ζευγάρια να διασκεδάζουν ψάχνοντας τον Charmander και τον Pikachu ή να παρατηρεί ένα άγαλμα που δεν είχε προσέξει ποτέ προηγουμένως, απλά επειδή έτυχε να υπάρχει ένα Pokestop εκεί πέρα. Αυτοί που αποχαυνώνονται θα αποχαυνωθούν όπως και με άλλα «μοδάτα» apps και games. Οι υπόλοιποι θα διασκεδάσουν με μια πολλή καλή ιδέα που έχει προοπτικές να διασκεδάσει αρκετό κόσμο με πολύ όμορφο, προσβάσιμο και πάνω απ’ όλα διασκεδαστικό τρόπο. Στα χέρια της Nintendo και των developers της Niantic βρίσκεται το μέλλον του Pokémon GO και το κατά πόσο θα αποδειχθεί καλοκαιρινή αρπαχτή ή εφαρμογή που θα μπει στις ζωές των χρηστών και θα μείνει μαζί με τα Facebook, Twitter και Spotify για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.
@Tanno εε σε κάποιους μας αρέσει να περνάμε καλά..περιεργο ε;
Αυτό που κάποιος πάντα βρίσκεται να μιλάει για κάψιμο επειδή ο κόσμος διασκεδάζει δεν μπορώ να το καταλάβω από που πηγάζει.
Tanno όπως εσύ διασκεδάζεις κι αισθάνεσαι JRPGs, έτσι κι ο κόσμος χαίρεται με το Πόκεμον. Μην κοιτάς που με το GO έγινε και γίνεται η σειρά πιο γνωστή στο ευρύ κοινό (λες και δεν ήταν γνωστή) που δεν ασχολείται με gaming. Τα αρνητικά της υπόθεσης έχουν να κάνουν με τις ατομικές προσεγγίσεις του καθενός. Δεν θα χρησιμοποιούμε μεταφορικά μέσα επειδή κάποιοι τρακάρουν και προκαλούν ατυχήματα; Δεν θα έχουμε εργαλεία κοπής για διάφορες εργασίες επειδή κάποιος αποφάσισε να το γυρίσει στο έγκλημα; Δεν θα πηγαίνουμε για μπάνιο στην θάλασσα επειδή κάποιοι βουτήξανε φαγωμένοι και βούλιαξαν; Δεν θα παίζουμε το πλι μας επειδή κάποιοι ένθερμοι υποστηρικτές της Πίστεως το θεωρούν αμαρτία; Δεν θα παίξουμε Pokemon GO επειδή ο άλλος πέρασε για Chulhu το Malamar κι έπεσε μέσα στο Σαρωνικό Κόλπο;
Θα κάνουν πόδια με το Pokemon Go κάποιοι.